Mno v bodě 11 s ním do puntíku souhlasím, jak jsem zde také již uváděl, i já zažil odmítnutí cestujícího při žádosti o "vyčištění" vozu od závadné osoby. Navíc všem zde doporučuji jízdu vozem 8712 (dnes linak 7), při nástupu v UD jsem také dosti zděšen, špinavá (hooodně nad normál) podlaha, olysalé a šíleně špinavé sedačky..... Vrchol tomu dodal jakýsi bezdomovec, přistoupivší na zastávce Na homoli. V tom okamžiku to byla přesně tramvaj dle popisu páně Schwarze. A takovéto otřesné zážitky se do paměti vryjí mnohem snáz, než to, že cestující cestoval na druhou stranu třeba hezkým novým progressem.
Jinak se mi pořád nelíbí, jak v závěru napsal, že jsou si všichni rovni, tak proč preference, proč samostatná tělesa. Rovni si všichni jsme (teoreticky, ale dejme tomu
). Ale zkuste si (je to mnohokrát též řešeno) řídit v pražské dopravní špičce tramvaj a automobil. V tomto si totiž rovni
nejsme. Řidič osobního vozu v případě nutnosti je schopen na velice krátké vzdálenosti zastavit vozidlo. Anebo v případě náhlého ohrožení případně i strhnout řízení mimo možnou kolizi. Takovéto možnosti ale řidič tramvaje
nemá. Prostě srovnávání tramvaje a automobilu je naproto nemožné téměř ze všech důvodů, společné mají maximálně to, že přepravují cestující. Ostatně to má společná jakákoliv doprava na světě. Navíc proti MUDr. Schwarzovi se sice ozvali tramvajáci a on to řeší jako dá se řící lidský spor. Jenže to lidský spor není, tramvaj se sama neozve, že neumí to, co automobil. Je třeba vyřešit soužití dvou takto rozdílných dopravních prostředků. A právě proto, že jsou odlišné, tak je nejlepší řešení oddělený tramvajový pás.
A k preferenci? V případě té je spíš otázka, co je lepší pro společnost. Je lepší pro společnost to, že všichni budou stát v zácpě, anebo to, že
většina tu zácpu objede??? Vždyť tak, jak nikdo nenutí nikoho jezdit tramvají, tak přece potom to může být i naopak a ten, co jede tramvají si řekne - pojedu autem, hezky to město ucpu ještě víc a budu obtěžovat ostatní. Já bych tedy preferenci a samostatná tělesa zrušil, tramvaje bych začlenil meti normální automobily. Aby ta tramvaj nikoho neobtěžovala. Ale potom požaduji, aby každý automobil měl např. výfuk vyvedený do nitra vozu, neboť ten automobil mě
velice mnoho obtěžuje svými zplodinami a zápachem. V ostatním mě již neomezuje a neobtěžuje automobil, ale řidiči a ty zde nemíním komentovat, stejně jako řidiče tramvají.
Jak to tedy je? Vezmu-li veškerá tramvajová vozidla, co jsou v Praze, a seřadím je za sebou, tak zaberou cca 15km na délku. Vezmu-li všechny automobily a seřadím je za sebou, tak při uvažované délce 3m/auto mi utvoří frontu dlouhou 3000km. Teď vezměme, že tramvaje přepraví cca 20% veškerých osob cestujících během dne po městě. Osobní automobily cca 50%. Automobily tedy přepraví dejme tomu tomu třikrát tolik více osob, ale zaberou u toho
DVĚSTĚKRÁT více prostoru. Dále - automobily vyprodukují X tun splodin, tramvaje NULA. Také o hluku by se dalo mluvit, zcela jistě veškerá vozidla průměrně denně hlučí mnohem více, jak všechny tramvaje. A takto by se dalo pokračovat dále. Ve všem měřítkách, která budou zahrnovat zájmy více lidí (tedy veřejnosti) vyhrává tramvaj. Proto je to též veřejná hromadná doprava. Proto, pane, si zalouží větší práva, než automobil. Nebo snad chcete říci, že již neplatí pravidlo "jednotlivec se má podřídit potřebám většiny"?