Škoda 14T (Porschetra)

Diskuze o všem, co v Praze přepravuje, přepravovalo a přepracovat bude cestující veřejnost...

Moderátor: TRAM-FÓRUM

Odpovědět
Uživatelský avatar
Absolut
Moderátor
Příspěvky: 5319
Registrován: 21.12.2005 12:28
Bydliště: Tam, kde vedle vytejká poslední flaška...

Re: Škoda 14T (Porschetra)

Příspěvek od Absolut » 03.8.2009 15:35

Panely BKV nám vykonaly obrovskou službu a v 80. letech zachránily několik tratí před zrušením. Rovněž stav krytu trati z panelů BKV byl v první polovině 80. let nesrovnatelně lepší než dosavadní dlažba.

Již v průběhu 80. let měly panely své vady. S provozem nových vozů, které jinak dynamicky působí na trať (nejde jen o zatížení), se vady projevují více. Kdybychom měli místo 14T jiné vozidlo bez otočných podvozků a/nebo bez rovnoměrného zatížení typu T3, závady by se jistě projevily také. Mimochodem v Budapešti moc dobře věděli, proč před provozem Combin na d-4/d-6 přestavěli větší část jejich trasy.

Panely BKV nám udělaly v Praze obrovskou službu a vděčíme jim za mnohé a je dobře, že tady byly, ale nejsou slučitelné s moderními NP vozy (opakuji, nejen 14T) a proto by se měly odebrat do betonářského nebe.

Uživatelský avatar
m@rtin
Uživatel
Příspěvky: 598
Registrován: 02.1.2007 19:29
Bydliště: Praha - Ruzyně

Re: Škoda 14T (Porschetra)

Příspěvek od m@rtin » 03.8.2009 14:48

trainzjohny píše:
m@rtin píše:...Já pořád nepochopím, co je na 14T tak strašně nevyhovujícího? Znovu opakuji, že tramvaj podobné koncepce jezdí po celé Evropě a že i Praha má linky, kde by 14T vůbec nevadila - 7, 8, 11, 16, 19, 21..třeba...
Tak to ti vysvětlím hned a snadno, proto že Praha není celá Evropa. Bohužel si stále většina z nás myslí že co funguje v Evropě či v Americe je to nejlepší i pro nás ... ale ono ne.
Pokud máš placaté město jako Paříž, kde tramvaje máš na samostatných tělesech, zatáčky pod poloměr 50 metrů nejsou a ještě není víc jak jednou za kilometr tak tam klidně vozy koncepce 14T měj, ale to není to co Praha. Pak je to také o kvalitě kolejí, všude v Evropě se používají podstatně kvalitnější koleje a také jsou v mnohem lepším stavu. A další věcí je pak přístup DPP k vypravování. Dokud budou 14T brány jako náhrada 2xT a budou tvořit základ nízkopodlažních garancí, tak je to v řiti.
Ano, v době nákupu to byla asi jedna z nejschůdnějších cest, ale to neznamená, že to byla cesta dobrá. Já třeba bych za ty šílený prachy radši udělal 500 wan a měl bych garance na všech linkách (pokud beru cenu 14T 58mil a wany 7mil tak to vychází).
To mi nemusíš vysvětlovat, v celé Evropě jsem mohl navštívit tak zhruba již 40 provozů a sám moc dobře vím, že Praha specifická jako celek samozřejmě je. Ovšem linky 7, 8, 16 nebo 21 nejsou specifické vůbec. Jezdí vesměs po rovině a jejich vytíženost není nijak dramatická.

Placatost měst u tramvaje 14T nehraje vůbec žádnou roli - 14T je 100% adhezní a supervýkonná tramvaj, té kopce rozhodně nevadí. Zatáčky v křižovatkách jsou také úplně všude v Evropě a nejsou nijak ostřejší než ty Pražské. Zmiňovat Paříž je nesmysl, tam jsou vybudované 4 linky za městem a jedná spíš o něco jako vlako-tramvaj. Proč chodit tak daleko? Stačí zajít do Vídně, Mnichova, Norimberka nebo Stutgartu. Tam jsou snad poloměry zatáček jiné než v Praze? NEJSOU!

Jediné s čím souhlasím je stav tratí, ale tady si nejsem úplně jist, zda 14T naopak neukázaly na to, že stav tratí je v katastrofálním stavu a nezačal se řešit. Ostatně, Combina, Končary, Citasy nebo Pesy mají +- stejné nápravové tlaky, takže co ta Praha tehdy měla koupit jiného? 3W taky ještě nebyla.

