V Brne na vozech K2 se koncem 80 let delala tzv. mala modernizace pri ktere se doplnovala moznost serioparalelniho zapojeni podvozku. Pri rozjezdu byly podvozky zapojene klasicky paralelne (ja popisuje I am a god) a po dosazeni urcite rychlosti se automaticky preplo na seriove zapojeni. Tehdy se zkouselo, jestli se neusetri nejaka elekrina. Jak to bylo presne udelane to nevim.I.am.good píše:Veškeré tramvaje TATRA mají sérioparalelní zapojení, dva motory na podvozku do série, dva podvozky paralelně. Samozřejmě je to stálé zapojení, přepínání mezi ser. a per. se dělalo v historii na vozech s kontrolérem.
Technologie v tramvaji (výzbroj, dveřní mechanismy atd.)
Moderátoři: DavidD, TRAM-FÓRUM
- 2217
- Uživatel
- Příspěvky: 746
- Registrován: 16.11.2006 23:16
- Bydliště: kousíček od Národní Třídy
- Kontaktovat uživatele:
Bohužel, ty frekvence mi nejdou otevřít, takže to neporovnám. Což mě dost mrzí, zajímalo by mě, co z toho bych vyhodnotila jsko enjpodobnější Progressu.
"cvakcvakcvakcvak" ve zrychlovači enslyším. "zzunnn" taky ne, ale "ŘACH!" zřetelněNěkdy si zas msuím počkat na nějaké SA. Na 9 mám samé T6, nebo Žižkov s jakýmisi modernizacemi, jejichž typ nejsem sto určit. TAk hurá na 23. TAm jsou SA, tak bych mazi Progressy mohla nějkaé chytit.
"cvakcvakcvakcvak" ve zrychlovači enslyším. "zzunnn" taky ne, ale "ŘACH!" zřetelněNěkdy si zas msuím počkat na nějaké SA. Na 9 mám samé T6, nebo Žižkov s jakýmisi modernizacemi, jejichž typ nejsem sto určit. TAk hurá na 23. TAm jsou SA, tak bych mazi Progressy mohla nějkaé chytit.
- demon
- Uživatel
- Příspěvky: 6706
- Registrován: 08.4.2006 16:32
- Bydliště: Všude dobře, tak co doma...
- Kontaktovat uživatele:
Ondrys v liberecké diskuzi na K-R napsal
Tak ono na tom syčení asi opravdu něco bude, měl bych je začít líp poslouchat...Docela mě překvapilo, že některé Progresy už nepískají jako obvykle (3 oktávy), ale že pouze nepatrně syčí. Toto jsem zaznamenal u T3R.PV 20 a 33. Došlo k nějaké změně? Ví někdo proč mají wany pouze monotóní pískání, odlišné od T3R.PV?
Funkce je skutečně úplně stejná, jen stykače jsou pro velké proudové hodnoty.Karotka píše:Jo, to jsou relátka nebo stykače (mimochodně, jaký je v tom rozdíl? Řekl bych, že funkce je dosti podobná)
- 4 cvaknutí při nášlapu, v různých vozech různě nahlas a různě rychle
- 1 nebo 2 cvaknutí (musím pozorněji poslouchat) při přechodu ze série na paralel.
- při nášlapu, co bývá slyšet - sepne LS,M1,R2,R1, při cca 30km/hod následují rychle za sebou F1,F4,F3,F2 (shunty)
- panenko marja, ty jsi vytuhnul asi v čase starých vozů. Veškeré tramvaje TATRA mají sérioparalelní zapojení, dva motory na podvozku do série, dva podvozky paralelně. Samozřejmě je to stálé zapojení, přepínání mezi ser. a per. se dělalo v historii na vozech s kontrolérem.
- Karotka
- Uživatel
- Příspěvky: 1180
- Registrován: 09.2.2005 20:59
- Bydliště: Příští zastávka je na zmámení.
Jo, to jsou relátka nebo stykače (mimochodně, jaký je v tom rozdíl? Řekl bych, že funkce je dosti podobná)Jabberwocky píše:Karotka: Prosimich, co jim to v tý tramvaji cvake? Zzuunnn a ŘACH, to jo, to beru, ale cvakcvakcvakcvak?
