Technologie v tramvaji (výzbroj, dveřní mechanismy atd.)

Archiv starých nebo neaktuálních příspěvků. Příspěvky, které přinášejí informace, jejíchž poselství již bylo naplněno v minulosti.

Moderátoři: DavidD, TRAM-FÓRUM

Zamčeno
Uživatelský avatar
adam_r
Uživatel
Příspěvky: 451
Registrován: 17.6.2004 10:23
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od adam_r » 30.3.2007 12:32

I.am.good píše:Veškeré tramvaje TATRA mají sérioparalelní zapojení, dva motory na podvozku do série, dva podvozky paralelně. Samozřejmě je to stálé zapojení, přepínání mezi ser. a per. se dělalo v historii na vozech s kontrolérem. :D :wink:
V Brne na vozech K2 se koncem 80 let delala tzv. mala modernizace pri ktere se doplnovala moznost serioparalelniho zapojeni podvozku. Pri rozjezdu byly podvozky zapojene klasicky paralelne (ja popisuje I am a god) a po dosazeni urcite rychlosti se automaticky preplo na seriove zapojeni. Tehdy se zkouselo, jestli se neusetri nejaka elekrina. Jak to bylo presne udelane to nevim.

Uživatelský avatar
Karotka
Uživatel
Příspěvky: 1180
Registrován: 09.2.2005 20:59
Bydliště: Příští zastávka je na zmámení.

Příspěvek od Karotka » 30.3.2007 0:10

Žižkov má kromě T6 akorát zrychlovačové T3SUCS, žádné modernizace. Možná je má líp seřízené, tak to cvakání při nášlapu může být tišší. "Zunnn" jsem myslel normální zvuk pohonu.

Uživatelský avatar
2217
Uživatel
Příspěvky: 746
Registrován: 16.11.2006 23:16
Bydliště: kousíček od Národní Třídy
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od 2217 » 29.3.2007 23:28

Bohužel, ty frekvence mi nejdou otevřít, takže to neporovnám. Což mě dost mrzí, zajímalo by mě, co z toho bych vyhodnotila jsko enjpodobnější Progressu.
"cvakcvakcvakcvak" ve zrychlovači enslyším. "zzunnn" taky ne, ale "ŘACH!" zřetelněNěkdy si zas msuím počkat na nějaké SA. Na 9 mám samé T6, nebo Žižkov s jakýmisi modernizacemi, jejichž typ nejsem sto určit. TAk hurá na 23. TAm jsou SA, tak bych mazi Progressy mohla nějkaé chytit.

Uživatelský avatar
demon
Uživatel
Příspěvky: 6706
Registrován: 08.4.2006 16:32
Bydliště: Všude dobře, tak co doma...
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od demon » 29.3.2007 22:37

Ondrys v liberecké diskuzi na K-R napsal
Docela mě překvapilo, že některé Progresy už nepískají jako obvykle (3 oktávy), ale že pouze nepatrně syčí. Toto jsem zaznamenal u T3R.PV 20 a 33. Došlo k nějaké změně? Ví někdo proč mají wany pouze monotóní pískání, odlišné od T3R.PV?
Tak ono na tom syčení asi opravdu něco bude, měl bych je začít líp poslouchat...

I.am.good

Příspěvek od I.am.good » 29.3.2007 22:15

Karotka píše:Jo, to jsou relátka nebo stykače (mimochodně, jaký je v tom rozdíl? Řekl bych, že funkce je dosti podobná)
- 4 cvaknutí při nášlapu, v různých vozech různě nahlas a různě rychle
- 1 nebo 2 cvaknutí (musím pozorněji poslouchat) při přechodu ze série na paralel.
Funkce je skutečně úplně stejná, jen stykače jsou pro velké proudové hodnoty.
- při nášlapu, co bývá slyšet - sepne LS,M1,R2,R1, při cca 30km/hod následují rychle za sebou F1,F4,F3,F2 (shunty)
- panenko marja, ty jsi vytuhnul asi v čase starých vozů. :D Veškeré tramvaje TATRA mají sérioparalelní zapojení, dva motory na podvozku do série, dva podvozky paralelně. Samozřejmě je to stálé zapojení, přepínání mezi ser. a per. se dělalo v historii na vozech s kontrolérem. :D :wink:

admirak

Příspěvek od admirak » 29.3.2007 22:04

Karotka píše:Jo, to jsou relátka nebo stykače (mimochodně, jaký je v tom rozdíl? Řekl bych, že funkce je dosti podobná)
Řekl bych stejná... :lol: :lol:

Uživatelský avatar
Karotka
Uživatel
Příspěvky: 1180
Registrován: 09.2.2005 20:59
Bydliště: Příští zastávka je na zmámení.

Příspěvek od Karotka » 29.3.2007 21:52

Jabberwocky píše:Karotka: Prosimich, co jim to v tý tramvaji cvake? Zzuunnn a ŘACH, to jo, to beru, ale cvakcvakcvakcvak?
Jo, to jsou relátka nebo stykače (mimochodně, jaký je v tom rozdíl? Řekl bych, že funkce je dosti podobná)
- 4 cvaknutí při nášlapu, v různých vozech různě nahlas a různě rychle
- 1 nebo 2 cvaknutí (musím pozorněji poslouchat) při přechodu ze série na paralel.

