Kam s ním (s příspěvkem)? Když jinde není místo, tady ano...

Co se nevešlo. Pokud chcete znát názory jiných i na netramvajová témata, ptejte se zde. Máte něco, o co se chcete podělit s ostatními? Pak pište sem...

Moderátor: TRAM-FÓRUM

Odpovědět

Kolikrát jste byli v Muzeu MHD ve vozovně Střešovice?

Nebyl
52
14%
Jednou
53
15%
2-3x
72
20%
3-5x
58
16%
Více než 5x/nespočetněkrát
112
31%
Klikací koutek
18
5%
 
Celkem hlasů: 365

MF
Uživatel
Příspěvky: 4274
Registrován: 04.3.2007 19:28

Re: Kam s ním (s příspěvkem)? Když jinde není místo, tady ano...

Příspěvek od MF » 03.7.2014 8:28

ElWapp píše:Já jenom nechápu, proč se zrovna v Praze musí všechno dělat tak nekoncepčně, nahodile, od stolu a podle toho, jak se který potentát vyspí? Jak to, že i malá města u nás mají lepší vozový park, busy s klimatizací, fungující čipovou kartu, nějaký jednotný vzhled a MHD fungující ke spokojenosti cestujících atd. atd. a jenom v té Praze to nejde? Co je špatně? A co s tím?
Asi nemají každou chvíli jiného starostu, různé ty radní a taky nemají každý půlrok nového ředitele DP. Dále nemají určitě takové množství různých vedoucích atp. Vidím to u nás. Vše funguje jen ze setrvačnosti, koncepce žádná.

ElWapp
Uživatel
Příspěvky: 542
Registrován: 14.5.2009 19:29

Re: Kam s ním (s příspěvkem)? Když jinde není místo, tady ano...

Příspěvek od ElWapp » 02.7.2014 22:33

Já jenom nechápu, proč se zrovna v Praze musí všechno dělat tak nekoncepčně, nahodile, od stolu a podle toho, jak se který potentát vyspí? Jak to, že i malá města u nás mají lepší vozový park, busy s klimatizací, fungující čipovou kartu, nějaký jednotný vzhled a MHD fungující ke spokojenosti cestujících atd. atd. a jenom v té Praze to nejde? Co je špatně? A co s tím?

MF
Uživatel
Příspěvky: 4274
Registrován: 04.3.2007 19:28

Re: Kam s ním (s příspěvkem)? Když jinde není místo, tady ano...

Příspěvek od MF » 02.7.2014 22:23

Elwapp: proto jezdím raději všude autem a mám klid. Nedávno jsem chtěl použít bus od nás (mimo PID) s tím, že po osmi kilometrech přestoupím na jiný bus. Na přestup byly dvě minuty. No, ale řidič se zdržoval s automatem na lístky. Napřed vytočil špatnou (když už teda nějakou lidem dal), pak ji neuměl nulovat a pak na pětikilometrové rovince vyvinul asi šedesátikilometrovou rychlost (bylo to zcela ukázkové podtáčení za účelem vyšetření nějaké té nafty pro sebe) a tak jsem už tušil, že přípoj na Prahu nestihnu. Jenže na zastávku směr Praha z té co jsem já vystupoval vidět není - jel bych dál a pak jinak, takže poté co jsem vystoupil a ušel pár kroků jsem viděl, že už tam nikdo nečeká a bus je pryč. Takže jsem zavolal manželku ať pro mě přijede, doma jsem sedl do svého auta a vyrazil do Prahy jako každý normální člověk autem a celou dobu jsem si říkal jestli jsem to měl zapotřebí.

ElWapp
Uživatel
Příspěvky: 542
Registrován: 14.5.2009 19:29

Re: Kam s ním (s příspěvkem)? Když jinde není místo, tady ano...

Příspěvek od ElWapp » 02.7.2014 22:09

S dovolením bych si tady trochu postěžoval na tu naší Pražskou Integrovanou Dopravu. Nenutím nikoho to číst, píšu abych si trochu ulevil...

