Preference / antipreference MHD

Vše co souvisí s provozem tramvají. Chcete se stát řidičem tramvaje? Podívejte se sem. Debata ohledně linkového vedení a výluk.

Moderátor: TRAM-FÓRUM

Odpovědět
Uživatelský avatar
Bobik
Uživatel
Příspěvky: 4895
Registrován: 23.6.2008 21:02
Bydliště: Letná - tam co je ten největší tunel v republice

Re: Preference / antipreference MHD

Příspěvek od Bobik » 21.5.2020 15:10

No, on spíš bude problém ani ne tak v zákoně jako takovém, jako v tom, že mnozí ouřadové v tom dělají bordel, ať už z vlastní neznalosti, v "dobré víře", nebo kombinací obojího. Je fakt, že kolikrát v těch "malůvkách" aby se :prase vyznalo.

P_V
Uživatel
Příspěvky: 4076
Registrován: 23.11.2003 18:49

Re: Preference / antipreference MHD

Příspěvek od P_V » 21.5.2020 15:06

Vždycky právě že ne. Buď je tam namalovaný pruh, pak je to pruh, a ten se buď nějak upřesní, nebo je pro všechny. Nebo tam není namalovaný pruh, a pak je to trampás implicitně, protože za normální situace musí auta jezdit vpravo a na kolejích pak budou tramvaje opravdu především. Tady prostě značení význam trampásu ruší. Zřídili tam další pruh, ale jezdí jim v něm auta... (parafráze na Cimrmana) :)

Uživatelský avatar
Bobik
Uživatel
Příspěvky: 4895
Registrován: 23.6.2008 21:02
Bydliště: Letná - tam co je ten největší tunel v republice

Re: Preference / antipreference MHD

Příspěvek od Bobik » 21.5.2020 14:57

Myslím, že se drobet míjíme. Tramvajový pás (v úrovni komunikace o kterém je řeč), je každá "plocha s kolejemi" na komunikaci. Vždycky. Jenže kdyby v zákoně místo "především", bylo třeba "výhradně", pak už by se na ten tramvajový pás v případě nutnosti nedal - vlastně ani nesměl - namalovat i pruh pro auta. No a vzhledem k tomu, že mnohde to kvůli nedostatku místa jinak nejde, je v zákoně právě to "především".

P_V
Uživatel
Příspěvky: 4076
Registrován: 23.11.2003 18:49

Re: Preference / antipreference MHD

Příspěvek od P_V » 21.5.2020 14:46

Nepopírám, co se smí nebo nesmí dělat na tram pásu. Ale jak je ten pás v zákoně definován. Až když je nějaká plocha tramvajovým pásem, pak teprv na něm platí nějaká omezení.
Dle zákona je tramvajový pás část komunikace určená především pro provoz tramvají. Takže nestačí jen, že tam jsou koleje, to by v zákoně stačilo jen napsat, že je to část komunikace s kolejemi. Musí to být PŘEDEVŠÍM pro tramvaje. V nejjednodušší podobě tím, že tam nebude vyznačen druhý všeobecný jízdní pruh, čímž je jasné, že auta mají dle zákona na své 6 m široké půlce vozovky jezdit při pravém kraji a to zbylé místo je už jen ten tramvajový pás. Nebo že tam pruh vyznačen bude, a to vyhražený.
Plná čára by problém řešila taky, to by pak sice stále nebyl tramvajový pás, ale jen běžný pruh, do kterého se přes tu čáru nesmí vjet.

Nejlépe to slovo "především" z definice vypustit.
Naposledy upravil(a) P_V dne 21.5.2020 14:57, celkem upraveno 1 x.

