Železniční doprava

Vše co souvisí s provozem tramvají. Chcete se stát řidičem tramvaje? Podívejte se sem. Debata ohledně linkového vedení a výluk.

Moderátor: TRAM-FÓRUM

Odeslatod radek31 v 23.7.2006 20:08

mluvím o tom, co jezdilo na Beroun a není to vůbec JPP - když mi to říkal přímo strojvedoucí, který s tím jezdil
radek31
Moderátor
 
Založen: 02.7.2004 15:41
Bydliště: Modřany, kousek od smyčky Levského

Odeslatod K-M v 23.7.2006 19:58

R31: Taky pramen "JPP" :-) - od známejch fírů - hele ale při soupravě např. 163+5*Bmo+163 (což jeden čas jezdilo na Beroun) fakt není potřeba jet na dvě mašiny. Ta 163 ani neví, že něco táhne :-)
Ale nevylučuju, že je proudu u ČD dost, peněz taky, tak proč by se nezatlačilo... Asi je to určený u každýho vlaku, je-li lokomotiva nečinná nebo ne... Vesměs jsem psal o velkejch a dlouhejch nákladech, ne o těhle náhradách...
K-M
 

Odeslatod radek31 v 23.7.2006 16:31

K-M napsal:Jinak ovšem ty dvouhlavé soupravy, nahrazující pantografy, o kterých se tu taky psalo - tam ta zadní mašina pochopitelně nedělá nic, ta je tam jen pro zkrácení obratu.
to není pravda, zadní pomáhá - když zabere první, tak on taky (takže to rozhodně není tak, že postrk první) a dál jede podle znalosti trati

btw odkud bereš informace? protože já to mám od strejdy - strojvedoucího, který přímo s těma hliníkama i náhradama jezdí
radek31
Moderátor
 
Založen: 02.7.2004 15:41
Bydliště: Modřany, kousek od smyčky Levského

Odeslatod K-M v 23.7.2006 16:17

Karotka: Jo, děkuje se za upřesnění :-) Nějak jsem měl pocit, že ty 810... ale to je fuk. Ovšem výrazem "zanedbáme např. rázy ve spřáhlech..." jsem se celkem pobavil - to je právě to, proč víc tlačí postrk než táhne vlaková. Ono se to při rozjezdu právě jako jedna hmota nechová, když se ten vlak "natahuje". Ostatně, řekl bych, že přípřeže dneska převažují nad postrky...
Jinak ovšem ty dvouhlavé soupravy, nahrazující pantografy, o kterých se tu taky psalo - tam ta zadní mašina pochopitelně nedělá nic, ta je tam jen pro zkrácení obratu.
K tématu veselá příhoda, která se traduje mezi šotouši - napěťová výluka Č.Brod-Úvaly, ale rychlíky dostávaly "zamračenou" už v Kolíně a "odborníci" žasli, jak si to přípřežní "zamráčo" uhání s desetivozovým rychlíkem skoro 100km/h a nedošlo jim že vlaková 163 tam, kde proud jde, hodně pomáhá :-)
K-M
 

Odeslatod Karotka v 23.7.2006 14:44

K-M napsal:Todle je moc pěkný... Zůstaňte radši u tramvají :-)
To byste tomu dali, při postrku zabrat jako první vlakovou lokomotivou. Vlak byste prostě roztrhli. SAMOZŘEJMĚ že první zatlačí postrková na znamení vlakové a vlaková se pak jen přidá. Z principu vlak musí být tlačen, jinak by postrk neměl smysl, že fyzikové. A jakmile vlaková začne brzdit, postrková přestává tlačit.
Mnohočlenné řízení má skoro každá lokomotiva, problém je právě ten spojovací kabel, který naopak naprostá většina vozů nemá (ani reko 021, souprava 812+021+912 jezdila s kabelem přes 021. 010 pro 810 kabel má)
Za předpokladu, že je postrk zavěšený a propojeno průběžné brzdové potrubí:
- kromě nouzového brzdění postrkový fíra vůbec nemanipuluje s brzdičem; vlakový brzdí průběžně celý vlak včetně postrkové lokomotivy
- hmotnost lokomotivy si lze představit jako několik vozů navíc (loko ř. 150 ~ 82 t < 3 prázdné vozy ř. Btn ~ 3 * 34 t), takže roztržení soupravy nehrozí (kupl musí podle normy vydržet určitou tažnou sílu a vlak se sestavuje tak, aby se tato nepřekročila)
- fyzika: pokud zanedbáme např. rázy ve spřáhlech, tak celá souprava je jedno těleso, na které působí "pohonná síla" (součet tažných sil všech hnacích vozidel + v klesání tíha) a "odporová síla" (různá tření + ve stoupání tíha). I když bude mít postrkový stroj menší výkon než vlakový, tak má smysl.

