Železniční doprava

Vše co souvisí s provozem tramvají. Chcete se stát řidičem tramvaje? Podívejte se sem. Debata ohledně linkového vedení a výluk.

Moderátor: TRAM-FÓRUM

Odpovědět
Uživatelský avatar
Jabberwocky
ďábelský pedagog
Příspěvky: 1849
Registrován: 27.5.2005 10:53
Bydliště: Pleased to meet you ... hope you guess my name ;-)

Příspěvek od Jabberwocky » 23.7.2006 10:51

K-M píše:Z principu vlak musí být tlačen, jinak by postrk neměl smysl.
Tak tomuhle nerozumím (fysik halt nejsem). Jaký je rozdíl mezi tím, jestli víc zabírá tažná nebo tlačná lokomotiva? Ta druhá ji stejně vždycky trochu brzdí, ne?

K-M

Příspěvek od K-M » 23.7.2006 9:17

Todle je moc pěkný... Zůstaňte radši u tramvají :-)
To byste tomu dali, při postrku zabrat jako první vlakovou lokomotivou. Vlak byste prostě roztrhli. SAMOZŘEJMĚ že první zatlačí postrková na znamení vlakové a vlaková se pak jen přidá. Z principu vlak musí být tlačen, jinak by postrk neměl smysl, že fyzikové. A jakmile vlaková začne brzdit, postrková přestává tlačit.
Mnohočlenné řízení má skoro každá lokomotiva, problém je právě ten spojovací kabel, který naopak naprostá většina vozů nemá (ani reko 021, souprava 812+021+912 jezdila s kabelem přes 021. 010 pro 810 kabel má)

Uživatelský avatar
Karotka
Uživatel
Příspěvky: 1180
Registrován: 09.2.2005 20:59
Bydliště: Příští zastávka je na zmámení.

Příspěvek od Karotka » 22.7.2006 16:02

I.am.good píše:Nevím jak konkrétně řada 150, ale nejspíš většina lokomotiv (ne-li všechny) nemá možnost mnohočlenného řízení. Tímto disponují elktrické jednotky vybavené aut. spřáhly (451(2),471, či 560 nevím) a také motorové vozy 810.
Jinak v lokomotivě na přípřeži (za sebou) i na postrku (na druhém konci vlaku) je VŽDY strojvedoucí a řídí podle svého. Ale jak bylo uvedeno - jsou to profíci a ví, kdy kde a jak přizpůsobit styl jízdy.
Ad mnohočlenné řízení:
Já myslím, že mnohočl.řízení se dá použít jenom při přípřeži (řídící stroj spojený s řízeným čelo na čelo), protože většina vozů nemá potřebné průběžné vedení - to se dodělává pro každý konkrétní typ jinak... rozdílné jsou dokonce i vložené vozy "příbuzných" jednotek 560(+060) a 460(+063).

460 a 560 mají mnohočl.ř., ale ne automatická spřáhla.
451 a 452 je docela kuriozita, protože dvojice motorových vozů tvoří jednu jednotku. Při rozjezdu je 8 motorů v sérii, tzn. šťáva jde skrz vložené vozy. Teprve při spojení 2+2 motoráků je to mnohočl.ř.
810 ze své podstaty mnohočl.ř. nemá. Je to z chalupy orchestrion, co se na jednu ránu rozjede a na druhou zastaví :lol: ... ale vážně: má stejný motor a převodovku jako autobus ŠM, "plyn" se ovládá pákou a lankovým převodem. Mnohočl.ř. mají možná modernizace (811,812...)

Ad dva fírové na jednom smet... totiž vlaku:
Parní provoz jsem bohužel nezažil, ale prý se domlouvali píšťalou: při rozjezdu vlaková (přední) houkne, postrk (zadní) odpoví a pak zaberou najednou. Možná to bylo i v návěstním předpise.

Sirka
Uživatel
Příspěvky: 525
Registrován: 11.6.2005 15:55
Bydliště: Praha 13

Příspěvek od Sirka » 15.7.2006 17:35

Radek píše:Stačí se podívat na jrportal :)
To by mě ani nenapadlo, že tam daj NAD za vlak... Ale jak víš, že zrovna klouby?

Uživatelský avatar
Radek
Uživatel
Příspěvky: 1541
Registrován: 19.7.2004 10:00
Bydliště: Tento vlak tam končí
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Radek » 15.7.2006 11:52

Sirka píše:Díky, to považuju za zajímavou informaci. A jakto, že to víš takhle dopředu?
Stačí se podívat na jrportal :)

Sirka
Uživatel
Příspěvky: 525
Registrován: 11.6.2005 15:55
Bydliště: Praha 13

Příspěvek od Sirka » 15.7.2006 11:06

Radek píše:Jen pro zajímavost: příští týden bude v provozu NAD 732 za vlak Lysá - Milovice. Nasazeny budou klíčovské kloubáky.
Díky, to považuju za zajímavou informaci. A jakto, že to víš takhle dopředu?

