Orientační a informační systémy

Diskuze o všem, co v Praze přepravuje, přepravovalo a přepracovat bude cestující veřejnost...

Moderátor: TRAM-FÓRUM

Odpovědět
vencavasek
Uživatel
Příspěvky: 263
Registrován: 07.1.2007 15:10

Re: Orientační a informační systémy

Příspěvek od vencavasek » 27.10.2017 22:16

Tak mně to nedá a podělím se i o dnešní zážitek z cesty na Harfu.
Tentokrát řidič hlásil o výluce po cestě mezi Multiarénou a Nádr. Libeň, prý říkal, že nástupní autobusu je před zastávkou Kabešova. (tzn. bylo by výhodnější vystoupit na Harfě). Rozumět tomu moc nebylo, takže většina lidí vystoupila na Nádr. Libeň a dál pěšky. Nebylo by nakonec lepší informovat až ve výstupní na Harfě? :-k
No a to nejlepší na závěr. Zatímco ráno byly na zastávkách nad JŘ vyvěšeny informace o výluce, večer (minimálně na Ocelářské a Multiaréně) na jejich místě byla novotou zářící cedule inzerující práci řidiče MHD #-o #-o #-o

Uživatelský avatar
JirkaR
Uživatel
Příspěvky: 146
Registrován: 04.9.2010 17:27
Bydliště: Praha

Re: Orientační a informační systémy

Příspěvek od JirkaR » 27.10.2017 17:25

mart337 píše:... momentální problém je na stránkách dpp řešen samostatným odkazem ...
A jo, jsem asi slepý... :oops: Moje chyba!

Holt asi hledám na dnešní weby až příliš logicky, procházím rovnou relevantní části (mimořádnosti + omezení) a tam nic. Okolo je toho tolik že už ani nekoukám co všechno tam je... No, nestalo se mi to poprvé, že jsem za žádnou cenu nemohl najít něco, o čem jsem věděl že to na příslušném webu je. Jakmile člověk neslyší na postupy typické pro reklamy a hledá logicky, tak se to holt stává. Jsou weby, které už logickou cestu k obsahu ani nemají.

Vzpomínám si na jednu netypicky "samoobslužnou" benzínku v Průhonicích, kde jsem po pečlivém přečtení všech návodů, postupů, podmínek a pokynů na displeji i nalepených na stojanu a okolních sloupech nedokázal najít žádnou zmínku, zda lze platit také v hotovosti (návody řešily jen JAK to udělat různými typy karet). Tak jsem se nakonec po docela už dlouhém blokování toho stojanu šel zeptat obsluhy, která mi poněkud otráveně ukázala na velikánskou ceduli přímo před stojanem. Tam stálo "při platbě v hotovosti kontaktujte obsluhu". Jenže to bylo vyvedené graficky i typem toho stojánku přesně tak, jak obvykle vypadají reklamy - a já holt reklamy při tom jejich dnešním počtu ignoruju už automaticky, ani na to nemyslím. Pro mě neviditelné sdělení...

Ale to sem nepatří. Všem pěkný večer!

Uživatelský avatar
mart337
Uživatel
Příspěvky: 1035
Registrován: 21.8.2008 22:26

Re: Orientační a informační systémy

Příspěvek od mart337 » 27.10.2017 16:52

Ono to je o tom, jakou kapacitu má systém. Nové systémy Apex jsou už kapacitnější, ale staré na starých vozech jsou na doraz a tak se tam musí vždycky nějaké výluky nahrávat a něco pak umazat. To, že by tam byla kapacita na různé variace v terénu - o tom si můžeme nechat zdát. :D Konečná se tam zadá natvrdo kódem a trasa se dá opravdu upravit jen síťovým režimem, který ale ukáže trasu jen po nejbližší větvení možné trasy. Je tam jen jedna platná trasa linky zadaná taktéž kódem a jiné variace trasy prostě nejsou.

Jinak momentální problém je na stránkách dpp řešen samostatným odkazem "Mimořádná událost v Poděbradské ulici" na titulní stránce s odkazem.

