Tramvajové tratě a příslušenství

Nově budované tratě, řešení problematiky při výstavbě a rekonstrukcích, vozovny a vše s tím související. Nedílnou součástí jsou bohužel i tratě zrušené...

Moderátor: TRAM-FÓRUM

Odpovědět
Uživatelský avatar
pawel
Uživatel
Příspěvky: 2391
Registrován: 15.7.2004 23:10
Bydliště: M22 / U8

Re: Tramvajové tratě a příslušenství

Příspěvek od pawel » 20.9.2024 11:59

Proxy píše:
16.9.2024 8:10
Ovšem nevím, jak vyjádřit pohodlí cestujících. Jsem zvyklý jezdit tramvají z Barrandova a oproti autobusů musím ocenit, že tramvaj jede plynuleji. Když jsem jel přeplněným autobusem do Bohnic, tak jsem byl překvapený, že autobus ve stejné rychlosti jako tramvaj se nepříjemně kýval ze strany na stranu a házel nahoru a dolů. Nechápu, jak si tohle můžou starší lidé z Bohnic chválit. Já bych tím každý den jezdit rozhodně nechtěl.
Souhlas. Já občas místo 26 jezdíval 175 (hlavně když byly výluky okolo Mas. nádr.) a už jsem toho nechal, protože mi často po ránu bylo z tý jízdy šoufl. A to sedávám vepředu a nikdy mi v autě ani autobuse blbě nebývá/nebývalo. :)

Blaueminence
Uživatel
Příspěvky: 111
Registrován: 04.3.2012 21:48

Re: Tramvajové tratě a příslušenství

Příspěvek od Blaueminence » 20.9.2024 7:37

thriller2 píše:
17.9.2024 9:52
Blaueminence píše:
13.9.2024 12:10
..spočítat rentabilitu výstavby tramvajové trati při daném objemu provozu na trase Kobylisy - Krakov (téměř Bohnice)..
jako novostavba této tramvajové trati by se to ekonomicky vyplatilo jen ztěží (porovnával jsem tehdejší ceny za novostavby TT, tramvaje, autobusy, životnosti tramvají a autobusů, platy řidičů a tehdejší rozsah provozu, tj. tramvaje 2xT3 co dvě minuty vs. ekvivalentní počet autobusů). Naopak v tehdejším stavu. tj TT už existuje, jen se musí udržovat a pravidelně opravovat
O to mi právě jde. Není zcela fér to počítat vůči celé ceně novostavby - potřebuji z ní oddělit jen tu část ceny, která se přímo týká kolejiště a která se bude měnit při další velké rekonstrukci. (dejme tomu životnost cca 30 let)? Protože problém je, že se s tím sveze všelijaká rekonstrukce ulic, chodníků, sítí apod.

Dále netuším, jaká je běžná cena a četnost těch průběžných několikadenních oprav trati, které se dělají průběžně.

A dále autobusy svou jízdou zcela jistě výrazně poškozují vozovku, ale jejich vliv nelze prakticky oddělit od dalších aut, proto se dělá, jako by to neexistovalo.

A chápu, že úplně přesně to spočítat nejde, jen se snažím dobrat pravdě co nejblíže.

thriller2
Uživatel
Příspěvky: 1075
Registrován: 19.2.2009 19:29
Kontaktovat uživatele:

Re: Tramvajové tratě a příslušenství

Příspěvek od thriller2 » 17.9.2024 9:52

Blaueminence píše:
13.9.2024 12:10
..spočítat rentabilitu výstavby tramvajové trati při daném objemu provozu na trase Kobylisy - Krakov (téměř Bohnice)..
Kdysi jsem ze srandy počítal něco podobného pro trať Karlovo náměstí - Sídliště Řepy a vyšlo mi, že jako novostavba této tramvajové trati by se to ekonomicky vyplatilo jen ztěží (porovnával jsem tehdejší ceny za novostavby TT, tramvaje, autobusy, životnosti tramvají a autobusů, platy řidičů a tehdejší rozsah provozu, tj. tramvaje 2xT3 co dvě minuty vs. ekvivalentní počet autobusů). Naopak v tehdejším stavu. tj TT už existuje, jen se musí udržovat a pravidelně opravovat, byla trať podle mých jednoduchých výpočtů ekonomicky výhodná již v případě provozu s intervalem 4 minuty. Takže si myslím, že TT Kobylisy-Bohnice nemůže být ekonomicky výhodnější, než současný provoz autobusů, a pro její obhajobu se musí zohlednit další aspekty, jako například pohodlí, hluk, ovzduší, vliv na životní prostředí, městotvornost apod, což jsou často subjektivní kritéria. Já osobně mám tramvaje raději a byl bych raději za tramvaj jednou za 4 minuty než autobus po dvou minutách, občas bych z těch Bohnic sjel bez přestupu dolu do Holešovic nebo Libně a občasné zpoždění bych při takovém intervalu zkousnul. Ale v pravidelném dojíždění na metro bude tramvaj spíš obtěžovat a její jediná výhoda může být budoucí pokračování do Podbaby.

