Preference / antipreference MHD

Vše co souvisí s provozem tramvají. Chcete se stát řidičem tramvaje? Podívejte se sem. Debata ohledně linkového vedení a výluk.

Moderátor: TRAM-FÓRUM

Odpovědět
parrot
Uživatel
Příspěvky: 243
Registrován: 25.9.2013 16:26

Re: Preference / antipreference MHD

Příspěvek od parrot » 04.5.2018 21:57

Karosák píše:Když už jsem byl na té Vinohradské - asi byla zavedena preference pro BUS na křiž. Vinohradská x Italská. To je samo o sobě v pořádku, ale nějak to dlabe na tramvaje od Muzea. Jel jsem tam asi před měsícem a dneska 4x a vždy odspoda červená a na volno je třeba zpravidla zastavit, ikdyž žádný bus nejede. Má někdo podobné zkušenosti a dalo by se tomu mrknout na zoubek? Díky
Jo souhlasí. Ze dneška mám stejný poznatek. Nejdřív pokaždé vystátý důlek na světlech u Muzea a potom při jízdě k Italské od Muzea vždy ve stejný okamžik z volna na stůj a zase čekačka... ale chová se to tam podobně už několik dní.

Jinak nám taky zlobí Otakarova od Nuselských schodů. Výzva na SSZ svítí trvale současně vlevo i rovně (při jízdě s l. 11), a dochází tam k zajímavým stavům. Hóóóódně dlouhá zelená pouze pro auta od NBS ale od Nuselských schodů pěkně červená a na stůj (od NBS ani od divadla na Fidlovačce přitom žádná tramvaj). Mohu dodat i video...

Uživatelský avatar
mart337
Uživatel
Příspěvky: 1035
Registrován: 21.8.2008 22:26

Re: Preference / antipreference MHD

Příspěvek od mart337 » 04.5.2018 19:50

No pokavad vím, tak to není poprvé, kdy je na křižovatce s Italskou problém. Jeden čas tam stála auta až na magistrálu, neb pro Italskou bylo volno dobře pětkrát delší než pro Vinohradskou. Bohužel to přepínal někdo "nahoře" a člověk se musel ozvat přes dispečink, aby se to změnilo.

Uživatelský avatar
Karosák
Uživatel
Příspěvky: 3856
Registrován: 07.2.2008 18:49
Bydliště: Wydzielone korytarze
Kontaktovat uživatele:

Re: Preference / antipreference MHD

Příspěvek od Karosák » 04.5.2018 19:29

Když už jsem byl na té Vinohradské - asi byla zavedena preference pro BUS na křiž. Vinohradská x Italská. To je samo o sobě v pořádku, ale nějak to dlabe na tramvaje od Muzea. Jel jsem tam asi před měsícem a dneska 4x a vždy odspoda červená a na volno je třeba zpravidla zastavit, ikdyž žádný bus nejede. Má někdo podobné zkušenosti a dalo by se tomu mrknout na zoubek? Díky

Uživatelský avatar
Bobik
Uživatel
Příspěvky: 4895
Registrován: 23.6.2008 21:02
Bydliště: Letná - tam co je ten největší tunel v republice

Re: Preference / antipreference MHD

Příspěvek od Bobik » 19.4.2018 5:38

Poslušně hlásám, že na Hradčanský jsou teď bůhvíproč funkční oba přechody celou noc. Ten směrem DC (tedy ke Spartě) jakš-takš funguje - při jízdě DC trošku pozlobí, při jízdě ZC padá téměř do jízdy, zastavovat se nemusí, jen brzdit. Ten směrem ZC (tedy k Prašňáku) je ovšem tragédie. Směrem DC to relativně jde, buď padne téměř do jízdy, nebo svítí na stůj a po chvíli se překlopí, ale směrem ZC nechává vykysat ještě cca 30-60sec po odstanicování a zavření dveří (při průměrné frekvenci lidí). Vypadá to, že se tam přešlo na "oblíbený" cyklus přes silnici červenej pajdulák, auta zelená, přes koleje pajdulák zelenej, tramvaje stůj. A opět to funguje velice "kvalitně", jako na mnoha jiných místech.
P.S. Jenom podotýkám, že je mi úplně šumák co tam svítí, když tam ta tramvaj není. Mě zajímá, co svítí, když tam ta tramvaj je. A to co svítí, není dobré.

