Trolejové vedení, napájení a zabezpečení

Nově budované tratě, řešení problematiky při výstavbě a rekonstrukcích, vozovny a vše s tím související. Nedílnou součástí jsou bohužel i tratě zrušené...

Moderátor: TRAM-FÓRUM

Odpovědět
Uživatelský avatar
Oskar
Uživatel
Příspěvky: 1212
Registrován: 10.6.2006 11:17
Bydliště: Ano
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Oskar » 24.5.2007 9:19

DJ_RADIO2 píše:Tak ale síť TN je síť s uzeměným uzlem, tak to v tom případě je síť TT. :)
Přesně tak. Jak už jsem zde psal, má předchozí doměnka byla chybná... Ještě možná by se ta síť dala nazvat IN (uzel zdroje je izolován, neživé části spojeny s uzlem zdroje...)

DJ_RADIO2
Uživatel
Příspěvky: 25
Registrován: 26.3.2005 23:51
Bydliště: Praha6
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od DJ_RADIO2 » 23.5.2007 23:59

Tak ale síť TN je síť s uzeměným uzlem, tak to v tom případě je síť TT. :)
Oskar píše:Právě že není. Pokud vezmeme ideální situaci, kdy koleje jsou dokonale izolovány od země, nedojde po uzemnění troleje k průchodu žádného proudu. Izolovaná soustava jen přestane být izolována a na kolejích se proti zemi objeví nebezpečné napětí.

Aby se to nestalo, bude v měnírnách něco, co hlídá velikost napětí mezi mínus pólem měnírny a zemí (v ideálním stavu by nemělo být napětí žádné, neboť jde o dvě oddělené soustavy, co mezi sebou napětí mít nemají) a pokud napětí stoupne nad nějakou minimální mez, napájení se odpojí.

Jinak to co jsi napsal platí doslova, pokud slova "zem" nahradíš slovy "kolej"

Uživatelský avatar
Oskar
Uživatel
Příspěvky: 1212
Registrován: 10.6.2006 11:17
Bydliště: Ano
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Oskar » 23.5.2007 23:29

DJ_RADIO2 píše:Jasný, takže když spadne trolej země, nebo ji spojim se zemí (né, že bych to chtěl dělat samozřejmě), třeba když spadne a dotkne se třeba něčeho uzeměného, tak je o zkrat. A když ten zkrat nebude dost dobrej, tak zemí potečou stovky ampér a nikdo si toho prakticky nevšimne.
Jo, TN jsem chtěl slyšet. :) Díky.
Právě že není. Pokud vezmeme ideální situaci, kdy koleje jsou dokonale izolovány od země, nedojde po uzemnění troleje k průchodu žádného proudu. Izolovaná soustava jen přestane být izolována a na kolejích se proti zemi objeví nebezpečné napětí.

Aby se to nestalo, bude v měnírnách něco, co hlídá velikost napětí mezi mínus pólem měnírny a zemí (v ideálním stavu by nemělo být napětí žádné, neboť jde o dvě oddělené soustavy, co mezi sebou napětí mít nemají) a pokud napětí stoupne nad nějakou minimální mez, napájení se odpojí.

Jinak to co jsi napsal platí doslova, pokud slova "zem" nahradíš slovy "kolej"

Uživatelský avatar
DavidD
Uživatel
Příspěvky: 1624
Registrován: 10.5.2006 17:36

Trolejové vedení, napájení a zabezpečení

Příspěvek od DavidD » 23.5.2007 21:59

DJ_RADIO2 píše:Jasný, takže když spadne trolej země, nebo ji spojim se zemí (né, že bych to chtěl dělat samozřejmě), třeba když spadne a dotkne se třeba něčeho uzeměného, tak je o zkrat. A když ten zkrat nebude dost dobrej, tak zemí potečou stovky ampér a nikdo si toho prakticky nevšimne.
Jo, TN jsem chtěl slyšet. :) Díky.
Přesně tak. @3666

DJ_RADIO2
Uživatel
Příspěvky: 25
Registrován: 26.3.2005 23:51
Bydliště: Praha6
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od DJ_RADIO2 » 23.5.2007 21:56

Jasný, takže když spadne trolej země, nebo ji spojim se zemí (né, že bych to chtěl dělat samozřejmě), třeba když spadne a dotkne se třeba něčeho uzeměného, tak je o zkrat. A když ten zkrat nebude dost dobrej, tak zemí potečou stovky ampér a nikdo si toho prakticky nevšimne.
Jo, TN jsem chtěl slyšet. :) Díky.

