T3R.P, T3R.PV (krnovy), T3R.PLF (wany)

Diskuze o všem, co v Praze přepravuje, přepravovalo a přepracovat bude cestující veřejnost...

Moderátor: TRAM-FÓRUM

Odpovědět
Uživatelský avatar
9001
Uživatel
Příspěvky: 10212
Registrován: 15.11.2003 18:49
Bydliště: Blízko konečné linky 24,51.
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od 9001 » 14.9.2006 20:42

Proč má Motol soupravu T3R.P 8424 + 8425? To zase nemají vozy??

Jenki

Polarita

Příspěvek od Jenki » 14.9.2006 8:11

...zda by jsi nechtěl o takovémto tematu zplodit něco více...

Možná, kdyby měl den asi tak 36 hodin...

Uživatelský avatar
slimman
Uživatel
Příspěvky: 501
Registrován: 21.1.2005 20:28
Bydliště: Praha 10

Příspěvek od slimman » 13.9.2006 19:44

I.am.good píše:Jenki - tvé znalosti + spisovatelský talent zakládá otázku, zda by jsi nechtěl o takovémto tematu zplodit něco více - třeba článek na naší mateřskou stranu :wink:
Dobrý nápad. Já našel v kompu uloženo, co o tom kdysi dávno Jenki psal na jiném DF. 8-) :) Ono se totiž vždy stane, že se někdo za čas zeptá zas a zas a dotazy se pořád opakují.

I.am.good

Příspěvek od I.am.good » 13.9.2006 19:19

Jenki - tvé znalosti + spisovatelský talent zakládá otázku, zda by jsi nechtěl o takovémto tematu zplodit něco více - třeba článek na naší mateřskou stranu :wink:

Uživatelský avatar
demon
Uživatel
Příspěvky: 6713
Registrován: 08.4.2006 16:32
Bydliště: Všude dobře, tak co doma...
Kontaktovat uživatele:

Re: Otočená polarita

Příspěvek od demon » 13.9.2006 19:17

Jenki píše:Několik poznámek k otočené polaritě ...
Díky za info, ale celá ta debata vznikla na tom, že prý údajně z důvodu jiné polarity a jiného tvaru kol nemůže wana v Praze jezdit. Odpověď je jednoduchá, Liberec i Praha používají shodnou polaritu napětí v troleji i shodný kuželový tvar kol, takže wana klidně může po Praze jezdit.
Ostatní: wana je delší i než T6, ale má lepší průjezdní profil než KT8.

Uživatelský avatar
Pepa
Uživatel
Příspěvky: 2152
Registrován: 30.11.2003 9:45
Bydliště: 6004

Příspěvek od Pepa » 13.9.2006 19:04

Hlavně má průjezdní profil jako KT8

Zdenek1

Příspěvek od Zdenek1 » 13.9.2006 18:22

Aby si jí Praha vyzkoušela, protože je trochu delší než normální T3
je jeste delsi nez T6?

Jenki

Otočená polarita

Příspěvek od Jenki » 13.9.2006 16:02

Několik poznámek k otočené polaritě :

1. Proč vznikla otočená polarita
Protože 2nápravovým tramvajím bylo šumafuk, jaká je polarita troleje (viz dále), vzniklo rozdělení polarity na + a - víceméně náhodně. U polarity - v troleji je menší problém s bludnými proudy kolem tratě (proto - polarita je dodnes v Ostravě, kde je pod kolejema trubek až moc a Eisenwerk Witkowitz AG ve 20. a 30. letech vyprodukoval spousty žalob na Mährisch - Ostrauer Lokalbahn AG na téma "vaše blbě uzemněná elektrická místní dráha nám sežrala spoustu trubek"). Dokonce v historii (1900 - 1920) existovaly napájecí systémy, kde se + a - v troleji střídalo; důvodem bylo, že se v elektrárně postavil 1 dynamo s vývody +600, 0 (ta šla do kolejí) a -600V a jednotlivé úseky + a - se střídaly, takže se zpětný proud nemusel vracet až do elektrárny ale vyrovnával se "někde" na trati.

2. Kde vím o otočené polaritě :
Historické systémy se střídáním + a - : mám podrobné Siemensí schéma z Varšavy a Katowic ("Schlesisches Dampfbahn" 785mm), pravděpodobný výskyt i jinde v Evropě.
Dnešní otočená polarita : Ostrava, Brno (CZ), Košice (SK), Grudziaz (PL), Lodž (nevím jistě) (PL).
Heidelberg (DE) je asi jediný DE provoz, kde toto bylo, ale otočili polaritu na + v troleji v roce 1976 (traduje se že poté, kdy tam po meziměstské trati z Mannheimu nebo Weinheimu poprvé přijel nový vůz OEG se statickým měničem - viz dále).
Na železnici byla otočená polarita (- v troleji) do loňska na Lipence (1500V).