Ještě k mnohočl.ř. - trochu jsem hledal v literatuře:
- původní 810 nemají, zato série pro Maďarsko (Bzmot) ano; kabel do 010 slouží k dobíjení baterií (48 V) a ovládání dveří.
- navzájem kompatibilní jsou 811, 812, 842, 843, 854, 011, 021, 042, 043, 912, 943 a vozy s kabelem UIC
- z lokomotiv mají mnohočl.ř. řady: 114, 122, 123, 125, 130, 131 (poslední tři jmenované i ve čtveřicích), 704 (jen několik), 708, 709, 740, 742, 751, 753.
Uživatelský avatar
Karotka
Uživatel
 
Založen: 09.2.2005 20:59
Bydliště: Příští zastávka je na zmámení.

Odeslatod 7080 v 23.7.2006 10:19

Vlak musí být tlačen, protože je na něm visí víc váhy. Je lépe tlačit přes nárazníky než táhnout přes šroubovku s hákem. Čím větší spád tím víc se k váze vlaku přidává gravitační síla.
Některé vlaky jezdí i s nezavěšeným postrkem, takže v okamžiku, kdy už není postrk třeba tak se nemusí zastavovat kvůli tomu, aby se postrk odpojil. Prostě od vlaku odjede. Takže úvahy o mnohočlené řízení jsou u nezavěšených postrků k ničemu.
Uživatelský avatar
7080
Uživatel
 
Založen: 02.12.2005 13:40
Bydliště: V kopci mezi M 135 a M 22

Odeslatod Jabberwocky v 23.7.2006 9:51

K-M napsal:Z principu vlak musí být tlačen, jinak by postrk neměl smysl.

Tak tomuhle nerozumím (fysik halt nejsem). Jaký je rozdíl mezi tím, jestli víc zabírá tažná nebo tlačná lokomotiva? Ta druhá ji stejně vždycky trochu brzdí, ne?
Uživatelský avatar
Jabberwocky
ďábelský pedagog
 
Založen: 27.5.2005 9:53
Bydliště: Pleased to meet you ... hope you guess my name ;-)

Odeslatod K-M v 23.7.2006 8:17

Todle je moc pěkný... Zůstaňte radši u tramvají :-)
To byste tomu dali, při postrku zabrat jako první vlakovou lokomotivou. Vlak byste prostě roztrhli. SAMOZŘEJMĚ že první zatlačí postrková na znamení vlakové a vlaková se pak jen přidá. Z principu vlak musí být tlačen, jinak by postrk neměl smysl, že fyzikové. A jakmile vlaková začne brzdit, postrková přestává tlačit.
Mnohočlenné řízení má skoro každá lokomotiva, problém je právě ten spojovací kabel, který naopak naprostá většina vozů nemá (ani reko 021, souprava 812+021+912 jezdila s kabelem přes 021. 010 pro 810 kabel má)
K-M
 

Odeslatod Karotka v 22.7.2006 15:02

I.am.good napsal:Nevím jak konkrétně řada 150, ale nejspíš většina lokomotiv (ne-li všechny) nemá možnost mnohočlenného řízení. Tímto disponují elktrické jednotky vybavené aut. spřáhly (451(2),471, či 560 nevím) a také motorové vozy 810.
Jinak v lokomotivě na přípřeži (za sebou) i na postrku (na druhém konci vlaku) je VŽDY strojvedoucí a řídí podle svého. Ale jak bylo uvedeno - jsou to profíci a ví, kdy kde a jak přizpůsobit styl jízdy.
Ad mnohočlenné řízení:
Já myslím, že mnohočl.řízení se dá použít jenom při přípřeži (řídící stroj spojený s řízeným čelo na čelo), protože většina vozů nemá potřebné průběžné vedení - to se dodělává pro každý konkrétní typ jinak... rozdílné jsou dokonce i vložené vozy "příbuzných" jednotek 560(+060) a 460(+063).

460 a 560 mají mnohočl.ř., ale ne automatická spřáhla.
451 a 452 je docela kuriozita, protože dvojice motorových vozů tvoří jednu jednotku. Při rozjezdu je 8 motorů v sérii, tzn. šťáva jde skrz vložené vozy. Teprve při spojení 2+2 motoráků je to mnohočl.ř.
810 ze své podstaty mnohočl.ř. nemá. Je to z chalupy orchestrion, co se na jednu ránu rozjede a na druhou zastaví :lol: ... ale vážně: má stejný motor a převodovku jako autobus ŠM, "plyn" se ovládá pákou a lankovým převodem. Mnohočl.ř. mají možná modernizace (811,812...)