Uživatelský avatar
Bobik
Uživatel
Příspěvky: 4895
Registrován: 23.6.2008 21:02
Bydliště: Letná - tam co je ten největší tunel v republice

Re: Preference / antipreference MHD

Příspěvek od Bobik » 21.5.2020 14:36

P_V píše:
21.5.2020 14:15
To na fotce jsou 2 pruhy v daném směru.
No právěže nejsou, i když to tak vypadá. A to, že nejsou, mi právě říká zákon
P_V píše:
21.5.2020 14:15
Tramvajový pás musí být pro tramvaje "především", jinak by přeci stačilo do zákona napsat, že tramvajový pás je část vozovky s kolejemi.
Teď ti nějak nerozumím. Jak to v případě, že to stavebně nelze udělat jinak, chceš jinak řešit, než zmínkou v zákoně?
P_V píše:
21.5.2020 14:15
VDZ bez upřesnění tak ruší to zákonné "především".
VDZ ať už s upřesněním, nebo bez, neruší nic. Buď je VDZ v souladu s vyšší právní normou (tedy zákonem) a pak ho maximálně zpřesňuje, nebo je s vyšší právní normou v rozporu - a pak je neplatné.
P_V píše:
21.5.2020 14:15
Kdyby tam ta přerušovaná čára nebyla, tak je to jeden pruh a vedle něj tramvajový pás. Nebo značení pruhů zachovat a ten jeden vyhradit značkou pro MHD.
Nebo se naučit chápat zákon a nevysvětlovat si ho, jak se každýmu hodí (nic osobního). Přerušovaná čára je naprosto v pořádku, Grossák sem tu citaci zákona hodil, viz:
Grossák píše:
21.5.2020 8:45
Zákon 361, § 13, odst.2:
Na tramvajový pás v úrovni vozovky se smí v podélném směru vjet jen při objíždění, předjíždění, odbočování, otáčení, vjíždění na pozemní komunikaci, nebo vyžadují-li to zvláštní okolnosti, například není-li mezi tramvajovým pásem a okrajem vozovky dostatek místa.
No a z toho "obecně platného ustanovení" zákona je zřejmé, že na ten tramvajový pás v úrovni smím najet při předjíždění. A to, zdali v daném konkrétním místě smím, nebo nesmím předjíždět mi právě sděluje ta plná či přerušovaná čára.

P_V
Uživatel
Příspěvky: 4076
Registrován: 23.11.2003 18:49

Re: Preference / antipreference MHD

Příspěvek od P_V » 21.5.2020 14:15

To na fotce jsou 2 pruhy v daném směru. Tramvajový pás musí být pro tramvaje "především", jinak by přeci stačilo do zákona napsat, že tramvajový pás je část vozovky s kolejemi. VDZ bez upřesnění tak ruší to zákonné "především". Kdyby tam ta přerušovaná čára nebyla, tak je to jeden pruh a vedle něj tramvajový pás. Nebo značení pruhů zachovat a ten jeden vyhradit značkou pro MHD.

Uživatelský avatar
Bobik
Uživatel
Příspěvky: 4895
Registrován: 23.6.2008 21:02
Bydliště: Letná - tam co je ten největší tunel v republice

