Jabberwocky píše:Promiňte drobný technický dotaz nezasvěceného: jak že se bez písku ta hranatá kola vyrobí? Tím že to prokluzuje?
V podstatě sis odpověděl sám. Když to řeknu jednoduše,
polopaticky, dochází ke smyku, kdy kolo je už zabržděné, ovšem vůz se setrvačností pohybuje dál. Třením kola o kolejnici se vytvoří tzv. plochy, čemuž se dá právě včasným pískováním předejít nebo alespoň omezit rozsah. Podobně je tomu při skluzu, tedy kdy se kolo roztáčí, ale nedostatečnou adhezí vůz stojí na místě nebo se rozjíždí neúměrně pomalu. Opět si pomůžeme pískem a krátkodobým povolením jízdy. Zde je však dobré dávat pozor, abychom se pískem neodizolovali.
Jistě už jsi někdy zaregistroval, když se při rozjezdu tramvaje evidentně motory ženou do vysokých otáček, ale tramvaj se rozjíždí velmi pomalu. To je přesně příapd skluzu.
Nejhorší je napadané listí, jakýsi blíže nedefinovatelný povlak - tzv. posmrkaná kolej a neméně nepříjemná je také posypová sůl, takže s nástupem zimy tento jev můžeš vypozorovat. Vzpomínám si, jak jsem se jednou nemohl vyhrabat při rozjezdu z křižovatky Táborská x Petra Rezka, když přímo přede mnou si to kluci z TSK sypali sůl...
Novější typy vozů mají protiskluzovou a protismykovou ochranu, v praxi to znamená, že tramvaj si to sama hlídá a v případě potřeby si i sama sype písek pod kola. Samozřejmě i v těchto vozech může řidič sypat ručně (nohou). Předpokládám, že kde hledat ve vozech ony pískovače, asi víš.
Jenom bych ještě podotknul, že né vždy se jedná skutečně o obutá kola - v letních měsících se občas na kolo přilepí kus asfaltu vyteklý ze spár mezi panely, ale poslechový efekt je stejný jako u zesmykovaných kol. Než se onoho nezvaného cestujícího zbavíš, může to trvat klidně i kolo...
Ad. zapůjčené vozy: Nevím, v čem konkrétně je dvojice 8380+8381 nejhorší na Pankráci, jednotlivé vozy nijak nesleduji, ale myslím, že by se dalo najít dost adeptů nepoměrně horších - mezi třístováky nejnižších čísel a hlavně mezi šumperáky lze (bohužel) najít skutečné hadry (netvrdím však, že neexistují vyjímky).