Ad dva fírové na jednom smet... totiž vlaku:
Parní provoz jsem bohužel nezažil, ale prý se domlouvali píšťalou: při rozjezdu vlaková (přední) houkne, postrk (zadní) odpoví a pak zaberou najednou. Možná to bylo i v návěstním předpise.
Uživatelský avatar
Karotka
Uživatel
 
Založen: 09.2.2005 20:59
Bydliště: Příští zastávka je na zmámení.

Odeslatod Sirka v 15.7.2006 16:35

Radek napsal:Stačí se podívat na jrportal :)
To by mě ani nenapadlo, že tam daj NAD za vlak... Ale jak víš, že zrovna klouby?
Sirka
Uživatel
 
Založen: 11.6.2005 14:55
Bydliště: Praha 13

Odeslatod Radek v 15.7.2006 10:52

Sirka napsal:Díky, to považuju za zajímavou informaci. A jakto, že to víš takhle dopředu?
Stačí se podívat na jrportal :)
Uživatelský avatar
Radek
Uživatel
 
Založen: 19.7.2004 9:00
Bydliště: Tento vlak tam končí

Odeslatod Sirka v 15.7.2006 10:06

Radek napsal:Jen pro zajímavost: příští týden bude v provozu NAD 732 za vlak Lysá - Milovice. Nasazeny budou klíčovské kloubáky.
Díky, to považuju za zajímavou informaci. A jakto, že to víš takhle dopředu?
Sirka
Uživatel
 
Založen: 11.6.2005 14:55
Bydliště: Praha 13

Odeslatod DJ-LA_DÉFENSE v 14.7.2006 16:10

I.am.good napsal:U brzd nevím, ale podle mě by to mělo brzdit podle celého vlaku díky vlakovému potrubí. Co se týče vysílaček, tak nemáš pravdu, jde to. Spolupracovník "robil rušňovodiča" u ŽSR, převážně na "dvojičkách" řada 131 (mají jen na Slovensku). A říkal, že vysílačky vůbec neměli. Navíc ty vzadu nemusíš vidět - snad poznáš, když přední mašina zabere - tak zabereš taky, pakliže ona přestane, tak to taky poznáš - začneš "štosovat" vozy na sebe, no a ta brzda si fakt myslím, že jde přes průběžné potrubí po celém vlaku.
Nejsem *****, vim že 131 maj jen na Slovensku (RD Spišská Nová Ves), ale myslím, pakliže přední lokomotiva "zašlápne" (pád člověka, předmětu do kolejiště) tak nezareguješ asi hned, otázka právě je zda se to dá poznat přes vzduchové potrubí, ale asi dá. A nedávno jsem četl někde, že se domlouvají "už" (asi předtím ne) i vysílačkou. Najdu ten článeček. Nebo tu citci. Ale souhlas, že asi se to dá poznat přes vzduchové potrubí, myslel jsem pouze mimořádné situace. :D
DJ-LA_DÉFENSE
 

Odeslatod I.am.good v 14.7.2006 15:26

DJ-LA_DÉFENSE napsal: Profíci možná jo, ale domlouvají se vysílačkou, jinak to nelze...

U brzd nevím, ale podle mě by to mělo brzdit podle celého vlaku díky vlakovému potrubí. Co se týče vysílaček, tak nemáš pravdu, jde to. Spolupracovník "robil rušňovodiča" u ŽSR, převážně na "dvojičkách" řada 131 (mají jen na Slovensku). A říkal, že vysílačky vůbec neměli. Navíc ty vzadu nemusíš vidět - snad poznáš, když přední mašina zabere - tak zabereš taky, pakliže ona přestane, tak to taky poznáš - začneš "štosovat" vozy na sebe, no a ta brzda si fakt myslím, že jde přes průběžné potrubí po celém vlaku.
I.am.good
 

Odeslatod Návštěvník v 14.7.2006 13:07

Což o to vyměnit lokotku, ale musí se zkontrolovat brzdy atd. a pak to fíra ještě musí podepsat... a to bývá u delších vlaků na dýl...


Jinak obratovej čas může bejt v podstatě 1min, co metro, to je v podstatě to samý....
Návštěvník
 

PředchozíDalší

Zpět na Provoz

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník

cron