Preference / antipreference MHD

Vše co souvisí s provozem tramvají. Chcete se stát řidičem tramvaje? Podívejte se sem. Debata ohledně linkového vedení a výluk.

Moderátor: TRAM-FÓRUM

Odpovědět
vlakoň
Uživatel
Příspěvky: 293
Registrován: 01.12.2007 22:57

Re: Preference / antipreference MHD

Příspěvek od vlakoň » 23.2.2018 10:18

Ta opičárna s ostrůvkem mi přijde jako nejlepší řešení za současného legislativního stavu. Plynulé pro obě strany IAD i chodce - rozhodně lepší než SSZ.

P_V
Uživatel
Příspěvky: 4076
Registrován: 23.11.2003 18:49

Re: Preference / antipreference MHD

Příspěvek od P_V » 23.2.2018 9:56

Je to dané přes počet pruhů. Přechod bez světel smí být jen přes 1 pruh. Víc pruhů může být, jen pokud jsou ty další pruhy odbočovací. Proto je třeba před Vinohradským divadlem ta vopičárna s ostrůvkem. Proto se pražské 4pruhové ulice "zklidňují" tím, že v křižovatce je jen 1 průběžný pruh.

MM-Mikulovsky
Uživatel
Příspěvky: 8468
Registrován: 24.1.2010 10:44
Bydliště: SčK / Praha 4 -Michle
Kontaktovat uživatele:

Re: Preference / antipreference MHD

Příspěvek od MM-Mikulovsky » 23.2.2018 8:33

Bobik píše:..... - donesla se ke mně informace - a tímto prosím o její potvrzení či vyvrácení - že vyšel nějakej přípis ministerstva dopravy, podle kterého, je-li přechod delší než (a tady si nejsem jist správností údaje) 7 metrů, musí být světelný. Nakolik se to vztahuje na byť dělené přechody, ale v jedné rovině, nebo na dělené přechody obecně už bohužel netuším. .....
jestli se nepletu, tak platná základní normová šířka 1 pruhu IAD je 3,5m (dle nižších kategorií komunikací je stanovena menší nebo je to cca součet pruhu pro auta a souběžný cyklorpuh), takže 2 pruhy = 7m, nebo-li více jak 7m = více jak dva pruhy IAD (nebo PÁSY TRAM) Z:arrow: MNĚ TO VYCHÁZÍ, ŽE TO NAŘÍZENÍ SE BUDE TÝKAT PŘECHODŮ NEROZDĚLENÝCH (OCHRANNÝMI OSTRŮVKY) = pro platnost toho nařízení se nemá sčítat délka navazujících jednotlivých části oddělených ochrannými ostrůvky :!:

Uživatelský avatar
Bobik
Uživatel
Příspěvky: 4895
Registrován: 23.6.2008 21:02
Bydliště: Letná - tam co je ten největší tunel v republice

Re: Preference / antipreference MHD

Příspěvek od Bobik » 22.2.2018 23:27

Pánové, k těm SSZ a chodcům obecně - donesla se ke mně informace - a tímto prosím o její potvrzení či vyvrácení - že vyšel nějakej přípis ministerstva dopravy, podle kterého, je-li přechod delší než (a tady si nejsem jist správností údaje) 7 metrů, musí být světelný. Nakolik se to vztahuje na byť dělené přechody, ale v jedné rovině, nebo na dělené přechody obecně už bohužel netuším. Nicméně tušit lze, že toho moru zbytečných světel a učení (nejen) lidí chodit na červenou se evidentně bohužel jen tak nezbavíme... :roll:

Uživatelský avatar
Petrpes
Uživatel
Příspěvky: 2234
Registrován: 28.8.2008 22:03
Bydliště: psí bouda
Kontaktovat uživatele:

Re: Preference / antipreference MHD

Příspěvek od Petrpes » 22.2.2018 20:33

Zachcávky kde mě běhají chodci či důchodci před čumákem, navíc kde jsou debilně oslňující diody, nemám problém stanicovat pěkně v 1/2 nástupiště, pěkně jako vlak :D
Jen to chce, aby vám nejelo nic na kufru...

