Preference / antipreference MHD

Vše co souvisí s provozem tramvají. Chcete se stát řidičem tramvaje? Podívejte se sem. Debata ohledně linkového vedení a výluk.

Moderátor: TRAM-FÓRUM

Odpovědět
Uživatelský avatar
demon
Uživatel
Příspěvky: 6536
Registrován: 08.4.2006 16:32
Bydliště: Všude dobře, tak co doma...
Kontaktovat uživatele:

Re: Preference / antipreference MHD

Příspěvek od demon » 23.5.2022 16:39

P_V píše:
23.5.2022 15:35
O §71 odst 7 neslyšeli? Hlavně by ale řidič neměl orgánovi říkat, že ví, že tady to stůj obvykle padá předčasně.
A tak zcela jistě slyšeli, ale i takovej odborník Standa Huml (budiž mu země lehká) na to měl osvědčenej systém jednadvacet, dvaadvacet a všechno navíc už je na "červenou", kterej se coby bejvalej policajt a soudní znalec v oboru dopravy nestyděl prezentovat v TV....
Zcela jistě se v něm shlídli i nějací jeho pokračovatelé, o čemž se občas při jednání s touhle složkou můžeme osobně přesvědčovat.

Uživatelský avatar
9001
Uživatel
Příspěvky: 10076
Registrován: 15.11.2003 18:49
Bydliště: Blízko konečné linky 24,51.
Kontaktovat uživatele:

Re: Preference / antipreference MHD

Příspěvek od 9001 » 23.5.2022 16:04

Bobik: Jsem v šoku, nevím, nic si nepamatuji ;-) To je základ, at řídíš cokoli....

Pak tě klidně odsoudí i za to, že srazíš kokota na dálnici....

P_V
Uživatel
Příspěvky: 3946
Registrován: 23.11.2003 18:49

Re: Preference / antipreference MHD

Příspěvek od P_V » 23.5.2022 15:35

Bobik píše:
23.5.2022 7:58
Zrovna momentálně jeden kolega řeší ve správním řízení právě takový problém - shození volna protijedoucí tramvají v kratší, než zábrzdné vzdálenosti, následná pochopitelná jízda na stůj, jenže bohužel s následnou nehodou. A nevypadá to pro něj dobře, protože ze strany správního orgánu je to kolovrátek na téma - jízda na stůj, chyba řidiče, neubrzditelná vzdálenost nezájem, měl s něčím takovým počítat a jet tak, aby zastavit stihl... #-o :roll:
O §71 odst 7 neslyšeli? Hlavně by ale řidič neměl orgánovi říkat, že ví, že tady to stůj obvykle padá předčasně.

Uživatelský avatar
Karosák
Uživatel
Příspěvky: 3767
Registrován: 07.2.2008 18:49
Bydliště: Wydzielone korytarze
Kontaktovat uživatele:

Re: Preference / antipreference MHD

Příspěvek od Karosák » 23.5.2022 15:00

Rozumím. Tohle je ale otázka, která ševce trápí snad od instalace prvních čoček. A tento systém padajícího trusu je aplikován napříč legislativou všemožných lidských činností. Příkladů najdeme stovky, ne-li tisíce. Například kauza vysypaných rajek s vápencem u Mariánských Lázní je toho zářným příkladem. Toto si myslím bude velký zádrhel při zprovozňování různých autonomních vozidel na nevyhrazených komunikacích - jedna věc jsou morální dilemata, ale podstatnější myslím bude, když autorům dojde, že pokud to vypustí do světa bude odpovědnost za nehody na nich. To jsem na kravaťáky zvědav :devilsmokin

Ale zpět k preferenci - jak možná cítíš, otázka zavedení dynamického řízení s preferencí a ošetření zábrzdných vzdáleností není stejná. Je provázaná, ale ne totožná. Problematiku upozorňujících návěstí je třeba řešit na legislativní úrovni. A protože na to umírá málo lidí, a řidič je nahraditelný, nikam se to nehýbe.
Technologicky by tomu šlo pomoci aktivní preferencí, ale na to v dohledné době neseženeme peníze. A i kdyby, stále to bude jen pomůcka bez opory v nějakém paragrafu. Ta by přišla až přechodem na technologii se statutem zabezpečovacího zařízení a to už jsme v úplně jiných nulách.