Je rok 2014 a my slavíme zavedení prvního jízdenkového automatu přijímajícího platební karty. Hurá. Mezitím je ve světě standardem platit nejen mincemi, ale i bankovkami, a když kartami, tak nejen bezkontaktními. Automaty nejsou ani v centru u všech zastávek, takže třeba od Karlových Lázní jsem musel poslat turisty pěšmo na Staroměstskou. A když už někde jsou, tak přesně v místech, kde je nikdo nečeká (od autobusů třeba Satalice nebo Antala Staška - v obou případech je automat za rohem v jiné ulici než je zastávka). Když není po ruce automat, můžeme použít SMS jízdenku. Hurá. Ale běda, jak s ní vlezete do třístovky, to máte na krku tučnou pokutu. To je obzvlášť vypečené v místech, kde jsou třístovky a městské linky proložené (Písnice). A taky pozor, když se operátor rozhodne dělat drahoty, tak je vaše chyba, že do busu lezete bez lístku, ačkoliv jste SMS poslali. Samostatnou kapitolou pak jsou automaty mimo Prahu, kde na jejich přední straně je vylepen přehled jízdného - pro Prahu. Velmi užitečná informace. O jízdném zdarma pro děti do 15 let ve vnějších pásmech se taky nikde nedočtete.

Dejme tomu, že ten lístek už máte. Označovače v železničních stanicích vypadají buď příšerně nechutně (obložené kelímky od piva, skryté pod nánosy graffiti a samolepek) nebo jsou tak dobře schované, že nejsou k nalezení. Další informace se v železničních stanicích taky lepí všude možně po zdech, lavičkách a sloupech, jen ne na jedno unifikované místo. Asi je pak to cestování pestřejší.

Pojďme k vozidlům. Ropidí sen o unifikovaném laku vozidel zůstává v říši fantazie - dopravci ho aplikují podle nálady a stejně je každý bus jiná ves. Červené pruhy začínají různě vysoko, sloupky kolem oken jsou modré nebo bílé, čelní maska na SORech je jednou bílá jindy černá. A to nemluvíme o logách, evidenčních číslech a různých budovatelských heslech, které se na autobus taky nanáší tak nějak ad-hoc. Do toho připomeňme, že největší dopravce, DPP, se unilaku štítí a dál kupuje busy v prostém červenobílém nátěru. A tak zatímco systémový unilak s potlačením známek jednotlivých dopravců je standardem nejen na západ od nás, ale i v takovém Istanbulu a od nového roku zřejmě třeba v Ústeckém kraji, v Praze a okolí budou zřejmě na věky věků jezdit co vůz to unikát.

A nejde jen o vzhled. Některá města si definují kompletní výbavu interiéru včetně typu, barvy a rozložení sedaček. U nás můžeme u některých dopravců být rádi, že autobus vůbec nějaké sedačky má. DPP sice udělal anketu, která sedačka se lidem zamlouvá, ale to už se nijak netýká ostatních dopravců jednotného integrovaného systému. A co třeba informační systém - konečná, která se na displej prostě nevejde a nikoho netrápí, že by stačilo některá slova zkrátit. Prostě se tam napíše třeba půlka slova a víc ne. Něco se píše kapitálkami, něco malými písmeny, fonty různé, vnitřní displeje radši nekomentovat, často to neumí ani číslo linky, natož další zastávku. Hlášení zastávek je v jiném formátu u DPP a ostatních.Totéž změna tarifního pásma.

Otvírání dveří a další potřebné čudlíky jsou samostatná kapitola. Nejen že vypadají různě v různých typech autobusů, ony vypadají různě i ve stejných typech ale u různých dopravců. A tak zatímco u DPP v citybusech nic nemačkáte, u polkostu ano. Zatímco Solaris ČSAD SČ otvírá dveře vždy, Solaris Veolia čeká na zmáčknutí. A to tlačítko vždy vypadá jinak a je umístěné jinde. Taktéž STOP tlačítka, kočárky, invalidi, STOP signalizace. Zatímco ve vyspělé Evropě tohle umí udělat jednoduše a intuitivně, u nás to musíme udělat jinak. Zastávky na znamení budou jen některé, jiné jen v různých částech dne. Čím víc výjimek a pravidel, tím víc MHD.

A tak se dostáváme k zastávkovým sloupkům. Metropole jako Praha zasloužila něco elegantnějšího než červené rámy po vzoru osmdesátých let, ale ne, to by přece znamenalo invenci. Místo toho jdeme cestou obludných mastodontů z reflexních terčíků. Přitom jiná česká města mají centra pokryta LED displeji s odpočty času do odjezdu. Čočky na zastávkách nejen že nejde vyrobit často ani na třetí pokus správně, ale zřejmě ani neexistuje standard pro sloupky patřící ostatním dopravcům, a tak při cestě mimo Prahu opět místo pocitu silného a fungujícího systému můžete na každé zastávce obdivovat lidovou tvořivost. Totální absence designu jízdních řádů je taky na pováženou. A sloupky ověšené plandajícími A3 s informacemi taky nevypadají nejlíp.

A pak takové metro. Dobu do odjezdu další soupravy umí zobrazit i v Turecku, jen u nás je to problém. Informační systém se zastaralou grafikou někdy z 90. let taky nedělá žádnou parádu. A když jsme byli u toho času do odjezdu - poskytování dat o zpoždění online se taky umí všude kolem, jen v DPP ne.