Uživatelský avatar
mart337
Uživatel
Příspěvky: 1035
Registrován: 21.8.2008 22:26

Re: Preference / antipreference MHD

Příspěvek od mart337 » 22.2.2018 19:15

No právě. Pak hudráme my, když si třeba na Kublově vystoupivší cestující zmáčkl tlačítko a my jsme pak tvrdli půl minuty na čočkách, než nás to pustilo dál. :D

Uživatelský avatar
Karosák
Uživatel
Příspěvky: 3856
Registrován: 07.2.2008 18:49
Bydliště: Wydzielone korytarze
Kontaktovat uživatele:

Re: Preference / antipreference MHD

Příspěvek od Karosák » 22.2.2018 19:04

Chodecká volna jsou zlo :-D Tam je podle mě problém, a možná už to někdy i Grossák zmiňoval, ze je nelze moc posouvat, ani měnit jejich délku, aby nebyla ovlivněna celá křižovatka, nedejbože s něčím koordinovaná. Pak už se prostě nevejdeš do cyklu, nebo to bude na úkor něčeho jiného daleko bolestivějšího. Například pro chodce je v daném směru 8 vteřin + 5 na vyklizení. Zkrácení vyklizováku, ani samotné zelené už ti při dané délce přechodu tabulky nedovolí. Jasně, nám by se hodilo, kdyby jsi si zmáčkl třeba ve 2. vteřině a zelená 6 vteřin by to stačila, ale PČR to asi neschválí. Takže tam holt prose#eš 13sec. + celý cyklus.
Ovšem pokud je někde ten čas a cyklus pevný, jen se prostě ten panáček nerozsvítí, pak je to špatně a měl by padat cyklicky a né být ještě drze vybaven tlačítkem dobré naděje. Avšak takové tlačítko je tam/musí být třeba v souladu s projektem a normami pro případ, že tam jednoho dne bude dynamika, nebo funguje jako spouštěcí v režimu blikající žluté.
Hoši malovat signální plány musí bejt neskutečný porno... buďto to nefunguje, nebo vás sežerou cajti, báby, nebo pražské matky.
Při dnešních hustotách mi přijde , že prostě není možné vyhovět všem #-o

Uživatelský avatar
Karosák
Uživatel
Příspěvky: 3856
Registrován: 07.2.2008 18:49
Bydliště: Wydzielone korytarze
Kontaktovat uživatele:

Re: Preference / antipreference MHD

Příspěvek od Karosák » 22.2.2018 18:45

Odložené volno pro tram Pod Rapidem, je podle mě proto, že jsou tam dělené přechody a ten kratší přes jeden pruh má krátký vyklizovák a hned padá zelená, zatímco přes koleje + pruh(y) do centra to trvá déle, než se "vyklidí". Dělené přechody to tam hodně používá, protože třeba jen co tramvaj projede, padá stůj, zelená chodcům do půlky, ale auta frčí ještě dál. A na obou koncích zeleného ostrova je podle mě trvalá chodecká zelená.
Teď si nestěžuji, jen se to tam snažím rozšifrovat.

Provázána ta SSZ jsou, neb to následující se vždy o tramvaji "dovídá" odhlášením z předchozího, jestli jsem se dobře díval.

Uživatelský avatar
mart337
Uživatel
Příspěvky: 1035
Registrován: 21.8.2008 22:26

Re: Preference / antipreference MHD

Příspěvek od mart337 » 22.2.2018 18:42

K tomu nevím co přesně říci. Může se stát, že člověk čočky přehlédne, ale tady bych to tak moc neviděl.
Ulice Pod Rapidem je poměrně dost frekventovaná a volno z tohoto směru je docela dost dlouhé a nevím jak přesně to tam funguje nyní, ale těch 20 s bych to docela odhadoval pro starý stav, kdy ještě byl pevný světelný režim (když jsi tam přijel těsně potom, co to padlo na stůj). A nevím, jak je to v novém stavu, kdy na sousední křižovatce s Průběžnou je preference a jak je to navzájem provázané (pochybuju že by ty dvě křižovatky navzájem nebyly nějak provázané).
Co se týká tlačítkových přechodů, tady je to těžké. U té Průmyslové by to možná šlo asi nějak upravit, ale podle mne až po nějaké reko softwaru (možná i hardware), aby to vzalo volno do právě volného směru hned a ne až po proběhnutí celého cyklu. Obdobně to donedávna fungovalo i na Otakarce, tam jsi taky musel čekat doblba pro volno pro chodce od NBS směrem k Nuselským schodům.

