T3R.P, T3R.PV (krnovy), T3R.PLF (wany)

Diskuze o všem, co v Praze přepravuje, přepravovalo a přepracovat bude cestující veřejnost...

Moderátor: TRAM-FÓRUM

Odpovědět
P_V
Uživatel
Příspěvky: 4076
Registrován: 23.11.2003 18:49

Re: T3R.P, T3R.PV (krnovy), T3R.PLF (wany)

Příspěvek od P_V » 19.4.2020 20:55

Že by ta studie byla přiohnutá? Ministerstvo průmyslu tvrdí něco jiného.
https://www.mpo.cz/cz/rozcestnik/pro-me ... u--230451/

Uživatelský avatar
demon
Uživatel
Příspěvky: 6705
Registrován: 08.4.2006 16:32
Bydliště: Všude dobře, tak co doma...
Kontaktovat uživatele:

Re: T3R.P, T3R.PV (krnovy), T3R.PLF (wany)

Příspěvek od demon » 19.4.2020 20:46

Ústečák píše:
19.4.2020 20:12
...sice produkují vůči naftě méně škodlivin...
Nejsem si jist jestli to u motorů normy Euro 6 ještě vůbec platí, alespoň DPP se v plánované zakázce na nákup busů CNG odkazoval na studie srovnávající motory CNG s naftovými Euro 6 a CNG z porovnání vyšel mnohem méně výhodný...

P_V
Uživatel
Příspěvky: 4076
Registrován: 23.11.2003 18:49

Re: T3R.P, T3R.PV (krnovy), T3R.PLF (wany)

Příspěvek od P_V » 19.4.2020 20:40

Životnost by se měla stanovit na základě rozvahy pro každý provozovaný typ, a ne jen tak od stolu. A měl by si ji stanovovat provozovatel pro svou potřebu. Ropid by měl jen stanovit standardy kvality dle užitných vlastností.

Uživatelský avatar
demon
Uživatel
Příspěvky: 6705
Registrován: 08.4.2006 16:32
Bydliště: Všude dobře, tak co doma...
Kontaktovat uživatele:

Re: T3R.P, T3R.PV (krnovy), T3R.PLF (wany)

Příspěvek od demon » 19.4.2020 20:31

9001 píše:
19.4.2020 12:46
Je vtipné, že u tramvají to nikdo reálně neřeší, ale busy budeme vyhazovat po 15 letech... At žije ekolgie ...
Obecně se drážní vozidla staví pro mnohem delší dobu životnosti než silniční, mají vyšší pořizovací hodnotu, jsou taky v jiný účetní odpisový skupině a díky tomu mají taky mnohem delší amortizaci...

Uživatelský avatar
demon
Uživatel
Příspěvky: 6705
Registrován: 08.4.2006 16:32
Bydliště: Všude dobře, tak co doma...
Kontaktovat uživatele:

Re: T3R.P, T3R.PV (krnovy), T3R.PLF (wany)

Příspěvek od demon » 19.4.2020 20:14

trainzjohny píše:
19.4.2020 9:10
my máme v zásobě spoustu důvodů...
My hlavně máme jasně nadefinovaný mantinely do kterých se musíme vejít ať se nám to líbí nebo ne.
Nákup Škodovek přinesl kromě vysokých pořizovacích nákladů, oproti původním očekávání, hlavně razantní nárůst nákladů na údržbu, takže je celkem pochopitelný, že se radním (a těm současným, rekrutujícím se z různých nimbystických sdružení obzvlášť) do navyšování kapitoly doprava příliš nechce.

Uživatelský avatar
Ústečák
Uživatel
Příspěvky: 187
Registrován: 04.8.2019 9:55

Re: T3R.P, T3R.PV (krnovy), T3R.PLF (wany)

Příspěvek od Ústečák » 19.4.2020 20:12

P_V píše:
19.4.2020 10:41
Ohledně elektrifikace se domnívám, že plynofikace busů by byla po všech stránkách výhodnější než elektro. Škodlivých emisí zásadně ubude, neboť se spalují jen nejlehčí uhlovodíky, a CO2 taky ubude, jelikož v plynu je víc vodíku než v naftě.
U plynu je oproti elektřině hned několik problémů. Je to fosilní palivo, stále udržuje závislost na velmi pochybných regionech, busy na CNG dělají pěkně nepříjemný kravál a sice produkují vůči naftě méně škodlivin, ale taky produkují moc pěkné mikročástice, které putují přímo do krevního řečiště a my stále ještě úplně nevíme, co to s námi dělá.

Zatímco z elektřiny zůstane v ulici prostě furt ta nula.

