Preference / antipreference MHD

Vše co souvisí s provozem tramvají. Chcete se stát řidičem tramvaje? Podívejte se sem. Debata ohledně linkového vedení a výluk.

Moderátor: TRAM-FÓRUM

Odpovědět
Grossák
Uživatel
Příspěvky: 682
Registrován: 16.11.2003 3:18
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Schwarz a jeho vyjádření

Příspěvek od Grossák » 08.5.2007 14:14

K panu Schwarzovi. Nejprve stojí za to říct, že jeho vyjádření z DP-Arény na jeho vlastní žádost již zmizelo...

Nicméně všichni si ho dobře pamatujeme. Pokud se ředitel Schwarz domnívá, že tramvaje překážení v provozu autům, tak se mýlí. Vozidel MHD se v provozu obecně pohybuje tak málo, že jen těžko mohou být významnou příčinou takových dopravních komplikací, jaké zažívá Praha. Jsou to právě auta a jejich velké množství, které zhoršuje dopravní situaci ve městě a průjezd složek IZS jednoduše tím, že v době přetížení komunikací blokují dopravní prostor určený pro silniční provoz.

Pan Schwarz by měl být naopak rád za každou tramvaj, a zvláště pak tramvaj preferovanou, protože ta veze takové množství lidí, kteří by při použití auta v případě natěsnání vozidel i těsně za sebe vytvořili kolonu dlouhou půl kilometru. Místo ponižování by měl naopak děkovat lidem, kteří tramvají jezdí (tramvaje odvedou cca 20 % všech přepravních výkonů ve městě), protože kdyby s nimi nejeli, tak by také mohli použít auto a je jasné, že všem motoristům by se po městě jezdilo ještě mnohem hůře než nyní.

Stejně tak je nesmyslná myšlenka, že bumlíky stojí za dopravními kolapsy... :) A zničená kola aut? Sleduji dopravní značení, nejezdím jako blázen a ještě se mi nestalo, že bych na bumlík někdy najel... A jak vnímá pan ředitel fakt, že na mnoha místech ubylo díky instalaci bumlíku nehod při souběžné jízdě tramvají a aut, že ubylo vzájemné zdržování IAD x MHD, že ubylo aut parkujících vedle kolejí a nutících ostatní k nepohodlnému objíždění?

K provozu vozidel IZS po kolejích a k panem Schwarzem tolik napadané rekonstrukci tratí do stavu, že po nich není možné jezdit silničním vozidlem vs. zvyklosti ze zahraničí:

Zatímco v zahraničí jsou tratě mimo centrum města realizovány převážně formou otevřeného svršku, po kterém se autem samozřejmě jezdit nedá, v Praze vznikaly tratě v obdobných místech většinou formou velkoplošných panelů, po kterých se jezdit dá. To možná vedlo k tomu, že si leckdo zvyknul na to, že koleje lze použít i pro jízdu autem.

Nicméně tramvajová doprava je svým charakterem značně odlišná od automobilové. A trať není silnice, nýbrž by měla být vnímána jakožto dráha, čili prostor pro drážní vozidla. Vždyť tramvaje také obvykle nemohou jezdit po silnici a nikdo se tomu nepodivuje. Tak proč by to mělo být naopak?

Není tedy pravda ani to, že všude v zahraničí, na rozdíl od Prahy, jezdí po kolejích běžně auta. Naopak, míra oddělení provozu IAD od tramvají a tedy preference MHD touto formou je v Praze stále poměrně malá.

Pokud by tramvaje v Praze nebyly (což by si možná pan Schwarz přál), tak by se na místě kolejí pravděpodobně nacházel zelený pás porostlý dřevinami, nebo by ulice byly zkrátka užší, bez středového dělícího pásu. V obou případech je zřejmé, že sanitky by nemohly tyto neexistující koleje využívat. Naopak, díky existenci tramvají je dnes v Praze leckde umožněn sanitkám rychlejší průjezd. Paradox, že?

Z vyjádření pana Schwarze mám pocit, že veškerou svou kvalifikaci pro vyjadřování k dopravě získal v okamžiku, kdy v ruce držel volant.