Bobek
Šťoura
Příspěvky: 935
Registrován: 18.1.2006 14:22
Bydliště: jsem všude zdejší

Re: Preference / antipreference MHD

Příspěvek od Bobek » 22.2.2018 16:19

Předevčírem jsem Pod Rapidem pozoroval podivný stav, kdy na světlech zc stála tramvaj, padla zelená autům, tramvaj stála dál. Rozjela se snad až po 20 s. Pilot vypadal, že hypnotizuje čočky (pokud se tedy jen nezakoukal doblba).

A když už tu jsem... do čudlíkových metodik by to chtělo hrábnout. Úplně kvetu, když na SSZ (pokud možno někde kde nejde o každou sekundu, aby se to křižovatkou procpalo) je chodecký volno jen na čudlík (bonusová disciplína: na SSZ s pevným cyklem). Nezmáčkneš, nejdeš. Takže si člověk odčumí tu fázi, kdy by bejval měl volno, akorát to nestihl zmáčknout dost včas, pak celej cyklus (Průmyslová x Rabakovská) nebo pár preferenčních tramvají (Krematorium Strašnice)... Pak nemaj lidi chodit na červenou.

Temsor
Uživatel
Příspěvky: 43
Registrován: 12.3.2005 11:31
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Preference / antipreference MHD

Příspěvek od Temsor » 21.2.2018 14:20

Grossák píše:.... chodci dle schválené metodiky zapínají světla tlačítkem...
Předpokládám, že stejná metodika říká umisťovat SSZ na zcela zbytečná místa (sídl. zahr. město, obora hvězda, hradčanská), je někde ke studiu?
Bobik píše:
Grossák píše:... většina výhybek používá k blokování kolejové obvody, které není možné ukončit hned za jazykem. Navíc systém opakovaně testuje, že je obvod skutečně prázdný a to trvá dlouho. Je to daň za poměrně vysokou spolehlivost KO.
Díky za informaci, tohle jsem nevěděl a tipuju, že to z řidičů ví málokdo. Vycházíme jen z pozorování a tudíž nesprávných domněnek, že to je pouze nějaké "špecifikum" jenom několika málo výhybek (u kterých se s tím setkáváme častěji). A přiznám se, že nejspíš ne vždy jsem i sám "čekal dostatečně dlouho", neboť mi přišlo, že předchozí vlak je už bůhvíkde a vexle furt bliká.
Nejlepší je příklad dvou výhybek - Chot. sady DC (badeniho) (kdy se odblokuje téměř hned) a Malostranská DC (u M) (kdy se odblokuje až když je tram "za rohem")

Uživatelský avatar
Bobik
Uživatel
Příspěvky: 4895
Registrován: 23.6.2008 21:02
Bydliště: Letná - tam co je ten největší tunel v republice

