Ostrava!!!

Vše o tramvajových provozech v bývalém Československu

Moderátor: TRAM-FÓRUM

Odpovědět
MM-Mikulovsky
Uživatel
Příspěvky: 8461
Registrován: 24.1.2010 10:44
Bydliště: SčK / Praha 4 -Michle
Kontaktovat uživatele:

Re: Ostrava!!!

Příspěvek od MM-Mikulovsky » 18.5.2017 19:00

Srážka tramvaje s autem blokovala dopravu v Ostravě podruhé za tři dny
Nehoda skoro jako přes kopírák zkomplikovala ranní dopravu v centru Ostravy. Škoda Fabia se střetla s tramvají, co se ve městě stalo naposledy v úterý. Tentokrát havárie překážela v okolí křižovatky Mariánskohorské s Nádražní ulicí. ......
http://ostrava.idnes.cz/v-ostrave-se-op ... zpravy_sme

von Špilberk
Uživatel
Příspěvky: 3673
Registrován: 23.2.2012 8:27
Bydliště: 15 minut chůze od vozovny Pankrác

Re: Ostrava!!!

Příspěvek od von Špilberk » 06.4.2017 10:20

Část tramvají v Ostravě nejezdí. Unavení řidiči odmítají přesčasy
http://ostrava.idnes.cz/v-ostrave-nema- ... ntent=main
Potvrdil to i Ivo Protivínský, šéf odborů DOSIA v DPO. „Řidiči už únavou padají na hubu. Mnozí jsou navíc naštvaní, že vedení podniku nesplnilo očekávání, že od dubna začne proplácet svátky. Možná i to je důvod, proč je teď tak velká nemocnost, ale do hlavy lidem samozřejmě nevidím,“ říká Protivínský.
Primátora Ostravy Tomáše Macuru i jeho náměstka pro dopravu Lukáše Semeráka situace v dopravním podniku zaskočila. Oba se o ní dozvěděli až ve středu ráno.
Jak je vidět, i jinde je vedení města zcela na svém místě. 8-)

MM-Mikulovsky
Uživatel
Příspěvky: 8461
Registrován: 24.1.2010 10:44
Bydliště: SčK / Praha 4 -Michle
Kontaktovat uživatele:

Re: Ostrava!!!

Příspěvek od MM-Mikulovsky » 16.3.2017 20:44

Ostrava přestaví staré mosty. Půl roku kvůli tomu potrvá výluka tramvají
Beton postupně mizí, odhalená železná výztuž koroduje a statika dvou tramvajových mostů vybudovaných v 60. letech v Plzeňské ulici v Ostravě-Jihu je tak čím dál víc v ohrožení.
............
http://ostrava.idnes.cz/ostrava-vymeni- ... zpravy_sme

MM-Mikulovsky
Uživatel
Příspěvky: 8461
Registrován: 24.1.2010 10:44
Bydliště: SčK / Praha 4 -Michle
Kontaktovat uživatele:

Re: Ostrava!!!

Příspěvek od MM-Mikulovsky » 25.2.2017 13:33

Ostrava s novým soustruhem ztiší hluk tramvají o několik decibelů
http://ostrava.idnes.cz/soustruh-ztisi- ... zpravy_woj
Dopravní podnik pořídil soustruh za 19 milionů korun, který bude brousit kola tramvají. Díky tomu budou jezdit tišeji. Bezhlučná má být také nová plánovaná trasa v Porubě a Pustkovci, proti které ale mnoho místních stále protestuje.
..............

P_V
Uživatel
Příspěvky: 3575
Registrován: 23.11.2003 18:49

Re: Ostrava!!!

Příspěvek od P_V » 04.2.2017 19:38

Ale jo, ve srovnání s elektrickým přímotopem je to vždy lepší, jelikož do přímotopu jde 40% energie z kotle kvůli konverzi na elektřinu, zatímco do dálkového topení jde 100% energie, jelikož je to bez konverze (ale cestou jsou pak nějaké ztráty v potrubí).
Jde jen o to, že teplo z vody co chladí kondenzátor, by sice bylo téměř zadarmo, stačilo by jen napojit trubky, ale není použitelné. Leda snad na nízkoteplotní vytápění, ale na to teplárenské soustavy ve městech nejsou stavěné. Zatímco extra výměník ubírá energii turbíně a samotný výměník taky zadarmo není, zejména pak v jaderné elektrárně, kde jsou nároky na bezpečnost vyšší než v uhelné. Takže Temelín sice vytápí Týn nad Vltavou, ale plynovou kotelnou, kterou musí držet v záloze kvůli mimořádným situacím ve výrobě.