Jako osoba veřejná, navíc v takové funkci, by se podle mého pan názoru neměl pan Schwarz vyjadřovat způsobem, který poškozuje město, jeho občany a nakonec i jeho samotného. Pokud mu někdo uvěří, možná skutečně z MHD přesedne do auta (které má dnes stejně k dispozici skoro každý) a bude dalším, kdo v nekonečné koloně aut bude více a více zdržovat ředitele ZZSHMP a sanitky.
Naposledy upravil(a) Grossák dne 08.5.2007 17:40, celkem upraveno 2 x.

Uživatelský avatar
Karotka
Uživatel
Příspěvky: 1180
Registrován: 09.2.2005 20:59
Bydliště: Příští zastávka je na zmámení.

Příspěvek od Karotka » 06.5.2007 21:34

I.am.good píše:Co říkáte na dopis od ředitele pražské ZZS Z. Schwarze, který je uveden v příspěvku na http://dp-arena.cz/1/index.php?option=c ... &Itemid=44.
Já nevím, ale mě ten chlap nepřijde normální. Má v 90% pravdu, ale to, že tramvaje obtěžují ostatní účastníky provozu, to je fakt totálně mimo mísu. Ale to vážně nemá cenu se nad tím rozčilovat...
Třeba v tom, že "všude ve světě jezdí po kolejích všichni" lže, jako když tiskne. Pořád lobbuje, aby bylo víc masa na řezání (z jeho projevů i z toho, co o něm říkají druzí, mám dojem, že trpí hérodotovským komplexem, takže tohle by přesně zapadalo :roll: )

Skodlivec
Uživatel
Příspěvky: 11
Registrován: 31.5.2006 23:05
Kontaktovat uživatele:

Preference

Příspěvek od Skodlivec » 06.5.2007 19:57

Souhlasim s nazorem Oscara. Bydlim na Kolejich Strahov a cestovani do skoly na dejvicku se z 11 min pohody pocas dopr. spicky stava nekdy i 45 minutova hruza. Kdyz k tomu dodame ze autobusy nejezdi podle grafikonu a pak vzdy pred prednaskami chodi napraskane, ze se tam neda dejchat.

Psal jsem uz na dopravny podnik, ale vyhovarali se vsema moznyma spusobama, proc to nejde, hold, studenti pro DPP asi nejsou zajimavi, :shock:
Na druhou stranu, vim ze v prazske MHD jsou u vetsi problemy nez zrovna studenti z sh

Uživatelský avatar
Oskar
Uživatel
Příspěvky: 1212
Registrován: 10.6.2006 11:17
Bydliště: Ano
Kontaktovat uživatele:

A co autobusy

Příspěvek od Oskar » 06.5.2007 19:26

Já bych zase neměl nic proti tomu v určitých místech dovolit vjetí na trampás autobusům. Téměř celý minulý rok jsem si totiž užíval, jak jsme s autobusem 143 popojížděli po rozkopané Patočkově v koloně, zatímco po trampásu 1x za dvě tři minuty projela tramvaj. Kdyby se tam tehdy třeba zrovna pro tenhle autobus zřídily zastávky Voz. Střešovice a Prašný most u tramvajového ostrůvku, podle mě by to tramvajím vůbec neuškodilo a autobusy by aspoň jezdily bez zpoždění.
Naposledy upravil(a) Oskar dne 07.5.2007 9:41, celkem upraveno 1 x.

Sirka
Uživatel
Příspěvky: 525
Registrován: 11.6.2005 15:55
Bydliště: Praha 13

Příspěvek od Sirka » 06.5.2007 12:42

To, co napsal ředitel ZZSHMP, bych označil za svinstvo do nebe volající a připojil bych smajlíky @3649 , @3647 , :smt013 , :smt078 , @3657 ap. Představa, že smrduté tramvaje by měly přestat překážet autům, na které má každý právo, je tak nemyslitelná, že se dost divim, že ji někdo veřejně vypouští z úst. Opravdu nechápu...