Uživatelský avatar
9001
Uživatel
Příspěvky: 10236
Registrován: 15.11.2003 18:49
Bydliště: Blízko konečné linky 24,51.
Kontaktovat uživatele:

Re: Tramvajové tratě a příslušenství

Příspěvek od 9001 » 16.9.2024 21:14

Proxy: Ono hlavním rozdílem u Barrandova byla neskákání v kolonách. Asi i proto trat nebudila odpor u místních a spíš jste na ní čekali jako na smilování :-). Bohužel uznávám, že někteří lide v Bohnicích mi přijde, že vysadili medikaci a vylezli z bran nemocnice do sídliště a podle toho reakce vypadají... Bohužel část jich i infiltrovala radnici P8 :-(.

Opravdu nebudou busy s klasikou? Já žil v tom, že se hrotí jenom osobní auta a bude max nějaká EURO6z.

Blaueminence : Počet řidičů. Všeobecně platí, že jakmile přichází ekonomická krize, stavy řidičů se naplní ;-). Bohužel v ČR dlouhodobě máme brutálně nízkou nezaměstnanost a aby to tady vůbec fungovalo, tak se masivně dováží pracovní síla nejenom z Bulharska, Rumunska, ale třetích zemí jako UA a další exSSSR země...

Blaueminence
Uživatel
Příspěvky: 111
Registrován: 04.3.2012 21:48

Re: Tramvajové tratě a příslušenství

Příspěvek od Blaueminence » 16.9.2024 9:33

Proxy píše:
16.9.2024 8:10
Do výpočtu rentability je nutné zahrnout, že od roku 2030 se zřejmě nebudou vyrábět autobusy se spalovacími motory pro provoz MHD. Takže je potřeba návratnost počítat ve vztahu s provozem elektrobusů či trolejbusů.

Ovšem nevím, jak vyjádřit pohodlí cestujících. Jsem zvyklý jezdit tramvají z Barrandova a oproti autobusů musím ocenit, že tramvaj jede plynuleji. Když jsem jel přeplněným autobusem do Bohnic, tak jsem byl překvapený, že autobus ve stejné rychlosti jako tramvaj se nepříjemně kýval ze strany na stranu a házel nahoru a dolů. Nechápu, jak si tohle můžou starší lidé z Bohnic chválit. Já bych tím každý den jezdit rozhodně nechtěl.
Na to bych potřeboval znát vozokilometrové náklady trolejbusu / elektrobusu. Ideálně takové, které zohlední vliv provozu na stárnutí baterie a tím její odpis, což bude podstatná částka.

Mimochodem, cenu takové běžné opravy trati - nikoli rekonstrukce by někdo věděl?

A vůbec největší neznámá - demografický vývoj řidičů, s nimiž je problém zejména u autobusů, u tramvají zřejmě taky, ale menší. A kolik bude potřeba jim za desítky let platit, aby nějací byli, to mi neřekne už nejspíš nikdo.

Uživatelský avatar
Proxy
Moderátor
Příspěvky: 2462
Registrován: 27.11.2003 14:29
Bydliště: 4,5,12,20,94
Kontaktovat uživatele:

Re: Tramvajové tratě a příslušenství

Příspěvek od Proxy » 16.9.2024 8:10

Do výpočtu rentability je nutné zahrnout, že od roku 2030 se zřejmě nebudou vyrábět autobusy se spalovacími motory pro provoz MHD. Takže je potřeba návratnost počítat ve vztahu s provozem elektrobusů či trolejbusů.

Ovšem nevím, jak vyjádřit pohodlí cestujících. Jsem zvyklý jezdit tramvají z Barrandova a oproti autobusů musím ocenit, že tramvaj jede plynuleji. Když jsem jel přeplněným autobusem do Bohnic, tak jsem byl překvapený, že autobus ve stejné rychlosti jako tramvaj se nepříjemně kýval ze strany na stranu a házel nahoru a dolů. Nechápu, jak si tohle můžou starší lidé z Bohnic chválit. Já bych tím každý den jezdit rozhodně nechtěl.

Blaueminence
Uživatel
Příspěvky: 111
Registrován: 04.3.2012 21:48

Re: Tramvajové tratě a příslušenství

Příspěvek od Blaueminence » 15.9.2024 11:03

Mně jde o něco trochu jiného, především o samotné variabilní náklady - kolik stojí samotná jízda. Ideálně pro různé typy vozidel - to by spočítat šlo?

Potom by mě zajímalo, kolik běžně stojí ty drobné údržby a opravy v průběhu životnosti trati.

A následně, jak oddělit v případě ceny výstavby / kompletní rekonstrukce samotná trať - tedy cokoli, co se přímo týká trati. Potřebuji odstínit různé opravy vozovek, sítí a další věci, které by se dělaly tak jako tak.