Uživatelský avatar
JirkaR
Uživatel
Příspěvky: 146
Registrován: 04.9.2010 17:27
Bydliště: Praha

Re: Orientační a informační systémy

Příspěvek od JirkaR » 27.10.2017 14:50

mart337: Jasně, já chápu že je v takové situaci zmatek (podle pozdějšího pohledu na dpp.cz vznikla ta mimořádnost sotva 40 minut před mou zkušeností), v tomhle mají řidiči mé sympatie. Spíš jsem mířil na ten samotný systém v tramvaji, že když tam řidič už zadal konečnou Harfa (neposuzuji jak, sám k tomu přístup nemám abych věděl jak to tam je), tak si ten kompjůtr mohl poskládat 1+1 a ukázat na orientacích příští zast. Harfa (resp. teploměr nádr. Libeň - Harfa), nebo aspoň o příštích zastávkách pomlčet. Je mi jasné, že to co jsem viděl tam zůstalo z původně plánované pravidelné trasy, ale když byl nový cíl jednoznačně v dosahu příští výhybky, tak to by snad mělo být v silách palubního systému s tím něco udělat.

Ale to už mlátím prázdnou slámu... Jen jsem ještě zareagoval, aby to nevypadalo že nemám pochopení pro ten zmatek kterému řidiči musí čelit.

Mimochodem, na dpp.cz už žádná mimořádnost ani omezení v oblasti Harfy nevisí, celá věc se přesunula jen jako článek do aktualit. Také IDOS by mě z nádr. Libeň na Lehovec klidně poslal tram 25, přestože reálně ta 25 pořád valí kolem vozovny a přes Kolbenovu. I na webu to holt má svoje mouchy...

Uživatelský avatar
mart337
Uživatel
Příspěvky: 1035
Registrován: 21.8.2008 22:26

Re: Orientační a informační systémy

Příspěvek od mart337 » 27.10.2017 13:17

Ono ohledně toho, jak řidiči informují bývá taky problém ten, že kolikrát hlavně zpočátku situace nemají dostatečné informace. Nevím jak toto vůbec probíhalo, tak nemůžu komentovat, ale co znám z jiných případů, tak se situace vyvíjí s časem. Ono než se zavede ta náhradní doprava, tak to nějaký čas trvá - než se zařídí a dojedou autobusy a pak se upřesňuje kudy vůbec budou jezdit. A to uplyne třeba i půl tři čtvrti hodiny. A řidič dotane akorát info, že bude zavedena NAD, ale co kde jak už nikdo většinou neřekne. A jestli zpočátku vysazovali cestující už u nádraží, tak to třeba bylo dobře, jelikož ještě NAD třeba nebyla a lidi to měli blíž na pravidelné busy odtud.
Vzpomínám si, že když před časem ve Vršovicích u Otakarky padalo něco z mostu a linky končily na Otakarce, tak se taky odjezdové místo autobusů upravovalo - původně mělo být na hlavní a pak se přemístilo na NBS

Uživatelský avatar
JirkaR
Uživatel
Příspěvky: 146
Registrován: 04.9.2010 17:27
Bydliště: Praha

Re: Orientační a informační systémy

Příspěvek od JirkaR » 27.10.2017 11:52

vencavasek píše:.... Řidič nás vysadil na Nádraží Libeň .... Podle dispečera měla být samozřejmě výstupní až ve smyčce...
Tak teď se mi dodatečně rozsvítilo! Pokud ještě pamatuji smyčku Harfa v pravidelném provozu (už dost dávno), bývala výstupní "Harfa" tam kde se tomu dnes říká "Nádraží Libeň" a do smyčky jezdily vozy prázdné. Nijak mě proto nepřekvapilo, že nás řidička z toho vlaku kterým jsem přijel vyhnala už u nádraží (dodatečně se tomu teď divím), a i přes cíl "Harfa" na tom druhém vlaku mě po informaci že se dál na Hloubětín nejezdí vůbec nenapadlo, že bych tou tramvají mohl ještě někam dál pokračovat. (Spíš jsem se divil že chybí nápis "nenastupujte".) Náhradní bus který tam kdosi kdesi v tom zmatku zřejmě zmínil jsem tím pádem taky nenašel (a nakonec odjel místo toho pravidelným busem 177 na Vysočanskou, abych pokračoval šestnáctkou.)

