Uvedeným argumentoval někdejší vedoucí "školního" při učení nepoužívat pravé směrovky při stanicování v zastávce bez ostrůvku, protože TRAM má v zastávce vždy přikázáno zastavit = zastavuje nezávisle na vůli řidiče. Nepomohly námitky, že existují zastávky občasné, v nichž zastavovat nemusí - jež řidiči IAD podle DZ rozeznat nemohou.Silniční zákon, HLAVA 1, § 2 Vymezení základních pojmů píše:Pro účely tohoto zákona
...
n) stát znamená uvést vozidlo do klidu nad dobu dovolenou pro zastavení,
o) zastavit znamená uvést vozidlo do klidu na dobu nezbytně nutnou k neprodlenému nastoupení nebo vystoupení přepravovaných osob anebo k neprodlenému naložení nebo složení nákladu,
p) zastavit vozidlo znamená přerušit jízdu z důvodu nezávislého na vůli řidiče,
...
B) Původně mnou citované bylo dle pořadí uvedení v zákoně - ano, § 30 - odst.1 je zevšeho nejdůležitější, ale ostatní (zejména tučně zvýrazněné) jsou podpůrné argumenty k použití směrovek "z důvodu bezpečnosti" (podpoření podmínky § 30 - odst.1):
1.) § 30 - odst.2 = TRAM ještě před vjezdem do zastávky "dá řidičům za sebou včasnou informaci o zastavení" (ne každý řidič IAD jezdí neustále stejnými místy a zná polohu TRAM zastávek bez ostrůvku)
2.) § 26 - odst. 1 = díky předchozímu bodu mají mít následující vozidla sníženou rychlost = má být bezpečný vstup do vozovky vedle TRAM
3.) § 25 - odst. 5 = defakto zastavení TRAM v zastávce bez ostrůvku se rovná zastavení u krajnice, páč v podstatě je to "dočasné přiblížení krajnice k TRAM"
4.) § 21 - odst. 7 = zastavení v zastávce bez ostrůvku může být bráno za "jinou změnu směru jízdy", protože i autobus/trolejbus mohou jet v pruhu podél obrubníku a "naráz" zastavit v zastávce bez zálivu (tak jako jakákoliv IAD "jen tak" u chodníku) bez změny směru jízdy - všechna tato vozidla v daných situacích zastavují "závisle na vůli řidiče na dobu nezbytně nutnou k neprodlenému nastoupení nebo vystoupení přepravovaných osob" = mají povinnost při tom dát zanamení o změně směru.
C) Ještě je tu souvislost s:
= Použití a (zejména) vypnutí pravé směrovky se dá považovat za POKYN DOPRAVCE "můžete/(již) nesmíte vstouvit do vozovky"!Silniční zákon - ODDÍL 4 , § 49 Přeprava osob vozidlem hromadné dopravy osob píše:(1) Osoba, která čeká na zastávce vozidla hromadné dopravy osob, nastupuje do tohoto vozidla, přepravuje se v něm nebo z něj vystupuje, se musí chovat tak, aby neohrožovala bezpečnost provozu na pozemních komunikacích.
(2) Osoba, která čeká na zastávce vozidla hromadné dopravy osob, smí v zastávce bez nástupního ostrůvku vstoupit do vozovky až po zastavení vozidla hromadné dopravy osob v zastávce.
(3) V případech uvedených v odstavcích 1 a 2 je osoba povinna uposlechnout pokynů dopravce.
(4) Vyžadují-li provozní nebo jiné závažné důvody, aby osoby při vystupování z vozidla hromadné dopravy osob mimo zastávku nebo nastupování do něj mimo zastávku vstoupily do vozovky, je dopravce oprávněn zastavovat ostatní vozidla.