Železniční most Výtoň - bourat nebo ne?
Moderátor: TRAM-FÓRUM
- MKzB
- Uživatel
- Příspěvky: 317
- Registrován: 19.1.2007 16:49
- Bydliště: Bezkov (u Vídně)
- Kontaktovat uživatele:
Re: Železniční most Výtoň - bourat nebo ne?
Jako Znojmák můžu dát za příklad znojemský viadukt nad údolím Dyje.
Původní most, který projektoval buď sám Eifel, nebo jeho žáci, tam stál cca do roku 1992, kdy byl pro katastrofální stav nahrazen vojenským provizoriem.
Vojenské provizorium tam vydrželo dalších cca 20 let.
Teď tam máme nový most, trať je elektrifikovaná z Rakouska a jezdí po něm vlak z Vídně.
Původní most, který projektoval buď sám Eifel, nebo jeho žáci, tam stál cca do roku 1992, kdy byl pro katastrofální stav nahrazen vojenským provizoriem.
Vojenské provizorium tam vydrželo dalších cca 20 let.
Teď tam máme nový most, trať je elektrifikovaná z Rakouska a jezdí po něm vlak z Vídně.
Re: Železniční most Výtoň - bourat nebo ne?
Mně ten vítězný návrh připadá přijatelný. Jen tu barvu bych dal jinou. Bílá byla moc výrazná a navíc by v historicky nedlouhé době zašla. Bronzová je zas taková, no jak bych to řekl,
s metalízou. Dal bych antracit, jelikož je to součástí panoramatu historického města. Nicméně nejvíc by se mi líbil most se spodní nosnou konstrukcí, jaké mají v Praze tradici až na jedno Patrikovo dílo, aby z něj měli p.t. kaštani nerušený výhled na Hradčana. Zadání by tedy nemělo být "most který připomíná předchůdce", ale "most který decentně zapadne na místo".
Re: Železniční most Výtoň - bourat nebo ne?
Tohle je širší otázka na obsah "sdělení" té či oné vizáže (hraničící s off-topic). Osobně bych viděl zásadní změnu u těch domů v tom, že tehdy byla náplní jejich 'image' kultura, dnes je to spíš business, kapitál, technologie ("podívejte, jak vzývám klasiku už od antiky" vs. "proti síle naší společnosti jsi takhle maličký" nebo "podívejte, jak dokonale naleštěnou kostku budoucnosti dokážeme do toho města dát"). U mostu to byla už tehdy ta technologie (přiznaná vizáž konstrukce), jenže se nám od té doby technologie změnila. Mě se obecně taky víc líbí klasika, ale to vidí každý jinak. Otázkou pak zůstává, zda se přidržet té přiznané technologie (dnes už jiné), nebo konzervovat vzhled co tam doteď byl, nebo nějak reflektovat styl přítomný v okolí, nebo jít za krásou dle něčího vkusu (koho vybrat?), nebo nějaký kočkopes... Že to nemá snadné řešení, to vidíme a je to jasné, ale že je třeba tu starou konstrukci vůbec vyměnit, v tom jsme asi zajedno. Toť otázka technická. (Fuj, to jsem se rozkecal...)
Re: Železniční most Výtoň - bourat nebo ne?
Napodobenina mostu by měla jiné proporce, když by musela unést tři koleje místo dvou. Také se požaduje nižší hlučnost, tedy průběžné štěrkové lože. Ta vana má rovněž viditelně větší tloušťku i hmotnost.
Napodobenina na Prašňáku se mi nelíbí, protože se nepovedla. Je tam dlouhý betonový mantinel a v něm v pravidelných rozestupech kulatá okénka, mezi nimi nepravidelně spáry. Jenže původní most měl ta okénka s výraznou obrubou, byla po dvojicích a spáry viditelné neměl. Mělo to zajímavý rytmus, který tam teď není.
Domy před 100 lety (no spíš před 120+ lety) byly pokryty katalogovým kýčem
ale ano, stále lepší než jednolitá plocha skla.