Pak se podívejme na prezentování systému. Zatímco jinde (Norsko) je běžné, že dopravce jen provozuje vozidla a vše okolo - informování, jízdní řády, tarif, web - má na starosti organizátor integrovaného systému, u nás se stále DPP ze všech sil snaží vypadat jako ten jediný pravý dopravce. Ve výsledku to pak vypadá, že nikdo nemá zodpovědnost za nic. Organizátor přehazuje vinu na dopravce, dopravce na organizátora, ten pak na město... To je vidět i na tragické webové prezentaci systému. Je k neuvěření, že systém Pražské Integrované Dopravy nemá vlastní web odpovídající nárokům 3. tisíciletí (pid.cz). Místo toho tu máme web ROPIDu, za který by se měla tahle organizace stydět, protože něco tak strašně flikovaného na koleně v příšerném designu pamatujícím doby dávno minulé se jen tak nevidí, a pak je tu web dpp, který vypadá aspoň graficky trochu líp, ale zcela ignoruje potřeby návštěvníků - najít si rychle aktuální spojení a informace. Vyhledávač spojení by měl být největším prvkem úvodní stránky hned vedle aktuálního plánku linkového vedení. Jak to vypadá ve skutečnosti ví každý sám. Neaktuální cizojazyčná část je taky ostudou. A vůbec, proč by DPP - dopravce - měl na svém webu informovat o tarifu, cenách a obecně o PID? Neměl by to dělat ROPID tak, aby byly k dispozici informace o linkách všech dopravců?

Pak tu máme facebook. To je příšerná žumpa jak u ROPIDu, tak u DPP. Nejde, nechceme, nezměníme, případně přijdou na řadu osobní výpady a ironické komentáře nebo poučky o slušném chování. Přitom jiné firmy a instituce komunikovat umí, asi jim jsou zákazníci cennější než tomuto pražskému kolosu.

A dále se můžeme bavit třeba o informačních letácích, které se rozdávají turistům a zobrazují stálý stav, ačkoliv je celé léto Praha rozkopaná. Můžeme se bavit o tarifu PID, který by zabral dva semestry na právech. Můžeme se bavit o OpenCard a o tom, co všechno by mohla umět a neumí. Nebo o klimatizaci v tramvajích a autobusech, která je běžná snad na všechny světové strany od nás, jen Praha je jiná.

A tak by se dalo pokračovat dál a dál.

Tak jsem si postěžoval a je mi líp.

Uživatelský avatar
Karosák
Uživatel
Příspěvky: 3856
Registrován: 07.2.2008 18:49
Bydliště: Wydzielone korytarze
Kontaktovat uživatele:

Re: Kam s ním (s příspěvkem)? Když jinde není místo, tady ano...

Příspěvek od Karosák » 02.7.2014 14:02

á propos, seznam vybraných symbolů do orientace a seznam stavění vlakových cest v obratištích je již nějaký pátek součástí desek Z:idea:

Uživatelský avatar
willyjeff
Uživatel
Příspěvky: 1761
Registrován: 30.11.2004 16:11
Bydliště: Trollhättan (a když se probudim, tak Praha)
Kontaktovat uživatele:

Re: Kam s ním (s příspěvkem)? Když jinde není místo, tady ano...

Příspěvek od willyjeff » 01.7.2014 22:19

sstepan23 píše:Zdravím. Prosím jaky kód mám dát do orientace aby se mi při manipulačnim zátahnu ukázal trojúhelník. Děkuji
9002

sstepan23
Uživatel
Příspěvky: 20
Registrován: 19.11.2011 11:46
Bydliště: ŽIŽKOV

Re: Kam s ním (s příspěvkem)? Když jinde není místo, tady ano...

Příspěvek od sstepan23 » 01.7.2014 21:25

Zdravím. Prosím jaky kód mám dát do orientace aby se mi při manipulačnim zátahnu ukázal trojúhelník. Děkuji

ElWapp
Uživatel
Příspěvky: 542
Registrován: 14.5.2009 19:29

Re: Kam s ním (s příspěvkem)? Když jinde není místo, tady ano...

