Ostrava!!!

Vše o tramvajových provozech v bývalém Československu

Moderátor: TRAM-FÓRUM

Odpovědět
Uživatelský avatar
trainzjohny
Moderátor
Příspěvky: 2883
Registrován: 10.9.2006 15:06
Bydliště: Konečná 9,10,16,58,59
Kontaktovat uživatele:

Re: Ostrava!!!

Příspěvek od trainzjohny » 04.2.2017 15:53

Elektřinu na počátku beru jako věc, která je "základ". Je třeba si přiznat, že budoucnost aut je v elektřině (ať už bude její výroba, uskladnění a distribuce jakákoliv).

P_V
Uživatel
Příspěvky: 3614
Registrován: 23.11.2003 18:49

Re: Ostrava!!!

Příspěvek od P_V » 04.2.2017 14:40

trainzjohny píše:takže výsledek je, že pokud vyrobíte z elektřiny vodík a z něj v palivovém článku elektřinu, máte jí na konci jen asi 30% z původního výkonu. To takové baterie mají účinnost někde okolo 90%-95% a navíc umožňují rekuperaci brzdné energie.
Na začátku je ještě 40% účinnost elektrárny, pokud bychom to chtěli posuzovat přes emise CO2, nebo obecně přes tepelnou energii na počátku. Argument, že na výrobu vodíku se používá výhradně větrná a sluníčková energie, je nesmysl, jelikož elektřina se neřídí obchodními vztahy a bez společné sítě by do výrobny nedotekla. Leda že by ta výroba měla vyhrazenou elektrárnu nepřipojenou do sítě (a tudíž nedotovanou :lol: ).

XSC
Uživatel
Příspěvky: 1530
Registrován: 19.11.2004 21:38
Bydliště: 8,24,B

Re: Ostrava!!!

Příspěvek od XSC » 04.2.2017 13:31

Vodík je podle mě pořád zajímavá alternativa i přes menší energetickou účinnost jeho výroby. Dal by se vyrábět z energie vznikající v solárech, větrnících a podobně, tedy zdrojů, kde výrobu nelze regulovat podle momentální potřeby. Problém vidím spíš v jeho bezpečnosti. Nové baterie by byly lepší, ale ono to s tím pokrokem nebude tak žhavé.

Uživatelský avatar
trainzjohny
Moderátor
Příspěvky: 2883
Registrován: 10.9.2006 15:06
Bydliště: Konečná 9,10,16,58,59
Kontaktovat uživatele:

Re: Ostrava!!!

Příspěvek od trainzjohny » 04.2.2017 13:23

Karosák píše:Btw nevíte, co vzniká při spalování vodíku, resp v motoru na vodík, jako mají ty Citybusy v Neratovicích? Rád bych řekl, že voda, ale nevím, jestli je to tak jednoduché.
Zjednodušeně - jedné straně máš na vstupu vodík (H2) na druhé vzdušný kyslík (O2) a po reakci ti výfukem hulí ven voda (H2O).

Ovšem to o čem se taktně mlčí je výroba vodíku. Účinnost totiž v tomto směru je dost neúprosná a "do vodíku" se dá z elektřiny uložit jen asi 60%-70% energie vložené, k tomu palivový článek potom zase vydá jen asi 50%, takže výsledek je, že pokud vyrobíte z elektřiny vodík a z něj v palivovém článku elektřinu, máte jí na konci jen asi 30% z původního výkonu. To takové baterie mají účinnost někde okolo 90%-95% a navíc umožňují rekuperaci brzdné energie.
Obecně byl vodík zajímavá alternativa, ale v současném stavu techniky už vlastně teď překonaná, a jen co přijde nástupce dnešních baterií, který bude mít vyšší kapacitu, bude to jen další slepá ulička vývoje.

Uživatelský avatar
Karosák
Uživatel
Příspěvky: 3392
Registrován: 07.2.2008 18:49
Bydliště: Wydzielone korytarze
Kontaktovat uživatele:

Re: Ostrava!!!

