TT Kobylisy - Sídliště Bohnice
Moderátor: TRAM-FÓRUM
Re: TT Kobylisy - Sídliště Bohnice
https://www.praha8.cz/file/ojY/Tramvajo ... ohnice.pdf
https://i.nahraj.to/f/21Ye.png
To bude řevu, že jim architekti v Lodžské naplácali koleje na kraje, kde se parkuje. Na straně 24 jim uniklo, že do kina Ládví z Bohnic (ani odjinud) už nikdo nepojede.
https://i.nahraj.to/f/21Ye.png
To bude řevu, že jim architekti v Lodžské naplácali koleje na kraje, kde se parkuje. Na straně 24 jim uniklo, že do kina Ládví z Bohnic (ani odjinud) už nikdo nepojede.
Re: TT Kobylisy - Sídliště Bohnice
Diskuze o autobusech přesunuta do: Pražské autobusy
Re: TT Kobylisy - Sídliště Bohnice
Citát z knihy:
Několikrát to ve článku opakuje - velká sídliště byla navržena pro tramvaj, pak ale přišla metro-mánie a ještě na papíře se tramvaje z konceptu vypustily.
http://www.earch.cz/cs/rozhovor-s-ivo-obersteinemBohnice, to už byla doba normalizace. Soutěž v roce 1965 vyhráli architekt Milan Jarolím a dopravní inženýr Jiří Schwaller. Architekt Jarolím navrhl na horizontu velké formy vysokopodlažních domů ve tvaru kříže. Spletl se ale ve výpočtu obyvatel - počítal v konceptu s dvanáctipodlažními domy, ale těsně před odevzdáním si spočetli, že těch předepsaných asi 25 tisíc obyvatel se tam nevejde. Zvedl tedy zástavbu o dalších dvanáct pater. Soutěž vyhrál.
Návrh byl pokrokový v tom smyslu, že do Bohnic inženýr Jiří Schwaller poprvé v Praze navrhl tramvaj vedenou na samostatném tělese uprostřed kapacitní zástavby. Když Jiří Voženílek, tehdejší hlavní architekt Prahy, zjistil, že za Hradčanami by se na panorámatu tyčily v Bohnicích obrovské desky, nařídil, aby se v dalších stupních projektové přípravy domy snížily.
Architekt Jarolím po okupaci ruskou armádou emigroval a zůstal tu jen rozdělaný koncept. K realizaci se nakonec dostal Havránkův ateliér. Havránek vedl kolektiv typizace v Projektovém ústavu výstavby hl. m. Prahy. Dostali za úkol v první řadě snížit zástavbu a samozřejmě zde chtěli uplatnit první generaci typových domů v soustavě VVÚ-ETA, kterou připravovali.
Mnoho urbanistických zkušeností však neměli a na Bohnicích je to znát. Jsou obsluhovány autobusy MHD, o tramvaji se stále jen povídá...
Několikrát to ve článku opakuje - velká sídliště byla navržena pro tramvaj, pak ale přišla metro-mánie a ještě na papíře se tramvaje z konceptu vypustily.
Naposledy upravil(a) P_V dne 05.6.2018 12:46, celkem upraveno 1 x.
Re: TT Kobylisy - Sídliště Bohnice
=> XSC: Včera jsem objevil jeden velice zajímavý projekt (díky P_V) - Archiv výkresů územních plánů od roku 1955. Než jsem stačil blíže prozkoumat, aplikace spadla. Resp. vrstvy se staršími územními plány kamsi zmizely. Obdobně i večer doma, po pár minutách to spadlo Stačil jsem mírně prozkoumat pouze nejstarší územní plány, kde ovšem byly hůře vidět detaily jako tramvajové tratě nebo metro. Zajímavý ovšem byl tvar bohnického sídliště z návrhu roku 1963 a pokud jsem si všiml dobře, měla TT vézt od křižovatky Čimická/Ústavní Lodžskou ulicí až přibližně do míst dnešní křižovatky K Pazderkám/Lodžská, kde měla být točna. Přesnější detaily neznám, protože dělal problém zoom a překrytí s ostatními vrstvami. Snad to brzy poběží lépe.
