Tak ještě jednou a důsledněji. Rád bych podotkl, že jsou místa, kde prostě trasu nebo stanici udělat nejde, a pokud má být trasa nad zemí, na povrchu, nebo těsně pod povrchem, tak těchto míst přibývá. Tím nechci nijak zlehčovat možnou větev m-D do Modřan, je reálná, avšak ne po povrchu. Nechci tady znít jako negativista, který všechno zavrhuje, to ani omylem. Jen už se pár let pokouším některé záměry prosazovat a vím, že to není jen o tom namalovat čáru do mapy.
Tak Stanice Sídliště Lhotka a estakáda u ní - estakádu lze udělat nad parkovištěm, povrchové nebo těsně podpovrchové vedení nevidím jako reálné. Stanice však musí být buď nad zemí, nebo pod zemí, aby se na případném terminálu MHD využily dvě úrovně. Nebo se musí vykoupit a zbourat Obi. Všeobecně mi ale dělání nějakého "BIG TERMINAL" na Sídlišti Lhotka smrdí zbytečným vytvářením velikých industriálních staveb v místě, kde bohatě postačí podzemní stanice s pár výstupy z vestibulu k zastávkám TRAM a BUS. Podzemní varianta skutečně méně zničí prostředí, dá šanci k jeho ozelenění, neruší parkovací místa, atd.
Druhý úsek estakády - chápu-li to dobře, tak to myslíš někde mezi stanicemi busů Labe a Družná. Tam mám několik zásadních připomínek proti nadzemnímu vedení metra - za prvé na té křižovatce, kde potřebuješ odbočit, je v projednání ÚR na obchodní buzinec centrum (myslím Kaufland, Tesco nebo tak něco - bude to mít 2 podzemní patra a hafo nadzemních) a za druhé u stanice Družná je děsný krpál. Už když jsem zkoušel trasovat tudy po povrchu tramvaj, tak to nevyšlo a musela na Labi do tunelu. Natož metro, které zvládá o dost menší podélné sklony !!! Je tedy nesmysl pokoušet se o estakádu u Lhotecké ulice, do ul. ČS. exilu bys to nemohl sklesat!!! To je prosím jenom FYZIKA a MATEMATIKA, tady ani nejde o dopravu. Já vím, že ty bílé fleky v mapě lákají k vymýšelní, ale tohle fakt nejde. Naopak, pokud bys byl pod Lhoteckou a od Labe pod Krouzovou nebo pod domy, tak můžeš někde u zast. Družná vylézt na povrch - ale na jednu zastávku to tak moc cenu nemá... jak jsi správně podotkl, u ul. Povodňová už to zase nad zemí nejde.
Dobrá tedy - pomineme li problém, že z estakády tam nelze sklesat, pak ta další stanice. Není to od stanice Sídliště Lhotka nějak daleko?? Není hloupost dělat stanici mezi panelákama a vilkama jenom proto, že tam je volný flek? Rozhodně lepší varianta by byla stanice na Labi, zajeď se tam podívat, jaký je tam oběh lidí - ale tam by to opět musela být jaksi stanice podzemní. Jinak k tomu plácku a povrchové stanici nemám z technického námitek, snad se tam ani zatím nic nemá stavět
Třetí úsek estakády jsme vzdali, tak nekomentuju.
Stanice Modřany (tedy Poliklinika Modřany) - no ten plácek je volný, nějaký záměry tam jsou, ale není to žhavé, opět si ale myslím, že by bylo lepší udělat stanici podzemní a napojit ji výstupy rovnou do tramvajových zastávek, respektive do obchodů na Sofijském náměstí a ne dělat stanici za čtyřpruhovou silnicí daleko od obchodního dění - jasně, přestupy by se daly vyřešit i tam, co navrhuješ Ty, ale docházková vzdálenost zase roste - většina lidí chodí na nákup a pak do sídliště. Povrchová stanice jako Luka je neskutečné plýtvání prostorem a rozetne Ti terén na dvě půlky - hele, Ty jsi odtamtud, tak můžeš říct, kde je jednodušší pěší trasou křížit metro - na Lužinách, nebo na Lukách? He? Krom toho jaksi metpo na Lukách neumí otevírat dveře na obou stranách, i když by to technicky šlo.... vůči metru na povrchu nejsem, ale ne věci typu Luka.
Stanice Nádraží Modřany... jak se tam jako chceš vytočit od Polikliniky z té Tvojí polohy? No budiž, geometrickým prasárnám zdar, ale samotná stanice... mezi ulicí Vltavanů (tedy cyklostezkou A1, abysme si rozuměli) a tram. tratí - to bude tedy podzemní stanice těsně u řeky a všechny výstupy z vestibulu pod stoletou vodou? To bude príma povodňová ochrana
Sorry, ale tohle je fakt blbost, co nemá obdoby nejen koncepčně, ale i technicky, proč by ta stanice nemohla mít jeden výstup na Obchodní náměstí a druhej tedy k tramvaji, když už ji tam chceš nacpat? Chápu snahu o přestup k železnici, ale na těch pár metrů mezi tram a železnici to nenacpeš, navíc Ti tam opravdu vadí Vltava, nesmíš zničit protipovodňovou ochranu žel. tratí ... sorry, prostě je to technicky hodně vyžlucené.
Stanice Lahovice - ale jo, pokud už nějakou dopravu trasuješ přes řeku, tak souhlasím s umístěním stanic an obou stranách, nicméně opět kroutím hlavou nad tím, kam že to chceš tu stanici nacpat... za prvé, mezi zmíněné ulice se žádná stanice nevejde, pokud tedy nepočítáš z demolicí Lahovic, za druhé opět povodňový problém - nad Q500 je tady jen Lahovický most a zbytek hezky plave ve vodě - kup si knížku "Dny, kdy Pražské MHD vládla voda"... za druhé, ujíždí Ti busy od Radotína, to už tedy rovnou můžeš udělat stanici na Zbraslavským náměstí... za třatí, jseš si jistej, že tady jsou poptávky na metro?? Možná kdybys to dotáhnul k Nádraží Radotín na přestup s vlakem... Samotná Zbraslav neuživí ani tramvaj (zatím), natož dvě stanice metra!!!
Stanice Zbraslav / Žabovřesky - viz Lahovice. Nejsou tam intenzity ani na tramvaj a Ty tam ženeš metro. No comment.
---
Sorry všem za tak rozsáhlý kometář, ale tohle nešlo jen tak přejít.
Malinko naťuknu k mému názoru - hlavní větev m-D do stanice Poliklnikika Modřany, ale pouze pod zemí a více zastávek (a jinde), než navrhuje Richard Sadílek. Jako méně významná větev do Písnice s depem (které musí být v Písnici, je v ÚP a jinde na něj není místo a vytěsnitz ho odtamtud znamená celé m-D zabít = odsunout k roku 2030) a s rezervou na napojení light rail systému z Jesenicka.