Bavíme se tu hlavně o místech, kde by signalizace nejen podle mého názoru být nemusely, tedy aspoň přes koleje ne. Ale s ohledem na legislativu a nevidomé, se prostě zatím bohužel volí řešení se SSZ, které podle mého názoru většině účastníků vyhovuje méně a pro řidiče TRAM je přítěží, protože jim ukládá další povinnosti (sledovat čočky), bez jakéhokoli pozitivního přínosu. Tím by měl být volný a bezpečný průjezd, což hatí nekázeň chodců.
Preference MHD je definována technickými podmínkami pro navrhování SSZ (TP81). Existenci preference neposuzují politici (nerozumí tomu), nýbrž odborníci. Pravdou je, že v některých případech není i tak rozhodování jednoduché. Třeba SSZ Bulhar není vedeno s preferencí, i když určité preferenční zásahy umí. Naopak SSZ Čk - Úvalská (vedeno s preferencí) je v denním provozu natolik zahlcena nároky BUS, které jsou významně nadřazené TRAM, že přestože má preferenčních zásahů podstatně víc, volno usekne jedoucí tramvaji před nosem a po značném čekání třeba pustí jen jednu tramvaj.
Obecně lze říci, že u podmíněné a ještě více u absolutní preference musí docházet ke zřetelnému snížení zdržení a podílu zdržených vlaků proti stavu bez preference. Nikde není napsáno, že zdržení musí být nulové.
Pokud by třeba na Súdánské bylo řešení s trvalým volnem pro TRAM, pak by se velmi pravděpodobně jednalo o spřažení všech tří částí přechodu s velmi dlouhou zelenou pro chodce pro zaručené přejití pěších z chodníku na chodník, dle místa namáčknutí a s malou možností dynamiky a preference z důvodů těsné koordinace pro IAD s Horoměřickou. Trochu by se řešení podobalo Depu Hostivař, ale bylo by pro TRAM o to horší, že na Evropské je třeba držet "pevnou délku cyklu". Dle řešení by v běžném denním provozu by bylo zdrženo cca 15 - 25 % vlaků. Průměrné zdržení by bylo až 5 sekund. Maximální až ke 30 s. Přiznám se, že si nepamatuji, že bych tady v současném řešení viděl zdržený vlak. V noci je nástup volna ze zastávky urychlen o 5 s a padá 22 s po přihlášení 140 m před stopčárou.
Na ČV se kolizní chodci ukončují, jakmile se TRAM přihlásí do EOV. Dříve to rozumně nejde. Maximální možné zdržení je ale i tak pár sekund. Sídliště ZM bych možná souhlasil, ale situaci vlastně moc neznám. Souhlasím s Hotelem Golf, Poštovkou. Zde je aspoň v noci nástup volna urychlen na nulové odbavení. Na Vinohradských hřbitovech padá volno DC trvale na nulové odbavení. V prvním cca roce provozu to pravda nebyla, pak došlo k úpravě. ZC obvykle na druhý vlak počká. V prvním cca roce provozu to pravda nebyla, pak došlo k úpravě. Želivského (metro) ZC byla po zprovoznění opravdová hrůza. V současném stavu ho nevnímám jako velký problém, ale vím, že občas se tam tramvaj zdrží především s ohledem na kombinace s BUS v protisměru, které drží spodní křižovatku na stůj. A je snaha o to, aby se na spodních světlech znovu nestálo. Vcelku (ne 100%) to snad funguje. Volno by bylo dobré trochu prodloužit, protože jakmile chcete počkat na dobíhajícího, riskujete, že vám to usekne. A moc systémově se to nechová ke druhé tramvaji. Na Střelničné by bylo dobré, aby někdo (Ropid) objednal úpravu DŘ. Zatím se tak nestalo, ale zeptám se.
Na té zbytečné Dejvické se aspoň udělal kontakt na výjezdu ze zastávky, takže se nemusí na kličku pro třetí (a čtvrtý) výběr. Ale nemyslím, že tam dnes někdo může přijet napřed, když se někdy v září stáhla jízdní doba z Hradčanské o minutu. Právě proto, že vlaky jezdily často mírně předjeté a těch promeškaných fází tady bylo opravdu dost.
Jinak je dost vidět, že na mnoho věcí je i mezi řidiči mnoho různých názorů. Osobně si myslím, že je třeba se soustředit hlavně na zmíněné největší problémy pro plynulost a přesnost provozu TRAM. Tedy na straně SSZ aktuálně Vršovice, Smíchov, Míráky apod.