Re: Preference / antipreference MHD

Příspěvek od Bobik » 21.5.2020 13:45

Ústečák píše:
21.5.2020 12:21
Takže jsem vděčný, že někdo nakonec opravdu zareagoval a snaží se v rámci velmi těsných mantinelů vymyslet něco, co třeba alespoň trochu pomůže jak řidičům tramvají, tak cestujícím v zastávce, byť tak nějak všichni (a určitě i on sám) víme, že ideální řešení vypadá úplně jinak.
Jenže problém je v tom, že nějakým podobným "dočasným" to obvykle skončí. Všichni vědí, že je to vlastně ghounu, ale na ideální řešení už se hodí bobek - bylobytosložitý, tonejde, normy... Ba co hůř, nikdo se o prosazení ideálního řešení ani nesnaží. Dokázal bych ocenit i neúspěšnou snahu s něčím pohnout, ale to by sakra taky nějaká musela být. Ovšem ze všech stran obvykle slyším akorát výmluvy.
Protože ve skutečnosti se nikdo o žádný řešení nesnaží, každej si jede jenom svojí "politiku" (momentálně jsou v kurzu cyklisti a chodci, zatímco autům je třeba "škodit" za každou cenu) a každá MČ se chová, jak kdyby byla samostatným městem uprostřed pustiny a ne provázanou součástí většího celku. A samozřejmě každej politik se snaží v co nejkratší době s co nejmenším úsilím (a za co nejmíň peněz) prezentovat "úspěchy", ovšem nějakej hlubší vhled už od něj bohužel čekat nelze.
Náš sedmičkovej pan radní pro dopravu, mimochodem za zelené, což je vypovídající už samo o sobě, je toho typickým příkladem - když jsem ho prudil ohledně kolon na kolejích a autům v zákazu při uzavírce Štefánikova mostu, tak mi odpověděl, že ho PČR poslala do háje. Na otázku, proč tam teda neposlali MP, mi bylo odpovězeno, že měšťáci nemaj lidi (zajímavý, že hned o víkendu jich na to, aby u každýho vchodu do ZOO stála jedna hlídka a další minimálně dvě procházely areálem najednou bylo dost). A když jsem se ho optal, zdali se nedodtatku lidí diví, když samo město s vlastní MP zachází jak s hadrem na boty, připomněl mu kauzu s účelově sestříhaným videem "policajt mlátí chudinku" a následným "propuštěním" (on přece odešel sám na dohodu, že?) zmíněnýho policajta, taktéž se optal, zdali u nás náhodou neplatí nějaká presumpce nevinny a kolik že se komunálních politiků ozvalo, že tohle už vedení MP přestřelilo a že takhle teda ne, tak mi už neodpověděl.
P_V píše:
21.5.2020 13:39
nějak mi do toho nezapadá to "především".
Naprosto jednoduše - vjet tam sice smíš, ovšem na základě zákonem vyjmenovaných případů. A to "především" říká, že to právě není jen tak obyčejnej pruh, ve kterým akorát vedou koleje, přestože se to tak tváří.
Veškerej "problém" s přerušovanou/plnou čárou je pouze v tom, že ti sděluje, zdali v daném místě smíš, nebo nesmíš předjíždět. To, že si jí lidi vysvětlujou jinak, je už bohužel věc druhá.

P_V
Uživatel
Příspěvky: 4076
Registrován: 23.11.2003 18:49

Re: Preference / antipreference MHD

Příspěvek od P_V » 21.5.2020 13:39

Grossák píše:
21.5.2020 8:45
Zákon 361, § 13, odst.2:
Na tramvajový pás v úrovni vozovky se smí v podélném směru vjet jen při...
Ovšem také
tramvajový pás je část pozemní komunikace určená především pro provoz tramvají
Takže když je tam normální vozovka s vodorovným značením jízdních pruhů, přičemž v některých jsou i koleje, nějak mi do toho nezapadá to "především". Něco jiného by bylo, kdyby tam nebyla ta přerušovaná čára, pak by to už nebyl regulérní jízdní pruh ale opravdu ten pás.

Uživatelský avatar
Bobik
Uživatel
Příspěvky: 4895
Registrován: 23.6.2008 21:02
Bydliště: Letná - tam co je ten největší tunel v republice

Re: Preference / antipreference MHD

Příspěvek od Bobik » 21.5.2020 13:25

9001 píše:
21.5.2020 13:04
Když tam může být mezi kolejemi a silnici přerušovaná čára, proč se tam nedá plná
Protože tipuju nějaký "vojebávky" ve smyslu zřízení odbočovacího pruhu na kolejích u divadla, aby nebyly moc dlouhý kolony na nábřeží a moc nebilo do očí, že ve skutečnosti se doprava ve městě už léta neumí (nechce?) řešit.

Uživatelský avatar
9001
Uživatel
Příspěvky: 10207
Registrován: 15.11.2003 18:49
Bydliště: Blízko konečné linky 24,51.
Kontaktovat uživatele:

Re: Preference / antipreference MHD

Příspěvek od 9001 » 21.5.2020 13:04

Blbá otázka:-)

Když tam může být mezi kolejemi a silnici přerušovaná čára, proč se tam nedá plná ? Současný stav opravdu evokuje, že tam jsou dva pruhy bez ohledu na koleje...A ještě to umocnuje plná mezi kolejemi...