- Bobik
- Uživatel
- Příspěvky: 4895
- Registrován: 23.6.2008 21:02
- Bydliště: Letná - tam co je ten největší tunel v republice
Re: TT Kobylisy - Sídliště Bohnice
9001 Ale jo, proč by Blankou nemohl jezdit bus MHD? Mohlo by to být super fofr spojení (tedy pokud nebude přehlcena auty, což nejspíš bude).
K tomu vybouranýmu busu - no on je rozdíl v konstrukci městských a dálkových busů, řekl bych. A ten městský na tom bude hůř.
K tomu vybouranýmu busu - no on je rozdíl v konstrukci městských a dálkových busů, řekl bych. A ten městský na tom bude hůř.
Re: TT Kobylisy - Sídliště Bohnice
Právě že dneska bych to těžko dokázal. Proto jsem psal, že se to mělo udělat při stavbě sídliště. Vlastně by mě zajímalo, na jakou dopravní obsluhu byly Bohnice navrženy. Metro C by to být nemělo, smyčka přes Bohnice se v plánech objevila až v 80. letech a to už sídliště stálo. Přijde mi zvláštní, že by pro tak velké sídliště počítali jen s autobusy.Ploki píše:Lehnická představuje jedno z mála zelených míst určených pro krátkodobou rekreaci přímo uprostřed sídliště. Když dokážeš vymyslet projekt, který zde udrží stávající zeleň, obyvatele si na svoji stranu nakloníš.
- 9001
- Uživatel
- Příspěvky: 10211
- Registrován: 15.11.2003 18:49
- Bydliště: Blízko konečné linky 24,51.
- Kontaktovat uživatele:
Re: TT Kobylisy - Sídliště Bohnice
Chápu že pro tramvajové šotouše je tohle nezkousnutelné, ale tohle je stejný případ jako s Blankou. Když už se to za miliardy staví, tak proč z toho nevytěžit i něco pro MHD. Proč je 125 úspěšná a pokaždé když ji potkám jede minimálně na sedačky? Upřímně doufám, že se dočkáme třeba i linky (SN)Anděl - Hradčanská - Holešovice.
Jde o to vypálit rybník IAD rychlostí, která bohužel v dnešní uspěchané době začíná být dost prioritní a to linky na okruhu jsou.
J: Zase z celkové pohledu jsou dálnice to nejbezpěčnější co máme. Vem si kolik mrtvých je na dálnici a kolik mimo. Třeba největší autobusová nehoda v Čechách byla na okrsce...
Jinak nevidím rozdíl, jestli se ve 100 km/h vybourá linkový bus a městský. Jestli myslíš pásy, tak z mých zkušeností na ně dost lidí z vysoka...
Jde o to vypálit rybník IAD rychlostí, která bohužel v dnešní uspěchané době začíná být dost prioritní a to linky na okruhu jsou.
J: Zase z celkové pohledu jsou dálnice to nejbezpěčnější co máme. Vem si kolik mrtvých je na dálnici a kolik mimo. Třeba největší autobusová nehoda v Čechách byla na okrsce...
Jinak nevidím rozdíl, jestli se ve 100 km/h vybourá linkový bus a městský. Jestli myslíš pásy, tak z mých zkušeností na ně dost lidí z vysoka...
- Jabberwocky
- ďábelský pedagog
- Příspěvky: 1849
- Registrován: 27.5.2005 10:53
- Bydliště: Pleased to meet you ... hope you guess my name ;-)
Re: TT Kobylisy - Sídliště Bohnice
Ploki má pravdu v tom, že s bezpečností je to v takovém provozu dost na štíru. Kdyby se takový bus vymlel ve 100 km/h, tak to bude zlé… Na druhou stranu, na té Jižní spojce může (nedejpámbu!!!) dvě stě padesátku sešrotovat kamion a je to v podstatě totéž.
