T3, T3M, T3SU, T3SUCS

Diskuze o všem, co v Praze přepravuje, přepravovalo a přepracovat bude cestující veřejnost...

Moderátor: TRAM-FÓRUM

Odpovědět
Uživatelský avatar
fricoolinek2
Uživatel
Příspěvky: 2474
Registrován: 23.3.2005 21:38
Bydliště: 4 5 12 20 54 120 130 170 230 558 601 RIP: 6 13 14 126 128 192 246 247 248 501 514
Kontaktovat uživatele:

Re: T3, T3M, T3SU, T3SUCS

Příspěvek od fricoolinek2 » 08.12.2019 17:35


Uživatelský avatar
demon
Uživatel
Příspěvky: 6446
Registrován: 08.4.2006 16:32
Bydliště: Všude dobře, tak co doma...
Kontaktovat uživatele:

Re: T3, T3M, T3SU, T3SUCS

Příspěvek od demon » 08.12.2019 13:50

von Špilberk píše:
08.12.2019 11:09
Tak ještě dotaz na T6: ta přece nerekuperuje, ale Barrandov při výpadku proudu sjet může, takže u ní je to s chlazením výzbroje jak :?: (brzdové odpory jsou taky na střeše, dobrý, ale co zbytek :?: )
Motory mají vlastní chlazení, takže pro ně se nic nemění a měnič je chlazen motorem na 24V, takže taky no problem.
XSC píše:
08.12.2019 11:13
Nebyl ještě u té tyristorky nějaký problém s automatickým odbuzením motorů, což se na cestu nahoru na Barrandov moc nehodí? Nebo to je jen u klasiky?
Odbuzení by pro motory problém být mohl, ale spíš v létě a napomáhá jim i to, že se tam teď lítá závratných 40 (30, 20, 15...), navíc od dob provádění zkoušek (někdy 2003 tušim), kdy jsme měli v provozu motory v třídě izolace B (130 °C), máme dneska v provozu motory v třídě izolace H-C (180-220°C).

XSC
Uživatel
Příspěvky: 1566
Registrován: 19.11.2004 21:38
Bydliště: 8,24,B

Re: T3, T3M, T3SU, T3SUCS

Příspěvek od XSC » 08.12.2019 12:53

Spíš nejednalo. Někde v hloubi fóra to tu je pro každý typ popsané, proč u něj byl s Barrandovem problém. To stoupání není sice tak strmé jako Trojská, ale je dost dlouhé, takže jak cesta nahoru, tak hlavně dolu působí starším strojům problémy. Navíc pro běžného cestujícího mezi T3, T3M a T3RP zas takový rozdíl není.

Uživatelský avatar
fricoolinek2
Uživatel
Příspěvky: 2474
Registrován: 23.3.2005 21:38
Bydliště: 4 5 12 20 54 120 130 170 230 558 601 RIP: 6 13 14 126 128 192 246 247 248 501 514
Kontaktovat uživatele:

Re: T3, T3M, T3SU, T3SUCS

Příspěvek od fricoolinek2 » 08.12.2019 11:52

Nemohlo se v případě Barrandova jednat i tak o trochu "politickou záležitost", kdy prostě nebylo žádoucí, aby supermoderní trať "hyzdily" staré tramvaje, resp. aby obyvatelé Barrandova nemuseli přesedat z relativně nových autobusů (připomínám, že třeba Karosa KB B900 byly staré nanejvýš 6 let) do starých tramvají?

XSC
Uživatel
Příspěvky: 1566
Registrován: 19.11.2004 21:38
Bydliště: 8,24,B

Re: T3, T3M, T3SU, T3SUCS

Příspěvek od XSC » 08.12.2019 11:13

Nebyl ještě u té tyristorky nějaký problém s automatickým odbuzením motorů, což se na cestu nahoru na Barrandov moc nehodí? Nebo to je jen u klasiky?

von Špilberk
Uživatel
Příspěvky: 4202
Registrován: 23.2.2012 8:27
Bydliště: 15 minut chůze od vozovny Pankrác