Další věc - odbočení z Patočkovy na Hládkov - poslední dobou jsou v noci věčně zavřený tunely (co jsem vypozoroval, je to vždy, když tunely zavřou) a na týhle křižovatce funguje nějakej šílenej pevnej cyklus jak v páteční špičce, když se po Patočkový valí kolony aut. Mám podezření, že to zpusobujou z centrály (bo stromečky fungují, kličkovaná je k ničemu). Nešlo by prosím nějak těm pitom...pardon, policajtům vysvětlit, že tam v noci absolutně chcípnul pes a tohle tam pouštět není vůbec potřeba? Ono stát v průměru kolem dvou minut na SSZ a čučet na totálně prázdnou silnici je přinejmenším poněkud frustrující (obvykle tam stojí jen tramvaje, případná odbočující auta to většinou psychicky nevydrží a jedou na červenou). Díky.

Grossák
Uživatel
Příspěvky: 681
Registrován: 16.11.2003 3:18
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Preference / antipreference MHD

Příspěvek od Grossák » 16.4.2018 22:12

parrot: Díky, předám.

Grossák
Uživatel
Příspěvky: 681
Registrován: 16.11.2003 3:18
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Preference / antipreference MHD

Příspěvek od Grossák » 16.4.2018 22:10

Z vozovny lze nastavit pozdější začátek volna úpravou dat, ale dnes se volno stíhá a změna by přinesla ještě větší zdržení v případech, kdy se výhybka nestaví. Najetí pod kameru by pomoci nemělo, ale praxe může být různá. Ano, plynulost na výjezdu odvisí od programu. Psal jsem. Ano, hlavní směr má přednost před výjezdem. Psal jsem.

Ke změně řešení bylo vše řečeno. Buď vše, tedy rádia, čočky, tříbarevné vozidlové návěstidlo, řízený přechod pro chodce - a možný společný zátah i výjezd. Nebo jen současný stav. Samotné propojení výhybky nic neřeší, pokud se dál bude vyjíždět na tmu, která je s kolizí se zátahem.

parrot
Uživatel
Příspěvky: 243
Registrován: 25.9.2013 16:26

Re: Preference / antipreference MHD

Příspěvek od parrot » 16.4.2018 21:19

Grossák píše:parrot: Prověřím, zdali nebyl nějaký problém s detekcí, či má vliv jiný problém. To zhasnuté VN je trochu vodítko. Díky za info. Každopádně roli může hrát i náhoda. Z vlastní zkušenosti mohu říct, že pocity dvou řidičů současně na stejné lince mohou být úplně jiné a nejlepší je pozorování na křižovatce. Jinak před obnovou to SSZ fungovalo z centra dobře. Pokazilo se na určitou dobu až po obnově. V současnosti do centra zřídka volno skončí při konci stanicování, ale je to právě při kombinaci dlouhého pobytu a současně prodlužování fáze do úplného maxima, kdy zbývá kratší čas od přihlášení do konce volna. Ty doby by se sice daly prodloužit, ale zase to poškodí rychlejší tramvaje. Tohle je jedna z mála křižovatek, kdy jsou rozptyly pobytů poměrně vysoké.
Grossáku, mohu tedy přidat první postřeh z Jeseniovky? V sobotu ráno a dopoledne 4x jízda s 1xT6 od NNŽ k zastávce Biskupcova. Je tam patrný opravdu nějaký problém v detekcí. Ve 2 případech mi výzva nesvítila (čas, pokud ho mám správně v paměti, cca 5:36 a 7:36). V pozdějších 2 jízdách již výzva svítila. Volno ve všech případech ale do příjezdu vlaku vydrželo.
Další den coby jako cestující jsem si všiml, že kolegovi také výzva nesvítila, a před SSZ jsme zastavovali.

von Špilberk
Uživatel
Příspěvky: 4462
Registrován: 23.2.2012 8:27
Bydliště: 15 minut chůze od vozovny Pankrác

Re: Preference / antipreference MHD

Příspěvek od von Špilberk » 11.4.2018 8:22

9001 píše:Podle twitteru výpadek systému v Blance a neví se, kdy bude opět funkční...
To nás ráno asi čeká slušný mazec :-(...
https://www.novinky.cz/domaci/468773-tu ... prava.html
Tunel by měl být znovu otevřen v 8:30, a to v nouzovém režimu.
Ovšem dle DPP zpoždění pouze BUS, takže TRAM bez problémů... 8-)

Uživatelský avatar
Bobik
Uživatel
Příspěvky: 4895
Registrován: 23.6.2008 21:02
Bydliště: Letná - tam co je ten největší tunel v republice

Re: Preference / antipreference MHD

Příspěvek od Bobik » 11.4.2018 6:49

Grossák píše:Řešení je zpracováno tak, aby řidič stihnul ručně přehodit a odjet.
Tak prosím o prověření hlavně tu na výjezdu z vozovny. Tam se to opravdu mnohdy stíhá ťipťop.
Grossák píše:Takže pokud nestaví výhybku, čeká se pocitově déle.
Může být, ono to tam mnohdy padá docela rychle, ať už se leze na vexli, nebo ne. Co jsem nad tím tak přemýšlel, asi to spíš bude souviset jednak s horší (občas selhávající) videodetekcí (zjistil jsem, že je lepší si najet až přímo pod světla, pak to registruje nějak lépe) a taky s cyklem který zrovna běhá. Když se blbě trefím, nechá mě to vykysat. A pak jsem si taky všiml nějaké přednosti (či co) tram DC na hlavní, na kterou to čeká a z vozovny pustí až za ní.

