Zkusil jsem se zamyslet nad tím, které tramvajové tratě by bylo opravdu třeba postavit a které by naopak jen nahradily dnes bezproblémové autobusy a polykaly peníze možné jinak efektivněji využít na obnovu vozového parku. Zde je výsledek:
Upozornění: během čtení tohoto textu můžete znatelně zestárnout.
OPRAVDU POTŘEBA:
most Dvorce - Lihovar
Důvody: propojení P4 s P5 na strategicky vhodném místě, veškerá doprava na Smíchov z P4 a 12 už nebude vázána na Barrandovský most, doprava v této relaci bude znatelně rychlejší. Spojení Pankrác-Smíchov výrazně zjednodušeno, jen s jedním přestupem, dočasné řešení (do otevření příslušné části trasy metra E), avšak dostačující.
Levského - Libuš (přestup na metro ve stanici Libuš, TT tedy nutno vést sídlištěm, patrně pod zemí) - Písnice (časově sladěno se stavbou metra D)
Důvody: napaječ části Modřan, spojení na metro, nezanedbatelné je také výrazné posílení oblíbeného (škoda že linka 165 má intervaly takové, jaké má) spojení Modřany-Libuš. V Písnici bude cestujícím nabídnuta kromě metra také tramvaj (výhodné zejména spojení se Smíchovem), po přesunutí příměstských linek PID do terminálu Písnice stoupne také obsazenost relace Modřany-Písnice.
Dlouhá míle - Bílá Hora (patrně zčásti tunelem)*
Důvody: cestujícím na Dlouhé míli bude nabídnuto také spojení jinam než do centra, nahrazení metra, které je v tomto vedení nevhodné
Bílá Hora - Slánská - Sídliště Řepy - Zličín
Důvody: propojení TT, řešení části tangenciálních vztahů, nabídnuta široká škála směrů cestujícím z nádraží Zličín a bus terminálu Zličín, rychlé spojení Prahy 6 se Zličínem
Divoká Šárka - Dědina - Dlouhá míle
Důvody: dočasné řešení než bude vystavěna větev metra A Veleslavín - Dlouhá míle. Obsluha sídliště Dědina.
Podbaba - Nádraží Podbaba
Důvody: napojení nové železniční stanice na tramvajovou síť, lepší dostupnost nádraží
Pražského povstání - Pankrác (úsek PP - Vozovna Pankrác ponechat bez obsluhy, jen jako spojení s vozovnou)
Důvody: po otevření úseku metra D Pankrác - ... vznikne při stanici Pankrác nové centrum (zv.City Pankrác), ke kterému by bylo dobré mít spojení z oblastí, kam odtud nepovede metro, ale pro tamější obyvatele je to výhodné (př.Nusle pod nuselským mostem a západně od něj, Albertov, Karlovo nám. (spojení s trasou metra B))
Muzeum - Václavské náměstí (příp.Náměstí Republiky - Můstek - Václavské náměstí, Národní třída)
Důvody: alternativa k metru, přeprava turistů (zisky z jízdenek), propojení TT, konečně solidní tramvajové spojení do centra
Sídliště Barrandov - Holyně (příp. - Rozvojové území Slivenec)
Důvody: obsluha budoucího sídliště, výrazná úspora času oproti dopravě autobusy
Hlavní nádraží - Tachovské náměstí - Černínova - Ohrada (jako podzemní tramvaj pod ulicí Koněvovou)
Důvody: lepší obsluha Žižkova než stávající autobusy (lepší spojení s centrem, větší nabídka směrů), možnost omezit bus linku 133 a zrušit 207, které dnes trpí kolonami v Koněvově a také nepříliš šťastným prohozením západních konečných (pro tento účel se však hodí), jistě i přilákání většího počtu zdejších obyvatel z IAD k MHD, neboť ta zde bude znatelně rychlejší
*...podmíněno 1) prodloužením metra A ze stanice Dejvická v podobě: DE - Červený vrch - Veleslavín - Petřiny - NEMOCNICE MOTOL (2 vestibuly, Z k bus zastávce Nemocnice Motol, V ke křižovatce Vypich (IMHO důležitější než Z, ale to je jiná věc...), ostatní stanice dle oficiálního návrhu), příp.novou větví za Veleslavínem v podobě Veleslavín - Dědina - Dlouhá míle; 2) rekonstrukcí železniční tratě 120 (zdvojkolejnění, elektrifikace, přidání nových stanic + rekonstrukce stávajících, příp.vedení pod zemí v hustě obydlených oblastech)
NENÍ ÚPLNĚ TŘEBA, ALE HODILO BY SE:
Spojovací - Nádraží Hrdlořezy - Hrdlořezy (můj fikční návrh podmíněn zachováním části železniční spojky na nádraží Žižkov a zbudování stanice Praha-Hrdlořezy s přestupem na tramvaj a tangenciální bus linky (177 atd.))