Re: T3, T3M, T3SU, T3SUCS

Příspěvek od von Špilberk » 08.12.2019 11:09

demon: @3644
tak konečně to začíná dávat nějaký smysl, bohužel takovéhle technické detaily, co který vůz dělá/nedělá při výpadku proudu by mohly být na našich supr školeních, ale nejsou. #-o
Tak ještě dotaz na T6: ta přece nerekuperuje, ale Barrandov při výpadku proudu sjet může, takže u ní je to s chlazením výzbroje jak :?: (brzdové odpory jsou taky na střeše, dobrý, ale co zbytek :?: )

Uživatelský avatar
demon
Uživatel
Příspěvky: 6446
Registrován: 08.4.2006 16:32
Bydliště: Všude dobře, tak co doma...
Kontaktovat uživatele:

Re: T3, T3M, T3SU, T3SUCS

Příspěvek od demon » 08.12.2019 10:29

Asi se očekává, že si Progress energii potřebnou k provozu ventilátorů vyrobí sám rekuperací, což může platit právě do zastavení, pak už se nejspíš dynamika nenabudí.
Na rozdíl od toho vozy bez rekuperace budou závislé na někom jiném, kterej se sice ve špičce dá očekávat, ale nemusí se k nim ta energie dostat přes sekce, nebo jí schramstne někdo jinej.
V tomhle to má tyristorka mnohem lepší než zrychlovač, protože bude-li v okamžiku výpadku nabuzená dynamika, tak normálně zůstane brzdit až do prvního zastavení, měnič zas tolik nehřeje, odporníky se chladí vzduchem a motory ty dvě minuty bez problému vydrží, zatímco zrychlovač se za tu dobu spolehlivě rozpálí do běla.
Dělali se na tohle téma nějaké výzkumy a zkoušky, jejich výsledky jsem sice kdysi viděl, ale zdárně zapomněl.
Takže sice jde o chybu, která se ale dá pochopit, protože donedávna mohla Pankrác vypravovat všechno všude, takže to varovný světýlko vzadu v hlavě, co maj tak pečlivě vypěstovaný v Hloubětíně, nestihlo zablikat a která žádnym zásadnim způsobem nemohla ohrozit provoz, vůz ani cestující, jen prostě nahrála různym Bořivojum a OhMájGodum ke smečování na jejich nízký pudy.

von Špilberk
Uživatel
Příspěvky: 4202
Registrován: 23.2.2012 8:27
Bydliště: 15 minut chůze od vozovny Pankrác

Re: T3, T3M, T3SU, T3SUCS

Příspěvek od von Špilberk » 08.12.2019 8:31

Nejsem depák, ani elektrikář. Jsem řidič a říkám to tak, jak nás to učili. Jestli je to jinak, tak :smt102

Afterman
Uživatel
Příspěvky: 143
Registrován: 14.9.2012 21:43

Re: T3, T3M, T3SU, T3SUCS

Příspěvek od Afterman » 07.12.2019 20:14

Ano na baterie.
U T3(M) je potřeba chladit i motory v podvozku, to funguje jen když pracuje motorgenerátor, a ten pracuje jen když je proud. Proto taky pro tramvaje T3 (SU, M) platil pokyn, že při výpadku napájení je při brždění potřeba dokončit brždění, zastavit a už se nerozjíždět.
Naproti tomu u T3RP a dalších typů platí při jízdě z Barrandova, že se má jet až dolů do Hlubočep, aby nestály vlaky na estakádě kvůli případné komplikované evakuaci cestujících.
A jak se dá rozběhnout přes baterii soustava ventilátorů na RP, když ventilace je napájena střídavým proudem ze statického měniče?

von Špilberk
Uživatel
Příspěvky: 4202
Registrován: 23.2.2012 8:27
Bydliště: 15 minut chůze od vozovny Pankrác

Re: T3, T3M, T3SU, T3SUCS

Příspěvek od von Špilberk » 07.12.2019 19:19

P_V píše:
07.12.2019 18:47
U ostatních typů tramvají, co tam mohou, jsou větráky na baterii, nebo jak je to zajištěno?
Ano na baterie.
U T3(M) je potřeba chladit i motory v podvozku, to funguje jen když pracuje motorgenerátor, a ten pracuje jen když je proud. Proto taky pro tramvaje T3 (SU, M) platil pokyn, že při výpadku napájení je při brždění potřeba dokončit brždění, zastavit a už se nerozjíždět.
Naproti tomu u T3RP a dalších typů platí při jízdě z Barrandova, že se má jet až dolů do Hlubočep, aby nestály vlaky na estakádě kvůli případné komplikované evakuaci cestujících.