DJ-LA_DÉFENSE

Příspěvek od DJ-LA_DÉFENSE » 14.7.2006 17:10

I.am.good píše:U brzd nevím, ale podle mě by to mělo brzdit podle celého vlaku díky vlakovému potrubí. Co se týče vysílaček, tak nemáš pravdu, jde to. Spolupracovník "robil rušňovodiča" u ŽSR, převážně na "dvojičkách" řada 131 (mají jen na Slovensku). A říkal, že vysílačky vůbec neměli. Navíc ty vzadu nemusíš vidět - snad poznáš, když přední mašina zabere - tak zabereš taky, pakliže ona přestane, tak to taky poznáš - začneš "štosovat" vozy na sebe, no a ta brzda si fakt myslím, že jde přes průběžné potrubí po celém vlaku.
Nejsem *****, vim že 131 maj jen na Slovensku (RD Spišská Nová Ves), ale myslím, pakliže přední lokomotiva "zašlápne" (pád člověka, předmětu do kolejiště) tak nezareguješ asi hned, otázka právě je zda se to dá poznat přes vzduchové potrubí, ale asi dá. A nedávno jsem četl někde, že se domlouvají "už" (asi předtím ne) i vysílačkou. Najdu ten článeček. Nebo tu citci. Ale souhlas, že asi se to dá poznat přes vzduchové potrubí, myslel jsem pouze mimořádné situace. :D

I.am.good

Příspěvek od I.am.good » 14.7.2006 16:26

DJ-LA_DÉFENSE píše: Profíci možná jo, ale domlouvají se vysílačkou, jinak to nelze...
U brzd nevím, ale podle mě by to mělo brzdit podle celého vlaku díky vlakovému potrubí. Co se týče vysílaček, tak nemáš pravdu, jde to. Spolupracovník "robil rušňovodiča" u ŽSR, převážně na "dvojičkách" řada 131 (mají jen na Slovensku). A říkal, že vysílačky vůbec neměli. Navíc ty vzadu nemusíš vidět - snad poznáš, když přední mašina zabere - tak zabereš taky, pakliže ona přestane, tak to taky poznáš - začneš "štosovat" vozy na sebe, no a ta brzda si fakt myslím, že jde přes průběžné potrubí po celém vlaku.

Návštěvník

Příspěvek od Návštěvník » 14.7.2006 14:07

Což o to vyměnit lokotku, ale musí se zkontrolovat brzdy atd. a pak to fíra ještě musí podepsat... a to bývá u delších vlaků na dýl...


Jinak obratovej čas může bejt v podstatě 1min, co metro, to je v podstatě to samý....

Uživatelský avatar
Sheep
Uživatel
Příspěvky: 325
Registrován: 06.1.2006 23:37
Bydliště: Slovensko, Kosice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Sheep » 13.7.2006 23:04

trocha sa odradim od temy, foti tu dakto vlaky? :wink: :?:

DJ-LA_DÉFENSE

Příspěvek od DJ-LA_DÉFENSE » 13.7.2006 22:41

I.am.good píše:Nevím jak konkrétně řada 150, ale nejspíš většina lokomotiv (ne-li všechny) nemá možnost mnohočlenného řízení. Tímto disponují elktrické jednotky vybavené aut. spřáhly (451(2),471, či 560 nevím) a také motorové vozy 810.
Jinak v lokomotivě na přípřeži (za sebou) i na postrku (na druhém konci vlaku) je VŽDY strojvedoucí a řídí podle svého. Ale jak bylo uvedeno - jsou to profíci a ví, kdy kde a jak přizpůsobit styl jízdy.
Jinak obratový čas 8min je podle mě u lokomotivy nerealizovatelný, jelikož se musí provést spousta úkonů - rozpojení, odjedí na zhlaví, přechod fíry (znamená shodit sběrače - částečné vypnutí systémů mašiny) na druhý konec lokomotivy, přestavení výhybek, objetí soupravy (při posunu rychlost do 30km/h), opět dojetí na druhé zhlaví, přesun fíry, přestavení výhybek, najetí na vlak, spojení, přechod fíry, zkouška brzdy. Nevím, jaký je rekord, ale myslím, že tohle za osm minut nikdo nedokáže. Navíc to předpokládá, že budou volná obě zhlaví, aby mašina mohla dojet až za výhybky.
Čau :wink:
Takže:
Monohočlené řízení z elktrických lokomotiv mají:
114 "žehlička" dvojčelnné řízení
122 a 123 "čtyřkolo" (snad dvojčlenné řízení, ale nejsem si jist).
124 "čtyřkolo" (tento prototyp myslím také má vícečlnné řízení).
125 "štvorička" nejsem si jist, ale má automatické spřáhlo, takže snad se dá ovládat i více dvojic, jezdí většinou dvě dvojice.
130 "velbloud" má až 4 členné řízení z jednoho stanoviště.
131 "dvojička" má vlastně také dvojčelnné řízení i když pouze na jednom konci jendoho dílu, ale ovladají se obě lokomotiy z jednoho stanoviště.
230 a 240 mají vícečlenné řízení buď nově dosazené a nebo ho mají nově aktivované, ale nejsme si jist.
242 bohužel netuším ani ň, ale domnívám se že má vícečlenné řízení.