Možná se mi zasmějete, ale já jsem pouhý kaštan který přece jen přesný stav zastávek všude nezná (tím spíš v běžně nepojížděném úseku). Tím víc bych právě v případě mimořádnosti uvítal funkční info o pořadí zastávek na displejích ve voze, tím bych měl hned jasno. Nakonec to tedy bylo špatně jak na displeji tak i v mém odhadu popaměti, a já odjel úplně blbě. To by možná byl námět pro tvůrce toho softwaru který to v tramvaji na ty displeje posílá.

Ale no nic, je už po bitvě... Tak držím palce ať se jezdí radši normálně a bez překvápek.

vencavasek
Uživatel
Příspěvky: 263
Registrován: 07.1.2007 15:10

Re: Orientační a informační systémy

Příspěvek od vencavasek » 26.10.2017 21:51

A taky je potřeba na tu ručně nastavenou konečnou potom nezapomenout, viz dnes na Ocelářské VE SMĚRU DC na nějakém 15T na čele nápis Harfa :lol:
Odpoledne mě zaujalo nějaké DVC, vpředu rukou psaná orientace Harfa, na bocích na transparentech Nádraží Libeň. Řidič nás vysadil na Nádraží Libeň a do smyčky (kde byl zajištěn přestup na NAD pod dohledem dispečerů) jsme se museli vydat pěšky. (Podle dispečera měla být samozřejmě výstupní až ve smyčce...)

Uživatelský avatar
mart337
Uživatel
Příspěvky: 1035
Registrován: 21.8.2008 22:26

Re: Orientační a informační systémy

Příspěvek od mart337 » 26.10.2017 20:39

Jo jo, to já taky. Tuhle jsem vyjížděl na Spojovací na l.1 a u Vin. tržnice byla nehoda a ztvrdnul jsem tam půl hodiny. Tak jsem potom jel přímo na Petřiny. Zadal jsem si do cíle Petřiny a vyrazil dál. Síťový režim jsem si tam dal až u Nákladového nádraží, abych nemusel celou cestu hledat v síťáku a projel tak jenom ten kousek, kde se mění trasa, když vynechávám úsek Ohrada - Spojovací. Ale nedošlo mi, že uvnitř je stromeček a tam jsou stále zastávky až na Kněžská Luka podle výjezdového kódu a jeden cestující měl pak řeči, že tam zastávky na Žižkov byly. Nu co. tak nakonec vzal s brbláním v potaz, že mám půl hodiny zpoždění. Pak už jenom dodal dodatek, že to auto, které díky nepřizpůsobení mokrému povrchu najelo na ostrůvek se sloupkem s čočkama, vůbec nemuselo bourat, kdyby tam nebyl ten zbytečný ostrůvek.

von Špilberk
Uživatel
Příspěvky: 4462
Registrován: 23.2.2012 8:27
Bydliště: 15 minut chůze od vozovny Pankrác

Re: Orientační a informační systémy

Příspěvek od von Špilberk » 26.10.2017 12:19

Já tuhle taky dostal vynadáno, že jsem něco hlásil mikrofonem a nebylo to slyšet. Takže asi problém více vozů 15T. :?

Výhoda síťáku je i to, že řekne "konečná, vystupte" a obrátí směr jízdy jako na normální konečné.