Důvody: napojení možné železniční tangenty na tramvaj, obsluha části Hrdlořez, solidní doprava z centra ke zdejším školám
Laurová - Radlická
Důvody: dnešní obratový trojúhelník začínající uprostřed ulice plné bezohledných řidičů je nešťastný. Zvýšení kapacity trati díky zbudování dvoukolejného obratiště. Napojení školy Radlice na zbytek Radlic a spojení s metrem B ve stanici Radlická (vhodné zejména pro cesty západním směrem z Radlické), obsluha objektu ČSOB, která přislíbila finanční pomoc, a dalších přilehlých objektů včetně P+R parkoviště a plaveckého bazénu, snad konečně rozvoj oblasti a přilákání dalších investorů (ale o tom se dá pochybovat, když ani stanice metra nestačí)
ZBYTEČNÉ:
Vinohradské hřbitovy - Sídliště Malešice
Důvody: zvláště pokud by nebyla trať propojena s Černokosteleckou, jediným významem je jen nahrazení autobusů, což stejně úplně nejde protože nová zástavba při Malešické ulici
Nádraží Podbaba - Suchdol
Důvody: nahrazení autobusů, které lze posílit (kdyby byla vůle), zbytečná vysoká investice (trať by musela vést tunely), nerovnoměrné obsloužení Suchdola (oproti dnešnímu nebo dřívějšímu stavu tragické), neobsloužení zast.Internacionální
Kobylisy - Sídliště Bohnice, Poliklinika Mazurská, Sídliště Čimice
Důvody: pouhé nahrazení autobusů (navíc linky typu 177 by stejně musely zůstat), protesty místních obyvatel, zbytečná investice, neobloužení podstatné části sídliště pokud trať nepovede na stávající zastávku Sídliště Bohnice
Dvorce - Ryšánka/Na Strži - Pankrác
Důvody: zas tak lukrativní spojení to není, možno stejně kvalitně obsloužit autobusy
Hládkov/Pohořelec - Koleje Strahov - Stadion Strahov
Důvody: pouze nahrazení autobusů a to ještě takových, že tramvaj by se zde neuživila. Nutnost překonat výškový rozdíl Bělohorská-Strahov (patrně tunel (neúměrně vysoká cena) nebo serpentiny (prodloužení jízdní doby, nepohodlnost))
ta všelijaká prodloužení TT za Prahu formou tzv.S-Bahnu, např.do Průhonic a Čestlic a dále do Strančic
Důvody: sloužilo by to vlastně pouze jako napaječ příslušných obcí na metro, namísto dnešních autobusů (proti kterým je to pro obyvatele těch vesnic dokonce méně výhodné, neboť autobus většinou staví na více místech vesnice, což je u S-Bahnu nevhodné (za předpokladu že by mělo dojít alespoň k nějaké úspoře času)), od metra dále by je nikdo z obcí za Prahou nepoužíval, neboť spojení metrem je nesrovnatelně rychlejší (a v teplotních extrémech v zimě a v létě i pohodlnější), zbytečná investice (a díky délce trati jistě nemalá) když to samé dokážou pokrýt autobusy
NEVÍM:
Spořilov - Sídliště Spořilov - Košík - Chodov (příp. - Dolní Roztyly ( - Chilská - Ke Kateřinkám - Háje))
Pro: přímé spojení Spořilova s Roztylami (patrně spolehlivější než dnešní autobusy (na jejichž zpoždění si obyvatelé sídliště stěžují)), přilákání více cestujících k MHD (pod podmínkou zbudování odhlučněné tratě a zastávek stylu Barrandov (možná to už je zas moc:) ), zpřehlednění dnes IMHO poměrně nešťastného systému bus zastávek (tram převezme cestující a některé bus linky a zastávky budou moci být zrušeny), přímé spojení Spořilova s Košíkem (spojení do škol apod.) a vůbec nabídka spojení dnes poněkud odlehlého Starého Košíku s Michlí, Vršovicemi a do dalších oblíbených směrů. Rozvoj území přilehlého z východu k TT. V případě delší trati pak kvalitní spojení Dolních Roztyl s JM (nezaměňuji Opatov s JM), tedy přímé spojení pro cestující z JM na Chodov, z Dolních Roztyl do škol a úřadů na JM, na přestupním bodě Háje vazba na linky do Petrovic a Uhříněvsi, kvalitnější dopravní spojení pro studenty z kolejí JM
Proti: cena trati je patrně neúměrná jejímu přínosu
IMHO spíš ano
Chodovská - Bohdalec - Slavia
Při zbudování TT Spořilov - ... jednoznačně ano, jinak ne.