- 9001
- Uživatel
- Příspěvky: 10211
- Registrován: 15.11.2003 18:49
- Bydliště: Blízko konečné linky 24,51.
- Kontaktovat uživatele:
Re: TT Kobylisy - Sídliště Bohnice
Ploki: Ale pustí. Po čem podle tebe jezdí letištní 100 ze Zličína? Předpokládám, že pro SOR nebude problém udělat městský bus aby jel aspon 100 a nebrzdil provoz. V tomhle není problém.
OHM: Mě předběhl, ale 250 nejezdí po té "rychlé" části od Černého mostu až po sjezd po Běchovice je 80. Pokud nebereme ten kousíček kdy je 80 zrušená směrem na ČM, ale to ani nemá smysl zrychlovat...
OHM: Mě předběhl, ale 250 nejezdí po té "rychlé" části od Černého mostu až po sjezd po Běchovice je 80. Pokud nebereme ten kousíček kdy je 80 zrušená směrem na ČM, ale to ani nemá smysl zrychlovat...
Re: TT Kobylisy - Sídliště Bohnice
Ale vždyť nám MHD jezdí po Pražském okruhu (minimálně mě napadá 100 a 250)Ploki píše:=> Jabberwocky: Autobus MHD ti na dálnici nepustí! SOKP není Jižní spojka! Je to tranzitní dálnice!
Re: TT Kobylisy - Sídliště Bohnice
=> Jabberwocky: Autobus MHD ti na dálnici nepustí! SOKP není Jižní spojka! Je to tranzitní dálnice!
Proč si myslíš, že místní bojují proti tomu, aby vedla v těsné blízkosti hustě zabydlených území a raději prosazují variantu vedoucí dál od města a k tomu jako bonus jeden most spojující P8 a P6 (tato varianta i s mostem dle analýzy vyjde daleko levněji)
=> XCS: Lehnická představuje jedno z mála zelených míst určených pro krátkodobou rekreaci přímo uprostřed sídliště. Když dokážeš vymyslet projekt, který zde udrží stávající zeleň, obyvatele si na svoji stranu nakloníš.
Pak ale ještě musís vyřešit tři následující problémy (možná čtyři):
1) Úzké koryto dolní části Čimické ulice mezi zástavbou z padesátých let (a jednou aktuálně dokončovanou novostavbou)
2) Pro tuto tramvajovou trať lze využít pouze východní vestibul metra pod Kobyliským náměstím. Přestupní stanice tak může být pouze v místech stávajícího parkoviště před "Salesiánama". Pro směr z Bohnic by to chtělo rozšířit vestibul metra o nový podchod.
3) Napojení na stávající TT v místě křižovatky Uzavřená - Trójská, demolice jedné z budov.
4) Bude to chtít zachovat doplňkovou autobusovou dopravu přibližně v následujícím rozsahu: 152 a 177 v současném stavu, 102 a 144 přibližně v polovičním rozsahu (144 krátké autobusy). Zrušena by tak byla pouze druhá nejvytíženější autobusová linka v Praze - dvoustovka. Tento "doplňkový" autobusový provoz je právě kolizí v odpolední špičce, kdy nastává rozhodování, zda jet tramvají z východního vestibulu nebo busem ze západního.
ad 2) a 4) Ono by možná šlo TT vézt ulicí Pod Sídlištěm a využít stávajícího autobusového terminálu, pak je zde ale pouze jediná možnost tramvajovou linku ukončit v oblasti Kobylis/Ďáblic (doprava směrem na Stírku je nemožné ji stočit)
Souhlasím s trolejbusy, ale zastával bych tramvaje, pokud by mi někdo ukázal smysluplný projekt
Proč si myslíš, že místní bojují proti tomu, aby vedla v těsné blízkosti hustě zabydlených území a raději prosazují variantu vedoucí dál od města a k tomu jako bonus jeden most spojující P8 a P6 (tato varianta i s mostem dle analýzy vyjde daleko levněji)
=> XCS: Lehnická představuje jedno z mála zelených míst určených pro krátkodobou rekreaci přímo uprostřed sídliště. Když dokážeš vymyslet projekt, který zde udrží stávající zeleň, obyvatele si na svoji stranu nakloníš.