Uživatelský avatar
ZXS91
Uživatel
Příspěvky: 1019
Registrován: 23.3.2010 19:11
Bydliště: 20 26 91 (nebo 7 8 N17 72 90)
Kontaktovat uživatele:

Re: Orientační a informační systémy

Příspěvek od ZXS91 » 26.10.2017 11:30

JirkaR:
Hlášení obvykle bývá celkem slyšet, ovšem záleží na hlasových možnostech řidiče. Taky máme pár kolegyň, který člověk sotva slyší... A je otázka, jestli má člověk co hlásit. Občas se dozví jen ten odklon, nic o NAD ani předpokladu.

ad trasa na teploměrech: nejspíš jen nastavená konečná Harfa bez změny hlásiče (displeje pak ukazují trasu beze změny + konečnou Harfa). V tomhle případě by bylo lepší použíť síťový režim ( displeje by ukazovaly mezilehlé zastávky jen do nejbližšího rozvětvení, tedy po NL) a nastavit konečnou Nádraží Libeň. Osobně bych tam ještě po rozjezdu z MAP ťuknul jako cíl nápis NENASTUPUJTE či manipulačku. Pokud bych si na to v tom shonu vzpomenul :D

Uživatelský avatar
JirkaR
Uživatel
Příspěvky: 146
Registrován: 04.9.2010 17:27
Bydliště: Praha

Re: Orientační a informační systémy

Příspěvek od JirkaR » 26.10.2017 10:56

Tak jsem jako cestující "spadl" do výluky Harfa - Starý Hloubětín. Chápu, bylo to čerstvé a neplánované, takže informovanost má své limity, ale moc nadšený jsem tedy nebyl. Seděl jsem v l.8 ZC s úmyslem jet až na konečnou, hlášení "konečná, vystupte" mě u nádr. Libeň docela překvapilo. Řidička procházela vozem jen s informací "konečná, ven ven ven!", tak jsme zůstali na zastávce a doufali, že třeba souběžná l.25 pojede. Když jsme se konečně dočkali až dalšího spoje l.8, konečně se ukázalo že je zastavená celá trať a my se mohli po solidním ztraceném času vydat jinudy (busem). Řidič sympaťák, že prý praskla voda. Stane se, já vím. Taková klasika při mimořádnostech a nulovém IT v prostoru zastávky.

Co mě ale zaujalo, byly spíš informace v tom voze l.8 který přijel (bylo to nějaké 15T). Vůz přijel do zast. Nádraží Libeň jako by se nechumelilo, na bočních displejích svítila příští zastávka Kabešova (žádné "nenastupujte" tam nebylo), tak jsme nastoupili do vozu, kde teploměr ukazoval normálně celou trasu až po Starý Hloubětín. Jenže se pořád nikam nejelo, pak se ozval takový tichý šeptavý zvuk, v rámusu z ulice sotva postřehnutelný, jako kdyby pár sedaček za mnou někdo měl na uchu mobil, v němž na něj druhá strana hovoru křičí... A ejhle - pohled uličkou odhalil řidiče mluvícího do mikrofonu. A ještě něco odhalil: Na červených LED displejích svítila konečná HARFA. Taky tam ale skákala příští zastávka Kabešova! Stejné to bylo i na bočních displejích s teploměrem.

Když jsem si pěšky zašel dopředu ke kabině řidiče (kde bylo otevřeno a panoval úsměv a ochota), bylo hned jasno, ale sedět v tom zadku zády ke kabině, asi bych čekal dokud mě nevyvedou ven. Protože informační systém s protichůdnými informacemi na displejích (jak je to vůbec možné, aby ukazoval konečnou a další trasu ve vzájemném rozporu?) a k tomu téměř neslyšitelným (a rozhodně zcela nesrozumitelným) hlášením tady podle mě selhal.

Tak jsem si vylil srdce, nenechte si tím zkazit náladu. Řešit takováhle překvápka musí být o nervy i pro řidiče, chápu. Ten zmatek na displejích v 15T mi ale neleze do hlavy. Harfa z Nádraží Libeň přes Kabešovu až Nademlejnskou a k tomu ještě i skrz smyčku Starý Hloubětín (a jistě pár dalších na teploměru neviditelných zastávek, pokud se tram neumí teleportovat), to je tedy výkon!

