pawel píše:nikdo nechce 20 stupnu v salonu, ale 10-15 by tam být mělo. ja jsem ted v berline, klima podobne jako u nas, a za celou zimu (podzim) si nevybavuju situaci, kdy bych v tramvaji (nebo jinem dopravnim prostredku) mrznul. v praze jsem se najezdil hodne a na delsi cesty v zime jsem vzdy preferoval T3SUCS. v T3RP to jakztakz zachranovaly polstrovane sedacky, ty uz jsou ale pomalu passe. pokud ty vozy maji jezdit jeste vic nez desetileti, mely by dostat upgrade topeni jako wana. vtipne je v tomto kontextu, ze zatimco T6 jdou pryc, nechavame si tu vozy s dirami ve dverich.
ad rezim provozu dveri: kombinace predpisu a osvety pro obe strany. predpis bez osvety je k nicemu, protoze ho nikdo nebude znat a tudiz ani dodrzovat. nevidim duvod, proc by to nemelo fungovat, kdyz to jde vsude jinde (i na vychod od nas).
Abych pravdu řekl, nikde jinde než v Praze jsem v zimním období tram nejel, takže to nemůžu porovnat. Těch 10 - 15 je hezkejch, ale dost těžko udržitelnejch. V SU se to dá celkem dobře pořídit, protože se topí vlastně odpadovým teplem nepřetržitě. Stačí jenom překlopit klapku a je to. V ostatních vozech už musíš extra topit. To znamená že od září do dubna ti pojede topení, přes celou zimu pak na plnej ceres, abys tam tu teplotu udržel. V současné době se topí podle předpisu od +5 do 0 na nižší stupeň a pod 0 na vyšší stupeň a při větší zimě na maximum, pokavad ho vůz vůbec má. A největší problém je v tom, jak je teplo po voze distribuováno. V SU jsou, jak už jsem níže psal, sedačky na sloupcích, kterými máš teplo pod tlakem tlačeno do vozu. V RP jsou - bohužel - pouze topnice u podlahy a bez ventilace, takže to vypadá tak jak to vypadá.
Ideální jsou asi výsuvné dveře jako na 15T, ale nevím, jestli by byly vhodné pro RP. Bojím se, že by dlouho nevydržely. Výklopné mají své mouchy v omezení výhledu, dalo by se to možná odstranit kamerovými systémy. Skládací zase mají problém v prohnutí do V. Podle mne, dokud neotevřeš v tram okno, tak ten průvan dveřmi je minimální (taky už jsem o tom psal). Takže ztráty jsou největší, když otevřeš dveře ve stanici. A pokud je otvíráš každou minutu, tak to nemáš šanci o těch 20 - 25 stupňů vytopit.
A co se týče dopravní osvěty, plně souhlasím, že je v zásadě "nulová", asi by stálo za to mít ve vozech více plakátů a nějaká ta osvěta na internetu a nějaké i cizojazyčné brožury. Otazník je, jestli by je někdo četl - možná tak asi my tady, případně snaživý turista. Běžný cestující nesleduje ani info o výlukách, natož pak o tom, jak otevírat dveře s tlačítkem.