Děláme z komára velblouda - 14T nejsou tak strašné jak se obecně traduje. Až tu bude dostatek 15T, mohou se Poršetry vyhnat například na linky 7, 8 a 25, kde kapacitně budou stačit, v obloucích přimazávat okolky a bude. Souhlasím, že současný stav, kdy jsou nasazovány na páteřní linky vhodní opravdu není.

Uživatelský avatar
MOp
Administrátor
Příspěvky: 4741
Registrován: 18.1.2007 22:38
Bydliště: Všude dobře v Konstalu105N nejlíp!
Kontaktovat uživatele:

Re: Škoda 14T (Porschetra)

Příspěvek od MOp » 03.8.2009 12:44

Netvrdil bych orají, ale spíše dostatečně poukazují na určitá místa. Zejména poukazují na tratě v bkv panelech ve špatném stavu..

Uživatelský avatar
Jabberwocky
ďábelský pedagog
Příspěvky: 1849
Registrován: 27.5.2005 10:53
Bydliště: Pleased to meet you ... hope you guess my name ;-)

Re: Škoda 14T (Porschetra)

Příspěvek od Jabberwocky » 03.8.2009 12:01

Jak už sem psal tuším pan :absolut , možná je dobře, že 14T ten mizerný svršek rozorají definitivně. Aspoň se začne konat.

Uživatelský avatar
trainzjohny
Moderátor
Příspěvky: 3141
Registrován: 10.9.2006 15:06
Bydliště: Konečná 9,10,16,58,59
Kontaktovat uživatele:

Re: Škoda 14T (Porschetra)

Příspěvek od trainzjohny » 03.8.2009 12:00

demon píše:Přístup DPP do toho netahej, výrobce bohužel 14T prezentoval jako náhradu za 2xT (ono to taky délkově odpovídá), takže jí DP svévolně nemůže nasadit místo 1xT, protože to Ropid nezaplatí.
Řešením by byla úprava (zkrácení) intervalu, což je taky na Ropidu.
Ale dají se přednostně vypravovat na linky které nejezdí tak narvané, jejich nasazování (svého času) na 9,10,22 apod bylo zcela nevhodné vzhledem k jejich malé kapacitě. Oproti linkám 11,16,19 apod. kde je poptávka mnohem menší. Zase na 1xT je dost velká.

Uživatelský avatar
demon
Uživatel
Příspěvky: 6713
Registrován: 08.4.2006 16:32
Bydliště: Všude dobře, tak co doma...
Kontaktovat uživatele:

Re: Škoda 14T (Porschetra)

Příspěvek od demon » 03.8.2009 11:45

Akribius píše:A pokud skutečně je vypravenost někde na 60%,tak to není dobré hospodaření.Jen mám dojem,že Praha přeci není zase tak bohaté město.
Prázdninová vypravenost jednoho typu tramvaje !
Pochybuju, že ta celková v Oslu bude nějak výrazně jiná než v Praze, pokud odečteme trvale odstavené vozy, které nám ve statistikách dělají trochu bordel...
trainzjohny píše:A další věcí je pak přístup DPP k vypravování. Dokud budou 14T brány jako náhrada 2xT a budou tvořit základ nízkopodlažních garancí, tak je to v řiti.
Přístup DPP do toho netahej, výrobce bohužel 14T prezentoval jako náhradu za 2xT (ono to taky délkově odpovídá), takže jí DP svévolně nemůže nasadit místo 1xT, protože to Ropid nezaplatí.
Řešením by byla úprava (zkrácení) intervalu, což je taky na Ropidu.

Akribius
Uživatel
Příspěvky: 196
Registrován: 16.8.2004 15:57
Bydliště: nedaleko stanice linky 5 Veitvet a přímo u stanice busu 60 Veitvetstubben

Re: Škoda 14T (Porschetra)

Příspěvek od Akribius » 03.8.2009 11:30

Trainzjohny- s první částí v podstatě souhlas.
Jenom bych "newanizoval",vyhlásil bych VŘ s jasnými požadavky a dostatkem času na přípravu a s tím,že toho budu chtít 310.To už by se vyplatilo všem firmám,co mají s tramkami něco společného, začít kreslit,počítat atd.
V přechodném období bych řešil NP provozem KT a část T3 bych dal do wan,ale ne víc jak 15-20ks.
Navíc má Praha NP busy,ty lze také dočasně použít pro vozíčkáře (ne jako náhrada tramvaje,ale třeba speciální linka,kde je vyšší poptávka).