P_V
Uživatel
Příspěvky: 3856
Registrován: 23.11.2003 18:49

Re: T3, T3M, T3SU, T3SUCS

Příspěvek od P_V » 07.12.2019 18:47

U ostatních typů tramvají, co tam mohou, jsou větráky na baterii, nebo jak je to zajištěno?

sajmon
Uživatel
Příspěvky: 24
Registrován: 28.9.2019 18:59

Re: T3, T3M, T3SU, T3SUCS

Příspěvek od sajmon » 07.12.2019 17:21

P_V píše:
07.12.2019 15:33
A co té tyristorce vadí? Má odpory na střeše, tam dobře luftují, na rozdíl od klasiky.
Problém by údajně byl při výpadku 600V, při jízdě dolů by se nechladila výzbroj.

P_V
Uživatel
Příspěvky: 3856
Registrován: 23.11.2003 18:49

Re: T3, T3M, T3SU, T3SUCS

Příspěvek od P_V » 07.12.2019 15:33

A co té tyristorce vadí? Má odpory na střeše, tam dobře luftují, na rozdíl od klasiky.

Uživatelský avatar
Bobik
Uživatel
Příspěvky: 4669
Registrován: 23.6.2008 21:02
Bydliště: Letná - tam co je ten největší tunel v republice

Re: T3, T3M, T3SU, T3SUCS

Příspěvek od Bobik » 07.12.2019 15:13

von Špilberk píše:
07.12.2019 15:10
...jako řadový řidič nejsem oficiálně o zákazu jízd nějakého typu TRAM na Barrandov informován a nemám k dispozici žádný předpis, ve kterém by to bylo...
„Ale pane Dente, ty plány byly přístupné na místním plánovacím úřadě tři čtvrtě roku.
To jo, a jakmile jsem se to dozvěděl, hned jsem se taky na ně šel podívat, včera odpoledne to bylo. Zrovna jste se nenamáhali na ně upozorňovat, co? Jako třeba že byste to někomu řekli, nebo tak něco na ten způsob.
Ale ty plány byly vyvěšeny...
Vyvěšeny? Musel jsem je nakonec jít hledat do sklepa.
Tam je oddělení, kde je vyvěšují.
S baterkou.
Asi byl zrovna výpadek proudu.
A schody zřejmě taky vypadly.
Podívejte se, našel jste to oznámení nebo ne?
Ale jo, našel. Na dně zamčené registračky, a tu vecpali na zrušený záchod a na dveře dali ceduli Pozor, leopard!“ (Stopařův průvodce po galaxii)


Aby to s tím předpisem ohledně jízd na Barrandov nebylo podobné... 8-) :lol:

von Špilberk
Uživatel
Příspěvky: 4202
Registrován: 23.2.2012 8:27
Bydliště: 15 minut chůze od vozovny Pankrác

Re: T3, T3M, T3SU, T3SUCS

Příspěvek od von Špilberk » 07.12.2019 15:10

No, ve staré D1/2 bylo jasně napsáno, že jen T3R a T6. Stará D1/2 měla totiž extra kapitolu o podmínkách jízdy na trati na Barrandov. Pak někdo vymyslel, že předpisy mají být obecné a neřešit konkrétní místo a kapitola zmizela. Stejně jako zmizel odstavec, že Trojskou dolů max. 25 km/h a byl nahrazen obyčejnou OR na drátě, která tam předtím nebyla.
Takže jako řadový řidič nejsem oficiálně o zákazu jízd nějakého typu TRAM na Barrandov informován a nemám k dispozici žádný předpis, ve kterém by to bylo. Ovšem jako osoba informovaná na "modrých" bych se asi cukal, kdybych dostal ve výpravně k deskám l.4 klíče k tyristorce, ale spousta řidičů nejsou šotouši a je to pro ně "jen" práce (není myšleno jako kritika, ale konstatování faktu), takže jsou jim takovéhle věci jedno. :smt102

Odpovědět