Napodobenina na Prašňáku se mi nelíbí, protože se nepovedla. Je tam dlouhý betonový mantinel a v něm v pravidelných rozestupech kulatá okénka, mezi nimi nepravidelně spáry. Jenže původní most měl ta okénka s výraznou obrubou, byla po dvojicích a spáry viditelné neměl. Mělo to zajímavý rytmus, který tam teď není.
Domy před 100 lety (no spíš před 120+ lety) byly pokryty katalogovým kýčem

- trainzjohny
- Moderátor
- Příspěvky: 3130
- Registrován: 10.9.2006 15:06
- Bydliště: Konečná 9,10,16,58,59
- Kontaktovat uživatele:
Re: Železniční most Výtoň - bourat nebo ne?
Já kupříkladu nechápu, proč není ve hře možnost postavit obdobný most. Na Prašňáku se to udělalo a to původní most byl asi třetinový a nešlo o žádný zázrak který by byl vidět. Tady si myslím, že by se dala vyrobit konstrukce podobného vzhledu (dneska už asi ne nýtovaná, to se neumí) ale třeba svařovaná, technologických možností je ...
Jenomže ono se celou dobu neřeší koncepce, jen se vybralo řešení a teď se řeší, proč je správné a jediné možné. Bohužel.
Obecně se dřív s minimem techniky dokázalo co dnes se vší technikou, 3D tiskem, laseorvým zaměřením, počítačovou simulací a podobně nedokážeme ani napodobit. Vždy když jdu "starou" Prahou tak obdivuji jak před 100 lety stavěli krásné domy a kolik práce dalo udělat fasády, aby byly pěkné a dnes se tam nabouchá skleněný panel vedle skleněného panelu a šmitec.
Jenomže ono se celou dobu neřeší koncepce, jen se vybralo řešení a teď se řeší, proč je správné a jediné možné. Bohužel.
Obecně se dřív s minimem techniky dokázalo co dnes se vší technikou, 3D tiskem, laseorvým zaměřením, počítačovou simulací a podobně nedokážeme ani napodobit. Vždy když jdu "starou" Prahou tak obdivuji jak před 100 lety stavěli krásné domy a kolik práce dalo udělat fasády, aby byly pěkné a dnes se tam nabouchá skleněný panel vedle skleněného panelu a šmitec.
- Karosák
- Uživatel
- Příspěvky: 3849
- Registrován: 07.2.2008 18:49
- Bydliště: Wydzielone korytarze
- Kontaktovat uživatele:
Re: Železniční most Výtoň - bourat nebo ne?
Tříkolejné je to až k Vyšehradu. Aktuálně probíhající rekonstrukce kolejiště Smíchova bude mít severní zhlaví připravené rovněž pro tříkolejné napojení. Kapacita je už teď vyčerpána a nadále bude potřeba jako sůl. Shnilý je to děsně a hluk také není úplně zanedbatelný. Já mám jasno. Tady prostě sentiment stranou. Jestli ho někdo chce zachraňovat, určitě bude mít možnost si ho odvézt. Připravované/probíhající investice z obou břehů doufám rozhodnou. Nový most přizpůsobit panoramatu. Já jsem taky vetešnej a rád zachraňuju staré věci, ale tady fakt nene. Taky jsem zamáčkl slzu, když bagry zahrnovaly zeminou do propadliště dějin portály Třebovického tunelu...
Ale dopravně je to stejně mimo, jako chtít na Buštěhradce jednokolejný most u Výstaviště
Ale dopravně je to stejně mimo, jako chtít na Buštěhradce jednokolejný most u Výstaviště

Re: Železniční most Výtoň - bourat nebo ne?