Pak ale ještě musís vyřešit tři následující problémy (možná čtyři):
1) Úzké koryto dolní části Čimické ulice mezi zástavbou z padesátých let (a jednou aktuálně dokončovanou novostavbou)
2) Pro tuto tramvajovou trať lze využít pouze východní vestibul metra pod Kobyliským náměstím. Přestupní stanice tak může být pouze v místech stávajícího parkoviště před "Salesiánama". Pro směr z Bohnic by to chtělo rozšířit vestibul metra o nový podchod.
3) Napojení na stávající TT v místě křižovatky Uzavřená - Trójská, demolice jedné z budov.
4) Bude to chtít zachovat doplňkovou autobusovou dopravu přibližně v následujícím rozsahu: 152 a 177 v současném stavu, 102 a 144 přibližně v polovičním rozsahu (144 krátké autobusy). Zrušena by tak byla pouze druhá nejvytíženější autobusová linka v Praze - dvoustovka. Tento "doplňkový" autobusový provoz je právě kolizí v odpolední špičce, kdy nastává rozhodování, zda jet tramvají z východního vestibulu nebo busem ze západního.
ad 2) a 4) Ono by možná šlo TT vézt ulicí Pod Sídlištěm a využít stávajícího autobusového terminálu, pak je zde ale pouze jediná možnost tramvajovou linku ukončit v oblasti Kobylis/Ďáblic (doprava směrem na Stírku je nemožné ji stočit)
Souhlasím s trolejbusy, ale zastával bych tramvaje, pokud by mi někdo ukázal smysluplný projekt
Re: TT Kobylisy - Sídliště Bohnice
Tramvaj se měla zavést hned při stavbě sídliště. Kdyby se to udělalo koridorem ve středu sídliště, podobně jako v Brně, bylo by to ideální.
- Jabberwocky
- ďábelský pedagog
- Příspěvky: 1849
- Registrován: 27.5.2005 10:53
- Bydliště: Pleased to meet you ... hope you guess my name ;-)
Re: TT Kobylisy - Sídliště Bohnice
Bohnické sídliště docela znám a myslím si, že tramvajová trať je tam za stávajících podmínek zbytečná. Autobusy odvoz (opakuji, za současných podmínek) zvládají. Už jsem to sem psal jednou, ale při současné infrastruktuře bych jako lepší řešení než tramvaj viděl trolejbus. Což nelze, takže to vidím na autobusy do doby, než místo spalovacího motoru přijdou nějaké hybridní či jiné beztrolejové ekvivalenty. Spojení na Prahu 6 by bylo příjemné a pro mnohé i užitečné, ale to by mohlo vyřešit plánované dálniční přemostění a nějaký rychlobus podobný těm, co jezdí po Jižní spojce. Tramvaj místní nechtějí a já se jim nedivím.
Re: TT Kobylisy - Sídliště Bohnice
MM-Mikulovsky: Doporučuji dokument Urbanistická analýza Velká skála
Z dokumentu:
V závislosti na poloze premostení Vltavy byly proverovány a v již prekonaných územne plánovacích
dokumentacích i uplatneny, rozdílné dopravní trasy návazné výstupní komunikace do Bohnic, vedené
Bohnickým údolím, Podhorím nebo v kontaktu s Trojským a návrhy na dopravní propojení mezi ulicí
Trojskou a križovatkou Cimická x K Pazderkám, situované zhruba ve stope stávající ulice Nad Trojou.