Příspěvek od ElWapp » 01.7.2014 18:11

Jo, to bylo prvni misto kam jsem se kouknul. Nikde se tam ale nepise ani carka o tom, ze s OpenCard jezdi deti do patnacti zdarma i ve vnejsich pasmech (vyjma vlaku, kde si musi koupit jizdenku)! K cemu pak ta slavna aplikace je, kdyz se na tohle musim ptat osobne v infocentru ropidu, abych dostal onu jednoduchou polopatickou odpoved? Ktera se navic lisi od vyse uvedeneho?

von Špilberk
Uživatel
Příspěvky: 4464
Registrován: 23.2.2012 8:27
Bydliště: 15 minut chůze od vozovny Pankrác

Re: Kam s ním (s příspěvkem)? Když jinde není místo, tady ano...

Příspěvek od von Špilberk » 01.7.2014 9:52

ElWapp píše:Dokazal by mi nekdo polopaticky vysvetlit kde vsude jezdi deti do 15 let zdarma, maji-li opencard? A hlavne z ktereho pravnickou reci napsaneho lexikonu to lze vylustit (dpp, ropid)? Byl jsem mile prekvapen, kdyz jsme za ne neplatili nic v autobusu ve vnejsich pasmech, ale jak je to ve vlacich? A kde se to o vnejsich pasmech pise na webu? Jsem z toho mirne zmaten...
Hledáte něco takového: http://www.ropid.cz/files/php-skripty/t ... lt=0&lang= :?:

ElWapp
Uživatel
Příspěvky: 542
Registrován: 14.5.2009 19:29

Re: Kam s ním (s příspěvkem)? Když jinde není místo, tady ano...

Příspěvek od ElWapp » 01.7.2014 8:39

Dokazal by mi nekdo polopaticky vysvetlit kde vsude jezdi deti do 15 let zdarma, maji-li opencard? A hlavne z ktereho pravnickou reci napsaneho lexikonu to lze vylustit (dpp, ropid)? Byl jsem mile prekvapen, kdyz jsme za ne neplatili nic v autobusu ve vnejsich pasmech, ale jak je to ve vlacich? A kde se to o vnejsich pasmech pise na webu? Jsem z toho mirne zmaten...

P_V
Uživatel
Příspěvky: 4079
Registrován: 23.11.2003 18:49

Re: Kam s ním (s příspěvkem)? Když jinde není místo, tady ano...

Příspěvek od P_V » 20.6.2014 15:57

Reklama na Dopravní podnik města české Budějovice
https://www.youtube.com/watch?v=Tg26k6YH0Kw

Uživatelský avatar
9001
Uživatel
Příspěvky: 10210
Registrován: 15.11.2003 18:49
Bydliště: Blízko konečné linky 24,51.
Kontaktovat uživatele:

Re: Kam s ním (s příspěvkem)? Když jinde není místo, tady ano...

Příspěvek od 9001 » 19.6.2014 16:20

Potřeboval bych pár rad o MHD v Barceloně. Na stránkách jsem vyluštil pouze jednotlivé jízdné za 2,15 EUR... a o parkování na P+R je info ještě skromnější... Nemá někdo zkušenosti?

MM-Mikulovsky
Uživatel
Příspěvky: 8468
Registrován: 24.1.2010 10:44
Bydliště: SčK / Praha 4 -Michle
Kontaktovat uživatele:

Re: Kam s ním (s příspěvkem)? Když jinde není místo, tady ano...

Příspěvek od MM-Mikulovsky » 16.6.2014 22:57

P_V píše:Což mě přivádí na myšlenku - má DP nějakou kropicí tramvaj? :)
Provozní nemá (či alespoň o ní nevím) a ani ji nepotřebuje - zatravnění TT chtějí a mají se o něj starat MČ = mají si zařídit (vlastnit či najmout) kropící auto s možností postřiku vodou do levého boku, protože podél všech zatravněných TT bez automatické závlahy je vozovka!

P_V
Uživatel
Příspěvky: 4079
Registrován: 23.11.2003 18:49

Re: Kam s ním (s příspěvkem)? Když jinde není místo, tady ano...

Příspěvek od P_V » 16.6.2014 22:04

Což mě přivádí na myšlenku - má DP nějakou kropicí tramvaj? :)

MM-Mikulovsky
Uživatel
Příspěvky: 8468
Registrován: 24.1.2010 10:44
Bydliště: SčK / Praha 4 -Michle
Kontaktovat uživatele:

Re: Kam s ním (s příspěvkem)? Když jinde není místo, tady ano...

Příspěvek od MM-Mikulovsky » 16.6.2014 15:33

P_V píše:Nemá tam být umělé zavlažování? Jako třeba na Sokolovské.
tam moc nejezdím, ale na Háča - Prašňák je a už mne to ve večerních hodinách párkrát umylo TRAMvaj a o Barrandově snad netřeba dlouho mluvit.

Naopak Černokostelecká rok co rok pravidelně usychá, ale letos jsem to teda nějak ještě nepostřehl.

Odpovědět