Škoda 15T ForCity

Diskuze o všem, co v Praze přepravuje, přepravovalo a přepracovat bude cestující veřejnost...

Moderátor: TRAM-FÓRUM

Odpovědět
Uživatelský avatar
demon
Uživatel
Příspěvky: 6706
Registrován: 08.4.2006 16:32
Bydliště: Všude dobře, tak co doma...
Kontaktovat uživatele:

Re: Škoda 15T ForCity

Příspěvek od demon » 26.9.2008 16:28

Jabberwocky píše:Design čela není špatný, ale přijde mi opravdu velmi kotasovský, konservativní, až skoro okoukaný. Z fotek mi to připadá takové ... nijaké.
Mě se teda 15T líbila od začátku, ale v reálu na mě udělala ještě větší dojem a alespoň z toho co bylo v Berlíně vystaveno, je pro mě jasnou královnou.
Posuďte sami...

P.S. Omlouvám se za ty panťáky, ale volného prostoru a času bylo opravdu pomálu...
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.

Uživatelský avatar
Absolut
Moderátor
Příspěvky: 5319
Registrován: 21.12.2005 12:28
Bydliště: Tam, kde vedle vytejká poslední flaška...

Re: Škoda 15T ForCity

Příspěvek od Absolut » 26.9.2008 14:03

Ahoj po návratu z Berlína :-) Koukám, že téma 15T se tady žhaví co to jde :-) No to je ostatně dobře :-)

Koukám, že toho ještě není plný internet - takže Mazlík osobně a jeho model na Innotrans '08
15t-berlin-innotrans-20080924.JPG
15t-model-berlin-innotrans-20080924.JPG

Uživatelský avatar
Jabberwocky
ďábelský pedagog
Příspěvky: 1849
Registrován: 27.5.2005 10:53
Bydliště: Pleased to meet you ... hope you guess my name ;-)

Re: Škoda 15T ForCity

Příspěvek od Jabberwocky » 26.9.2008 13:44

Tak jsem si konečně prohlédl fotky 15T na páteři a mám dvě poznámky, věcnou a (řekněme) obecnou:
1) Design čela není špatný, ale přijde mi opravdu velmi kotasovský, konservativní, až skoro okoukaný. Z fotek mi to připadá takové ... nijaké. Tramvaj hodně připomíná M1, ale to byla půlka 90. let. Je to pochopitelně naprosto subjektivní a nemá smysl se o tom přít, ale mně se 14T líbí víc. (Ovšem leccos se může změnit, až ji uvidím na vlastní oči.)
2) Pokaždé mě pobaví, když vidím, jak si obstarožní (případně úporně udržovaní) strejdové na každou podobnou trachtaci nechají dovést mladinké samičky, které jsou tam sice ještě zbytečnější než oni strejdové, ale být tam prostě musejí... Nic proti tomu, ale je to takové theatrum mundi :devilsmokin

Uživatelský avatar
9001
Uživatel
Příspěvky: 10208
Registrován: 15.11.2003 18:49
Bydliště: Blízko konečné linky 24,51.
Kontaktovat uživatele:

Re: Škoda 15T ForCity

Příspěvek od 9001 » 23.9.2008 21:26

Proxy píše: Možná bych uvažovat, aby 15T měla proti dveřím sklápěcí sedačky alá Citybus. Když by jelo méně lidí, tak by si všichni sedli. Když bude nával, využije se prostor k stání...
H
Tohle bych právě nedělal a to vidím jako velkou zlost v Citybusech, když si důchodci jsou schopni sedačku sklopit v naprosto narvaném buse...

Uživatelský avatar
Proxy
Moderátor
Příspěvky: 2458
Registrován: 27.11.2003 14:29
Bydliště: 4,5,12,20,94
Kontaktovat uživatele:

Re: Škoda 15T ForCity

Příspěvek od Proxy » 23.9.2008 18:49

trainzjohny píše:To jsi mi připomněl mojí dnešní cestu vozem 14T kde maminka s kočárkem uháněla přes půlku zastávky aby mohla do vozu vlízt nejmenšíma dveřma které jako jediné mají schod, tedy posledníma.... jenom jsem valil bulvy :roll: páč tohle jsem opravdu ještě neviděl, tedy předtím.
Já ano :wink: právě v té Ostravě - tedy tam to byl tatínek s golfáčemi, který následně projel celým Triem až k vyhraženému místu pro kočárky :lol:

Uživatelský avatar
trainzjohny
Moderátor
Příspěvky: 3140
Registrován: 10.9.2006 15:06
Bydliště: Konečná 9,10,16,58,59
Kontaktovat uživatele:

Re: Škoda 15T ForCity

Příspěvek od trainzjohny » 23.9.2008 17:38

To jsi mi připomněl mojí dnešní cestu vozem 14T kde maminka s kočárkem uháněla přes půlku zastávky aby mohla do vozu vlízt nejmenšíma dveřma které jako jediné mají schod, tedy posledníma.... jenom jsem valil bulvy :roll: páč tohle jsem opravdu ještě neviděl, tedy předtím.

Uživatelský avatar
Proxy
Moderátor
Příspěvky: 2458
Registrován: 27.11.2003 14:29
Bydliště: 4,5,12,20,94
Kontaktovat uživatele:

Re: Škoda 15T ForCity

Příspěvek od Proxy » 23.9.2008 15:19

Bald píše:Je to asi pravda, v běžně plné tramvaji jsou tak 3 stojící u dvou sedadel, pokud to není našlapané. Sedadel taky není 8, ale asi 5 - 6, takže výrazný nárůst obsaditelnosti by nebyl. Podle fotek na mě ale prostor působí stísněně, málo místa na průchod...
No, každý má na to jiný názor. Vhodný kompromis by asi opravdu bylo dvojsedačky vypustit v prostoru dveří. Mě se vcelku líbilo uspořádání v RT6, kde působil nástupní prostor velice prostorným dojmem a kdo by cestoval po zmíněných štrekách např. na Bílou horu nebo Lehovec, vyšplhal nad podvozky s příjemným odpružením.
Nakonec uznávám, že trochu pořešit dveřní prostor by nebylo na Škodu :wink: Možná bych uvažovat, aby 15T měla proti dveřím sklápěcí sedačky alá Citybus. Když by jelo méně lidí, tak by si všichni sedli. Když bude nával, využije se prostor k stání...
Hlavní výhoda by byla pro maminky s kočárky, páč by nemuseli přemýšlet jakými dveřmi nastoupit. Vzpomínám si, že v Ostravě byla před pár lety v novinách debata o tom, že je fajné mít garantované nízkopodlažní spoje, ale když každý np-spoj má místo pro kočárky u jiných dveří, tak to není moc ideální :oops:

Josef
problémový jedinec
Příspěvky: 492
Registrován: 24.3.2008 18:10

Re: Škoda 15T ForCity

Příspěvek od Josef » 23.9.2008 8:26

Natáhnout si nohy? Proč by si někdo v metru natahoval nohy... Že by pro pohodlí? A bezohledně na ostatní cestujicí? No, metro si myslím není stavěno nato, aby si někdo natahoval nohy... #-o

Uživatelský avatar
Bald
Uživatel
Příspěvky: 248
Registrován: 09.6.2005 13:12
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Škoda 15T ForCity

Příspěvek od Bald » 23.9.2008 7:59

Pravdu budeš mít v tom, že to musí splnit ty zkoušky. Pokud to Škoda vidí jako případnou regiotram, musí to být masivnější.
Výzbroj bych do toho už tolik netahal, těžší střechu plnou stykačů a celkově těžké staré výzbroje na RT6 nesou sloupky tenčí než na klasice, a to jsou okna v gumě, tzn nelze je započítat coby nosný prvek. A kdo někdy viděl výzbroj na sarančeti, tak ví, že opravdu těžká je tam jen baterka, případně větráky. Tady to nebude jiný.

Nic - je ještě brzo na nějaké závěry či kritiku. Tramvaj jsem ještě neprohnal ani ji neprolezl a většina lidí je z toho monstra unešená. Nakouknu na vlákno později 8-)

Uživatelský avatar
MOp
Administrátor
Příspěvky: 4740
Registrován: 18.1.2007 22:38
Bydliště: Všude dobře v Konstalu105N nejlíp!
Kontaktovat uživatele:

Re: Škoda 15T ForCity

Příspěvek od MOp » 22.9.2008 23:48

Vzhledem k tomu, že je na střeše umístěna x-tunová výzbroj, je pochopitelné, že musí být střecha únosnější a sloupky širší + musí splnit pevnostní zkoušky..