Uživatelský avatar
Karosák
Uživatel
Příspěvky: 3353
Registrován: 07.2.2008 18:49
Bydliště: Wydzielone korytarze
Kontaktovat uživatele:

Re: Ostrava!!!

Příspěvek od Karosák » 04.2.2017 19:24

To by asi chtělo zase přesnější čísla, bo sice snížíš účinnost turbíny, ale kolik joulů zachováš "světu" pro další zahřátí? Do to ztráty ve výrobě a distribuci elektříny vs. teplé vody/páry. To je trochu věštění, netroufám si dále komentovat, ale přepokládám, že "odpadní" teplo z tepláren/elektráren dycinky přes výměník :!: I z technologicko-bezpečnostních důvodů. Analogicky jako trafo galvanicky oddělující dva systémy/okruhy Z:idea:

P_V
Uživatel
Příspěvky: 3575
Registrován: 23.11.2003 18:49

Re: Ostrava!!!

Příspěvek od P_V » 04.2.2017 18:24

Budějice napojené nejsou. Prý je obecně problém s tím, že chladicí voda kvůli maximální účinnosti kondenzace v turbínovém okruhu nemá teplotu dost vysokou na to, aby se dala použít k dálkovému vytápění. Takže pokud někde elektrárna funguje i jako teplárna, je to jen díky tomu, že se topná voda ohřívá v extra výměníku mimo okruh turbíny a snižuje tak účinnost výroby elektřiny.

MM-Mikulovsky
Uživatel
Příspěvky: 8461
Registrován: 24.1.2010 10:44
Bydliště: SčK / Praha 4 -Michle
Kontaktovat uživatele:

Re: Ostrava!!!

Příspěvek od MM-Mikulovsky » 04.2.2017 17:31

vidím správně, že při kogeneraci se účinnost paliva užitého elektrárnami zyvyšuje z 40% (údajně jen z 30 až 35%) cca na dvojnásobek?
https://cs.wikipedia.org/wiki/Kogenerace píše:.....Při kogeneračním procesu je toto odpadní teplo výhodně využíváno k ohřevu teplé vody, vytápění a podobným účelům. Tak je současně využita energie pro výrobu elektřiny a ztrátové teplo je k dispozici k dalšímu použití. Lze tak dosáhnout přibližně 80% tepelné účinnosti vztažené na energetický obsah výhřevnosti paliva.
...........

Uživatelský avatar
Radek
Uživatel
Příspěvky: 1367
Registrován: 19.7.2004 10:00
Bydliště: Tento vlak tam končí
Kontaktovat uživatele:

Re: Ostrava!!!

Příspěvek od Radek » 04.2.2017 17:20

P_V píše: V elektrárně se 60% energie z uhlí nebo atomu vypustí do luftu...
Tak existuje i kogenerace a je náš problém, že jí nedostatečně využíváme (jsou už konečně Budějice napojené na Temelín?)

Uživatelský avatar
trainzjohny
Moderátor
Příspěvky: 2880
Registrován: 10.9.2006 15:06
Bydliště: Konečná 9,10,16,58,59
Kontaktovat uživatele:

Re: Ostrava!!!

Příspěvek od trainzjohny » 04.2.2017 16:18

P_V píše:Nojo, ale v spalovacím motoru se 60% energie z nafty vypustí do luftu a zbytek vykoná užitečnou práci. V elektrárně se 60% energie z uhlí nebo atomu vypustí do luftu, a dostaneme teprv ten základ, který ještě s dalšími ztrátami musíme nějak dopravit do vozidla.
O tom bych se přel. Dnešní spalovací motory mají účinnost okolo 30%-35%, žádná sláva...
Elektrárny na tom sice nejsou o moc líp (jaderné asi 35%, uhelné asi 40%, plynové asi 55%) ale nemůžeme řešit pouze účinnost dané metody spalování/ohřevu. Musí se řešit co produkuje mimo toho co chceme.
A tam jsou podstatné rozdíly a víceméně všechny varianty výroby elektřiny ve výsledku vyjdou lépe, než auto se spalovacím motorem. Výhoda elektrického pohonu auta je, mimo vysoké účinnosti motorů, i možnost energii vyrábět, pokud jí pak můžeme i uložit na později, je výsledná účinnost elektrického pohonu auta úplně někde jinde. Pokud má automobil baterie, které navíc dokáží uložit energii s poměrně slušnou účinností, překonává ve vyprodukovaném bordelu všechny spalovací motory i když ho "pohání uhelná elektrárna".