Jinak pouštět taxíky na koleje je taky dobrá hovadina. Doporučoval bych kompetentním lidem namísto toho radši řešit ceny kolem 99 Kč a překračování těch nižších. Zajímavě a výstižně to shrnul Dub, pokud bych měl jednou větou vyjádřit můj postoj, použil bych jeho poslední (tu zvýrazněnou) větu. Sanitky by asi měly koleje využívat tak jako nyní, ostatně někde to ani jinak nejde. Nejlepší by ale bylo, kdyby počet osob. aut byl tak nízký, že by bylo dost prostoru pro sanitky i taxíky...

I.am.good

Příspěvek od I.am.good » 06.5.2007 8:15

Co říkáte na dopis od ředitele pražské ZZS Z. Schwarze, který je uveden v příspěvku na http://dp-arena.cz/1/index.php?option=c ... &Itemid=44.
Já nevím, ale mě ten chlap nepřijde normální. Má v 90% pravdu, ale to, že tramvaje obtěžují ostatní účastníky provozu, to je fakt totálně mimo mísu. Ale to vážně nemá cenu se nad tím rozčilovat :)

Jinak k tomu celému výše zmíněnému článku - mě téměř přijde, že "někdo" má v úmyslu totálně zlikvidovat celkem fungující systém MHD v Praze. I jakožto řidič "se vlhkým inkoustem na papíře" si nedokážu představit, že se mi po kolejích bude legálně projíždět jakékoliv vozidlo. To skutečně poté znamená velký odstup a ještě víc hlídat apod. :/ Že by se na to člověk nevykašlal a nepřestal řídit. Ale ono i když to zavedou, tak doufejme, že prvních pár nehod je přesvědčí, že to fakt nemá cenu. Já viděl třeba v Paříži, že taxi skutečně mohou používat vyhrazené pruhy, ale BUSové, tam už je to něco jiného. Tady tramvaj zastaví, tágo jí bude chtít vzít zleva, tam bude proti tramvaj a bude vymalováno. Anebo tágo to zadupne na přechodu, tramvaj za ním ho nabere a ještě společně sejmou ty lidi, co přecházeli. Mno, fakt tu máme skvělé radní a opět se ukazuje, že žvásty typu "preferujeme MHD" byly jenom žvásty. Já bych chtěl být právníkem a schválně si někdy vzít komplet sbírku a po večerech detailně luštit, jestli náhodou ty jejich předvolební sliby nejsou jakousi formou veřejného příslibu a tudíš že by byly právně vymahatelné. Je to ksindl, v celé této zemi, na celém tomto světě. :?

Uživatelský avatar
9001
Uživatel
Příspěvky: 10210
Registrován: 15.11.2003 18:49
Bydliště: Blízko konečné linky 24,51.
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od 9001 » 07.4.2007 11:54

Zborovská je v pohodě ve směru od Palackého náměstí.
Od Anděla je problém,že se dost stává, že auta mají zelenou a tramvaj v zastávce otevře dveře a tak tam zůstanou viset a musejí čekat na další.
Tady bych viděl řešení v tom, že tramavj počká až padne čerevená pro auta a pak provede výměnu cestujících a nebo ještě lepší udělat detektory, že s príjezdem tramvaje automaticky padne červená a zelená se pak vykompezuje v daším cyklu.

radek31
Moderátor
Příspěvky: 1713
Registrován: 02.7.2004 16:41
Bydliště: Modřany, kousek od smyčky Levského

Příspěvek od radek31 » 06.4.2007 22:50

článek dobrej, je smutné, že DP i Šteiner lžou
každej vidí, že na Palackého náměstí je ta preference ráno/dopoledne vypnutá každý všední den bez výjimky (takže žádná mimořádnost)

a situace v oblasti Smíchova je podobná - na Arbesově nám, u Na Knížecí i vLidické (zast. Zborovská) se tvoří kolony tramvají, protože se tam občas čeká 2-4 minuty

jak správně říká Grossák - Výtoň to je noční můra

bohužel nikdo nezmínil třeba Stírku a Kobylisy - taky slušná ostuda
Naposledy upravil(a) radek31 dne 07.4.2007 14:21, celkem upraveno 1 x.