Jestli muselo být 60 14T,aby byly později 15T,tak se s tím nic nenadělá,ale je to cca 3 mld. v řiti.A pokud skutečně je vypravenost někde na 60%,tak to není dobré hospodaření.Jen mám dojem,že Praha přeci není zase tak bohaté město.

Uživatelský avatar
trainzjohny
Moderátor
Příspěvky: 3141
Registrován: 10.9.2006 15:06
Bydliště: Konečná 9,10,16,58,59
Kontaktovat uživatele:

Re: Škoda 14T (Porschetra)

Příspěvek od trainzjohny » 03.8.2009 10:38

m@rtin píše:...Já pořád nepochopím, co je na 14T tak strašně nevyhovujícího? Znovu opakuji, že tramvaj podobné koncepce jezdí po celé Evropě a že i Praha má linky, kde by 14T vůbec nevadila - 7, 8, 11, 16, 19, 21..třeba...
Tak to ti vysvětlím hned a snadno, proto že Praha není celá Evropa. Bohužel si stále většina z nás myslí že co funguje v Evropě či v Americe je to nejlepší i pro nás ... ale ono ne.
Pokud máš placaté město jako Paříž, kde tramvaje máš na samostatných tělesech, zatáčky pod poloměr 50 metrů nejsou a ještě není víc jak jednou za kilometr tak tam klidně vozy koncepce 14T měj, ale to není to co Praha. Pak je to také o kvalitě kolejí, všude v Evropě se používají podstatně kvalitnější koleje a také jsou v mnohem lepším stavu. A další věcí je pak přístup DPP k vypravování. Dokud budou 14T brány jako náhrada 2xT a budou tvořit základ nízkopodlažních garancí, tak je to v řiti.
Ano, v době nákupu to byla asi jedna z nejschůdnějších cest, ale to neznamená, že to byla cesta dobrá. Já třeba bych za ty šílený prachy radši udělal 500 wan a měl bych garance na všech linkách (pokud beru cenu 14T 58mil a wany 7mil tak to vychází).

Akribius
Uživatel
Příspěvky: 196
Registrován: 16.8.2004 15:57
Bydliště: nedaleko stanice linky 5 Veitvet a přímo u stanice busu 60 Veitvetstubben

Re: Škoda 14T (Porschetra)

Příspěvek od Akribius » 03.8.2009 10:10

Budiž,přesvědčili jste mě,že 14T je nutnost pro mnohem lepší,doufejme,15T.Ve středu jedu na 4 dny do Prahy,ale 15T asi neuvidím.Kdy se vůbec uvažuje,že by mohla poprvé s lidma? Pokud bude vše OK.

Uživatelský avatar
m@rtin
Uživatel
Příspěvky: 598
Registrován: 02.1.2007 19:29
Bydliště: Praha - Ruzyně

Re: Škoda 14T (Porschetra)

Příspěvek od m@rtin » 03.8.2009 8:38

Akribius píše:To normální je.Ale přeci normální není,že si koupím auto s tím,že firmě přispěju na vývoj lepšího a sám zatím budu jezdit v nevyhovujícím.Raději si počkám na lepší,které plně využiju.
Akribe, toto je přesně česká úvaha. Siemens aby mohl vyrobit Combino, taky někde potřeboval přihrát zakázku, ze který si zaplatil vývoj. Snad si nemyslíš, že Siemens vyhrává v Německu veřejné zakázky čistě? Stejné je to s Alstomem a Citadisama ve Francii.

Pamatuji si, jak se generální ředitel DP Mnichov před léty vyjádřil, že chce ULFy namísto Combin, že Combina nejsou vhodná pro provoz v Mnichově. Siemens se tehdy vyjádřil, že ULFy v Mnichově rozhodně jezdit nebudou... a také nejezdí!

Já pořád nepochopím, co je na 14T tak strašně nevyhovujícího? Znovu opakuji, že tramvaj podobné koncepce jezdí po celé Evropě a že i Praha má linky, kde by 14T vůbec nevadila - 7, 8, 11, 16, 19, 21..třeba.

