Pantografy

Archiv starých nebo neaktuálních příspěvků. Příspěvky, které přinášejí informace, jejíchž poselství již bylo naplněno v minulosti.

Moderátoři: DavidD, TRAM-FÓRUM

Zamčeno
Uživatelský avatar
BerryML
Uživatel
Příspěvky: 438
Registrován: 27.3.2008 16:25
Bydliště: Oni za to nemůžou, to je fáma...
Kontaktovat uživatele:

Re: Pantografy

Příspěvek od BerryML » 13.8.2010 23:58

MOp: To platí především pro velkou dráhu. Co vím, tak u tramvají, díky konstrukci (třeba probíraný Stemmann technik) je maximální rychlost 120 km/h, což je u tram nedosažitelné. Právě větší přítlak je brán jako výhoda, neboť u klasického košového sběrače dochází při vyšší rychlosti k odskakování od troleje. (při odběru vytahuješ oblouk a ničíš trolej). To jsem u T6, nebo KT8N vyjma podjezdů na Barrandově, nebo v Ďáblicích nikdy nezažil. A nezáleželo jestli byl kloubem vpřed, nebo vzad. Kloubu vpřed nahrává jediná výhoda, a to, že se tak rychle nezašpiní, přičemž přítlak +- stejný. Je tam spíš problém v uchycení hlavice. Jinak podle Stemmannu je rozdíl mezi Fb 500, Fb 700, Fb 700 S oproti Fb 800 konstrukce ocelohliníková oproti celoocelové, takže váha a pevnost.

Uživatelský avatar
MOp
Administrátor
Příspěvky: 4643
Registrován: 18.1.2007 22:38
Bydliště: Všude dobře v Konstalu105N nejlíp!
Kontaktovat uživatele:

Re: Pantografy

Příspěvek od MOp » 13.8.2010 18:59

Sběrač polopantograf
Konstrukce polopantografu vykázala některé výhody, které pomohly jeho rozšíření, ale jsou i určité nevýhody. Výhodou, a to rozhodnou, je snížení hmotnosti cca o 1/3, horní část konstrukce má s ohledem na sekundární vypružení téměř vlastnosti tyčového sběrače nebo lyry a podstatné je i zmenšení prostoru, který sběrač zabírá na střeše.
Nevýhodou jsou některé mechanické vlastnosti při dotyku smykadla s trolejovým drátem. Při jízdě není přítlak smykadla vždy stejný. Je-li konstrukce polopatografu vpředu (jízda ve směru šípu), tření mezi trolejovým drátem a smykadlem způsobuje snižování přítlačné síly.Dojde-li k havarii sběrače, dolní nosné rameno se vztyčí proti vedení a v mnoha případech jej trhá dolů. Při jízdě opačným směrem je smykadlo třením vzpíráno proti trolejovému drátu, zvyšuje se přítlak a při havarii horní rameno může ohrozit trolejové vedení. Proto je žádoucí, aby polopantograf (ale i pantograf) měl na sobě čidlo, které v případě havarie nuceně stáhne zbytky sběrače do polohy mimo prostor vedení.

vice viz http://www.cdrail.cz/VTS/CLANKY/509.pdf, zalezitost 1s v googlu.

Uživatelský avatar
kruťák
Uživatel
Příspěvky: 3006
Registrován: 23.2.2010 0:24
Bydliště: mobilnitabla.cz
Kontaktovat uživatele:

Re: Pantografy

Příspěvek od kruťák » 13.8.2010 18:43

A co rychlost "přizpůsobení" při jízdě pod most a od něj? Je u obou stejná?

Uživatelský avatar
Jakub
Uživatel
Příspěvky: 468
Registrován: 22.12.2007 23:43
Bydliště: Zastávka na znamení 142.

Re: Pantografy

Příspěvek od Jakub » 13.8.2010 18:36

Mám pocit, že polopantograf odolá větším rychlostem než klasický koš. U tramvají je to ale zanedbatelné.

Uživatelský avatar
9001
Uživatel
Příspěvky: 9579
Registrován: 15.11.2003 18:49
Bydliště: Blízko konečné linky 24,51.
Kontaktovat uživatele:

Re: Pantografy

Příspěvek od 9001 » 13.8.2010 14:08

Elektrické ovládání ještě. Nic víc mě asi nenapadá.

Uživatelský avatar
kruťák
Uživatel
Příspěvky: 3006
Registrován: 23.2.2010 0:24
Bydliště: mobilnitabla.cz
Kontaktovat uživatele:

Re: Pantografy

Příspěvek od kruťák » 13.8.2010 14:05

matti píše:14T s klasickým pantografem? :lol:
To jo, nebo 15T s lyrou :D Ono mě osobně se nelíbí ani klec na starym KT.
9001 píše:při poruše klasický vystřelí a odrovná TV. Polopantografy se jen sklátí.
Je to tedy jediná výhoda poloptg?