Tato komunikace, byla uplatnována v protikladu k její skutecné dopravní funkcí sberné komunikace
zatížené prujezdnou dopravou. Rovnež samostatné dopravní studie zabývající se technickým proverením
trasy v uvedeném dopravním koridoru, a to i pro tramvajovou trat, byly v minulosti vyhodnoceny jako
negativní prukaz. Úvahy o dopravním propojení Trojské s križovatkou Cimická x K Pazderkám
definitivne uzavrela realizace obytného souboru Velká skála.
Z dokumentu:
V závislosti na poloze premostení Vltavy byly proverovány a v již prekonaných územne plánovacích
dokumentacích i uplatneny, rozdílné dopravní trasy návazné výstupní komunikace do Bohnic, vedené
Bohnickým údolím, Podhorím nebo v kontaktu s Trojským a návrhy na dopravní propojení mezi ulicí
Trojskou a križovatkou Cimická x K Pazderkám, situované zhruba ve stope stávající ulice Nad Trojou.
Tato komunikace, byla uplatnována v protikladu k její skutecné dopravní funkcí sberné komunikace
zatížené prujezdnou dopravou. Rovnež samostatné dopravní studie zabývající se technickým proverením
trasy v uvedeném dopravním koridoru, a to i pro tramvajovou trat, byly v minulosti vyhodnoceny jako
negativní prukaz. Úvahy o dopravním propojení Trojské s križovatkou Cimická x K Pazderkám
definitivne uzavrela realizace obytného souboru Velká skála.
-
- Uživatel
- Příspěvky: 2861
- Registrován: 10.10.2007 13:22
Re: TT Kobylisy - Sídliště Bohnice
Pokud je tedy diskuze o TRAM do Bohnic relevantní, dovolím si zde, jako obyvatel žijící v době školní docházky na Praze 8 napsat své postřehy k TRAM do BohnicMM-Mikulovsky píše:2.) Nevím co není k věci na tvrzení p100, že Bohnice už dávno měly obsluhovat TRAM místo nezvládajících BUS!
1) trasování - v ulici Čimická není místo, přes voz. Kobylisy zas výrazně prodloužíme jízdní dobu a lidi v ulici Klapkova budou prskat (pro informaci - jízdní doba Kobylisy - vozovna Kobylisy jsou 4 minuty, jízdní doba BUSu 200 v úseku Kobylisy - Podhájská pole je 5 minut)
2) místní obsluva - sídl. Bohnice - Troja - Čimice je poměrně rozlehlé. Pokud povedeme TRAM ulicí Lodžskou, z ulice k Pazderkám je to 600 metrů, takže buď si lidé dojdou, nebo by byla protřeba doplňková doprava. Udělat návaznou dopravu na TRAM moc neumíme tak se dá předpokládat, že BUS pojede k M. Pak bude ale rychlejší než TRAM a dojde k přeplňování BUS na úkor TRAM. Pokud budou 3 větve, tak není sídliště tak kapacitní, aby byla potřeba TRAM dvojice po 10 min. v sedle
3) hluk - tramvaj je hlučné vozidlo, to znamená, že by muslela buď jezdit v tunelu nebo mezi PHS stěnami nebo na travnatém pásu, aby vyhověla hygienickým normám pro novou trať.
4) petice - obyvatelé sídliště Bohnice několikrát dali najevo, že TRAM nechtějí. Nechápu proč jim přes tento protest P8 zavedla tak luxusní BUS dopravu.
5) peníze - sídliště je poměrně mladé a musely by se překopat veškeré inženýrské sítě, hlavně v souvislosti s bodem 3
a na závěr bych si dovolil položit dotaz, který že to BUS nezvládá obsluhu Bohnic? Jezdím k rodičům poměrně často a nějak jsem si nevšiml.
Doufám že se délka mého příspěvku alespoň trochu vylepšila, všimněte si prosím názvů ulic psaných kurzívou a podtržených zastávek což jistě bude sloužit k Vaší lepší orientaci jak v textu, tak v příspěvku. Děkuji za pozornost.