Uživatelský avatar
Karosák
Uživatel
Příspěvky: 3856
Registrován: 07.2.2008 18:49
Bydliště: Wydzielone korytarze
Kontaktovat uživatele:

Re: Preference / antipreference MHD

Příspěvek od Karosák » 21.5.2020 12:38

Bobik: Dobře, tak jiný klasik: "Boj s lidskou blbostí nelze vyhrát, avšak kdybychom jej vzdali, tak by blbost zaplavila svět." Ale jak s tím naložíš je fakt na Tobě. Sisyfovskou práci nejen v této podobě chápu jako uskutečnění vedlejší věty známého bonmotu Pravda vítězí, ale dá to fušku Z:idea:

MOp: Ale mistře (-X #-o Vizte demona :wink:

Uživatelský avatar
Ústečák
Uživatel
Příspěvky: 187
Registrován: 04.8.2019 9:55

Re: Preference / antipreference MHD

Příspěvek od Ústečák » 21.5.2020 12:21

Samozřejmě, že za nutností těchto malůvek a instalace světelné závory stojí neznalost vlastníků řidičského oprávnění. Ano, zasloužili by omlátit paragrafy o hlavu. Taky je jasné, že by bumlíky byly daleko lepší, já mám pocit, že tohle je nám všem jasné.

Zároveň mám ale pocit, že toto je v současné situaci maximum možného stojící na konci úsilí někoho, kdo se reálně snažil v rámci svých možností co nejrychleji a nejfunkčněji zareagovat. Když byl zavřený Štefánikův most do centra pro IAD a tramvaje tu nabíraly více než dvacetiminutová zpoždění, prostál jsem tu s kolegou hodiny ve snaze zajistit alespoň základní průjezdnost tramvají a měl jsem dost času přemýšlet o tom, co by s tím tak šlo dělat. Ze všech stran jsme samozřejmě slyšeli lavinu výmluv, proč tam nemůže být upravené značení, proč tam nemůže stát PČR, proč tam nemůže stát MP, všichni nám sice drželi palce, ale na rukou, které od toho dávali pryč. A řidiči opravdu vůbec nechápali, bez aktivního usměrňování stáli všichni před odbočením na most na kolejích, zatímco pruh pro auta zel prázdnotou.

Takže jsem vděčný, že někdo nakonec opravdu zareagoval a snaží se v rámci velmi těsných mantinelů vymyslet něco, co třeba alespoň trochu pomůže jak řidičům tramvají, tak cestujícím v zastávce, byť tak nějak všichni (a určitě i on sám) víme, že ideální řešení vypadá úplně jinak. Jenže mezi ideálním a průchodným mnohdy prostě zeje nepřekonatelná propast.

Uživatelský avatar
demon
Uživatel
Příspěvky: 6705
Registrován: 08.4.2006 16:32
Bydliště: Všude dobře, tak co doma...
Kontaktovat uživatele:

Re: Preference / antipreference MHD

Příspěvek od demon » 21.5.2020 11:49

Při repanelizaci (opravě) asi nelze při splnění zákonných podmínek měnit parametry trati, ale to pan MOp nejspíš tuší...

Uživatelský avatar
MOp
Administrátor
Příspěvky: 4737
Registrován: 18.1.2007 22:38
Bydliště: Všude dobře v Konstalu105N nejlíp!
Kontaktovat uživatele:

Re: Preference / antipreference MHD

Příspěvek od MOp » 21.5.2020 9:26

A přitom se to dalo řešit elegantně při repanelizaci, která tam proběhla nedávno tak, že se prostě panely posunou více od zdi aby vznikl plnohodnotný pruh pro auta. Ve směru k Hlávkovu mostu se klidně může jezdit po kolejích, takový provoz tam není..

Grossák
Uživatel
Příspěvky: 682
Registrován: 16.11.2003 3:18
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Preference / antipreference MHD

Příspěvek od Grossák » 21.5.2020 8:45

Zákon 361, § 13, odst.2:
Na tramvajový pás v úrovni vozovky se smí v podélném směru vjet jen při objíždění, předjíždění, odbočování, otáčení, vjíždění na pozemní komunikaci, nebo vyžadují-li to zvláštní okolnosti, například není-li mezi tramvajovým pásem a okrajem vozovky dostatek místa.

Obávám se, že jediným vcelku účinným řešením bude bumlík. Budeme proto při projednávání RTT usilovat o posun tratě k vodě, aby se vešel, případně i o posun obruby u zdi. V tuto chvíli vnímám VDZ, které zatím není dokončené, jako dobrou věc, která přinese částečně zlepšení, ale nezabrání vzájemným zakousnutím při režimu světelné závory, jak psal Bobik.

Odpovědět