Uživatelský avatar
Bald
Uživatel
Příspěvky: 248
Registrován: 09.6.2005 13:12
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Škoda 15T ForCity

Příspěvek od Bald » 22.9.2008 23:34

jendelin.i píše:..."Normální obsaditelnost" v provozu MHD (ne dobytčák) je 4 os./m2, a to se podle příslušných standardů kvality ještě násobí procentem menším než 100%, takže jeden stojící zabírá (při vhodném uspořádání sedadel) prakticky stejně jako sedící
Je to asi pravda, v běžně plné tramvaji jsou tak 3 stojící u dvou sedadel, pokud to není našlapané. Sedadel taky není 8, ale asi 5 - 6, takže výrazný nárůst obsaditelnosti by nebyl. Podle fotek na mě ale prostor působí stísněně, málo místa na průchod...
No, každý má na to jiný názor. Vhodný kompromis by asi opravdu bylo dvojsedačky vypustit v prostoru dveří. Mě se vcelku líbilo uspořádání v RT6, kde působil nástupní prostor velice prostorným dojmem a kdo by cestoval po zmíněných štrekách např. na Bílou horu nebo Lehovec, vyšplhal nad podvozky s příjemným odpružením.

Ještě otázka na ty, co se s vozem setkali - má to opravdu tak silné stěny, nebo se to zdá? Oproti 5cm silné bočnici na KT/T mě to přijde o dost silnější, že mezi tím lepeným sklem a vnitřní stěnou je 8-10cm parapet.

sdf

Re: Škoda 15T ForCity

Příspěvek od sdf » 22.9.2008 22:30

Bald píše:ULF vs Škoda - tam je v ceně obrovský rozdíl. Např. Tříčlánkový Bombardier pro Frankfurt vychází údajně na cca 100M Kč a je to tramvaj podstatně lacinější než ULF. Koncepčně je to LT38. Ta Škodovka je za 66M? Myslím že jo. ULF vychází, nebo nedávno vycházel na 150M v 30m dlouhé variantě.
Myslím, že ten cenový rozdíl takový není... Doporučuji se podívat do nějakého čísla Dopravního magazínu, kde píšou většinou i ceny kontraktů na zahraniční tramvaje, a většinou tam ceny vychází někde okolo 2,5 - 3,5 milionů EUR. Ostatně ceny nemůžou být příliš rozdílné, páč komponenty jsou velice podobné. Nejsme v Rusku, kde jsou schopní vyrobit něco alá RT6 v ceně do 2 milionu EUR.[/quote]

Cena druhej serie Viedenskych ULFov je 357 mil Euro za 150 ks. Pravda je, ze sa jedna zmiesanu dodavku - typ A (24m) a typ B (35m).
Vozidla su plne klimatizovane. 8-) Priemerna cena 1 ks predstavuje 2.38 mil Euro (cca. 57 m CZK), rozhodne ziadna tragedia.
Zdroj: http://www.mp-video.at/ULF/ULF-151-Bilder/index.html
Podrobne info o ULFoch (nemecky) http://www.mp-video.at/ULF/index.asp

Uživatelský avatar
jendelin.i
Uživatel
Příspěvky: 219
Registrován: 22.9.2008 10:56
Bydliště: 1500m přes kopec k 10 (+17 už teď 2000m)