K frekvencím: tak teď fakt nevím, jsem totálně rozladěnej. Někdy vezmu "Sonet Duo", nahraju a porovnám :lol:

admirak

Příspěvek od admirak » 29.3.2007 21:44

Oskar píše:Tohle: http://plaminek1.ic.cz/T3/zrychlovac.wmv
EDIT:
Nebo možná spíš tohle:
http://plaminek1.ic.cz/T3/stykace.wmv
To jsou ty stykače...

Uživatelský avatar
Oskar
Uživatel
Příspěvky: 1212
Registrován: 10.6.2006 11:17
Bydliště: Ano
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Oskar » 29.3.2007 21:38

admirak píše:Že by relátka??
Tohle: http://plaminek1.ic.cz/T3/zrychlovac.wmv
EDIT:
Nebo možná spíš tohle:
http://plaminek1.ic.cz/T3/stykace.wmv

Uživatelský avatar
Oskar
Uživatel
Příspěvky: 1212
Registrován: 10.6.2006 11:17
Bydliště: Ano
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Oskar » 29.3.2007 21:36

Karotka píše:Nejspíš nějaká vyšší harmonická. Ale nemůžu soudit, neb jsem ještě "šustící" Progress neslyšel, vždycky jen "pištící". (sluch mám údajně až ke 20 kHz, prokazatelně alespoň 15625 Hz)
Odhaduji, že Progress piští normálně na 2 kHz, brzdový odporník 4 kHz, ale jenom přibližně, není to čistá oktáva (tím je to ještě horší).

Ale při popojíždění je rozhodně snesitelnější než zrychlovač ("cvakcvakcvakcvak ... ŘACH! ... cvakcvakcvakcvak ... zzzunnn ... ŘACH! ...", to že není slyšet? :) )
Tak já jsem asi hluchej, protože na zrychlovač jsem se kolikrát soustředil, a nikdy jsem klapot palců nezaslechl. Jen to "ŘACH!" linkového stykače, to je těžko nepostřehnutelné (vzhledem k tomu, že to taky často sesype kaštany)
15625Hz slyším taky a dost výrazně. 31250Hz už zaručeně neslyším (máme doma stohertzovku).

Ty frekvence u progressu, se mi nezdají. Za prvé mi připadá, že odporník je napájen nižší frekvencí, než je ta základní a za druhé ty 2 kHz jsou podle mě hodně.

Připravil jsem pár ukázek - posuďte sami. Jedná se o trojůhelníkové průběhy uvedených frekvencí. T6ka se myslím docela povedla.
400Hz statický měnič nerekonstruovaných vozů 81-71
60Hz, 350Hz - rozjezd T6A5
1kHz
2kHz
4kHz

Uživatelský avatar
Jabberwocky
ďábelský pedagog
Příspěvky: 1849
Registrován: 27.5.2005 10:53
Bydliště: Pleased to meet you ... hope you guess my name ;-)

Příspěvek od Jabberwocky » 29.3.2007 21:32

admirak píše:Že by relátka??
A to je slyšet? Ja tedy v odpor(ň)áku slyším hlavně mg - HÚÚÚÚÚÚÚÚÚ. Dřív mi to nevadilo, ale jak jezdím poslední dobou víc progressem, už mě mg ruší.

admirak

Příspěvek od admirak » 29.3.2007 21:28

Jabberwocky píše:Karotka: Prosimich, co jim to v tý tramvaji cvake? Zzuunnn a ŘACH, to jo, to beru, ale cvakcvakcvakcvak?
Že by relátka??

Uživatelský avatar
Jabberwocky
ďábelský pedagog
Příspěvky: 1849
Registrován: 27.5.2005 10:53
Bydliště: Pleased to meet you ... hope you guess my name ;-)

Příspěvek od Jabberwocky » 29.3.2007 21:27

Karotka: Prosimich, co jim to v tý tramvaji cvake? Zzuunnn a ŘACH, to jo, to beru, ale cvakcvakcvakcvak?

Uživatelský avatar
7080
Uživatel
Příspěvky: 1084
Registrován: 02.12.2005 13:40
Bydliště: V kopci mezi M 135 a M 22

Příspěvek od 7080 » 29.3.2007 21:25

demon píše:Já to tedy nijak zvlášť nezkoumal, ale nemůže opravdu nižší slyšitelnost Progressu wany způsobovat to, že je na rozdíl od ostatních umístěn na střeše a zvuk se tak šíří lépe a jinam ?
Určitě to je tím, že je výzbroj na střeše. Vevnitř je to trochu jak ve zrychlovači, slyšíš tam jen to šumění ventilátorů.

Uživatelský avatar
demon
Uživatel
Příspěvky: 6706
Registrován: 08.4.2006 16:32
Bydliště: Všude dobře, tak co doma...
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od demon » 29.3.2007 21:19

DavidD píše:No tím šuměním nemyslím vetilátory ani žádné převody...nýbrž výzbroj. Wana vydává stejný zvuk jako klasická reko T3, ale místo pískání je slyšet šumění....
Já to tedy nijak zvlášť nezkoumal, ale nemůže opravdu nižší slyšitelnost Progressu wany způsobovat to, že je umístěn na střeše, tedy venku a zvuk se tak šíří lépe a jinam, zatimco u ostatních vozů je Progress pod podlahou, tedy uvnitř vozu ?
Naposledy upravil(a) demon dne 29.3.2007 21:26, celkem upraveno 1 x.

Zamčeno