Uživatelský avatar
9001
Uživatel
Příspěvky: 10236
Registrován: 15.11.2003 18:49
Bydliště: Blízko konečné linky 24,51.
Kontaktovat uživatele:

Re: Tramvajové tratě a příslušenství

Příspěvek od 9001 » 14.9.2024 16:52

Tohle je pouze první etapa, která busy omezí velmi minimálně. Prakticky dáte pryč jenom 144 a nějak omezíte 102. Reálně po úplném dokončení nejspíš zůstane 152 (ale je otázka kudy, jestli kolem AAA a nebo podél TT), 202 (logicky, ale při jejím intervalu zanedbatelné) a asi největší řev bude u 177, kde tranzit směr Prosek je fakt velký.

Ke kapacitě. Je potřeba napsat, že ten km tramvaje je za solo T3. Podle standardů kvality PID odveze T3 63 cestujících, SD bus 53. ( Při sardinkách T3 110, ale což je dáno uspořádáním vozu 1+1).

Navíc musíte zohlednit i poptávku/nabídku a systém autobusů vs tram. V sedle jezdí v Bohnicicíh většina busů po 15 minutách (200 po 8, ale víkend jede po 15) Tramvaje mají přes sedlo výrazně menší omezení.

Blaueminence
Uživatel
Příspěvky: 111
Registrován: 04.3.2012 21:48

Re: Tramvajové tratě a příslušenství

Příspěvek od Blaueminence » 13.9.2024 12:10

Zdravím všechny,

rozhodl jsem se spočítat rentabilitu výstavby tramvajové trati při daném objemu provozu na trase Kobylisy - Krakov (téměř Bohnice). Srovnávám jednotlivé druhy fixních i variabilních nákladů. Jediné, s čím mám problém je dostat se k přesným číslům. Konkrétně:
  • Průměrné roční náklady na údržbu 1 km takové trati - zde http://www.vlcoun.cz/index.php/odjinud/ ... ji-miliony se uvádí 15 milionů za rok 2023, přičemž délka sítě je 21,7 km. Je tedy běžná cena za drobné opravy na kilometr trati (i v Praze) 691 244,24 Kč , dává takové číslo smysl? Předpokládám, že to jsou jen opravy a nikoli rekonstrukce.
  • Dále zde https://dopravni.net/mhd/6318/nova-fakt ... do-motola/ se údajně podle podle studie prodloužení metra A (kterou ale samotnou nemohu najít) uvádí náklady na osobokilometr
    • Metro 58 Kč/vozokm (54% Variabilní náklady)
    • Tramvaj 45 Kč/vozokm (75% Variabilní náklady)
    • Autobus 47 Kč/vozokm (85% Variabilní náklady)

    To vše se samozřejmě musí vydělit běžnou kapacitou.
Dokázal by mě někdo nasměrovat na více přesná aktuální čísla? Stále mi vychází, že tramvaj sveze za stejné peníze o 70% více lidí, ale dál se bez přesných čísel nedostanu. Inflaci samozřejmě zohledňuji a přepočítal jsem to na aktuální ceny.

Uživatelský avatar
Radek
Uživatel
Příspěvky: 1551
Registrován: 19.7.2004 10:00
Bydliště: Tento vlak tam končí
Kontaktovat uživatele:

Re: Tramvajové tratě a příslušenství

Příspěvek od Radek » 10.9.2024 10:58

Soutěží se nový radiový systém pro stavění výhybek. https://tenderarena.cz/dodavatel/seznam ... zka/732136
Požadavky: - obousměrná komunikace,
- jízda v následu (dva vlaky stejným směrem těsně za sebou).

Uživatelský avatar
9001
Uživatel
Příspěvky: 10236
Registrován: 15.11.2003 18:49
Bydliště: Blízko konečné linky 24,51.
Kontaktovat uživatele:

Re: Tramvajové tratě a příslušenství

Příspěvek od 9001 » 16.4.2024 19:34

Jenom škoda, že Hřib se rovnou nepochlubil, že zařízl Opletalovu...

Uživatelský avatar
Petrpes
Uživatel
Příspěvky: 2244
Registrován: 28.8.2008 22:03
Bydliště: psí bouda
Kontaktovat uživatele:

Re: Tramvajové tratě a příslušenství

Příspěvek od Petrpes » 16.4.2024 18:59

Do finále ještě nějaká voda ve Vltavě proteče... Pokud vše klapne jak má 🙃


Uživatelský avatar
demon
Uživatel
Příspěvky: 6727
Registrován: 08.4.2006 16:32
Bydliště: Všude dobře, tak co doma...
Kontaktovat uživatele:

Re: Tramvajové tratě a příslušenství

Příspěvek od demon » 16.4.2024 6:29

Naposledy upravil(a) demon dne 17.4.2024 6:15, celkem upraveno 1 x.

Uživatelský avatar
MOp
Administrátor
Příspěvky: 4745
Registrován: 18.1.2007 22:38
Bydliště: Všude dobře v Konstalu105N nejlíp!
Kontaktovat uživatele:

Re: Tramvajové tratě a příslušenství

Příspěvek od MOp » 03.4.2024 12:32

Jako určitou logiku by to mělo, ale kolik těch KT tam pravidelně jezdí? :-D Proč cpát zbytečně další miliony do výhybek a přidělávat si potenciální problémy..

Odpovědět