Uživatelský avatar
Oskar
Uživatel
Příspěvky: 1212
Registrován: 10.6.2006 11:17
Bydliště: Ano
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Oskar » 09.5.2007 13:24

I.am.good píše:Uzemněné nejsou, spojené s měnírnou ano. :) Jednotlivé kolejnice jsou navzájem spojeny mimo pevnostních spojek (šroubů) také vodícími měděnými dracouny, vždy po nějaké vzdálenosti od nich jde tzv. "zpětné" vedení" do měnírny. A tím se koloběh proudu měnírna - měnírna uzavírá... :D
Přesně tak... :-) Pokud to z předchozího nevyplynulo, tak se omlouvám. Z měnírny vychází stejný počet plus drátů a mínus drátů. Každý úsek je napojen cca. třemi plus dráty, takže bude napojen taky cca. třemi mínus dráty.

<idea>
Plus dráty jsou propojovány v krabicích podél tratí označovaných výstražnou tabulkou "Vysoké napětí - životu nebezpečno !" (ač 600V vysoké napětí není :-) ).

Mínus dráty jsou propojovány v krabicích podél tratí, označovaných výstražnou tabulkou "Pozor, zpětný proud!", která varuje, že po odpojení přívodu z měnírny se na svorkovnici objeví 600V prolezlých z troleje přes tramvaj poblíž.
</idea>

I.am.good

Příspěvek od I.am.good » 08.5.2007 18:26

Uzemněné nejsou, spojené s měnírnou ano. :) Jednotlivé kolejnice jsou navzájem spojeny mimo pevnostních spojek (šroubů) také vodícími měděnými dracouny, vždy po nějaké vzdálenosti od nich jde tzv. "zpětné" vedení" do měnírny. A tím se koloběh proudu měnírna - měnírna uzavírá... :D

MF
Uživatel
Příspěvky: 4274
Registrován: 04.3.2007 19:28

Příspěvek od MF » 08.5.2007 17:44

To se mi nějak nezdá, že by koleje nebyly uzemněné, resp spojené s měnírnou. Vždyť kdokoliv by se dotkl tramvaje a stál venku, tak by dostal pecku. Čistě teoreticky: Pokud pojedu s tramvají T3, na plný nášlap (zrychlovač vytočen, motory odbuzené) a bude sucho, tak pojedu pomalu, protože odpor země při suchu bude dost velký. Najednou zaprší a okamžitě se zvýší rychlost, neboť se odpor země sníží. Vezmu-li v potaz třeba trať do Modřan, tak poslední měnírna je někde u Nádraží Modřany. To kdyby bylo sucho, tak bych na konečnou možná ani nedojel.... :lol: :lol: :lol:

Uživatelský avatar
Oskar
Uživatel
Příspěvky: 1212
Registrován: 10.6.2006 11:17
Bydliště: Ano
Kontaktovat uživatele:

Re: Nulování kolejí a jiné dotazy

Příspěvek od Oskar » 04.5.2007 13:39

Oskar kdysi [b]nesprávně[/b] píše:Pokud vím, tak záporný pól měnírny je uzemněn, nicméně vedení proudu zemí je nežádoucí právě z důvodů koroze.
Oprava: Ani záporný pól měnírny není uzemněn. Spoléhá se na přirozené uzemnění kolejí prostě tím, že leží na zemi. Kromě toho se po každém výpadku napájení proměřují izolační odpory a zřejmě se sleduje i napětí záporného pólu proti zemi (pro případ, že by nějak došlo k uzemnění troleje a koleje by dokonale uzemněny nebyly)

DJ_RADIO2
Uživatel
Příspěvky: 25
Registrován: 26.3.2005 23:51
Bydliště: Praha6
Kontaktovat uživatele:

Re: Nulování kolejí a jiné dotazy

Příspěvek od DJ_RADIO2 » 27.2.2007 20:57

krkové napětí mi samozřejmě dosti říká... no já se tohle všechno ptalm, protože jsem tak uvažoval nad tim, že kdyby síť byla izolovaná, stejně prostě je díky vodě a všemu v podstatě stále přízemňována... nemáte o tom někdo doma nějakej dokument větší? Jo v Brně jsem slyšel, že maj obráceně ty polarity, no... a A už to v Praze v praxi někoho zabilo?
Oskar píše:Pokud vím, tak záporný pól měnírny je uzemněn, nicméně vedení proudu zemí je nežádoucí právě z důvodů koroze. Uzemnění chrání před nebezpečným napětím právě mezi kolejí a zemí. Řečeno elektrikářsky, mělo by jít o síť typu TN - tedy uzel zdroje uzeměn, neživé části nulovány (mám ale pocit, že takovéto označení se v ss. sítích nepoužívá.)