MF
Uživatel
Příspěvky: 4274
Registrován: 04.3.2007 19:28

Re: Pantografy

Příspěvek od MF » 13.8.2010 12:08

někde jsem četl, že při rychlostech tramvají je jedno, jestli je ptg tak či obráceně.

Uživatelský avatar
matti
ovocnář
Příspěvky: 187
Registrován: 07.9.2009 18:55
Bydliště: 140

Re: Pantografy

Příspěvek od matti » 13.8.2010 9:44

mimo jiné, dokážete si představit 14T s klasickým pantografem? :lol:

Uživatelský avatar
9001
Uživatel
Příspěvky: 9579
Registrován: 15.11.2003 18:49
Bydliště: Blízko konečné linky 24,51.
Kontaktovat uživatele:

Re: Pantografy

Příspěvek od 9001 » 13.8.2010 7:55

Jako důvod jsem taky někdy slyšel, že při poruše ptg klasický vystřelí a odrovná TV. Polopantografy se jenom sklátí k zemi.

Uživatelský avatar
demon
Uživatel
Příspěvky: 5972
Registrován: 08.4.2006 16:32
Bydliště: Všude dobře, tak co doma...
Kontaktovat uživatele:

Re: Pantografy

Příspěvek od demon » 13.8.2010 6:31

krtinek píše:
Petr píše:Na všech pražských T6 jsou pptg opačně proti směru jízdy
V tom případě jsem ho viděl otočený PO směru jízdy :D
To je možné, ale nebylo to v Praze.
Tady jsou na T6 všechny správně kloubem vzad.

Uživatelský avatar
kruťák
Uživatel
Příspěvky: 3006
Registrován: 23.2.2010 0:24
Bydliště: mobilnitabla.cz
Kontaktovat uživatele:

Re: Pantografy

Příspěvek od kruťák » 12.8.2010 23:49

Petr píše:Na všech pražských T6 jsou pptg opačně proti směru jízdy
V tom případě jsem ho viděl otočený PO směru jízdy :D

Uživatelský avatar
Petr
Provozovatel
Příspěvky: 1936
Registrován: 14.11.2003 8:36
Bydliště: ....Brejšín přes noc na flešku hodí novej program křižovatky, já s Démonem zajedem přešroubovat znač
Kontaktovat uživatele:

Re: Pantografy

Příspěvek od Petr » 12.8.2010 23:43

krtinek píše:Vzhledem k dnešnímu dalšímu pádu polopantografu mě napadá otázka, jaké výhody a nevýhody má polopantograf oproti klasické "tygří kleci".
Nebo je to snad jen designová záležitost? Když si vezmu, že během dvou měsíců už to je tak čtvrté zborcení (proti jednomu u T3), tak na úkor designu to je celkem nákladné.
A taky - na některých T6 jsou polopantografy opačně proti směru jízdy - je to fukčně stejné, takže jaký to má význam? Nebo opět jen "je to jedno, tak to neřeš"? :D
Na všech pražských T6 jsou pptg opačně proti směru jízdy...
Vcelku by mně zajímal procentuální počet zborcení za cca 15 let masivního provozu polopantografů na vozech T6A5 oproti klasickým košovým ptg... MYslím si, že tam budeme na jiných hodnotách...

Uživatelský avatar
kruťák
Uživatel
Příspěvky: 3006
Registrován: 23.2.2010 0:24
Bydliště: mobilnitabla.cz
Kontaktovat uživatele:

Re: Pantografy

Příspěvek od kruťák » 12.8.2010 23:37

Vzhledem k dnešnímu dalšímu pádu polopantografu mě napadá otázka, jaké výhody a nevýhody má polopantograf oproti klasické "tygří kleci".
Nebo je to snad jen designová záležitost? Když si vezmu, že během dvou měsíců už to je tak čtvrté zborcení (proti jednomu u T3), tak na úkor designu to je celkem nákladné.
A taky - na některých T6 jsou polopantografy opačně proti směru jízdy - je to fukčně stejné, takže jaký to má význam? Nebo opět jen "je to jedno, tak to neřeš"? :D
BerryML, v tématu Škoda 15T ForCity píše:to co mají KT8N je Fb700, nebo Fb700S?

Uživatelský avatar
Karosák
Uživatel
Příspěvky: 3328
Registrován: 07.2.2008 18:49
Bydliště: Wydzielone korytarze
Kontaktovat uživatele:

Re: Pantografy

Příspěvek od Karosák » 24.3.2008 13:02

No vzhledem k tomu, že je to natočený, tak mohlo jít o testovací jízdu ne? Ale rachot slusnej :shock:

Uživatelský avatar
2217
Uživatel
Příspěvky: 746
Registrován: 16.11.2006 23:16
Bydliště: kousíček od Národní Třídy
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od 2217 » 25.5.2007 8:52

NO to je hustýýý!!! tAk aspoˇuž vím, jak se dá zlomit poloPTG. :idea: A že ta věc jela ještě hezky daleko. Předpokládám setrvačnost. Každé slušné vozidlo by asi mělo hlásit, když přijde o panťák, no ne? :wink:

Zamčeno