Uživatelský avatar
syverin
Uživatel
Příspěvky: 947
Registrován: 29.11.2004 14:00
Bydliště: V noci 512
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od syverin » 06.4.2007 21:47

Dnešní MF Dnes píše o preferenci tramvají
Praha (Praha)
Přednost tramvají? Zatím jen velký sen

V křižovatkách mají jet první, přednost ale dostávají auta

Praha - Kolony aut a mezi nimi stojící tramvaje plné lidí. Tak to prakticky denně vypadá v ulicích metropole. V polovině světelných křižovatek jsou sice na semaforech zařízení, která umožní tramvajím plynulý průjezd, jenže dopravní policisté je podle řidičů často vypínají. Některá jsou zase špatně nastavená nebo poruchová. Na řadě frekventovaných míst potom tato takzvaná preference tramvají chybí. Nyní je v Praze 101 křižovatek s tímto zařízením.

Vypínají Palackého náměstí

„Přednost tramvají se vypíná na křižovatce Vypich, několik měsíců je také rozbita u polikliniky v Modřanech. Špatně nastavena je například na křižovatce ulic Želivského a Jeseniova,“ uvedl řidič tramvaje Antonín Dub. Každé ráno je navíc ve špičce vypínána křižovatka na Palackého náměstí a často je také vypnuta preference u Národního divadla a na Újezdě.

„Pěkně mě štve, když musím sledovat, jak kolem nás projíždějí auta a my s tramvají stojíme na místě,“ rozčiluje se Karolína Malá, která jezdí do práce přes Palackého náměstí.

Čekání na křižovatkách vadí i tramvajákům. „Když je preference vypnuta, můžeme nabrat klidně až pět minut zpoždění. Občas se dokonce stane, že přijdu o přestávku,“ popsal Dub.

Mezi nejproblematičtější místa patří obě křižovatky na Karlově náměstí, křižovatka Střelničné a Davídkovy a jediná preference pak není na Evropské, nejdelší ulici v Praze. Obtíže s předností tramvají jsou také na Vinohradské třídě.

Příčin problémů s preferencí je několik. „Často bývá chybné už navrhované technické řešení. To je případ křižovatky na Výtoni,“ sdělil nezávislý odborník Miroslav Grossmann. Zařízení také v řadě případů přijíždějící soupravu nezaznamená. Dalším důvodem je podle jeho slov, že zařízení v praxi nefunguje. Upřednostňování aut na některých křižovatkách pak na sebe nabaluje ještě další problém.

Pokračování na straně C2

Pokračování ze strany C1

„Pokud se tramvaje začnou hromadit v jednom místě, může se stát, že dojde k výpadku elektrického proudu a zpoždění je pak ještě delší,“ vysvětlil Dub.

Se špatným fungováním automatických předností tramvají ale nesouhlasí Dopravní podnik ani policie. „Docházelo k vypínání, v současné době se ale situace značně zlepšila. Přesto když je křižovatka řízena z dopravní ústředny, bývá snížena nebo vypnuta preference,“ připustila mluvčí Dopravního podniku Michaela Kuchařová. Ostřeji se ke kritice řidičů a nezávislých odborníků postavil radní pro dopravu Radovan Šteiner. „Je to naprostý nesmysl,“ uvedl.

Podle šéfa pražských dopraváků Pavla Švrčuly k vypínání dochází ve výjimečných situacích. „Při vážné dopravní nehodě nebo kolapsu dopravy, kdy se v křižovatce začnou hromadit auta,“ upřesnil Švrčula.

Chystají se i další místa

Podle Kuchařové přibude letos preference tramvají na křižovatkách Korunní a Sázavské ulice, Nuselské a Mendíků a Plzeňské a Makovského. „Výstavba na Bělohorské už začala,“ sdělila Kuchařová.

***
(obrázek)
„Bez přednosti může tramvaj nabrat až pět minut zpoždění.“ Antonín Dub

O autorovi| ALEŠ BERNÝ, s přispěním Petra Švece

Regionální mutace| Mladá fronta DNES - Praha
Autor: ALEŠ BERNÝ
copyright: MAFRA a.s. - MF DNES - iDNES

Uživatelský avatar
Karotka
Uživatel
Příspěvky: 1180
Registrován: 09.2.2005 20:59
Bydliště: Příští zastávka je na zmámení.