Pád trolejového vedení může být "víc než nebezpečný", neboť jde o ss. proud, který jak známo zabíjí něžně ("Killing me softly"). Navíc, pokud spadne trolej tak nešikovně, že se uzavře pouze proud řádu stovek Ampér, není to detekováno v měnírně jako nadproud a napájení běží dál (Proto se říká - když už zkrat, tak ale pořádný).

Jo a v Brně řeší korozi opačnou polaritou napájení, díky které to nekoroduje u měníren, ale v místě spotřeby - tedy rozprostřeně po celém městě.

Uživatelský avatar
Oskar
Uživatel
Příspěvky: 1212
Registrován: 10.6.2006 11:17
Bydliště: Ano
Kontaktovat uživatele:

Re: Nulování kolejí a jiné dotazy

Příspěvek od Oskar » 27.2.2007 19:09

Pokud vím, tak záporný pól měnírny je uzemněn, nicméně vedení proudu zemí je nežádoucí právě z důvodů koroze. Uzemnění chrání před nebezpečným napětím právě mezi kolejí a zemí. Řečeno elektrikářsky, mělo by jít o síť typu TN - tedy uzel zdroje uzeměn, neživé části nulovány (mám ale pocit, že takovéto označení se v ss. sítích nepoužívá.)

Pád trolejového vedení může být "víc než nebezpečný", neboť jde o ss. proud, který jak známo zabíjí něžně ("Killing me softly"). Navíc, pokud spadne trolej tak nešikovně, že se uzavře pouze proud řádu stovek Ampér, není to detekováno v měnírně jako nadproud a napájení běží dál (Proto se říká - když už zkrat, tak ale pořádný).

Jo a v Brně řeší korozi opačnou polaritou napájení, díky které to nekoroduje u měníren, ale v místě spotřeby - tedy rozprostřeně po celém městě.

Uživatelský avatar
7080
Uživatel
Příspěvky: 1084
Registrován: 02.12.2005 13:40
Bydliště: V kopci mezi M 135 a M 22

Příspěvek od 7080 » 26.2.2007 23:56

DJ_RADIO2 píše:Díky. A ještě dotaz, když dodje k pádu troleje, může to někoho ohrozit, jako na zdraví?
Může, jestli ti něco říká termín krokové napětí, tak asi víš čím může.

DJ_RADIO2
Uživatel
Příspěvky: 25
Registrován: 26.3.2005 23:51
Bydliště: Praha6
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od DJ_RADIO2 » 26.2.2007 22:37

Díky. A ještě dotaz, když dodje k pádu troleje, může to někoho ohrozit, jako na zdraví?
Absolut píše:DJ Radio 2: Izolace kolejí - používá se různých pryžových / gumových podložek, v ideálním případě slouží zároveň jako antivibrační opatření :D realita svršku BKV je někdy dost jiná, máme v části sítě korozí prožrané žlaby v panelech BKV a bludné proudy vesele pokračují výztuží panelu kam se jim zachce :D

Uživatelský avatar
Absolut
Moderátor
Příspěvky: 5319
Registrován: 21.12.2005 12:28
Bydliště: Tam, kde vedle vytejká poslední flaška...

Příspěvek od Absolut » 26.1.2007 10:07

DJ Radio 2: Izolace kolejí - používá se různých pryžových / gumových podložek, v ideálním případě slouží zároveň jako antivibrační opatření :D realita svršku BKV je někdy dost jiná, máme v části sítě korozí prožrané žlaby v panelech BKV a bludné proudy vesele pokračují výztuží panelu kam se jim zachce :D

Uživatelský avatar
Jabberwocky
ďábelský pedagog
Příspěvky: 1849
Registrován: 27.5.2005 10:53
Bydliště: Pleased to meet you ... hope you guess my name ;-)

Příspěvek od Jabberwocky » 26.1.2007 9:35

Drobounká poznámka, kterou prosím nikdo neberte osobně: sloveso je zemnit, takže uzemnění, koleje jsou zemněné atd.

Odpovědět