Příspěvek od Karosák » 04.2.2017 11:37

Zaprvé jak píše XSC a dále pak, pokud jsem se dočetl správně, to není s účinností spalování CNG v motorech nijak slavné. Čili aby motor vykonal nějakou práci, musí se spálit "více" plynu, než by bylo třeba nafty. Pokud mé informace sahají, je CNG pohon ekologičtější jen co se složení výfukových plynů týče, že prostě "nesmrdí", ale tím to končí. Určitě to však bude za současné situaci levnější, bo je to "zelený", takže dotace, daňová úleva a hůř se to krade do kanystrů :-D:-D

Btw nevíte, co vzniká při spalování vodíku, resp v motoru na vodík, jako mají ty Citybusy v Neratovicích? Rád bych řekl, že voda, ale nevím, jestli je to tak jednoduché.

XSC
Uživatel
Příspěvky: 1530
Registrován: 19.11.2004 21:38
Bydliště: 8,24,B

Re: Ostrava!!!

Příspěvek od XSC » 04.2.2017 10:39

Není důvod, aby náklady na provoz byly u CNG moc vyšší. Specifická je jen nádrž a regulace, zbytek je běžný spalovací motor jako u nafťáků. Ale jinak je v tom článku pěkná pitomost, zavedení busů na CNG nijak nesníží produkci "škodlivých oxidů uhlíku". Bez toho spalování uhlovodíků opravdu nefunguje :-)

P_V
Uživatel
Příspěvky: 3614
Registrován: 23.11.2003 18:49

Re: Ostrava!!!

Příspěvek od P_V » 04.2.2017 10:35

Krajské město chce totiž v hromadné dopravě razantně omezovat nejen cizí, ale i vlastní dieselové autobusy, které vypouštějí do ovzduší škodlivé oxidy uhlíku.
Zatímco autobusy na zemní plyn vypouštějí fialkovou vůni? Nebo kam se ten CO2 schová.

Uživatelský avatar
9001
Uživatel
Příspěvky: 9679
Registrován: 15.11.2003 18:49
Bydliště: Blízko konečné linky 24,51.
Kontaktovat uživatele:

Re: Ostrava!!!

Příspěvek od 9001 » 04.2.2017 10:32

MM-Mikulovsky píše:
9001 píše:... Nikdo už neřeší náklady na provoz a údržbu :wink:
#-o já ti teda nevím, ale CNG je přece na provoz výhodnější než nafťáky
Drahé je přece právě pořízení těch vozidel na tzv. alternativní pohony :!:
Ovšem cena paliva není jediný náklad na provoz vozidla :wink:

MM-Mikulovsky
Uživatel
Příspěvky: 8461
Registrován: 24.1.2010 10:44
Bydliště: SčK / Praha 4 -Michle
Kontaktovat uživatele:

Re: Ostrava!!!

Příspěvek od MM-Mikulovsky » 04.2.2017 10:15

9001 píše:... Nikdo už neřeší náklady na provoz a údržbu :wink:
#-o já ti teda nevím, ale CNG je přece na provoz výhodnější než nafťáky
Drahé je přece právě pořízení těch vozidel na tzv. alternativní pohony :!:

Uživatelský avatar
9001
Uživatel
Příspěvky: 9679
Registrován: 15.11.2003 18:49
Bydliště: Blízko konečné linky 24,51.
Kontaktovat uživatele:

Re: Ostrava!!!

Příspěvek od 9001 » 04.2.2017 10:09

Protože je to jenom blbost a snaha vytřískat peníze na obnovu parku z EU, která nezaplatí diesely... Nikdo už neřeší náklady na provoz a údržbu :wink:

MM-Mikulovsky
Uživatel
Příspěvky: 8461
Registrován: 24.1.2010 10:44
Bydliště: SčK / Praha 4 -Michle
Kontaktovat uživatele:

Re: Ostrava!!!

