Preference / antipreference MHD

Vše co souvisí s provozem tramvají. Chcete se stát řidičem tramvaje? Podívejte se sem. Debata ohledně linkového vedení a výluk.

Moderátor: TRAM-FÓRUM

Odpovědět
P_V
Uživatel
Příspěvky: 4079
Registrován: 23.11.2003 18:49

Re: Preference / antipreference MHD

Příspěvek od P_V » 20.5.2015 23:28

MMM: Řidič žlutého panáčka vnímá jako upozornění, že při odbočení má očekávat výskyt přecházejících chodců. Tak ho i pochopí, když ho uvidí. To zbylé je definice, kdy se žlutý panáček osadit musí, ale ne že by se jindy pro totéž upozornění také použít nemohl.

MM-Mikulovsky
Uživatel
Příspěvky: 8468
Registrován: 24.1.2010 10:44
Bydliště: SčK / Praha 4 -Michle
Kontaktovat uživatele:

Re: Preference / antipreference MHD

Příspěvek od MM-Mikulovsky » 20.5.2015 22:55

MŠ: S tou barevností musím souhlasit = bílá je opravdu dost nevhodná a žlutá přesně vystihuje zamýšlené "POZOR - dokonči přecházení!"

Ovšem přemýšlím, jestli pak právě to grafické znázornění psychologicky není lepší než zobrazený určitý/přesný čas - jsem přesvědčen, že při znalosti určitého/přesného zbývajícího času spíše si člověk troufne tipnout, že ten přechod stihne přeběhnout celý (byť už na něj má zakázáno vstupovat) než je-li tam jen neurčitý grafický symbol, u kterého se těžko tipuje jeho skutečné trvání!

P_V: Ty nevíš, co dle předpisů znamená žlutý blikající panáček a hlavně kdy se používá? Z:arrow:
361/2000 Sb, §70, odst. 2 ,odrážka f) píše: signály „Signál žlutého světla ve tvaru chodce“, „Signál žlutého světla ve tvaru cyklisty“ nebo „Signál žlutého světla ve tvaru chodce a cyklisty“, jimiž je doplněn signál se zelenou šipkou směřující vpravo nebo vlevo, upozorňují řidiče, že při jízdě směrem, kterým tato šipka ukazuje, křižuje směr chůze přecházejících chodců, směr jízdy přejíždějících cyklistů nebo směr chůze přecházejících chodců a směr jízdy přejíždějících cyklistů,
= 1.) NEPOUŽÍVÁ SE S PLNÝM ZELENÝM SVĚTLEM PRO IAD JEDOUCÍ DO KŘIŽOVATKY PO KOMUNIKACI SOUBĚŽNÉ S PŘECHODEM
2.) JE-LI PRO IAD JEDOUCÍ DO KŘIŽOVATKY PO KOMUNIKACI SOUBĚŽNÉ S PŘECHODEM SMĚROVÉ VOLNO, KTERÉ JE KOLIZNÍ S PŘECHODEM SE SIGNÁLEM "Signál pro chodce se znamením Volno", TAK VĚTŠINOU TYTO SIGNÁLY ZAČÍNAJÍ SOUČASNĚ ČI SE MINIMÁLNĚ PŘEKRÝVAJÍ = většinou ten žlutý blikající panáček musí být použit ještě při "zelené na přechodě"!

EDIT:
MŠ na diskuzi pod článkem i-dnes (mimo jiné) píše: V Torontu prokázali, že číselné odpočítávání vedlo k růstu nehodovosti. Řidiči koukali na odpočty souběžných přechodů a zkoušeli stíhat projet před koncem zeleného signálu, tj. přidávali a nebo už nerespektovali hlavní signály, které měly určitý posun. I v Praze už se stalo, že řidič vyrazil podle odpočtu chodeckého signálu vedle na přechodu, jenže tento odpočet není propojen do řadiče a jeli hasiči, takže odpočet se v tu chvíli zhasnul a řidič neměl nakonec volno, které čekal. Tj. z těchto důvodů se v celém světě přemýšlí o grafických zobrazovačích, kde to dá nějakou doplňkovou informaci, ale ne konkrétní časovou. (20.5.2015 21:06)

P_V
Uživatel
Příspěvky: 4079
Registrován: 23.11.2003 18:49

Re: Preference / antipreference MHD

Příspěvek od P_V » 20.5.2015 22:29

A co třeba žlutého blikajícího panáčka pro chodce, blikajícího na vyklizení současně s rozsvícením červeného, umístěný ve společné sestavě? Tento signál má dokonce i oporu v zákoně, takto by mu přibyl ještě význam mnemotechnický pro chodce. Tohle by pak bylo jednoznačné i pro ty odbočující řidiče.