MM-Mikulovsky
Uživatel
Příspěvky: 8468
Registrován: 24.1.2010 10:44
Bydliště: SčK / Praha 4 -Michle
Kontaktovat uživatele:

Re: Orientační a informační systémy

Příspěvek od MM-Mikulovsky » 01.10.2017 14:58

asi sem:

Opět jsem narazil na nesmyslnou navigaci cestujícíh vyhledávačem spojení na webu dpp.cz:
14:56 až 15:35, 2 přestupy, 39 min

ze stanice Michelská zastávka je částečně bezbariérově přístupná, 14:56Bus 188 spoj je obsluhován nízkopodlažním vozidlemdo stanice Želivecká (x), 15:05. .

ze stanice Želivecká (x), 15:13Bus 154 spoj je obsluhován nízkopodlažním vozidlemdo stanice Hostivařská, 15:23. .

ze stanice Hostivařská, 15:29Bus 181 spoj je obsluhován nízkopodlažním vozidlemdo stanice K Obecním hájovnám (x), 15:35. .

cena 32 Kč, pro informace o tarifních pásmech klikněte na detail spojení,
doba jízdy
[-o< #-o Proč proboha navrhuje přestup 188 Z:arrow: 154 na zast. Želivecká, když:
a) krajní společná zastávka ve směru příjezdu a odjezdu v protisměru je Jesenická
b) JÍM NAVRŽENÁ ZASTÁVKA JE "NA ZNAMENÍ" (narozdíl od té lepší s ohledem na kratší cestovní vzdálenost) :!:

MM-Mikulovsky
Uživatel
Příspěvky: 8468
Registrován: 24.1.2010 10:44
Bydliště: SčK / Praha 4 -Michle
Kontaktovat uživatele:

Re: Orientační a informační systémy

Příspěvek od MM-Mikulovsky » 14.7.2017 18:55

9001 píše:Není náhodou změna kolejí kvůli jejich rovnoměrnému opotřebení? Od doby co tam přestaly jezdit 2 linky mě přijde, že se v určitých intervalech koleje střídají...
také by mohlo být, ale napadá mne jestli někoho nenapadly mnou uvedené důvody, které jsou obdobné s těmi, kvůli nimž byly nedávno prohozeny manipulační koleje l. 11 a 14 na Spořilově (mimo PD l. 11 jezdí v sólech = stačí jí kratší vnitřní kolej než l. 14 obsluhované CD soupravami).

Navíc ke střídání kolejí vícekolejného obratiště obsluhovaného jedinou (denní) linkou snad nikde jinde (bez potřeby využití kapacity/čerpání BP) nedochází (např. Voz. KO - l.17 stále dlouhé roky pouze po vnější koleji).

Uživatelský avatar
9001
Uživatel
Příspěvky: 10206
Registrován: 15.11.2003 18:49
Bydliště: Blízko konečné linky 24,51.
Kontaktovat uživatele:

Re: Orientační a informační systémy

Příspěvek od 9001 » 14.7.2017 18:46

Není náhodou změna kolejí kvůli jejich rovnoměrnému opotřebení? Od doby co tam přestaly jezdit 2 linky mě přijde, že se v určitých intervalech koleje střídají...

MM-Mikulovsky
Uživatel
Příspěvky: 8468
Registrován: 24.1.2010 10:44
Bydliště: SčK / Praha 4 -Michle
Kontaktovat uživatele:

Re: Orientační a informační systémy

Příspěvek od MM-Mikulovsky » 14.7.2017 18:40

Petrpes píše:Proč jezdí 5 na ÚDDP na vnější kolej?
.....
z mého pohledu je vhodnější pro:
1.) pojíždění linkou obsluhovanou soupravami/kb vozy, protože je delší než vnitřní kolej
2.) odchod/příchod cestujících, kteří (narozdíl od zastávek vnitřná koleje) nemusí přecházet koleje obratiště = proplétat se mezi (na nich stojícími) tramvajemi

Odpovědět