3. Jak na otočenou polaritu reagují vozy dle výzbrojí :
a) vozy s kontrolérem (ať už dvounápravové dřeváky nebo starší vozy z SRN od Düwagu nebo z NDR Gotha) mají polaritu libovolnou, protože všem komponentům je to jedno. Maximálně se musí otočit polarita magnetické zhášecí komory na stykačích, pokud tam nějaké jsou.
b) vozy s poloautomatickým řízením (koncepce PCC, různé Düwag šílenosti typu "Kiepe Schalterautomatik", SIMATIC / GEAMATIC řízení kontroléru v Darmstadtu s proudovými čidly apod.) vyžadují úpravu řídících obvodů (např. u PCC otočení polarity řídící cívky omezovacího relé - viz ostravská T1 v Mostě), většinou ale jde jen o přehození pár drátů.
c) vozy s jakoukoliv polovodičovou technikou na VN, ať už to je statický měnič nebo pohon = průser (viz dále).

4. Jak reagují jednotlivé komponenty na otočenou polaritu :
a) stejnosměrný sériový motor (který je úplně ve všem kromě asynchronů) je na polaritě nezávislý. Směr otáček se změní, pokud přepólujete JENOM cívky nebo JENOM kotvu; pokud otočíte oboje nic se nestane. Mnozí lidé si myslí, že se bude točit naopak, jako když otočíte napájení do PIKO vláčku, jenomže v PIKO vláčku je motorek s permanentním magnetem, takže otáčíte JENOM kotvu. Kdybyste z motorku vyrvali i magnety a dali tam opačné tak to pojede tam kde předtím.
Tento motor taktéž pohání i motorgenerátor u PCC nebo nabíječ u Düwagu nebo Gothy (btw. divili byste se, co všechno Gotha u Düwagů obkreslila), takže se taky nic nemění, vše se točí furt stejně.

b) stykače, kontroléry a jiné spínací přístroje se dají pro účel vztahu k polaritě rozdělit na 3 skupiny :
ba) bez zhášením (vypínač typu "pakeťák") - to je jedno
bb) se zhášením cívkou ("velké" stykače, kontroléry) - oblouk je vytlačován z komory pomocí magnetického pole zhášecí cívky. Když otočíte směr proudu ve zhášecí komoře otočí se i směr proudu ve zhášecí cívce, takže síla na oblouk jde stejným směrem a funkčnost je stejná.
bc) se zhášením pomocí permanentního magnetu v komoře - tam je třeba magnet otočit, jinak bude oblouk místo ven ze stykače tlačen dovnitř a dopadne to blbě. Typické pro tramvaje Tatra pro stykače kaloriferu nebo topení, na tyto stykače se vyráběly normální (bez označení) a otočené (s červenou tečkou) komory.

c) bleskojistky
Prakticky všechny bleskojistky, ať už histrická "růžková" nebo ty nejmodernější jsou vůči polaritě imunní. Pouze u nás nejrozšířenější bleskojistka ČKD ze 60. - 80. let je na polaritu citlivá, ty "otočené" mají na základně (spojené s kostrou vozu) vyražené znaménko + a ty ostatní jsou bez označení.

d) silová elektronika : opět lze rozdělit na 2 skupiny
da) "neizolovaná" (typicky starší staťáky, pohony TV1, TV3, TV8) je prakticky neotočitelná nebo jen za cenu velkých zásahů; např. do TV3 existují "otočené" tyristory pro OV, BM, KE (ve stejném pouzdře otočená součástka). Jde prakticky o to, že - nebo + pól musí být shodný s kostrou přístroje, jinak je spousta srandy a vypotřebovaných hasičáků.
db) "izolovaná" (typicky moderní staťáky) - má na vstupu svorky + a - které se zapojí podle polarity v daném provozu a tím to hasne.
dc) "skoro izolovaná" (typicky moderní asynchronní výzbroje) - rozdíl mezi ukostřeným + nebo - je výzbroji principiálně ukradený, ale bolelo by to různá čidla, ochrany, filtry, odrušovací bazmegy a jiné drobnosti, bez kterých to prostě nepojede a ty se musí překopat. Sice to s největší pravděpodobností nevyhoří, ale vyhlásí to spoustu errorů a Störungů a nepojede.

e) elektronická bižuterie (různé indikátory trolejového napětí, měřiče spotřeby, hlídače izolačního stavu a podobné kraviny) - většinou mají na vstupu ochranné diody, takže akorát nepůjdou, ale nic jim to neudělá.