P_V
Uživatel
Příspěvky: 3575
Registrován: 23.11.2003 18:49

Re: Ostrava!!!

Příspěvek od P_V » 04.2.2017 16:04

Nojo, ale v spalovacím motoru se 60% energie z nafty vypustí do luftu a zbytek vykoná užitečnou práci. V elektrárně se 60% energie z uhlí nebo atomu vypustí do luftu, a dostaneme teprv ten základ, který ještě s dalšími ztrátami musíme nějak dopravit do vozidla. nejsem takový optimista abych předpokládl, že podíl ostatních zdrojů elektřiny brzy nějak výrazně poroste. Možná až se vyřeší fúze nebo zavedou množivé reaktory, kde sice účinnost tepelné přeměny stále figuruje, ale zdroj tepla se dá považovat za nevyčerpatelný.

Uživatelský avatar
trainzjohny
Moderátor
Příspěvky: 2880
Registrován: 10.9.2006 15:06
Bydliště: Konečná 9,10,16,58,59
Kontaktovat uživatele:

Re: Ostrava!!!

Příspěvek od trainzjohny » 04.2.2017 15:53

Elektřinu na počátku beru jako věc, která je "základ". Je třeba si přiznat, že budoucnost aut je v elektřině (ať už bude její výroba, uskladnění a distribuce jakákoliv).

P_V
Uživatel
Příspěvky: 3575
Registrován: 23.11.2003 18:49

Re: Ostrava!!!

Příspěvek od P_V » 04.2.2017 14:40

trainzjohny píše:takže výsledek je, že pokud vyrobíte z elektřiny vodík a z něj v palivovém článku elektřinu, máte jí na konci jen asi 30% z původního výkonu. To takové baterie mají účinnost někde okolo 90%-95% a navíc umožňují rekuperaci brzdné energie.
Na začátku je ještě 40% účinnost elektrárny, pokud bychom to chtěli posuzovat přes emise CO2, nebo obecně přes tepelnou energii na počátku. Argument, že na výrobu vodíku se používá výhradně větrná a sluníčková energie, je nesmysl, jelikož elektřina se neřídí obchodními vztahy a bez společné sítě by do výrobny nedotekla. Leda že by ta výroba měla vyhrazenou elektrárnu nepřipojenou do sítě (a tudíž nedotovanou :lol: ).

XSC
Uživatel
Příspěvky: 1523
Registrován: 19.11.2004 21:38
Bydliště: 8,24,B

Re: Ostrava!!!

Příspěvek od XSC » 04.2.2017 13:31

Vodík je podle mě pořád zajímavá alternativa i přes menší energetickou účinnost jeho výroby. Dal by se vyrábět z energie vznikající v solárech, větrnících a podobně, tedy zdrojů, kde výrobu nelze regulovat podle momentální potřeby. Problém vidím spíš v jeho bezpečnosti. Nové baterie by byly lepší, ale ono to s tím pokrokem nebude tak žhavé.

Uživatelský avatar
trainzjohny
Moderátor
Příspěvky: 2880
Registrován: 10.9.2006 15:06
Bydliště: Konečná 9,10,16,58,59
Kontaktovat uživatele:

Re: Ostrava!!!

Příspěvek od trainzjohny » 04.2.2017 13:23

Karosák píše:Btw nevíte, co vzniká při spalování vodíku, resp v motoru na vodík, jako mají ty Citybusy v Neratovicích? Rád bych řekl, že voda, ale nevím, jestli je to tak jednoduché.
Zjednodušeně - jedné straně máš na vstupu vodík (H2) na druhé vzdušný kyslík (O2) a po reakci ti výfukem hulí ven voda (H2O).

Ovšem to o čem se taktně mlčí je výroba vodíku. Účinnost totiž v tomto směru je dost neúprosná a "do vodíku" se dá z elektřiny uložit jen asi 60%-70% energie vložené, k tomu palivový článek potom zase vydá jen asi 50%, takže výsledek je, že pokud vyrobíte z elektřiny vodík a z něj v palivovém článku elektřinu, máte jí na konci jen asi 30% z původního výkonu. To takové baterie mají účinnost někde okolo 90%-95% a navíc umožňují rekuperaci brzdné energie.
Obecně byl vodík zajímavá alternativa, ale v současném stavu techniky už vlastně teď překonaná, a jen co přijde nástupce dnešních baterií, který bude mít vyšší kapacitu, bude to jen další slepá ulička vývoje.

Odpovědět