Příspěvek od Karotka » 02.4.2007 20:18

A to ještě není všechno. Tohle platí jen pro semafory s tlačítky, ale co když na dotyčném semaforu tlačítko není?
-> Pokud je tam aspoň zvuková signalizace, stačí tajný kód nahlas zakřičet směrem k "cvakátku" a preference je zajištěna. :wink:
Sice máme článek 19, ale někdo možná bude na druhé straně ulice dřív než by chtěl.

P_V
Uživatel
Příspěvky: 4079
Registrován: 23.11.2003 18:49

Příspěvek od P_V » 02.4.2007 3:00


Uživatelský avatar
Isidor
Uživatel
Příspěvky: 291
Registrován: 03.11.2004 20:44
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Isidor » 06.3.2007 16:50

Pražské kuriozity - antipreference tramvají v pražské dopravě
http://www.dopravni.net/view.php?cisloclanku=2007030011

admirak

Příspěvek od admirak » 22.2.2007 21:54

aspirine píše:Mezi brnkačkou a čočkama je samozřejmně interval,po brnknutí brnkačky je intervalový čas kdy se objeví volno i na čočkách,před zastávkou Přistaviště jsou řidiči zvyklí na preferenci kdy při určité rychlosti nemusej ani přibrzdit na čočky,ale za to při vyšší rychlosti to projet nejde si brnknete a auta ještě jezděj a vy musíte skoro zastavit a počkat na čočky,nebo vám to brnkačka vubec nepobere a nastupuje klička na preferenci
Když zastavíš pantografem na brnkačce a ta zůstane seplá tak taky nastupuje klička.

Uživatelský avatar
aspirine
Uživatel
Příspěvky: 134
Registrován: 11.2.2007 19:40
Bydliště: pod sebou Hl.nádraží,a výhled na Prahu
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od aspirine » 22.2.2007 21:43

Mezi brnkačkou a čočkama je samozřejmně interval,po brnknutí brnkačky je intervalový čas kdy se objeví volno i na čočkách,před zastávkou Přistaviště jsou řidiči zvyklí na preferenci kdy při určité rychlosti nemusej ani přibrzdit na čočky,ale za to při vyšší rychlosti to projet nejde si brnknete a auta ještě jezděj a vy musíte skoro zastavit a počkat na čočky,nebo vám to brnkačka vubec nepobere a nastupuje klička na preferenci

Grossák
Uživatel
Příspěvky: 682
Registrován: 16.11.2003 3:18
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Preference BUS na SSZ Argentinská – Plynární

Příspěvek od Grossák » 02.12.2006 16:29

SSZ Argentinská – Plynární: K tomu zdržování tam dochází v dopravních špičkách pravidelně. Teď když došlo k otočení směrnosti Rajské ulice, kterou řidiči objížděli kolonu v Železničářů, se to asi trochu zlepší, ale nebude to zásadní. Další pomocí by bylo maximální doplnění dělících prahů podél trati z obou stran ke křižovatce. Tramvaje jsou často blokovány auty při příjezdu ke křižovatce, čímž se neúměrně zvyšují preferenční zásahy pro tramvaje na signalizaci a dochází ke zkracování zelených pro mimotramvajové směry. Podle mého názoru nejvíce a s konečnou a absolutní účinností by pomohlo obnovení zákazu vjezdu mimo MHD a dopravní obsluhu od ulice Na Zátorách, které bylo zrušeno v roce 2004.

O legalizaci použití tramvajového tělesa pro autobusy jsem už dost přemýšlel. Ale bylo by třeba upravit hardware i software signalizace tak, aby na tramvajových čočkách SSZ Argentinská - Plynární vzniknul od Nádraží Holešovice signál volno vlevo, který by byl nárokován pouze při detekování autobusu na kolejích. Problém je se způsobem detekce. Jako možná se jeví kombinace videodetekce, která umožní detekci velkého vozidla na kolejích + nový trolejový kontakt těsně před křižovatkou, pomocí kterého by se rozlišila tramvaj od autobusu. Nevím o tom, že by takový hybrid někde fungoval, ale podle mého názoru je to reálné. Autobusy by pak navíc mohly být preferovány tak, že by se jejich volno vkládalo v případě výzvy až do dvou poloh v cyklu, podobně jako je tomu teď u tramvají.

Odpovědět