Martin Šubrt
Uživatel
Příspěvky: 1779
Registrován: 13.5.2004 10:56
Bydliště: U denních linek č. 4,6,10,11,16,22,23 a C :-)
Kontaktovat uživatele:

Re: Preference / antipreference MHD

Příspěvek od Martin Šubrt » 20.5.2015 21:49

Karosák píše:Asi tak. Polezou tam o to déle. Jsem rád, že tahle verze nešťourá do dynamiky, vpodstatě to jen zobrazí vyklizovák, ale to je čas, o kterém by lidé vědět neměli. Asi bych byl spíš pro toho zeleného panáčka, co se rozbliká, nebo, je-li z diod, začne utíkat.
Sice mám názor, že vyklizovák by lidi vidět měli, protože vůbec nevědí, že existuje a že mohou přechod vyklidit v pohodě, ale tento se mi nepáčí, protože psychologicky po padnutí stůj říká tím obrázkem, pojď, přechod je volnej, bílej, nedotčenej, vběhni na něj... Což nepochybně lidé budou dělat v množství ještě větším než normálně. Vidět vyklizovák je dobrý i pro odbočující řidiče, kteří pak vědí, že chodec na přechodu nejde na stůj, ale dochází po zelené, což by mohlo pomoci v téhle ohleduplnosti. Ale jinak bych tam pro tento případ dával žlutý odpočet číselný. Lidi by tam na začátku vbíhali taky, ale v Londýně dokázali, že ač tam na počátku takového vyklizováku vběhne víc molodců, kupodivu, na jeho konci je na přechodu lidí méně, než když se zavedl a eliminuje to pak nehody s kolizním směrem.

Uživatelský avatar
Bobik
Uživatel
Příspěvky: 4895
Registrován: 23.6.2008 21:02
Bydliště: Letná - tam co je ten největší tunel v republice

Re: Preference / antipreference MHD

Příspěvek od Bobik » 20.5.2015 20:42

Nevymejšlejte bejkárny, ať už blikací či neblikací. Beztak by to bylo (a je) akorát k prdu. Jako byste nevěděli, že lidi tam stejně vlezou bez ohledu na to, co tam svítí. A jenom část z nich se rozhlídne - a to ještě akorát zdali nic nejede, ne jestli a co kde svítí. Nebo se snad o tom denně nepřesvědčujete u spousty těch, co zírají na tramvaj a čekají, zatímco jim utíká zelená?

Uživatelský avatar
Karosák
Uživatel
Příspěvky: 3856
Registrován: 07.2.2008 18:49
Bydliště: Wydzielone korytarze
Kontaktovat uživatele:

Re: Preference / antipreference MHD

Příspěvek od Karosák » 20.5.2015 20:28

Asi tak. Polezou tam o to déle. Jsem rád, že tahle verze nešťourá do dynamiky, vpodstatě to jen zobrazí vyklizovák, ale to je čas, o kterém by lidé vědět neměli. Asi bych byl spíš pro toho zeleného panáčka, co se rozbliká, nebo, je-li z diod, začne utíkat.

von Špilberk
Uživatel
Příspěvky: 4464
Registrován: 23.2.2012 8:27
Bydliště: 15 minut chůze od vozovny Pankrác

Re: Preference / antipreference MHD

Příspěvek od von Špilberk » 20.5.2015 19:10

MMM: doufám, že máš pravdu. Obecně ale jakýkoliv zásah přidáváním takových blbinek na SSZ s preferencí přijímám s nedůvěrou. :wink:
Dál mám obavu, že odpočitávadlo ukazující vyklizovací dobu povede lidi k většímu přecházení na červenou, protože jim počitadlo ukáže, že ještě mají nějaký čas, takže tam vlezou.