Re: Škoda 15T ForCity

Příspěvek od jendelin.i » 22.9.2008 21:15

Bald píše:Podle mě, vzhledem k tomu, že je to tramvaj v které se zas tolik času v porovnání s vlakem netráví,
V porovnání s vlakem méně, ale u tramvají v Praze jsou hojné oba způsoby cestování - krátké popojíždění (hlavně v centru), ale i dlouhé jízdy na radiálních tratích (Barrandov, Modřany, Řepy).
Bald píše: je dvojřada sedadel dost nepraktická. Hned z několika důvodů. Člověk sedící u okna je blokován cestujícím u uličky, a z toho důvodu si dost lidí sedá právě k uličce a místo u okna je prázdné. Většina lidí raději zůstane stát, než aby žádala uvolnění přístupu k oknu. Buď proto, že jedou kousek, nebo se jednoduše stydí.
To je (bohužel) pravda, a proto by měl být poměr jednosedaček a dvojsedaček v tramvaji vyvážený. Dvojsedačky zase vyhledávají vícečlené skupinky cestujících známých, příbuzných apod. 15T, u které se na jedné straně 40% bočnice otvírá jen s jednosedačkami bych považoval za výsměch standardům kvality.
Bald píše:Těch 8, nebo kolik, židlí v prostřední řadě zabírá místo pro dobrých 20-25 stojících.
Svatá prostoto, uvědomte si už všichni konečně, že 8os./m2 je pro spočtení max. nápravového tlaku, dimenzování motorů, brzd apod., ale tím to končí! "Normální obsaditelnost" v provozu MHD (ne dobytčák) je 4 os./m2, a to se podle příslušných standardů kvality ještě násobí procentem menším než 100%, takže jeden stojící zabírá (při vhodném uspořádání sedadel) prakticky stejně jako sedící :roll:
Bald píše:Zkrátka ideální pro Prahu, kde MHD využívá vysoké procento obyvatel, je uspořádání známé z Alstomů, prvních T6, původních Ečs a 81-71.
Možná to není pro milovníky elektrik správný názor, ale dle mě žebřiňák budou mít cestující vždycky nejradši, protože často jezdí pár stanic, a nezajímá je tvar sesle, barva, jejich počet a další nesmysly. Zajímá je tyč, které se chytnou a místo, kam se vejdou.
V případě Škodovky si navíc myslim, že si tento fakt uvědomují, nicméně těch 40 lidí navíc by vozidlo nejspíš přetížilo. Zatímco metro se v Plzni odlehčuje, tramvaje jsou těžší a těžší. Holt zákon zachování hmoty funguje.
Co se týče beden na kola - moc cizokrajných tramvají jsem nepoznal, ale dost se mi líbily Siemensky ve Frankfurtu. Tam jsou v každém článku 4 bedny, a tašky lze dát před nohy. Ale zase - Frankfurt není Praha, tramvaje tam narvané nejezdí.
Takto by to šlo. Ale z některých náčrtků, kde jsou nad každým kolem dvě sedačky zády k sobě, a prostor pro nohy "nad kolejnicovou brzdou", mám pocit, že se tam stěží vejdou jedny nohy, natož dvoje + taška.
Karotka píše: Lidi si zvykli se mačkat u dveří, zatímco sedačky zůstávají prázdné. V 15T by možná stačilo odebrat jen pár sedaček naproti dveřím = max. 8 ks, to by snad ještě hmotnostně vyhovovalo.
Imho možný kompromis k diskusi.
Proxy píše:Problém je jen v metru, kde si spousta lidí natáhne nohy tak aby si už nikdo ostatní nemohl vedle nich sednout...
Podle mě jsou sedačky v metru moc blízko proti sobě. Řešilo se to nakolmením opěradla, ale to je k ničemu, protože tu řiť do koutka stejně nedostanu, ledaže bych spolknul pravítko, nebo se předklonil a opřel rukama o stehna, ale to je příjemné tak jednu stanici. Chtělo by to jednosesli natočit zády k bočnici, jak už se tady psalo, lidi tak stjně sedají.

Uživatelský avatar
Bald
Uživatel
Příspěvky: 248
Registrován: 09.6.2005 13:12
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Škoda 15T ForCity

Příspěvek od Bald » 22.9.2008 21:06

Josef píše:....Já myslím,že ze sedačkama tu nikdo nic nedělá, tak je i zbytečné to řešit...
S tímto přístupem můžeme diskuzi uzavřít :wink: tramvaj je na světě a neuděláme nic s ničím. Ostatně - i kdyby nebyla.

Uživatelský avatar
Bald
Uživatel
Příspěvky: 248
Registrován: 09.6.2005 13:12
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Škoda 15T ForCity

Příspěvek od Bald » 22.9.2008 21:00

Proxy píše:... většinou tam ceny vychází někde okolo 2,5 - 3,5 milionů EUR. Ostatně ceny nemůžou být příliš rozdílné, páč komponenty jsou velice podobné. Nejsme v Rusku, kde jsou schopní vyrobit něco alá RT6 v ceně do 2 milionu EUR.
Je to možné, já čerpal z toho, co mi říkal kamarád z Frankfurtu, převáděl Bombardýra na koruny a bylo to kolem stovky - taky byl jiný kurz Eura je to pár let zpátky. Cenu ULFu jsem vybrousal na netu, ale neověřoval. Takže je to možné, že jsem v cenách mimo.
Nicméně tady nejde jen o díly, cenu ovlivní i cena práce, která je u nás v této oblasti nízká. A díky tomu budou lacinější i komponenty, ta tramvaj má vysoké procento našich dílů.

Odpovědět