To jsou všeobecně známé věci, ze kterých lze tedy poměrně snadno vyvodit, že 100% bezkolizní průjezd momentálně nelze na SSZ zabezpečit nikde, tuplem ne za 2 měsíce na Petřinách. A protože toto je všeobecně známo a i zde se to probralo v průběhu času odshora i odspoda a v českém právním prostředí i dopravě se oba pohybujeme stejně, přijde mi Tvůj dotaz prostě trochu... povrchní, nebo snad dětský :D Prostě ve stylu "bude to stát stejně za ho..." a spíše než dotaz na výsledné technické řešení v tom silně cítím potřebu ventilovat nespokojenost se systémem. Já si také rád postěžuji, ale přijde mi zbytečné s tím plevelit zde, kde se spíše snažíme hledat způsoby, než důvody Z:idea:

Uživatelský avatar
Bobik
Uživatel
Příspěvky: 4778
Registrován: 23.6.2008 21:02
Bydliště: Letná - tam co je ten největší tunel v republice

Re: Preference / antipreference MHD

Příspěvek od Bobik » 23.5.2022 7:58

Karosák píše:
22.5.2022 19:08

Poznámka o shazování volna působí poněkud povrchně a subjektivně zbytečně snižuje autorův kredit o orientaci v problematice
Nikoli. Poznámka o shazování volna reaguje na realitu. Zrovna momentálně jeden kolega řeší ve správním řízení právě takový problém - shození volna protijedoucí tramvají v kratší, než zábrzdné vzdálenosti, následná pochopitelná jízda na stůj, jenže bohužel s následnou nehodou. A nevypadá to pro něj dobře, protože ze strany správního orgánu je to kolovrátek na téma - jízda na stůj, chyba řidiče, neubrzditelná vzdálenost nezájem, měl s něčím takovým počítat a jet tak, aby zastavit stihl... #-o :roll:

To, že si někde na magistrátu v kanclu něco naprojektují tak, aby to vyhovovalo jim, je sice hezký, jenže my jsme ti, co to odnáší a za ty jejich vejmysly pak trpí. A poroučet zákonům fyziky se v kurzu taky neučí.

Uživatelský avatar
Karosák
Uživatel
Příspěvky: 3767
Registrován: 07.2.2008 18:49
Bydliště: Wydzielone korytarze
Kontaktovat uživatele:

Re: Preference / antipreference MHD

Příspěvek od Karosák » 22.5.2022 19:08

Já bych asi nejprve položil otázku, jestli se vůbec nějaká preferenční dynamika projektuje, aby se dala spustit společně s celým SSZ, nebo jestli nás čeká další Chodovská, Eden...apod.?

Poznámka o shazování volna působí poněkud povrchně a subjektivně zbytečně snižuje autorův kredit o orientaci v problematice ("A budou v tom novým Kauflandu ty potraviny taky tak drahý?" :roll: ). Lidově se tomu říká "výkřik do tmy".
Jak známo, nástroje pražských preferenčních signalizací jsou v povětšinou tyto: prodlužování vlastní fáze, předvýběr volna, předvýběr kolizní fáze, a když vychází dobře intenzity, může být i opakovaný výběr. To vše je ovlivněno konkrétními dispozicemi křižovatky, intenzitami v jednotlivých směrech, délkami přechodů, atd, atd. Do toho vstupují požadavky dalších subjektů (mimojiné DP). Také nezapomínejme, že jde stále o preferenci pasivní, tedy bez ohledu na skutečnou rychlost a polohu vozidel. A pak to dostane na stůl nebožák, který to má realizovat, další hráč to musí správně pochopit a podle toho nainstalovat. A když se to podaří nasadit a spustit, následuje zkušební provoz a odladění. Vše jde náležitě pomalu z personálních, finančních i byrokratických důvodů a ne všechny požadavky se podaří uspokojit. Situaci velmi přesně ilustruje tento známý "vývojový diagram" :D Z:arrow: https://media.loupak.fun/soubory/obrazk ... 67cedc.jpg

Při současném stavu problematiky tedy rozhodně nelze očekávat a požadovat absolutní preferenci pro každý (2., 3., 10.,...) vlak, a to především z důvodu existence přilehlé zastávky, která má kapacitu pouze jednoho vlaku Z:idea: Můžeme si přát nasazení dynamiky od prvního dne a k tomu doufat, že bude umět předvýběr kolizní fáze (především pro vlaky DC) a prodlužování fáze (ZC i DC) a mít možnost vybrat volno vícekrát do cyklu (tedy i předvýběr vlastního volna) a bude vybavena náležitě funkční detekcí. IMHO relativně nízká intenzita TRAM a minimální "vláčkování" by to mohly umožnit :wink:

Jestli přes veškeré snahy zúčastněných přecijen nastane stav, kdy to "flákne stůj před čumák", ať už z důvodu závady, nebo vyčerpané časové dotace dané fáze, nelze v tuto chvíli přejímat, ale vše, co je fyzikálně možné, samozřejmě může jednoho dne nastat Z:idea:

Uživatelský avatar
Bobik
Uživatel
Příspěvky: 4778
Registrován: 23.6.2008 21:02
Bydliště: Letná - tam co je ten největší tunel v republice

Re: Preference / antipreference MHD

Příspěvek od Bobik » 22.5.2022 1:04

No tak alespoň jedna trošku dobrá zpráva. A bude i plně funkční preference, nebo "jako obvykle" jen pro první tramvaj - takže to, jako na spoustě jiných míst, ta první té další (v libovolném směru) svým průjezdem shodí (nejlépe před čumákem)?

Grossák
Uživatel
Příspěvky: 671
Registrován: 16.11.2003 3:18
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Preference / antipreference MHD

Příspěvek od Grossák » 21.5.2022 22:24

Budou odbočovací pruhy a směrové signály vlevo.

von Špilberk
Uživatel
Příspěvky: 4345
Registrován: 23.2.2012 8:27
Bydliště: 15 minut chůze od vozovny Pankrác

Re: Preference / antipreference MHD

Příspěvek od von Špilberk » 21.5.2022 14:00

Stačilo nechat zastávku ZC před křižovatkou a bylo by to OK. Ostatně jsme to tady na TF už před lety předpovídali, že zastávka za křižovatkou zvýší počet nehod, což vyvolá "nutnost" semaforu.
Bobík: když se zruší pár ošklivých a zlých parkovacích míst, která ve městě stejně nemají co dělat, tak by se odbočovací pruh vejít mohl. Ale snad bude taky cyklopruh, ne :?: :D

Uživatelský avatar
Bobik
Uživatel
Příspěvky: 4778
Registrován: 23.6.2008 21:02
Bydliště: Letná - tam co je ten největší tunel v republice

Re: Preference / antipreference MHD

Příspěvek od Bobik » 21.5.2022 13:32

Nechci ti brát iluze, ale zdaleka nejvíc ran tam bylo při levém odbočení. A silně pochybuju, že tam bude samostatný odbočovací pruh, vždyť se tam ani nevejde. Takže zhoršení protože semafor a ta největší bolest stejně nezmizí a pod tu tramvaj to tam budou posílat dál.

Uživatelský avatar
Ústečák
Uživatel
Příspěvky: 147
Registrován: 04.8.2019 9:55

Re: Preference / antipreference MHD

Příspěvek od Ústečák » 21.5.2022 11:27

Nutno dodat, že tady těch ran bylo tolik, že je to dobře. 🙂

von Špilberk
Uživatel
Příspěvky: 4345
Registrován: 23.2.2012 8:27
Bydliště: 15 minut chůze od vozovny Pankrác

Re: Preference / antipreference MHD

Příspěvek od von Špilberk » 21.5.2022 10:18

Křižovatku na Petřinách uzavřou opravy. Vzniknou i nové semafory
https://www.blesk.cz/clanek/regiony-pra ... afory.html
Silničáři zde začnou v pondělí 23. května opravovat křižovatku ulic Na Petřinách a Na Větrníku. Práce, při kterých budou rovněž vybudovány semafory, jsou naplánovány do konce letošního srpna.
Hurá, nový semafor. :D

von Špilberk
Uživatel
Příspěvky: 4345
Registrován: 23.2.2012 8:27
Bydliště: 15 minut chůze od vozovny Pankrác

Re: Preference / antipreference MHD

Příspěvek od von Špilberk » 19.5.2022 10:52

Taky díky. @3644

Grossák
Uživatel
Příspěvky: 671
Registrován: 16.11.2003 3:18
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Preference / antipreference MHD

Příspěvek od Grossák » 19.5.2022 10:13

Malostranská DC zjištěna závada na výstupu EOV. Opraveno. Díky.

Uživatelský avatar
Bobik
Uživatel
Příspěvky: 4778
Registrován: 23.6.2008 21:02
Bydliště: Letná - tam co je ten největší tunel v republice

Re: Preference / antipreference MHD

Příspěvek od Bobik » 19.5.2022 6:08

Otázka - proběhla nějaká úprava na Chodovské? Cyklus v noci je už asi jenom minutu, avšak "odměnou" za to tramvaje vyhrály jen pětivteřinové volno.
Takhle, ZC se mi ze dvou průjezdů vždy podařilo volno stihnout, ale bylo to poněkud "ostrý", DC je to pořád loterie, ale čekání je alespoň o tu půlminutu kratší.

Odpovědět