MM-Mikulovsky
Uživatel
Příspěvky: 8468
Registrován: 24.1.2010 10:44
Bydliště: SčK / Praha 4 -Michle
Kontaktovat uživatele:

Re: Preference / antipreference MHD

Příspěvek od MM-Mikulovsky » 20.5.2015 18:58

von Špilberk píše:Další "zlepšení" semaforů: http://praha.idnes.cz/v-praze-byl-insta ... zpravy_bur
Co na to preference :?:
vzhledem k začátku toho článku
U dvou semaforů pro chodce na náměstí Jana Palacha byl ve středu nainstalován grafický odpočet v podobě svítící zebry, který pěším v momentě, kdy naskočí červená, ukazuje, kolik času mají na opuštění přechodu. Po Berlínu je Praha druhým městem v Evropě, které tento typ semaforu testuje.
.................
JSEM PŘESVĚDČEN, ŽE TENTO TYP ODPOČÍTÁVÁNÍ (NA ROZDÍL OD ČÍSELNÝCH, JIŽ V PRAZE POUŽÍVANÝCH) PREFERENCI NEOVLIVŇUJE - protože chodcům ukazuje/počítá po konci jejich zelené tzv. mezičas do začátku volna s nimi kolizních směrů IAD/TRAM!

Uživatelský avatar
9001
Uživatel
Příspěvky: 10210
Registrován: 15.11.2003 18:49
Bydliště: Blízko konečné linky 24,51.
Kontaktovat uživatele:

Re: Preference / antipreference MHD

Příspěvek od 9001 » 20.5.2015 18:45

Počítadlo je asi o dost levnější a je VIDĚT :wink:

von Špilberk
Uživatel
Příspěvky: 4464
Registrován: 23.2.2012 8:27
Bydliště: 15 minut chůze od vozovny Pankrác

Re: Preference / antipreference MHD

Příspěvek od von Špilberk » 20.5.2015 18:28

Další "zlepšení" semaforů: http://praha.idnes.cz/v-praze-byl-insta ... zpravy_bur
Co na to preference :?:

Mimochodem není to tak dlouho, co jsem si všiml, že počitadýlko je u Bílé labutě. Nevím, jak dlouho to tam je, ale autorům tímto děkuji, že místo nepotřebné preference tramvají instalují u SSZ právě počítadla, totéž platí pro Dlouhou třídu, která preferenci tram taky vůbec nepotřebuje a počítadlo je rozhodně důležitější. :zadnice

Uživatelský avatar
Bobik
Uživatel
Příspěvky: 4895
Registrován: 23.6.2008 21:02
Bydliště: Letná - tam co je ten největší tunel v republice

Re: Preference / antipreference MHD

Příspěvek od Bobik » 20.5.2015 18:02

Zdá se mi to, nebo byla zku.vena světla na teplárně Michle? Hlavně večer, v noci, tam, kde byla dřív trvalá zelená a červenou aby tam člověk pohledal je teď nějaká "světelná závora" či co. Prostě trvalá červená, která samozřejmě do jízdy na volno nepadne a musí se téměř zastavit. Stejnětak volno okamžitě za čímkoli spadne zpět na červenou.
Fakt potřebné v těchle místech a časech. Další kandidát na ránu cihlou. :roll:
Ať žije preference, třikrát hurá. Už mě ty lži o preferencích začínají vytáčet.

Uživatelský avatar
Karosák
Uživatel
Příspěvky: 3856
Registrován: 07.2.2008 18:49
Bydliště: Wydzielone korytarze
Kontaktovat uživatele:

Re: Preference / antipreference MHD

Příspěvek od Karosák » 20.5.2015 11:34

Vladycka DC v pořádku, Koryta DC a Na Groši DC nikoliv, stále hází před vlak. Kdyžtak opět nahlasim.

