Technologie v tramvaji (výzbroj, dveřní mechanismy atd.)

Archiv starých nebo neaktuálních příspěvků. Příspěvky, které přinášejí informace, jejíchž poselství již bylo naplněno v minulosti.

Moderátoři: DavidD, TRAM-FÓRUM

Zamčeno
Uživatelský avatar
Martin
Uživatel
Příspěvky: 244
Registrován: 14.3.2007 14:37
Bydliště: Prágl - Strašnice

Re: Bzučáky

Příspěvek od Martin » 27.3.2007 22:34

Oskar píše:A pak by mě ještě zajímalo, co dělá ten přepínač na krytu mechanizmu předních dveří u T6tek.
Podobný přepínač je u předních dveří i na KT8. Taky mě nenapadá jeho význam.
Vulture píše:Dneska nad dveřmi svítily světýlka autopal na l.22 6944 ... Smile
Za celý život jsem viděl tyhle světýlka svítit jenom jednou a to v běžném provozu, takže to vyvrátilo mojí domněnku, že to svítí jen při nějaké poruše vozu jako úplně nouzové opatření.


Jinak co by nováček zdravím všchny diskutující.

Uživatelský avatar
Jabberwocky
ďábelský pedagog
Příspěvky: 1849
Registrován: 27.5.2005 10:53
Bydliště: Pleased to meet you ... hope you guess my name ;-)

Příspěvek od Jabberwocky » 27.3.2007 22:24

I.am.good píše:... ty jiskry vznikají především z toho důvodu, že v tom okmažiku řidič zadal jízdu.
Blejská to i při rekuperaci? Nebo jsou tam proudy menší?

Uživatelský avatar
Oskar
Uživatel
Příspěvky: 1212
Registrován: 10.6.2006 11:17
Bydliště: Ano
Kontaktovat uživatele:

Bzučáky

Příspěvek od Oskar » 27.3.2007 22:20

Když už jsme u těch bzučáků, zajímalo by mne, jakým způsobem se aktivuje takový ten diagnostický režim tramvaje, kdy po stisku tlačítek "Znamení k řidiči" zabzučí výstraha na všech dveřích a při delším stisku se dveře zavřou. Myslel jsem si, že je to automaticky při vypnutém řízení, ale když jsem jel 8252 a někdo oznámil výstup s kočárkem, zablikaly také všechny výstrahy... tak asi ne.

A pak by mě ještě zajímalo, co dělá ten přepínač na krytu mechanizmu předních dveří u T6tek.

Uživatelský avatar
Vulture
Uživatel
Příspěvky: 51
Registrován: 18.9.2005 20:21
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Vulture » 27.3.2007 22:12

Dneska nad dveřmi svítily světýlka autopal na l.22 6944 ... :)

admirak

Příspěvek od admirak » 27.3.2007 22:06

I.am.good píše:Bzučák NENÍ výstraha :)
Aha, ještě že si mě opravil. Bych tu roznášel bludy :oops:

I.am.good

Příspěvek od I.am.good » 27.3.2007 22:02

Bzučák NENÍ výstraha :) Sice se dá použít stejně, ale tlačítko výstrahy uvádí do činnosti pouze bzučáky v jednotlivých dveřích, jsou-li otevřeny, kdežto tl. bzučák ti rozezní i bzučák v pojistkové skříňce. Jediný způsob, co mě napadá že by to mohlo sloužit je k dorozumívání mezi dvěma řidiči, kdyby každý byl v jednom voze. To snad dokonce dříve i bylo, v počátcích provozu T3 seděl vzadu také řidič, ale ten jen otevíral dveře, neboť tam snad nebyly kasy průvodčích, anebo tam ti průvodčí v kase neměli ovládání....teď vážně nevím, ale nic jiného mě nenapadá k otázce využití tl. bzučáku.
Jinak panťáky na trolejovém křížení hází jiskry především díky odběru, ta jiskra je el. oblouk, takže když tam pojede tramvaj výběhem, bez zapnutého topení a KLF a prasklou pojistkou MG, tak to nehodí vůbec nic. Ono ostatně ani ty další spotřebiče 600V tolik nberou, ty jiskry vznikají především z toho důvodu, že v tom okmažiku řidič zadal jízdu. :wink:

admirak

Příspěvek od admirak » 27.3.2007 21:22

2217 píše:Bzučák... nebude to výstraha zavírajících se dveří???
K PTG: Zevlovala jsem chvíli u mostu Legigí. Některé PTG tam vechna křížení přejely v pohodě, jiné tam blejskaly, až jsem myslela, že jednou chytne trolej. Proč se tak děje? Souvisí to nějakt třeba s tuhostí kloubů? Dík.
Bzučák je výstraha. K tomu PTG, všimni si že těm co to neblejská jedou pomalejš a těm co to blejská jedou rychle, když totiž jede rychle tak tam ten PTG skáče a pak to hází jiskry.

Uživatelský avatar
2217
Uživatel
Příspěvky: 746
Registrován: 16.11.2006 23:16
Bydliště: kousíček od Národní Třídy
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od 2217 » 27.3.2007 21:12

Bzučák... nebude to výstraha zavírajících se dveří???
K PTG: Zevlovala jsem chvíli u mostu Legigí. Některé PTG tam vechna křížení přejely v pohodě, jiné tam blejskaly, až jsem myslela, že jednou chytne trolej. Proč se tak děje? Souvisí to nějakt třeba s tuhostí kloubů? Dík.

Uživatelský avatar
Sheep
Uživatel
Příspěvky: 325
Registrován: 06.1.2006 23:37
Bydliště: Slovensko, Kosice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Sheep » 27.3.2007 18:17

kybel s pieskom sa vozi nato aby vodici na konecnych mohli do elektriciek tankovat piesok, sluzi na zdrsnenie trate pri obtiaznom brzdeni pocas dazda snehu, proste pri smyku piesok dobre posluzi

meiki

Dotaz

Příspěvek od meiki » 27.3.2007 18:00

Zdravím všechny,jsem v praze na vysoké a začali me zajímat hodně tramvaje,takže jsem takový malý začátečník :) Už umím rozpoznat typ tramvaje,ale nevim k čemu slouží pár věcí.
1. Když tak koukám řidiči přes rameno,videl jsem tam tlačitko Bzučák a ať jsem přemýšlel,jak jsem přemýšlel,tak jsem nezjistil k čemu slouží.

2.Taky nevím proč se v kabině vozí ten "kbelík" s pískem.
To je zatím všechno,ale jestli přijdu na další záhadu,tak jsem hned tady :lol:

Marek
Uživatel
Příspěvky: 192
Registrován: 16.11.2003 20:12
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Brzda tentokráte vřetenová

Příspěvek od Marek » 12.9.2005 0:29

Další dotaz, a zase ode mě, tentokrát k vřetenové brzdě.

Nemáte někdo nákres brzdy, fotografii starého vozu ze spodu, nebo třeba náčrtek? Jak asi fungovala a jak vypadají části zvenku viditelné samozřejmě vím, ale rád bych měl představu, jak je udělaný rozvod-převod-páky na spodku vozu, kde všude jsou pružiny na odbržďování, jak je zařízeno, aby nenapnutý řetěz neplandal po zemi, atd.

V muzeu ve Střešovicích, přes polohu téměř vleže vedle exponátů, jsem toho moc nevykoukal. Dík

Uživatelský avatar
Kočí
Uživatel
Příspěvky: 209
Registrován: 19.3.2005 14:26
Bydliště: ...příští zastávka Letenské náměstí
Kontaktovat uživatele:

Re: solenoidová brzda

Příspěvek od Kočí » 07.6.2005 13:11

P_V píše:Kdepak, solenoid je něco jiného. Je to elektromagnet tahající za nějaké táhlo, v tomto případě táhlo od brzdy. To co popisujete je brzda s vířivými proudy.
Tak to jsem měřil jednodušší solenoid :lol: To mě na tom právě mátlo, proto jsem nebyl schopen představit si ho v brzdě... Podle toho, co tam ale píšou, tak jestli jsem to pochopil správně, tak by ten daný solenoid ve VV musel být trochu poddimenzovaný, aby se ta brzda tolik nezahřívala @3662