Že byla zakázka 14T ušitá namíru Škodovce se nám nemusí zrovna líbit, jen by mě ale zajímalo, jaké tramvaje by Praha jako měla v roce 2003 objednat? Projděte si trh NP tramvají v roce 2003 a zjistíte, že nevyhovující nebo s nedostatky alias 14T byly v Evropě snad všechny tramvaje. Kdyby se zakázka přiklepla Siemensu, budou šotouši zas nadávat, že to nedostala česká firma a že zůstaneme navždy banánovou republikou. Člověk bude nadávat vždy... Protekcionismu sice dovolený není, ale především francouzské a německé firmy jsou v Evropě tak protěžované, že nějaká zakázka Prahy Škodovce opravdu nikomu neublíží a jsem rád, že 15T je česká tramvaj s přidanou hodnotou pro nás pro všechny (vývoj a výzkum sofistikovaných výrobků, které se vyprodukují u nás je mnohem důležitější než montovny v Nošovicích, i když si to řada z nás ani neuvědomuje).

Uživatelský avatar
Jabberwocky
ďábelský pedagog
Příspěvky: 1849
Registrován: 27.5.2005 10:53
Bydliště: Pleased to meet you ... hope you guess my name ;-)

Re: Škoda 14T (Porschetra)

Příspěvek od Jabberwocky » 02.8.2009 23:24

No, jen aby ses dočkal - kde nic není, ani smrt nebere a třeba by se bez zakázky na 60 vozů 14T sháněly peníze na vývoj 15T ještě teď. Tím neříkám, že je takový postup nějak extra košer, ale úplně nepochopitelné to taky není.

Akribius
Uživatel
Příspěvky: 196
Registrován: 16.8.2004 15:57
Bydliště: nedaleko stanice linky 5 Veitvet a přímo u stanice busu 60 Veitvetstubben

Re: Škoda 14T (Porschetra)

Příspěvek od Akribius » 02.8.2009 21:49

To normální je.Ale přeci normální není,že si koupím auto s tím,že firmě přispěju na vývoj lepšího a sám zatím budu jezdit v nevyhovujícím.Raději si počkám na lepší,které plně využiju.

Uživatelský avatar
OMH
Moderátor
Příspěvky: 1789
Registrován: 23.3.2009 21:11
Bydliště: Praha 1
Kontaktovat uživatele:

Re: Škoda 14T (Porschetra)

Příspěvek od OMH » 02.8.2009 21:02

Akribius píše:Někdy mám dojem,že Praha koupila NP tramvaj a zaplatila tím Škodovce vývoj 15T.
A nemyslíš, že takto to je ve všem a celkem logicky? Že prodejem jednoho typu výrobku se financuje vývoj příštího výrobku? A je jedno zda to je auto, tramvaj, či jiné výrobky. Při dobré ekonomické situaci Škodovky lze předpokládat, že zisk z prodaných vozů 15T půjde částečně na vývoj nového vozidla, tak to zkrátka chodí :D

Uživatelský avatar
MOp
Administrátor
Příspěvky: 4741
Registrován: 18.1.2007 22:38
Bydliště: Všude dobře v Konstalu105N nejlíp!
Kontaktovat uživatele:

Re: Škoda 14T (Porschetra)

Příspěvek od MOp » 02.8.2009 20:21

Skoda 14T je vyborna na rychlodrazni trate, pripadne ji pouzit jako vlakotramvaj. Nejlepe by bylo postavit trat do Jesenice a tam je posilat.

Akrib: napis mi mejla na fotozurnal@prazsketramvaje nebo zde uved adresu, neco ti napisu.

Uživatelský avatar
demon
Uživatel
Příspěvky: 6713
Registrován: 08.4.2006 16:32
Bydliště: Všude dobře, tak co doma...
Kontaktovat uživatele:

Re: Škoda 14T (Porschetra)

Příspěvek od demon » 02.8.2009 20:12

Akribius píše:Někdy mám dojem,že Praha koupila NP tramvaj a zaplatila tím Škodovce vývoj 15T.
To není dojem, to je realita. Přesně tak to totiž je.
Nekoupila-li by Praha 60 14T, neměli bychom dneska funkční vzorek 15T. Z těch 3 mld. se prostě platil její vývoj.
fricoolinek2 píše:Astra má 2 podvozky a oba jsou hnané? Tak by snad měl bejt 100% hnaná, ne?
Asi bylo myšleno 100% NP...

Odpovědět