Re: Preference / antipreference MHD

Příspěvek od Bobik » 21.2.2018 5:59

Grossák píše:Co se týče pozdního odblokování výhybky, výhybka se odblokuje běžně 3-4 s po odjetí podvozku z jazyků, což je dlouho....
Já vím, taky jsem to vypozoroval. Důvody víceméně chápu, jen mě mrzí, že se o tom nedává víc vědět (třeba na školeních), takže dost lidí to neví a dochází pak k omylům (že je výhybka v trvalém bloku).
Grossák píše: Falešné zablokování nastává, ale naopak se domnívám, že díky většímu zastoupení modernějších karet BRC v EOV jich spíše ubývá. Ale je to pouze má domněnka..... Případně prosím o informaci o nějakých chronických problémech.
Nedokážu posoudit, zdali jde o závadu, tedy trvalý blok, nebo o neodblokování po průjezdu tramvaje či něčeho jiného než tramvaje (čili falešný blok), tedy jen víceméně domněnky na základě pozorování. Z hlavy - zlobí Štross od Letné i od Výstaviště, dle pozorování usuzuji na zablokování po průjezdu "něčeho jiného" (zásobování, policie, otáčející se taxikáři, průjezd ostatní IAD po kolejích z důvodu zablokování silnice zásobováním), od Letné bezpečně vím, že to dokáže zablokovat i osobák projíždějících policajtů, od Výstaviště i taxík, otáčející se přes vexle (oboje viděno). Občas zlobí výhybka u Imperialu od Masaryčky, zablokuje ji i autobus sám o sobě, případně další doprava za tramvají podrží blok, ale tam ve valné většině případů naštěstí po chvíli sama odblokuje. Nicméně pokud se obecně neví, že je potřeba vyčkat, až z vexle odjede úplně všechno a navíc počkat ještě pár vteřin i poté, dochází k omylům, zbytečnému vylejzání (a zdržování) a zbytečným hlášením o trvalém bloku. Senovážné náměstí od Jindřišské, usuzuji na zablokování po průjezdu "něčeho většího", stačí náklaďáček metařů, u osobáků jsem to nepozoroval. Občas zazlobí i Nuselská radnice od Synkáče, opět po průjezdu něčeho většího (obvykle bus), ale tam je to poslední dobou oproti minulosti spíše vyjímečné, bývalo to častěji. Jestli se něco dělalo s vexlí, nebo se busům přikázalo nejezdit po kolejích, to netuším. Bílá Hora do smyčky, tam to bývá docela často, opět ostatní doprava. Zdali to dokáže zablokovat i projíždějící náklaďák "sám o sobě" jsem na vlastní oči neviděl, ale viděl jsem neodblokování za tramvají díky ostatní dopravě. No a občas porůznu neodblokované vexle po průjezdu 15T. Ovšem opět nedokážu posoudit, nakolik je to ona tebou popisovaná časová prodleva, nebo trvalý blok.
Na víc si teď honem z hlavy nevzpomínám, ale zkusím se na to víc zaměřit a nějakou dobu to sledovat (a zapisovat).
Grossák píše:... většina výhybek používá k blokování kolejové obvody, které není možné ukončit hned za jazykem. Navíc systém opakovaně testuje, že je obvod skutečně prázdný a to trvá dlouho. Je to daň za poměrně vysokou spolehlivost KO.
Díky za informaci, tohle jsem nevěděl a tipuju, že to z řidičů ví málokdo. Vycházíme jen z pozorování a tudíž nesprávných domněnek, že to je pouze nějaké "špecifikum" jenom několika málo výhybek (u kterých se s tím setkáváme častěji). A přiznám se, že nejspíš ne vždy jsem i sám "čekal dostatečně dlouho", neboť mi přišlo, že předchozí vlak je už bůhvíkde a vexle furt bliká.
Grossák píše:V příspěvku jsem popsal řešení, které lze u nových DŘ realizovat prakticky okamžitě - tedy při bloku přihlašovat blízkým kontaktem. A vyvolat zbytečný výběr volna, pokud je výhybka postavená jinam. Což u zmiňované křižovatky bude většina případů - řidič pak stejně opouští vůz a ještě zbytečně ovlivní provoz v křižovatce, čímž zdržuje ostatní, včetně jiných tramvají.
Tomu rozumím, nicméně když už jsou v noci jiné režimy než přes den, nešlo by to nějak aplikovat alespoň na ty noční režimy? Tam se o zdržování nedá mluvit, když zdržují už jen ty zapnuté SSZ samy o sobě jenom tím, že svítí na pusté křižovatky, takže nějaké "zbytečné" vybrání volna navíc je zcela irelevantní.

Grossák
Uživatel
Příspěvky: 682
Registrován: 16.11.2003 3:18
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Preference / antipreference MHD

Příspěvek od Grossák » 20.2.2018 21:52

MM-Mikulovsky: To neumím posoudit. Ale toto není uvedený případ.

Bobik: V příspěvku jsem popsal řešení, které lze u nových DŘ realizovat prakticky okamžitě - tedy při bloku přihlašovat blízkým kontaktem. A vyvolat zbytečný výběr volna, pokud je výhybka postavená jinam. Což u zmiňované křižovatky bude většina případů - řidič pak stejně opouští vůz a ještě zbytečně ovlivní provoz v křižovatce, čímž zdržuje ostatní, včetně jiných tramvají. Rovněž nevím o bezpečném systému, který by uměl dálkově přestavovat zablokovanou výhybku. Má smysl pojmenovat problém a řešit jeho příčinu, nikoliv následek. Není třeba to zaměňovat za snahu přimět řidiče k pohybu.

