Technologie v tramvaji (výzbroj, dveřní mechanismy atd.)

Archiv starých nebo neaktuálních příspěvků. Příspěvky, které přinášejí informace, jejíchž poselství již bylo naplněno v minulosti.

Moderátoři: DavidD, TRAM-FÓRUM

Zamčeno
Uživatelský avatar
Karotka
Uživatel
Příspěvky: 1180
Registrován: 09.2.2005 20:59
Bydliště: Příští zastávka je na zmámení.

Příspěvek od Karotka » 29.3.2007 20:58

2217 píše:Prominu. Ale potom bych ráda věděla, když tedy Progress píská tichounce jakožto výzbroj, co tam tak příšerně kvičí?
Nejspíš nějaká vyšší harmonická. Ale nemůžu soudit, neb jsem ještě "šustící" Progress neslyšel, vždycky jen "pištící". (sluch mám údajně až ke 20 kHz, prokazatelně alespoň 15625 Hz)
Odhaduji, že Progress piští normálně na 2 kHz, brzdový odporník 4 kHz, ale jenom přibližně, není to čistá oktáva (tím je to ještě horší).

Ale při popojíždění je rozhodně snesitelnější než zrychlovač ("cvakcvakcvakcvak ... ŘACH! ... cvakcvakcvakcvak ... zzzunnn ... ŘACH! ...", to že není slyšet? :) )

I.am.good

Příspěvek od I.am.good » 29.3.2007 20:55

2217 píše:Prominu. Ale potom bych ráda věděla, když tedy Progress píská tichounce jakožto výzbroj, co tam tak příšerně kvičí?
Vezmi si obyčejnou nabíječku an mobil, dej do zásuvky, připoj telefon a dej si na ní ucho :wink: Uslyšíš, že taky "bzučí". No a to je to malinkatá krabička, kde není skoro žádný proud, teď si vezmi tramvaj :D

Uživatelský avatar
Oskar
Uživatel
Příspěvky: 1212
Registrován: 10.6.2006 11:17
Bydliště: Ano
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Oskar » 29.3.2007 20:15

2217 píše:Prominu. Ale potom bych ráda věděla, když tedy Progress píská tichounce jakožto výzbroj, co tam tak příšerně kvičí?
No ten Progress. Tedy ono je celkem jedno, zda to vydává ten kontejner, motor, nebo nějaké dráty a odpory. Ale v porovnání třeba se statickými měniči metra 81-71, nebo Pendolina, je ten pískot podstatně potišší, navíc ho doprovází hluk kol a převodů a ventilátorů... a někdy i kaštanů. Takže když to nahraju na MP3 přehrávač, ten pískot má podobnou intenzitu jako okolní šum a nepoznám z toho, na které frekvenci ten Progress pracuje.
Jinak jak už jsem několikrát psal, nejvíc na celém progressu hraje brzdový odporník, když se brzdí a nerekuperuje.

Uživatelský avatar
2217
Uživatel
Příspěvky: 746
Registrován: 16.11.2006 23:16
Bydliště: kousíček od Národní Třídy
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od 2217 » 29.3.2007 19:17

Oskar píše:... protože (2217 promine) Progress píská tak potichu, že to pískání nejsem schopen zaznamenat s dostatečným odstupem signálu od šumu :)
Prominu. Ale potom bych ráda věděla, když tedy Progress píská tichounce jakožto výzbroj, co tam tak příšerně kvičí?

Uživatelský avatar
Oskar
Uživatel
Příspěvky: 1212
Registrován: 10.6.2006 11:17
Bydliště: Ano
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Oskar » 29.3.2007 18:57

Jabberwocky píše:Jinými slovy, zdá se, že Oskar má nižší hranici slyšitelných frekvencí než DavidD.
Což ale asi také znamená, že pokud DavidD není netopýr, budou hluk výzbroje slyšet i ti psi :D

BTW: Dělal jsem si teď takový poslechový test a něco slyším tak do 15 kHz, což je docela slušný výsledek. No a subjektivně hodnotím, že tradiční Progress pracuje s frekvencí někde kolem 1 kHz, spíš míň. Takže to je dost brutální skok. Nechce se mi věřit, že to je jen firmware.