UDDP - Průmyslová - Obchodní centrum Štěrboholy/Radiová (patrně smyčka se zastávkou situována mezi ulicemi Černokostelecká a Průmyslová + úprava přilehlé louky, zajištění pohodlného pěšího spojení s novou bus zastávkou na Černokostelecké (od ní chodník k obchodům))
Pro: Pro významné množství cestujících zkvalitnění dopravy do práce, pro menší počet do nákupních středisek, vhodné místo pro přestupní bod (všechny "depohostivařské" linky by zde zastavovaly (namísto zastavování v zast.Průmyslová), pak lepší přestup na tram než u Depa Hostivař + spojení se Štěrboholemi a Dolními Počernicemi (posílit 163) + přestup na směrově zajímavé linky 181, 183, 212. V budoucnosti může po protažení sloužit jako doplňkový obslužný prostředek k metru na sídlišti Dubeč.
Proti: cena (zejména za estakádu přes Jižní spojku a Průmyslovou) neúměrná délce (či spíše krátkosti) trati
IMHO spíš ne, ale nebránil bych se
Nádraží Modřany - Komořany
Pro: možnost přímo spojit Smíchov-Komořany (využívaný směr), kvalitní přímé spojení s poliklinikou Modřany a Sofijským nám., Pískovou ul.(úřad MČ, kult.dům) přímo ze zast.Čechova čtvrť a terminálem Písnice, výhodná tangenciální linka Písnice-Libuš-Modřany-Komořany, odlehčení lince 165 (oproti které ale dodržuje JŘ), možnost omezení 165
Proti: patrně by musela vést alespoň zčásti pod zemí, což by výrazně zvedlo náklady, cena patrně neúměrná důležitosti (nebo ji vést podél železničních kolejí?), v případě přímé linky na Smíchov (což je jeden z kladů trati) souběh tram linek minimálně Anděl-Nádraží Modřany
IMHO spíš ano, ale prý je to nereálné
Trojská - Zoologická zahrada
Pro: kvalitnější obsluha zoologické zahrady, botanické zahrady Troja a Trojy samotné, napojení na síť tram a ne jen na metro C a tramvaj v Trojské jako dnes. Vybudování protipovodňového valu, který by sem mohl přilákat další obyvatele (nemusí mít strach z povodní)
Proti: zásah do chráněných území, větší docházková vzdálenost na trať z Troji (oproti dnešnímu autobusu)
IMHO spíš ne
Nádraží Podbaba - Císařský ostrov - Zoologická zahrada (příp. - Krakov - Kobylisy)
Pro: kvalitní dopravní spojení P6 s Trojou, v delší vyriantě vytoužené spojení P6 a P8, možná zvýšení důležitosti a využití Císařského ostrova
Proti: zásah do chráněných území, nutnost vést trať tunelem, neboť nepřekoná stoupání z Troji do Bohnic nebo serpentiny (= delší jízdní doba), nutnost zbudovat dva nové tramvajové mosty přes ramena Vltavy
IMHO spíš ne
Právnická fakulta - Pařížská - Staroměstské náměstí - ...kam dál? (patrně Celetnou na Příkopy... vejde se? jaká tu bude maximální povolená rychlost? nebude to rušit a hyzdit Staré město? a nebo Dlouhou ulicí?)
Pro: spojení do centra Starého města (kapacitnější než výtah ze Staroměstské
), odlehčení metru v centrální části, lepší dostupnost právnické fakulty
Proti: uvedená v závorce v prvním řádku
Muzeum - Hlavní nádraží
Pro: propojení tratí, obsluha haly Hlavního nádraží přímo (nemusí se chodit přes park), alternativa k C
Proti: patrně složitá výstavba, patrně by neprošlo omezení automobilového provozu v Opletalově ulici, pokud by vedla tudy, jinak ovšem není moc kudy trať vést
Pozn.U některých tratí označených mnou jako "zbytečné" se jedná o pouhé nahrazení autobusů tramvajemi, což otevírá věčnou diskuzi na téma autobus x tramvaj, která je mimo téma tohoto příspěvku. Osobně bych volil spíše autobusy (pokud totiž tramvaje, pak můžeme polovinu autobusových linek nahradit zbytečně tramvajovými, lepší nechat autobusy (však ona se ta ekologie s pohonem na vodík a podobnými opičárnami časem zlepší) a raději investovat do vozového parku, který je v pražské MHD na tragické úrovni). Nehledě na to, že každý systém MHD potřebuje určitý nemalý počet autobusů. Je to totiž nejoperativnější prostředek, slouží jako náhradní doprava, kromě železnice (což se ale v Praze patrně příliš neuplatní) je jediným prostředkem, který může být použit na expresních linkách, je také nejlevnější.