Jo a napadlo mě, nešla by udělat nějaká úprava, aby do a z vozovny se mohlo jezdit v nekolizním směru zároveň a ne každý směr samostatně? Zbytečně to zdržuje všechny. Ale asi nešlo, bo by to znamenalo nutnost čoček i před vozovnu, kde se jezdí "na tmu" - čočky nejsou a SSZ má jen červenou a oranžovou - což je ostatně vůbec zvláštní paskvil. A nestačilo by akorát s křižovatkou nějak propojit vexli před vozovnou, aby nějak "věděla" o možném kolizním směru a případně pro jeden směr volno neudělila?

Uživatelský avatar
9001
Uživatel
Příspěvky: 10206
Registrován: 15.11.2003 18:49
Bydliště: Blízko konečné linky 24,51.
Kontaktovat uživatele:

Re: Preference / antipreference MHD

Příspěvek od 9001 » 10.4.2018 20:05

Podle twitteru výpadek systému v Blance a neví se, kdy bude opět funkční...

To nás ráno asi čeká slušný mazec :-(...

Grossák
Uživatel
Příspěvky: 681
Registrován: 16.11.2003 3:18
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Preference / antipreference MHD

Příspěvek od Grossák » 10.4.2018 19:06

Bobik: žádná výhybka není propojená se SSZ, takže manipulace s ní nemá vliv. Řešení je zpracováno tak, aby řidič stihnul ručně přehodit a odjet. Takže pokud nestaví výhybku, čeká se pocitově déle. Vím, že občas je problém s detekcí TRAM. Pomocí kamer se rozlišuje, zda jde o TRAM nebo auto, i kdyby jelo na TT. Co jsem koukal, funguje to. Vím, že videodetekce má své limity a tedy tuším, že to nefunguje vždy.

ZC skutečně podobný nesmysl může nastat, spíše právě v nočním celočerveném provozu. Souviselo to s popsanými pravidly pro jednokolejku. Upravím to. Každopádně pokud si toho všimneš, udej čas a popis pro analýzu, jestli je to ono. Prodlužování hlavního volna v noční celočervené asi nebude problém zvětšit, ale donekonečna to také nepůjde. :)

Pokud jsou současně přihlášené tramvaje do vozovny, dostává přednost ta z centra. Na tu se logika ptá první, protože z centra se tramvaje kvůli jednokolejce hromadily více. Tohle zůstane. Za 20 minut to bude potřeba obráceně a za měsíc zase jinak... Ale nárok na zatažení vzniká 10s po navolení, a pokud v ten okamžik doběhlo do této hodnoty jen jedno navolení, jede první to, i kdyby bylo přihlášeno něco z centra.

Karosák: přesně tímto směrem se uvažovalo, včetně rádií pouze pro hlášení do SSZ a speciální vysílání z rádia, čočky. Nakonec z toho sešlo, protože při projednávání vznikly požadavky, které byly příliš pro investora. Zůstalo u starého řešení a myslím, že OK. V rámci chystané úpravy se udělá kontaktní zámek.

SSZ Mezi hřbitovy od Olšanské už OK.

Uživatelský avatar
Bobik
Uživatel
Příspěvky: 4895
Registrován: 23.6.2008 21:02
Bydliště: Letná - tam co je ten největší tunel v republice

Re: Preference / antipreference MHD

Příspěvek od Bobik » 09.4.2018 6:25

Ještě doplnění -
Grossák píše:...a nevíš, zda svítila výzva?
Jo, svítila.
Dále ještě jedna "nepříjemnost", když se na zátah sjedou dvě tramvaje, od Šárky a z centra, tak první to pustí vždy tu z centra, i když ta od Šárky se navolí jako první. Nepříjemnost je to v tom, že se takhle sjíždí 91 s 96 a je obvykle potřeba mít tu 91 doma první, bo kuplování do souprav. Nehledě na to, že 96 má z Dejvický do vrat 12min, což je neskutečně hafo času a 91 se z Šárky nedokáže dostat včas, bo jednak "úúúžasný" SSZ a jednak před ní vždy něco vyjíždí. A pak je to před vozovnou loterie, 96 čeká, než se 91 hne dovnitř, jde se navolit a děj se vůle boží, někdy to pustí téměř okamžitě, někdy nechá pěkně vykysat.