Příspěvek od MM-Mikulovsky » 04.2.2017 7:21

sice netýká se to přímo TRAM trakce, ale jejího provozovatele, tak sem:
Ostrava chce do roku 2020 vyřadit všechny naftové autobusy
http://ostrava.idnes.cz/ekologizace-ver ... zpravy_woj
Dopravní podnik Ostrava se chystá utratit tři miliardy za ekologické vozy, plničky plynu a nabíjecí stanice. Výsledkem bude nízkoemisní doprava bez jediného dieselového autobusu už v roce 2020.
Naděje dopravců z Karvinska, že by měli šanci znovu zajíždět do centra Ostravy něčím jiným než ekologickými autobusy, se rozplývá jako pára nad hrncem. Krajské město chce totiž v hromadné dopravě razantně omezovat nejen cizí, ale i vlastní dieselové autobusy, které vypouštějí do ovzduší škodlivé oxidy uhlíku.

„Do čtyř let nebudeme mít v provozu ani jediný. Ponecháme si jich pouze asi 50 jako rezervu. Jezdit budou jen v případě výjimečných situací,“ vysvětlil ve čtvrtek šéf Dopravního podniku Ostrava Daniel Morys, když představoval plány na zavedení nízkoemisní městské hromadné dopravy do konce roku 2020.
Většinu zaplatí Evropská unie
Dopravní podnik počítá s nasazením asi 170 nízkoemisních autobusů poháněných stlačeným zemním plynem (CNG) a několika desítek bezemisních elektrobusů i trolejbusů s baterií, které mohou jezdit i mimo trolejovou síť.
......
- Proč to nejde i u DPP?

MM-Mikulovsky
Uživatel
Příspěvky: 8461
Registrován: 24.1.2010 10:44
Bydliště: SčK / Praha 4 -Michle
Kontaktovat uživatele:

Re: Ostrava!!!

Příspěvek od MM-Mikulovsky » 20.1.2017 12:01

Jak budou vypadat ostravské tramvaje? Napovědět může zveřejněná vizualizace
http://ostrava.idnes.cz/mozna-podoba-bu ... zpravy_woj

MM-Mikulovsky
Uživatel
Příspěvky: 8461
Registrován: 24.1.2010 10:44
Bydliště: SčK / Praha 4 -Michle
Kontaktovat uživatele:

Re: Ostrava!!!

Příspěvek od MM-Mikulovsky » 13.1.2017 0:21

Ostrava se přes protesty posouvá v přípravě rozšíření tramvajových tratí
http://ostrava.idnes.cz/tramvajova-trat ... zpravy_woj
Vedení Ostravy nechává vypracovat projektovou dokumentaci, na jejímž základě vybere variantu pro tramvajovou trať v Pustkovci a Porubě. Petiční výbor proti výstavbě trati ale požaduje diskusi, opírá se o více než čtyři tisíce podpisů.
Od Martinovské ulice přes ulice Bedřicha Nikodema a Průběžnou po 17. listopadu, nebo od „Slovanu“ k Duze a odtamtud k hypermarketu Globus.
Tyto dvě varianty přicházejí v úvahu pro výstavbu tramvajových tratí v ostravských obvodech Pustkovec a Poruba. Rada města Ostravy tento týden schválila veřejnou zakázku na projektovou dokumentaci pro územní řízení.
...........
Z:arrow: tu první variantu:
1.) chápu správně jako jednokolejnou blokovou syčku?
2.) ovšem poč je jen po ul.17 listopadu a nikolv jako 2. vaianta od ní až ke Globusu #-o

MM-Mikulovsky
Uživatel
Příspěvky: 8461
Registrován: 24.1.2010 10:44
Bydliště: SčK / Praha 4 -Michle
Kontaktovat uživatele:

Re: Ostrava!!!

Příspěvek od MM-Mikulovsky » 05.1.2017 13:24

Ostrava zrušila zóny. Místní na tom ušetří, ostatní mají výjimku
http://ostrava.idnes.cz/zona-mhd-autobu ... zpravy_woj

BOBIKA
Uživatel
Příspěvky: 31
Registrován: 02.11.2014 20:23

Re: Ostrava!!!

Příspěvek od BOBIKA » 19.12.2016 18:18


Odpovědět