- 4 cvaknutí při nášlapu, v různých vozech různě nahlas a různě rychle
- 1 nebo 2 cvaknutí (musím pozorněji poslouchat) při přechodu ze série na paralel.
K frekvencím: tak teď fakt nevím, jsem totálně rozladěnej. Někdy vezmu "Sonet Duo", nahraju a porovnám
To jsou ty stykače...Oskar píše:Tohle: http://plaminek1.ic.cz/T3/zrychlovac.wmv
EDIT:
Nebo možná spíš tohle:
http://plaminek1.ic.cz/T3/stykace.wmv
Tohle: http://plaminek1.ic.cz/T3/zrychlovac.wmvadmirak píše:Že by relátka??
EDIT:
Nebo možná spíš tohle:
http://plaminek1.ic.cz/T3/stykace.wmv
Tak já jsem asi hluchej, protože na zrychlovač jsem se kolikrát soustředil, a nikdy jsem klapot palců nezaslechl. Jen to "ŘACH!" linkového stykače, to je těžko nepostřehnutelné (vzhledem k tomu, že to taky často sesype kaštany)Karotka píše:Nejspíš nějaká vyšší harmonická. Ale nemůžu soudit, neb jsem ještě "šustící" Progress neslyšel, vždycky jen "pištící". (sluch mám údajně až ke 20 kHz, prokazatelně alespoň 15625 Hz)
Odhaduji, že Progress piští normálně na 2 kHz, brzdový odporník 4 kHz, ale jenom přibližně, není to čistá oktáva (tím je to ještě horší).
Ale při popojíždění je rozhodně snesitelnější než zrychlovač ("cvakcvakcvakcvak ... ŘACH! ... cvakcvakcvakcvak ... zzzunnn ... ŘACH! ...", to že není slyšet? )
15625Hz slyším taky a dost výrazně. 31250Hz už zaručeně neslyším (máme doma stohertzovku).
Ty frekvence u progressu, se mi nezdají. Za prvé mi připadá, že odporník je napájen nižší frekvencí, než je ta základní a za druhé ty 2 kHz jsou podle mě hodně.
Připravil jsem pár ukázek - posuďte sami. Jedná se o trojůhelníkové průběhy uvedených frekvencí. T6ka se myslím docela povedla.
400Hz statický měnič nerekonstruovaných vozů 81-71
60Hz, 350Hz - rozjezd T6A5
1kHz
2kHz
4kHz
- Jabberwocky
- ďábelský pedagog
- Příspěvky: 1849
- Registrován: 27.5.2005 10:53
- Bydliště: Pleased to meet you ... hope you guess my name ;-)
- Jabberwocky
- ďábelský pedagog
- Příspěvky: 1849
- Registrován: 27.5.2005 10:53
- Bydliště: Pleased to meet you ... hope you guess my name ;-)
Určitě to je tím, že je výzbroj na střeše. Vevnitř je to trochu jak ve zrychlovači, slyšíš tam jen to šumění ventilátorů.demon píše:Já to tedy nijak zvlášť nezkoumal, ale nemůže opravdu nižší slyšitelnost Progressu wany způsobovat to, že je na rozdíl od ostatních umístěn na střeše a zvuk se tak šíří lépe a jinam ?
- demon
- Uživatel
- Příspěvky: 6706
- Registrován: 08.4.2006 16:32
- Bydliště: Všude dobře, tak co doma...
- Kontaktovat uživatele:
Já to tedy nijak zvlášť nezkoumal, ale nemůže opravdu nižší slyšitelnost Progressu wany způsobovat to, že je umístěn na střeše, tedy venku a zvuk se tak šíří lépe a jinam, zatimco u ostatních vozů je Progress pod podlahou, tedy uvnitř vozu ?DavidD píše:No tím šuměním nemyslím vetilátory ani žádné převody...nýbrž výzbroj. Wana vydává stejný zvuk jako klasická reko T3, ale místo pískání je slyšet šumění....
Naposledy upravil(a) demon dne 29.3.2007 21:26, celkem upraveno 1 x.