I.am.good

Příspěvek od I.am.good » 13.9.2006 15:31

Anonymous píše:...ale vůz bude skutečně týden až dva jezdit v pražských ulicích jako vložené pořadí.. nechte se překvapit kde..
Mno, já dnes od vrchnosti při skládání na koleje slyšel, že v pondělí jede zase domů....tak se nechme skutečně překvapit :wink:

P_V
Uživatel
Příspěvky: 4085
Registrován: 23.11.2003 18:49

Příspěvek od P_V » 13.9.2006 13:24

PvvS píše:pro dopravni odporniky:
Nektery Dp maji opacnou polaritu troleje (- pol v troleji) , ((Brno, Ostrava , Kosice) . Nektery maji i jiny profil a sirku obuti (Brno kosice). proto tyto vozy bez prepolovani a prezuti nelze provozovat na jinych sitich. Brno ma tusim 100m a Ostrava 110mm. Praha by mela mit 90mm a uzsi okolky.
A jaktože při jednom DOD v Mostě mohla jezdit ostravská tramvaj?

Uživatelský avatar
Tonda Ježek
Uživatel
Příspěvky: 1080
Registrován: 30.11.2003 22:54
Kontaktovat uživatele:

Re: Proč?

Příspěvek od Tonda Ježek » 13.9.2006 11:52

Honzík píše:A proč musí v Praze jezdit jedna liberecká tramvaj? K čemu to je? Počkejme si na svoje wany. Ale tohle je fakt trapná situace. Zbytečně se bude tramvaj přesouvat z města do města. :roll:
Aby si jí Praha vyzkoušela, protože je trochu delší než normální T3. Proto si ji chce DP vyzkoušet kde a jak projede. A pak také máme volby za dveřmi a představitelé města možná chtějí asi občanům ukázat, co jim pořídí za hezkou tramvaj a jak se o nás vlastně strašně moc starají :wink:

Honzík
problémový jedinec
Příspěvky: 284
Registrován: 07.10.2004 11:11
Bydliště: Praha 4 Lhotka
Kontaktovat uživatele:

Proč?

Příspěvek od Honzík » 13.9.2006 11:19

A proč musí v Praze jezdit jedna liberecká tramvaj? K čemu to je? Počkejme si na svoje wany. Ale tohle je fakt trapná situace. Zbytečně se bude tramvaj přesouvat z města do města. :roll:

Návštěvník

Příspěvek od Návštěvník » 13.9.2006 7:32

demon píše:No jasně že ty podvozky jsou původní Liberecký, takový ani v Praze nemáme... 8-) Jasně, už do toho nerejpejme a buďme rádi za to co máme. Sakra, doufam že to nečte nikdo z Liberce, jinak už nám nepůjčej ani uhlík do motoru... :?
Tak to tě hned na úvod zklamu - lidé nejenom z Libereckého DP to zde čtou pravidelně a někdy se při tom i znamenitě baví..

Vzhledem k tomu, že to bude nejspíše náplní příštího úvodníčku, nemohu sdělit podrobnosti, ale vůz bude skutečně týden až dva jezdit v pražských ulicích jako vložené pořadí.. nechte se překvapit kde..

Uživatelský avatar
demon
Uživatel
Příspěvky: 6713
Registrován: 08.4.2006 16:32
Bydliště: Všude dobře, tak co doma...
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od demon » 12.9.2006 23:54

Pepa píše:Můžu rejpnout? Ten vůz už s podvozkama přišel a jelikož sem ji viděl stále na tom traileru tak pochybuju, že přijela bez podvozků, složili ji, dali ji nějaké naše podvozky a zase ji posadili na trailer... Nebo což je taky možné, podvozky poslali do Liberce a tam je přendali aby byla připravená pro provoz v Praze...docela morbidní čachry že? :lol: Můžem bejt rádi, že nepřišla na 1000mm podvozkách... :lol:
No jasně že ty podvozky jsou původní Liberecký, takový ani v Praze nemáme... 8-) Jasně, už do toho nerejpejme a buďme rádi za to co máme. Sakra, doufam že to nečte nikdo z Liberce, jinak už nám nepůjčej ani gumičku do stěrače... :?
Naposledy upravil(a) demon dne 16.9.2006 18:04, celkem upraveno 1 x.

Uživatelský avatar
Pepa
Uživatel
Příspěvky: 2152
Registrován: 30.11.2003 9:45
Bydliště: 6004

Příspěvek od Pepa » 12.9.2006 23:47

Můžu rejpnout? Ten vůz už s podvozkama přišel a jelikož sem ji viděl stále na tom traileru tak pochybuju, že přijela bez podvozků, složili ji, dali ji nějaké naše podvozky a zase ji posadili na trailer... Nebo což je taky možné, podvozky poslali do Liberce a tam je přendali aby byla připravená pro provoz v Praze...docela morbidní čachry že? :lol: Můžem bejt rádi, že nepřišla na 1000mm podvozkách... :lol:

Odpovědět