Uživatelský avatar
MKzB
Uživatel
Příspěvky: 318
Registrován: 19.1.2007 16:49
Bydliště: Bezkov (u Vídně)
Kontaktovat uživatele:

Re: T3R.P, T3R.PV (krnovy), T3R.PLF (wany)

Příspěvek od MKzB » 19.4.2020 15:24

Někdo byl zvědavý, co doplním.
První, co vidím, tak bych upřesnil, že dluhový strop pro města je stanoven tak, že město musí být schopno splácet ročně minimálně 5% svých závazků. (To samé platí i pro obce a městysy)

K brněnským KT8 bych doplnil jen, že to bylo opravdu reko stylem za málo peněz hodně muziky. Akorát i ten nůžkový ptg má elektrický naviják.
Z této reko vychází ostravská reko (navíc zjednosměrnění, poloptg a nové sesle). V Košicích mají nízkokachry prakticky identické s Brnem.
Ač to tak nevypadá, Brno zatím nemá v plánu se KT8 zbavovat. Začíná se stavět (resp. zas to nějaký aktivista zastavil) trať ke Kampusu s trvale úvraťovou konečnou, takže obousměrných tramvají bude třeba více.
A pomalu se začíná nabízet možnost rekonstruovat KT8 za využití TV Progress získané ze šrotovaných K2P a v budoucnu z T3P. Ono se to nezdá, ale KT8 s TV3 má prakticky stejnou spotřebu jako souprava dvou odporových T3. TV3 sice proti zrychlu něco uspoří, ale KT8 je zase těžší, takže to vychází šul nul.

Uživatelský avatar
Radek
Uživatel
Příspěvky: 1542
Registrován: 19.7.2004 10:00
Bydliště: Tento vlak tam končí
Kontaktovat uživatele:

Re: T3R.P, T3R.PV (krnovy), T3R.PLF (wany)

Příspěvek od Radek » 19.4.2020 13:11

mart337 píše:
19.4.2020 12:42
Co se týká tramvají nesplácí se ještě nyní náhodou 15T?.
Splácí.
Jo, a město na rozdíl od státu má dluhový strop, nyní je vyčerpán asi z 50%

Uživatelský avatar
9001
Uživatel
Příspěvky: 10207
Registrován: 15.11.2003 18:49
Bydliště: Blízko konečné linky 24,51.
Kontaktovat uživatele:

Re: T3R.P, T3R.PV (krnovy), T3R.PLF (wany)

Příspěvek od 9001 » 19.4.2020 12:46

Bohužel je to oficiálně, aneb PID svatý
https://pid.cz/wp-content/uploads/2018/ ... pdf?x29026

Průměrné stáří 9 let s tím, že max staří jednotlivého vozu je 15 let...

Je vtipné, že u tramvají to nikdo reálně neřeší, ale busy budeme vyhazovat po 15 letech... At žije ekolgie ...

Uživatelský avatar
mart337
Uživatel
Příspěvky: 1035
Registrován: 21.8.2008 22:26

Re: T3R.P, T3R.PV (krnovy), T3R.PLF (wany)

Příspěvek od mart337 » 19.4.2020 12:42

No ono na co budou bus v následné době jezdit - ať elektro, či vodík, plyn - je celkem jedno, je to všechno tak jako tak nová velká investice. Jak je tu psáno budou se muset pořídit nové vozy metra D. Co se týká tramvají nesplácí se ještě nyní náhodou 15T?
A podle mne je tady taky problém, že Praha jakožto bohatý region nemá nárok na některé dotace EU, s kterými v dřívějších letech mohla počítat.
Město se handrkuje se státem o spolufinancování vnitřního okruhu, protože ten supluje ten neexistující státní vnější a ještě mu k tomu vnějšímu platí ochranné valy.

Uživatelský avatar
Radek
Uživatel
Příspěvky: 1542
Registrován: 19.7.2004 10:00
Bydliště: Tento vlak tam končí
Kontaktovat uživatele:

Re: T3R.P, T3R.PV (krnovy), T3R.PLF (wany)

Příspěvek od Radek » 19.4.2020 12:38

Upřesním, je to maximální povolené průměrné stáří. Je to ve standardech ROPIDu a říkal mi někdo od autobusů, že je to i v nějaké ministerské vyhlášce, ale neověřoval jsem :)
O té plynofikaci by se dalo debatovat, jde asi o to, že magistrát uvažuje s "čistou" výrobou elektřiny do budoucna. Ale nerad bych tu teď začal diskutovat koncepci energetiky v příštích 50 letech, to už je off topic.

P_V
Uživatel
Příspěvky: 4076
Registrován: 23.11.2003 18:49

Re: T3R.P, T3R.PV (krnovy), T3R.PLF (wany)

Příspěvek od P_V » 19.4.2020 10:41

Povolené maximum 9 let u busů... a to stanovil nějaký akademický estét od stolu, nebo je to výsledek rozvahy zahrnující ekonomiku provozu a údržby a užitné vlastnosti?

Ohledně elektrifikace se domnívám, že plynofikace busů by byla po všech stránkách výhodnější než elektro. Škodlivých emisí zásadně ubude, neboť se spalují jen nejlehčí uhlovodíky, a CO2 taky ubude, jelikož v plynu je víc vodíku než v naftě.