Zajímavá věc se však stala na Vršovické - na Petrohradské byly v cyklu prohozeny fáze! Po kolizní zelené následuje volno pro tram a šipkové přímo, až poté celozelená s odbočováním (při pohledu DC). Ještě nevím, jestli je to dobře, nebo špatně, ale pozor na to.

Ještě oprava: sled fázi v cyklu se tam střídá, jednou je to tak, jak jsem popsal, jindy je to klasicky, jako doposud. Nemám halusky, pozoruji to tam už 3 dny.

Grossák
Uživatel
Příspěvky: 682
Registrován: 16.11.2003 3:18
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Preference / antipreference MHD

Příspěvek od Grossák » 16.5.2015 13:23

Na vysvětlenou. Autobusová detekce funguje tak, že stacionární inframaják (IM) na komunikaci slouží k lokalizaci autobusu, nikoli přihlášení. Tedy autobus díky IM zjistí, kde se nachází. Od tohoto bodu začne odečítat zadanou vzdálenost, ve které se pak přihlásí radiosignálem. Tato přihlášení mohou být až dvě. A pak musí dojít také k odhlášení, opět dle ujeté vzdálenosti od IM. Pokud nefunguje systém lokalizace pomocí IM, jako náhradní se automaticky použije GPS. Systémem detekce BUS je podle mého názoru vybaveno cca 80% vozů. Za situace, kdy je třeba nasazovat vozy prioritně dle Kb/Sd, či dle nízkopodlažnosti, by podmínka vybavení vozu detekcí byla možná nepříjemným omezením. Ale je to otázka spíše na JPA.

Jenže to nevidím jako hlavní problém. Zkuste se postavit na nějakou frekventovanou křižovatku a koukejte se na výzvová BUSnávěstidla, abyste si udělali představu o tom, jak spolehlivý je tento systém. Tedy zda vůbec se návěstidlo před autobusem rozsvítí, v jaké pozici autobusu se zařízení rozsvítí a následně zhasne. Vybavený autobus poznáte podle "šedého puku" pod čelním transparentem. Možná také dojdete k závěru, že pasivní detekce je to nejlepší. Videodetekce by měla být doladěna v červnu.

Uživatelský avatar
mart337
Uživatel
Příspěvky: 1035
Registrován: 21.8.2008 22:26

Re: Preference / antipreference MHD

Příspěvek od mart337 » 09.5.2015 12:55

MM-Mikulovsky píše: Těsně před BUS+TRAM zastávkou Prašný most DC je SSZ řízený přechod = je tam sloupek na nějž by se tato detekce BUS určitě vešla.
+ V tomto (resp těsně před ním - BUS je detekován před minutím té své detekce a TRAM až projetím PTG umístěným za svým čelem) místě by musel být instalovaný detekční kontakt pro TRAM na TV, protože správné pořadí přihlášených vozidel zaručí jen detekování vozidel ve stejném místě!
Tak nějak. V jednom profilu mít detekci bus a v zemi krabičku EOV. Při průjezdu by se přihlásil příslušný dopr. prostředek a světla by pak měla správně pouštět podle pořadí přihlášení. Vždyť nějak takhle by to mělo přece fungovat na Palačáku od Moráně. Tam taky jezdí tram a bus na Strahov.

MM-Mikulovsky
Uživatel
Příspěvky: 8468
Registrován: 24.1.2010 10:44
Bydliště: SčK / Praha 4 -Michle
Kontaktovat uživatele:

Re: Preference / antipreference MHD

Příspěvek od MM-Mikulovsky » 09.5.2015 12:44

MF píše:Myslím, že by stačilo použít preferenční maják co mají busy.
....
Na to by měl stačit přijímač preference někde na počátku stanice.
............
Těsně před BUS+TRAM zastávkou Prašný most DC je SSZ řízený přechod = je tam sloupek na nějž by se tato detekce BUS určitě vešla.
+ V tomto (resp těsně před ním - BUS je detekován před minutím té své detekce a TRAM až projetím PTG umístěným za svým čelem) místě by musel být instalovaný detekční kontakt pro TRAM na TV, protože správné pořadí přihlášených vozidel zaručí jen detekování vozidel ve stejném místě!

Odpovědět