Zbourat, nejlépe až bude v okolí běhat zas někdo z toho debilního spolku "nebourat"
- fricoolinek2
- Uživatel
- Příspěvky: 2586
- Registrován: 23.3.2005 21:38
- Bydliště: 4 5 12 20 54 120 130 170 230 558 601 RIP: 6 13 14 126 128 192 246 247 248 501 514
- Kontaktovat uživatele:
Re: Železniční most Výtoň - bourat nebo ne?
https://www.instagram.com/zachranme_zeleznicni_most/
Tak ono je zajímavé, že se zde občas setkávají lidé, kteří jindy (tj. při jiných společneských otázkách) jsou na jiných stranách barikády.
https://nebourat.cz/podporovatele/
Tady jsou. Ukažme si na ně. No, že jsou tam jedinci z řad levicově liberálních umělců, nad tím se člověk může jen potutelně pousmát se slovy "To je mi ale překvapení". Ovšem přítomnost hard Klausovce Knížáka je pro mě velmi zarážející.
P.S.: Ještě že s Rámusákem jsme si toto odpustili.
Tak ono je zajímavé, že se zde občas setkávají lidé, kteří jindy (tj. při jiných společneských otázkách) jsou na jiných stranách barikády.
https://nebourat.cz/podporovatele/
Tady jsou. Ukažme si na ně. No, že jsou tam jedinci z řad levicově liberálních umělců, nad tím se člověk může jen potutelně pousmát se slovy "To je mi ale překvapení". Ovšem přítomnost hard Klausovce Knížáka je pro mě velmi zarážející.
P.S.: Ještě že s Rámusákem jsme si toto odpustili.

- 9001
- Uživatel
- Příspěvky: 10192
- Registrován: 15.11.2003 18:49
- Bydliště: Blízko konečné linky 24,51.
- Kontaktovat uživatele:
Re: Železniční most Výtoň - bourat nebo ne?
Slavné osobnosti se dnes ***** úplně všude... Hlavně, že jsou vidět a dělají cool věc....
Blb z Prahy sobě škodí jak to jde.... Bohužel... Vidíme na to na Libenáku... A paní Hubková? Tam mě to mrzí nejvíc... Bohužel do toho jde citově a ne dopravácky...
Blb z Prahy sobě škodí jak to jde.... Bohužel... Vidíme na to na Libenáku... A paní Hubková? Tam mě to mrzí nejvíc... Bohužel do toho jde citově a ne dopravácky...
- fricoolinek2
- Uživatel
- Příspěvky: 2586
- Registrován: 23.3.2005 21:38
- Bydliště: 4 5 12 20 54 120 130 170 230 558 601 RIP: 6 13 14 126 128 192 246 247 248 501 514
- Kontaktovat uživatele:
Železniční most Výtoň - bourat nebo ne?
https://nebourat.cz/
Samozřejmě, že ano. Ono to tak nějak stačí přejít a šáhnout si na něj.
Spíš mi jde o to - nepřekvapuje vás míra toho odporu a to jednak od známých osobnosti (Jakub Železný, Jan Hřebejk a určitě mnoho dalších), tak od lidí spojených s MHD, jak po stránce politické (Scheinherr), tak třeba fanouškovské (Hubková). Můžou případné dohody, průtahy atp. závanět velkým prů.serem? Nemyslím přímo, nedejbože, nejaké zřícení, ale spíše nějaký dopravní kolaps, případně "chronickou dopravní kalamitu"? Zahrává si tady parta nepraktickýh sluníčkářů s ohněm? Je naděje, že když půjde do tuhého, tak se jich stejně nikdo na nic ptát nebude?
Samozřejmě, že ano. Ono to tak nějak stačí přejít a šáhnout si na něj.
Spíš mi jde o to - nepřekvapuje vás míra toho odporu a to jednak od známých osobnosti (Jakub Železný, Jan Hřebejk a určitě mnoho dalších), tak od lidí spojených s MHD, jak po stránce politické (Scheinherr), tak třeba fanouškovské (Hubková). Můžou případné dohody, průtahy atp. závanět velkým prů.serem? Nemyslím přímo, nedejbože, nejaké zřícení, ale spíše nějaký dopravní kolaps, případně "chronickou dopravní kalamitu"? Zahrává si tady parta nepraktickýh sluníčkářů s ohněm? Je naděje, že když půjde do tuhého, tak se jich stejně nikdo na nic ptát nebude?