Tak já taky trochu přidám do debaty.
Loni jsem nastoupil k DPP a jelikož se rozjížděla ta veliká náborová mašinérie a brali kde koho i s B nebo C, tak jsem toho využil a rozšířil své C na D a nastoupil k autobusům. Bohužel. Původně mě dost lákala tramvaj, ale pak jsem si řek, že kdyby přecijen nebylo DPP až do důchodu a já musel časem hledat něco jinýho, tak by se to D mohlo docela hodit. Ale musím po třičtvrtě roku říct, že jsem se měl na celý D vysrat a jít na tramvaj. Nechci zase rozdmýchávat nějaký flame a určitě nechci znevažovat práci tramvajáků, zvlášť když bych se docela zařadil mezi ně, ale osobně můžu říct, že autobus je mnohem větší peklo a to, že jsou srovnaný prachy není úplně fér a ten kdo dělal tu studii ji dělal očividně od stolu. O to víc lituju, že za stejný prachy jsem se dal na tuhle otročinu. Jasný vy tramvajáci máte dlouhou brzdnou dráhu, bla bla, a nemáte kam uhnout bla, bla
. Ale to je opravdu asi tak všechno
.
Za prvé vozy.
Ciťáky jsou něco tak příšernýho, že už jenom za to by měl být příplatek. Nejede to, nebrzdí to, netopí to, sere se to, netlumí to, všechno v tom strašně tříská a skřípe atd. A jelikož my bohužel musíme jezdit po silnicích pro motorová vozidla, a všichni víme v jakým jsou pražský ulice stavu, tak například 12 hodin na 136 a tom šíleným tankodromu je doslova očistec. I ten nejstaší kousek tramvaje pořad jede po kolejích, hladce bez drncání. A zatímco tramvajový park se pomalu, ale jistě modernizuje, tak u nás se na Klíčově do Ciťáků montujou samozhášecí udělátory (kdyby to jako začalo hořet), což je bohužel neklamným důkazem toho, že tyhle mrdky tady budou ještě mraky let
A to nemluvím o výměnách. Myslím, že vy tak často neměníte dvě tři tramvaje za šichtu, že?
Za další jízdní dráha.
Tramvajáci ji mají jasně danou. Jasně, je dost blbý na křižovatce blbě uhnout
, to autobusák přecijen vyřeší tak nějak líp. A jasně, když někdo blbě zaparkuje, tak ho neobjedeš. Ale jinak? Ta dráha je většinou jenom vaše a to je obrovskej benefit a ulehčení. Když kolikrát poskakuju od Kobylis na Ládví, nebo ze Zahraďáku je jedno na kterou stranu v koloně aut, který se mnou neustále bojujou o každej metr, na poslední chvíli hážou myšky tři metry před semaforem, do toho samozřejmě nabírám spoždění a pak vydím vás jak si to kolem profrčíte, bez ohrožení, bez zastavení, v klídku, říkám si *****, proč jsem nešel k vám
A jestli tady někdo zmiňoval, že tramvaják musí myslet dopředu kvůli brzdný dráze atd. Jasně to beru. Ale my? My musíme mít doslova šestej smysl, protože zatímco vy spozorníte když se blíží křižovatka, nebo přechod, tak my jsme bohužel na silnici pořád v kontaktu a víme všichni jakej je tohle agresivní národ hovad, pokud jde o řízení.
A v neposlední řadě tu je i kvalita a komfort jízdní dráhy. Koleje jsou prostě hladký a maximálně to s váma může houpat, ale silnice? To je prostě žumpa a mně je z toho fakt na blití, když vidím v jakým stavu ta Praha je. Viz zrovna třeba Zahradní město, tam k poliklinice, nebo tuhle jsem jezdil přes Satalickou oboru atd. atd. no hnus.
Jízda.
Ano, občas vám někdo stojí blízko kolejí a musíte opatrně, ale máte zrcátka, nebo těch vašich patnáct kamer a monitorů
a sledujete jen to jestli se vejdete, ale tramvaj jede sama po kolejích. Co my musíme nadělat pohybů volantem, abychom ten kloub navedli přesně, to se prostě nedá srovnat. A vemte si, že když se vy dva potkáte třeba u Plynárny Michle, nebo v díře pod Na Padesátem, tak na sebe laškovně bliknete a tradá. Ale my? Ty vole to jsou takový nervy, aby ten druhej nejel moc uprostřed a nesestřelil mi zrcátko, nebo abych já se mu nesnažil uhnout tak vehementně, že vorvu pravej bok. Navíc jsou linky kde se fakt tím volantem opravdu hodně nakroutíš, tak že je to i fyzicky docela záběr, protože nemá každej poslední model SORky s vymazleným posilovačem, že? A i tam je to kus od kusu. Zkrátka protáhnou Prahou kloub, třeba 135, 136 je prostě jiná liga. Ostatně, a to nechci fakt rejpat, ale o náročnosti řízení svědčí i poloha řidiče
. Jak často vidíte autobusáka, že by měl jedno koleno opřený o palubovku a hlavu podepřenou rukou a jen tak si v klídku popojížděl? Na druhou stranu tramvajáky, takhle vidím dost často a to i když se sunou přes Václavák.
Lidi.
Tak tady není o čem. Jste od nich hezky distancovaný. Jen občas plošina, ale to my máme taky. Ale jinak? Vám je celkem jedno, který si vyberou dveře k nástupu. Zatímco mě se otvírá kudla v kapse, když vidím jak se ta stará **** hrne přes celou dýlku autobusu k prvním dveřím, protože tam zahlídla sedadlo, donutí mě je otavřít, čímž si zamáznu výhled do zrcátka a teď se tam pět minut hrabe, protože má berle, nebo vozejk, nebo já nevím co a já celou dobu nevidím dozadu. Nebo když ti nastoupěj tři UK boys a každej! jednotlivě! chce lístek!!! A každej na tebe ve finále vytáhne kilo. A každej si ho samozřejmě musí označit hned v těch prvních dveřích!!! Ještě, že nemám zbrojní průkaz
Vy starost s lístkama nemáte vůbec. Lidi na vás nemůžou a to je taky neskutečnej psychickej benefit.
Preference.
Tak to je úplně bez komentáře. Protože autobusácká preference je prostě jen výsměch a parodie. K tomu není co víc dodat.
Tak že asi tak. Jsem se ale rozkecal, což?