Exaktní analýzu Progressu pomocí FFT se mi bohužel nepodařilo udělat, protože (2217 promine) Progress píská tak potichu, že to pískání nejsem schopen zaznamenat s dostatečným odstupem signálu od šumu :)

Uživatelský avatar
Jabberwocky
ďábelský pedagog
Příspěvky: 1849
Registrován: 27.5.2005 10:53
Bydliště: Pleased to meet you ... hope you guess my name ;-)

Příspěvek od Jabberwocky » 29.3.2007 13:36

Jinými slovy, zdá se, že Oskar má nižší hranici slyšitelných frekvencí než DavidD.

Uživatelský avatar
DavidD
Uživatel
Příspěvky: 1624
Registrován: 10.5.2006 17:36

Příspěvek od DavidD » 29.3.2007 12:49

No tím šuměním nemyslím vetilátory ani žádné převody...nýbrž výzbroj. Wana vydává stejný zvuk jako klasická reko T3, ale místo pískání je slyšet šumění....Asi tak jako by jsi jednu písničku zahrál na klavír a podruhé na kytaru.Taky poznáš, že je to stejný, ale zní to jinak...

Uživatelský avatar
Oskar
Uživatel
Příspěvky: 1212
Registrován: 10.6.2006 11:17
Bydliště: Ano
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Oskar » 29.3.2007 10:45

DavidD píše:A jaká je teda úptava pro Progres, který je na 8251,8252, když to nepíská jen šumí?Já myslel že je to samé co se dělalo pro europus?
No když se na to podíváme hodně z dálky, dá se po velikém zjednodušení říct, že v podstatě jediný rozdíl mezi europulse a progress je v tom, že europulse vyrábí 3 výstupy (s časově proměnnou hodnotou výstupního napětí), zatímco progress jenom jeden ("stejnosměrný"). Takže jestli něco můze fungovat na europulse, neměl by být takový problém rozchodit to na progressu.

Mě by ale zajímalo, co myslíš tím šuměním? Já se snažil poslouchat a žádné šumění jsem nezaznamenal. Pokud teda nemyslíš hluk ventilátorů - ten ale ani tak s výzbrojí nesouvisí - T3 se zrychlovačem šumí taky. No a pak je tam ještě zvuk od mechanických částí (převodů).
Když zavřu oči, rozeznám wanu od zrychlovače jen podle zvuku výstahy a podle toho, že neklapá LS (a neobjevují se tak náhlé poklesy tahu). Ještě jsem zvědav, jak to zní, když nerekuperuje. To jsem ještě neslyšel.

Uživatelský avatar
DavidD
Uživatel
Příspěvky: 1624
Registrován: 10.5.2006 17:36

Příspěvek od DavidD » 29.3.2007 10:25

adam_r píše:Ty trolejbusy pro Svycarsko nemaji progress, ale europulse - tedy asynchronni vyzbroj postavenou na uplne stejne technologii jako je vyzbroj v 14T. Tehdy se to resilo na vyslovne prani zakaznika, ktery si za to byl ochoten i priplatit. A vyresilo se to prave vymenou jedne soucastky za asi 1000kc, diky cemu se preladila vyzbroj nekam do ultrazvuku. S ohledem na cenu teto upravy maji uz vsechny dalsi europusy (tramky/t-busy) tichou vyzbroj. Zatim nikdo nepsal, ze by to psum vadilo, takze je to nejspis jeste vyrazne vyse, nez to co slysi pes.
A jaká je teda úptava pro Progres, který je na 8251,8252, když to nepíská jen šumí?Já myslel že je to samé co se dělalo pro europus?

radek31
Moderátor
Příspěvky: 1713
Registrován: 02.7.2004 16:41
Bydliště: Modřany, kousek od smyčky Levského

Příspěvek od radek31 » 29.3.2007 7:12

Oskar píše:A co tedy stisknout žluté, to by nepomohlo?
ne, nepomohlo
pokud se při výstraze na T6 zmáčkne znova uvolnění, tak přestane otravné pištění bzučáku, ale dveře se okamžitě zavírají a jsou současně uvolněné - takže si je kdokoliv může otevřít