Uživatelský avatar
Karosák
Uživatel
Příspěvky: 3856
Registrován: 07.2.2008 18:49
Bydliště: Wydzielone korytarze
Kontaktovat uživatele:

Re: Preference / antipreference MHD

Příspěvek od Karosák » 08.4.2018 21:04

U těch Vokovic mě napadlo: když zatahují vlaky, které musí vyjet z vrátnice a najet až k U16 k čáře, tak tím přeci vznikají nároky na výjezd, je to tak? Jestli jsem to dobře pochopil, tak jediné, jak je to ošetřeno, že v době zátahů nejsou tyto nároky preferovány a tedy tolik nevadí, že jsou falešné, je to tak?
A je nějaký plán, jak to vyladit? Třeba rádiem u vrátnice? Jakože příznak < nebo > by způsobil přestavení ROV (po doplnění vybavení, chápu to jako investiční akci) a požadavek na SSZ (výjezd), který by se nebral z bloku vexle, ale právě jen z přijímače ROV. Příznak BLOK X by pak pro SSZ neznamenal nic a tudíž by se používal pro zátahy a manipulace depa. To celé pak doplnit kontaktním zámkem, kdyby se kouzlo nezdařilo. Uvažuje se nějak tímto směrem, nebo se nechystá nic?

Uživatelský avatar
Bobik
Uživatel
Příspěvky: 4895
Registrován: 23.6.2008 21:02
Bydliště: Letná - tam co je ten největší tunel v republice

Re: Preference / antipreference MHD

Příspěvek od Bobik » 08.4.2018 19:20

Obvykle se mi to divný chování stává ve směru ZC (barevná hudba, uteklý čočky). Ale DC jsem podivnosti už taky zaznamenal (uteklý čočky), přičítám to tomu, že je tam teď v noci "oblíbená úprava", kdy svítí červená všude, ze všech směrů. Zkrátka krátký volno, než se vymotaj lidi (ZC), nebo vyhážeš houmlesáky co se snažej nastoupit (DC), volno je v háji.
A horší navolování při výjezdu, když se nehejbe s vexlí, tam jako kdyby to kolikrát o tramvaji vůbec nevědělo. Předevčírem jsem vyjížděl se služebákem (půl třetí ráno) a nechtělo mě to pustit (s vexlí jsem nehejbal), nikde ani kolo a po celý křižovatce svítila červená ze všech směrů. A když se hejbe s vexlí, tak to zase padá tak rychle, že se mnohdy ani nestihneš vrátit do kabiny a odjet.

Grossák
Uživatel
Příspěvky: 681
Registrován: 16.11.2003 3:18
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Preference / antipreference MHD

Příspěvek od Grossák » 08.4.2018 18:05

Mezi Hřbitovy v pondělí prověříme. Případně prosím info i sem.

Vozovna Vokovice má prakticky stejné řízení, které tam bylo v době jednokolejky a neexistence objízdné koleje. Jelikož jsem autor DŘ, vím, že sebou neslo mnoho omezení. Volna do vozovny musela mít odstup aspoň 60s, protože dřív se zastavilo hned za křižovatkou a šlo se s tágem na dvůr. Dále bylo třeba udělit nejdříve volno na výjezd (i aut), pak teprve na zátah. A současně zátah musel mít přednost před hlavním směrem. Ale hlavní směr měl přednost před výjezdem. A když se přihlásilo všechno, bylo pořadí zase jiné. To může občas vyvolat nesmyslné chování. Navíc preference (narušování koordinace po Evropské) pro výjezdy resp. zátahy je nastavena právě jen v době, kdy houfně probíhají - dle projednání. Nyní je zpracovaná dokumentace pro úpravu SSZ v souvislosti s plánovaným propojením řadiče SSZ a EOV (dle požadavku PEKu). Termín realizace záleží na kapacitě Vrchního vedení a financích. Omezení a některá pravidla budou zrušena, či zmírněna, jak to jednoduše půjde. Ne vše. Bobiku, popsaný případ, kdy utekly čočky, byl z jakého směru a nevíš, zda svítila výzva? A druhý případ, kdy skočila červená, byl z jaké strany? Je možné ještě nějaké vyladění doplnit. Pokud tam něco divného zažijete, napište čas a stručný popis. Díky.

Odpovědět