A nemají tedy možnost vícečlenného řízení řady 100, 110, 111, 113, 121, 140, 141, 150, 151, 162, 163, 180, 181, 182, 183, 184, 210, 263, 362, 363, 350, 371, 372. To jsou elektrické lokomotivy. Pakliže jsem se někde zmýlil, rád si přečtu nápravu.
Obratový čas 8 minut nelze, ale v Žilině prý dokáží vyměnit mašinku za 5 minut.
Včera jsem viděl soupravu místo pantografu, jak mi bylo vysvětleno 150+ (cca)3xBmo+151 a snažily se obě holky.

P.S. Profíci možná jo, ale domlouvají se vysílačkou, jinak to nelze... Pokud by se něco stalo tak těžko někdo uvidí přes 400 metrů dlouhej vlak. Jedině, zda nesepnou na postrkové lokomotivě sami brzdy přes vzduchové potrubí celé soupravy, ale to nevím a zajímalo by mě to.

I.am.good

Příspěvek od I.am.good » 13.7.2006 21:15

Nevím jak konkrétně řada 150, ale nejspíš většina lokomotiv (ne-li všechny) nemá možnost mnohočlenného řízení. Tímto disponují elktrické jednotky vybavené aut. spřáhly (451(2),471, či 560 nevím) a také motorové vozy 810.
Jinak v lokomotivě na přípřeži (za sebou) i na postrku (na druhém konci vlaku) je VŽDY strojvedoucí a řídí podle svého. Ale jak bylo uvedeno - jsou to profíci a ví, kdy kde a jak přizpůsobit styl jízdy.
Jinak obratový čas 8min je podle mě u lokomotivy nerealizovatelný, jelikož se musí provést spousta úkonů - rozpojení, odjedí na zhlaví, přechod fíry (znamená shodit sběrače - částečné vypnutí systémů mašiny) na druhý konec lokomotivy, přestavení výhybek, objetí soupravy (při posunu rychlost do 30km/h), opět dojetí na druhé zhlaví, přesun fíry, přestavení výhybek, najetí na vlak, spojení, přechod fíry, zkouška brzdy. Nevím, jaký je rekord, ale myslím, že tohle za osm minut nikdo nedokáže. Navíc to předpokládá, že budou volná obě zhlaví, aby mašina mohla dojet až za výhybky.
Čau :wink:

Uživatelský avatar
Jabberwocky
ďábelský pedagog
Příspěvky: 1849
Registrován: 27.5.2005 10:53
Bydliště: Pleased to meet you ... hope you guess my name ;-)

Příspěvek od Jabberwocky » 13.7.2006 14:24

radek31 píše:je to jak jezdit s formulí pro rohlíky do sámošky
Tak to je naprosto přesný :-) Proto mi to nasazení 150 a ne třeba 163 nebo 363 nejde do makovice. No, tak to tak halt vyšlo (prasklé okýnko, nedostatek vhodnější práce apod.), ale vždycky, když je na té trase vidím, musím znovu kroutit hlavou. Je docela legrační vidět, jak na 7. nástupišti na Wilsoňáku vedle sebe stojí rychlík do Budějovic (363 nebo 362, teď nevím) a hnedle vedle 150 zakleklá v blocích s Bmo v závěsu ;-)

Uživatelský avatar
Radek
Uživatel
Příspěvky: 1541
Registrován: 19.7.2004 10:00
Bydliště: Tento vlak tam končí
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Radek » 13.7.2006 13:16

Jen pro zajímavost: příští týden bude v provozu NAD 732 za vlak Lysá - Milovice. Nasazeny budou klíčovské kloubáky.

Peter

Příspěvek od Peter » 13.7.2006 10:51

radek31 píše:podívej můj strejda je strojvedoucí a jezdí především do Berouna - taky s vlakama, kde je na každém konci jedna lokomotiva a říkal mi, že žádné mnohočlenné řízení tam nemají
a není pravda, že ta lokomotiva vzadu se pouze veze - ten strojvedoucí přesně ví, kde na trati je, takže se snaží přidávat/brzdit podle toho

a netuším, jak to je, když jsou 2 hned za sebou
hadat se nebudu,na 100% to nevim,ale nezda se mi to,ze by nemeli mnohoclenne rizeni. pantak je taky v soupravy spojen pomoci mnohoclenneho rizeni, a nezda se mi jak by to bylo proveditelne,aby akcelerovaly stejne kdyby propojene nebyly..ale rikam na 100% to nevim

Odpovědět