Uživatelský avatar
Radek
Uživatel
Příspěvky: 1542
Registrován: 19.7.2004 10:00
Bydliště: Tento vlak tam končí
Kontaktovat uživatele:

Re: T3R.P, T3R.PV (krnovy), T3R.PLF (wany)

Příspěvek od Radek » 19.4.2020 10:18

trainzjohny píše:
19.4.2020 9:10
Takže nejpozději tak v roce 2040-50 v Praze dojezdí tramvaje ?
Protože od devadesátých let jsme slyšeli že na nové tramvaje není a najednou se objednalo 60 14T následované objednávkou 250 15T a jde to, DPP nekrachuje, město má na jiné investice ... a pak že nejsou peníze a tak dále a tak dále.
Není třeba odebrat 300 vozů hned, ale napsat rámcovku na 5-8 let s odběrem 100 kusů a obcí na dalších 100-200 už bude pro výrobce zajímavé a pro rozpočet únosné. Je to klasické kdo chce hledá možnosti, kdo nechce hledá důvody ... my máme v zásobě spoustu důvodů a reikarnujeme (nic proti legendárním T3) šroty.
Ale na to aby ten provoz existoval nejde do nekonečna opravovat T3, To nefunguje dokonce ani na tý Ukrajině. Jednou za čas se prostě musí koupit něco nového a nebo provoz zavřít. A provozovat dopravu v hlavním městě by mělo mít nějakou úroveň.
Tak se třeba trošku zpomalí výstavba metra D a bude i na udržení současného stavu tramvají a busů.
Tady je nutno podotknout, že v devadesátých letech se masivně kupovaly autobusy, což se po povodních silně omezilo, kolem roku 2000 se ve velkém kupovaly M1 a reko 8171, které skončily někdy kolem roku 2010 (? teď si přesně nevzpomenu). Busy se neustále stářím limitně blíží 9 letům, což je povolené maximum.
Prostě podnik má nějaká období, kdy obnovuje jednu trakci.
No, a DPP se teď duševně připravuje na nákup nových vozů metra. Jo, a taky do roku 2030 chce ve velkém přejít na elektrickou trakci u busů.

Uživatelský avatar
trainzjohny
Moderátor
Příspěvky: 3140
Registrován: 10.9.2006 15:06
Bydliště: Konečná 9,10,16,58,59
Kontaktovat uživatele:

Re: T3R.P, T3R.PV (krnovy), T3R.PLF (wany)

Příspěvek od trainzjohny » 19.4.2020 9:10

demon píše:
18.4.2020 22:39
Investice stovek miliard při 80 mld rozpočtu a průměrných investicích ve výši pětiny rozpočtu ?
No za deset let se na ty stovky kumulovaně dostaneme, takže na tramvaje se dostane už někdy kolem roku 2030. Super. :D
OK, reálně na to prostě DP mít nebude, ve skutečnosti budou problémy už s desetinovým objemem zakázky. Účetní zisk se jen vyjímečně pohybuje nad 1 mld. což při zachování ostatních potřeb obnovy vozového parku autobusů dovolí nákup možná tak 10 tramvajových vozů ročně při zmrazení ostatních investičních akcí, zbytek bude muset být pokryt úvěry a při znalosti problémů při získávání záruk za předchozí úvěry...
No sněte klidně dál. [-o<
Takže nejpozději tak v roce 2040-50 v Praze dojezdí tramvaje ?
Protože od devadesátých let jsme slyšeli že na nové tramvaje není a najednou se objednalo 60 14T následované objednávkou 250 15T a jde to, DPP nekrachuje, město má na jiné investice ... a pak že nejsou peníze a tak dále a tak dále.
Není třeba odebrat 300 vozů hned, ale napsat rámcovku na 5-8 let s odběrem 100 kusů a obcí na dalších 100-200 už bude pro výrobce zajímavé a pro rozpočet únosné. Je to klasické kdo chce hledá možnosti, kdo nechce hledá důvody ... my máme v zásobě spoustu důvodů a reikarnujeme (nic proti legendárním T3) šroty.
Ale na to aby ten provoz existoval nejde do nekonečna opravovat T3, To nefunguje dokonce ani na tý Ukrajině. Jednou za čas se prostě musí koupit něco nového a nebo provoz zavřít. A provozovat dopravu v hlavním městě by mělo mít nějakou úroveň.
Tak se třeba trošku zpomalí výstavba metra D a bude i na udržení současného stavu tramvají a busů.

Uživatelský avatar
Petrpes
Uživatel
Příspěvky: 2234
Registrován: 28.8.2008 22:03
Bydliště: psí bouda
Kontaktovat uživatele:

Re: T3R.P, T3R.PV (krnovy), T3R.PLF (wany)

Příspěvek od Petrpes » 19.4.2020 8:28

Koukám Demon je kromě stínového mluvčího DPP i ekonom amatér :devilsmokin

Odpovědět