Uživatelský avatar
2217
Uživatel
Příspěvky: 746
Registrován: 16.11.2006 23:16
Bydliště: kousíček od Národní Třídy
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od 2217 » 28.3.2007 23:45

admirak píše:Když mluvíš o těch psech, tak jsem dnes viděl takovou příhodu. Příjížděla mi 4ka na mírák a tam stál malej pejsek s pěkně obezní paní. Ta paní se cpala s tím psem hned do dveří a čokla táhla za sebou a jak ho táhla tak on s motal lidma mezi nohama. Tak se jeden pán naštval a toho psa kopnul pod schody u posledních dveří. Bylo slyšet jenom zakňučení a pak nic, rozezněla se výstraha a panička zjistila že vodídko vede ven, začala tam histerčit a vodítko pustila. Vodítko se pak ztratilo pod tramvají a pejsek zdrhnul. Panička se tam marně dobývala ven, ale moc se jí to nevedlo. Psa jsem viděl utíkat do parku a dál jsem to neřešil. Asi utíkal kvůli tomu kmitočtu.
No jeslti ta 4ka byla Progress, tak bych se ani nedivila. Jinak psi sou moc chytrýnato, aby zalezli pod tramvaj, kerá vrčí, hřeje a chová se nepřátelsky vůči jim. Park je pochopitelně zajjímavější než podvozky T3RP. :lol:

Uživatelský avatar
Oskar
Uživatel
Příspěvky: 1212
Registrován: 10.6.2006 11:17
Bydliště: Ano
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Oskar » 28.3.2007 23:40

demon píše:Pouč mě z čeho mají stejnosměrné motory magnetický obvod, není-li složen z plechů...
Samozřejmě mají, ocelový odlitek by se rozhodně netočil !
TO JSEM FAKT NAPSAL? :roll: :roll: :roll: No jo, už je pozdě.

Myslel jsem stator. Ale nebudu se v tom dál patlat.

Uživatelský avatar
demon
Uživatel
Příspěvky: 6712
Registrován: 08.4.2006 16:32
Bydliště: Všude dobře, tak co doma...
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od demon » 28.3.2007 23:25

Oskar píše:...protože ss. motory nemají magnetický obvod složen z plechů....
Pouč mě z čeho mají stejnosměrné motory magnetický obvod, není-li složen z plechů...
Samozřejmě mají, ocelový odlitek by se rozhodně netočil !

Uživatelský avatar
Jabberwocky
ďábelský pedagog
Příspěvky: 1849
Registrován: 27.5.2005 10:53
Bydliště: Pleased to meet you ... hope you guess my name ;-)

Příspěvek od Jabberwocky » 28.3.2007 23:13

Admirak: Á jo, já zapomněl! Běda jak do tramvaje nastoupí dvanáct měsíčků bez košíku :-)

adam_r: Díky, to bylo ono.

Uživatelský avatar
adam_r
Uživatel
Příspěvky: 451
Registrován: 17.6.2004 10:23
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od adam_r » 28.3.2007 23:12

Jabberwocky píše:A přitom by u progressů stačilo vyladit to někam mimo slyšitelné frekvence. Kdosi tu před nedávnem psal, že pro nějaké švýcarské město (Ženeva?) taková úprava existuje. Jak je to se 14T netuším - tam snad pískají i asynchronní motory, tak by to bylo možná složitější.
Ty trolejbusy pro Svycarsko nemaji progress, ale europulse - tedy asynchronni vyzbroj postavenou na uplne stejne technologii jako je vyzbroj v 14T. Tehdy se to resilo na vyslovne prani zakaznika, ktery si za to byl ochoten i priplatit. A vyresilo se to prave vymenou jedne soucastky za asi 1000kc, diky cemu se preladila vyzbroj nekam do ultrazvuku. S ohledem na cenu teto upravy maji uz vsechny dalsi europusy (tramky/t-busy) tichou vyzbroj. Zatim nikdo nepsal, ze by to psum vadilo, takze je to nejspis jeste vyrazne vyse, nez to co slysi pes.

Zamčeno