P_V
Uživatel
Příspěvky: 4085
Registrován: 23.11.2003 18:49

Re: solenoidová brzda

Příspěvek od P_V » 07.6.2005 12:49

Kočí píše:
Marek píše:Dotaz: Co to je (nebo byla) solenoidová brzda? Tímhle druhem brzdy byla vybavena spousta vlečných vozů, všechny měly samozřejmě ještě ruční vřetenovou.
Je to třecí brzda, brzdící právě tehdy, je-li napájená brzdovým proudem z motorového vozu, nebo taková ta brzda, kdy se s nápravou spojený disk z vodivého materiálu otáčí v magnetickém poli vytvořeného elektromagnetem napájeným brzdovým proudem z motorového vozu? Nebo něco úplně jiného?
Podle mě, jak funguje solenoid, je to ta brzda kdy se s nápravou spojený disk z vodivého materiálu otáčí v magnetickém poli vytvořeného elektromagnetem napájeným brzdovým proudem z motorového vozu. Mohlo by to tak nějak být, páč k přenesení toho proudu z MV do VV sloužil onen kabel mezi zásuvkami pod okny vozů... To na střeše sloužilo pouze k napájení osvětlení VV... Z definice solenoidu by se tak dalo usuzovat... zkusím se potom někdy jeftě podívat, jak to doopravdy funguje :wink:
Kdepak, solenoid je něco jiného. Je to elektromagnet tahající za nějaké táhlo, v tomto případě táhlo od brzdy. To co popisujete je brzda s vířivými proudy.

Uživatelský avatar
Kočí
Uživatel
Příspěvky: 209
Registrován: 19.3.2005 14:26
Bydliště: ...příští zastávka Letenské náměstí
Kontaktovat uživatele:

Re: solenoidová brzda

Příspěvek od Kočí » 07.6.2005 12:29

Marek píše:Dotaz: Co to je (nebo byla) solenoidová brzda?

Tímhle druhem brzdy byla vybavena spousta vlečných vozů, všechny měly samozřejmě ještě ruční vřetenovou.

Je to třecí brzda, brzdící právě tehdy, je-li napájená brzdovým proudem z motorového vozu, nebo taková ta brzda, kdy se s nápravou spojený disk z vodivého materiálu otáčí v magnetickém poli vytvořeného elektromagnetem napájeným brzdovým proudem z motorového vozu? Nebo něco úplně jiného?
Podle mě, jak funguje solenoid, je to ta brzda kdy se s nápravou spojený disk z vodivého materiálu otáčí v magnetickém poli vytvořeného elektromagnetem napájeným brzdovým proudem z motorového vozu. Mohlo by to tak nějak být, páč k přenesení toho proudu z MV do VV sloužil onen kabel mezi zásuvkami pod okny vozů... To na střeše sloužilo pouze k napájení osvětlení VV... Z definice solenoidu by se tak dalo usuzovat... zkusím se potom někdy jeftě podívat, jak to doopravdy funguje :wink:

Uživatelský avatar
syverin
Uživatel
Příspěvky: 947
Registrován: 29.11.2004 14:00
Bydliště: V noci 512
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od syverin » 06.6.2005 23:03

Doporučoval bych vidět sjížďák ve spálené před loňskou rekonstrukcí. A to měl pružné jazyky. Jinak i ve sjížďáku je aretace, která drží výhybky v té poloze, do které byly rozříznuty. Jen tam není zámek, který by ji uzamkl, aby se čirou náhodou nemohla přehodit, jede-li se proti špičkám (no, co by taky na sjízdné dělal). Mám ale pocit, že přítomnost zámků není o druhu jazyků, ale spíš o mechanismu mezi, takže pružné sjížďáky je taky nemají. A co třeba taková Ohrada? Oerlikony jsou snad uzamykatelné? Já být řidičem, vzpomenu si na generace, které jezdily přede mnou, řeknu si, že oni to taky nějak přežili a pojedu přesně podle předpisů.
P_V píše:Asi že sjezdové čepové výhybky mají jazyky zcela volné, zatímco ty s pružnými jazyky mají nějakou rozříznutelnou aretaci v krajních polohách, takže je v opačném směru lze použít jako ručně stavitelné bez uzamykání.
Ale to podle mně s principem nesouvisí, vždyť i čepové by mohly mít tu aretaci kdyby ji tam někdo namontoval.

Zamčeno