Co se týče pozdního odblokování výhybky, výhybka se odblokuje běžně 3-4 s po odjetí podvozku z jazyků, což je dlouho. Nejsem odborník, ale většina výhybek používá k blokování kolejové obvody, které není možné ukončit hned za jazykem. Navíc systém opakovaně testuje, že je obvod skutečně prázdný a to trvá dlouho. Je to daň za poměrně vysokou spolehlivost KO. Hledají se jiná a současně "rychlejší" řešení. Ale nelze slevit z bezpečnosti. Předpokládám v tomto směru nějaký vývoj, který by mohl přinést rychlejší odblokování. Jeho použití by bylo přínosné hlavně na exponovaných křižovatkách. Falešné zablokování nastává, ale naopak se domnívám, že díky většímu zastoupení modernějších karet BRC v EOV jich spíše ubývá. Ale je to pouze má domněnka. Případně prosím o informaci o nějakých chronických problémech. Děkuji.

Uživatelský avatar
Bobik
Uživatel
Příspěvky: 4895
Registrován: 23.6.2008 21:02
Bydliště: Letná - tam co je ten největší tunel v republice

Re: Preference / antipreference MHD

Příspěvek od Bobik » 20.2.2018 20:41

Grossák píše:Jedná se o závadu na výhybce.
No, naivně jsem si myslel, že úřední šiml nezařehtá, ale zařehtal. :D Ano, vím, že když je vexle zablokovaná, že se asi nejspíš bude jednat o "závadu na výhybce". Mě jde o to, proč ve 21.
století stále honíme řidiče ven
. To je vážně takový problém vymyslet tam něco, aby se nemuselo, když to není nutný, vylejzat? Trolejový pomocný, potvrzovací, kontakt či tak něco?
Ne, proč, žejo, tak se raději konstatuje u mě problém není, za to může oddělení xyz. Však on se řidič rád proběhne, ono mu to neuškodí. :roll:
A co se "závady" výhybky týče - poslední dobou se čím dál častěji setkávám s tím, že se vexle náhodně za něčím prostě neodblokuje. Případně ji zablokuje něco jinýho (ne tramvaj), co ji už ale neumí odblokovat. Po průjezdu další tram se odblokuje a normálně funguje. Případně odblokování trvá strašně dlouho a dojde k němu, až když je předchozí vlak už bůhvíkde, takže většina má dojem, že se neodblokovává a vjede do bloku. Volat PD je naprosto k ničemu, protože závada vlastně není (taky se obvykle nic nezjistí).

MM-Mikulovsky
Uživatel
Příspěvky: 8468
Registrován: 24.1.2010 10:44
Bydliště: SčK / Praha 4 -Michle
Kontaktovat uživatele:

Re: Preference / antipreference MHD

Příspěvek od MM-Mikulovsky » 20.2.2018 14:24

Grossák píše:Tramvaj se na EOV přihlašuje standardně jako jinde začátkem blokování výhybky. Tudíž při trvalém bloku lze přihlásit buď ručním přestavením výhybky, nebo na KZ. Řešením pro tyto případy by mohl být výběr TRAM také od blízkého kontaktu (u EOV) s tím, že volno by tramvaj buď využila, nebo by padlo zbytečně a řidič by se do správného směru přihlásil přestavením výhybky. Toto řešení se nepoužívá, ale je možné se obecně zamyslet do budoucna, zda ho nepoužít, třeba na vjezdech, kde pravidelné linky jezdí jen jedním směrem. Na vzdálené rádio se při trvalém bloku také nereaguje (vyjma první tramvaje), protože postavení výhybky v trvalém bloku nemusí odpovídat požadavku na průjezd dle vzdáleného rádia.

Jedná se o závadu na výhybce.
Mnou zvýrazněné v citaci nemůžeš naučit ŘT, pokud to prvně - zejména u SSZ s dinamickým řízením dle detekované TRAM, ale pravidelným pojížděním ROV TRAM jedním směrem nenaučís PDT! Opakovaně se mi stává, že PDT trvalý blok ROV pojížděné pravidelně jedním směrem neřeší buď vůbec či velmi laxně-dlouho, A PROSTĚ ŘT NEVIDÍ-LI SMYSL V HLÁŠENÍ PDT, TAK JEJ DĚLAT VĚTŠINOU NEBUDOU!

Odpovědět