Pantografy
Moderátoři: DavidD, TRAM-FÓRUM
- BerryML
- Uživatel
- Příspěvky: 438
- Registrován: 27.3.2008 16:25
- Bydliště: Oni za to nemůžou, to je fáma...
- Kontaktovat uživatele:
Re: Pantografy
MOp: To platí především pro velkou dráhu. Co vím, tak u tramvají, díky konstrukci (třeba probíraný Stemmann technik) je maximální rychlost 120 km/h, což je u tram nedosažitelné. Právě větší přítlak je brán jako výhoda, neboť u klasického košového sběrače dochází při vyšší rychlosti k odskakování od troleje. (při odběru vytahuješ oblouk a ničíš trolej). To jsem u T6, nebo KT8N vyjma podjezdů na Barrandově, nebo v Ďáblicích nikdy nezažil. A nezáleželo jestli byl kloubem vpřed, nebo vzad. Kloubu vpřed nahrává jediná výhoda, a to, že se tak rychle nezašpiní, přičemž přítlak +- stejný. Je tam spíš problém v uchycení hlavice. Jinak podle Stemmannu je rozdíl mezi Fb 500, Fb 700, Fb 700 S oproti Fb 800 konstrukce ocelohliníková oproti celoocelové, takže váha a pevnost.
- MOp
- Administrátor
- Příspěvky: 4741
- Registrován: 18.1.2007 22:38
- Bydliště: Všude dobře v Konstalu105N nejlíp!
- Kontaktovat uživatele:
Re: Pantografy
Sběrač polopantograf
Konstrukce polopantografu vykázala některé výhody, které pomohly jeho rozšíření, ale jsou i určité nevýhody. Výhodou, a to rozhodnou, je snížení hmotnosti cca o 1/3, horní část konstrukce má s ohledem na sekundární vypružení téměř vlastnosti tyčového sběrače nebo lyry a podstatné je i zmenšení prostoru, který sběrač zabírá na střeše.
Nevýhodou jsou některé mechanické vlastnosti při dotyku smykadla s trolejovým drátem. Při jízdě není přítlak smykadla vždy stejný. Je-li konstrukce polopatografu vpředu (jízda ve směru šípu), tření mezi trolejovým drátem a smykadlem způsobuje snižování přítlačné síly.Dojde-li k havarii sběrače, dolní nosné rameno se vztyčí proti vedení a v mnoha případech jej trhá dolů. Při jízdě opačným směrem je smykadlo třením vzpíráno proti trolejovému drátu, zvyšuje se přítlak a při havarii horní rameno může ohrozit trolejové vedení. Proto je žádoucí, aby polopantograf (ale i pantograf) měl na sobě čidlo, které v případě havarie nuceně stáhne zbytky sběrače do polohy mimo prostor vedení.
vice viz http://www.cdrail.cz/VTS/CLANKY/509.pdf, zalezitost 1s v googlu.
Konstrukce polopantografu vykázala některé výhody, které pomohly jeho rozšíření, ale jsou i určité nevýhody. Výhodou, a to rozhodnou, je snížení hmotnosti cca o 1/3, horní část konstrukce má s ohledem na sekundární vypružení téměř vlastnosti tyčového sběrače nebo lyry a podstatné je i zmenšení prostoru, který sběrač zabírá na střeše.
Nevýhodou jsou některé mechanické vlastnosti při dotyku smykadla s trolejovým drátem. Při jízdě není přítlak smykadla vždy stejný. Je-li konstrukce polopatografu vpředu (jízda ve směru šípu), tření mezi trolejovým drátem a smykadlem způsobuje snižování přítlačné síly.Dojde-li k havarii sběrače, dolní nosné rameno se vztyčí proti vedení a v mnoha případech jej trhá dolů. Při jízdě opačným směrem je smykadlo třením vzpíráno proti trolejovému drátu, zvyšuje se přítlak a při havarii horní rameno může ohrozit trolejové vedení. Proto je žádoucí, aby polopantograf (ale i pantograf) měl na sobě čidlo, které v případě havarie nuceně stáhne zbytky sběrače do polohy mimo prostor vedení.
vice viz http://www.cdrail.cz/VTS/CLANKY/509.pdf, zalezitost 1s v googlu.
- kruťák
- Uživatel
- Příspěvky: 3166
- Registrován: 23.2.2010 0:24
- Bydliště: mobilnitabla.cz
- Kontaktovat uživatele:
Re: Pantografy
A co rychlost "přizpůsobení" při jízdě pod most a od něj? Je u obou stejná?
- Jakub
- Uživatel
- Příspěvky: 480
- Registrován: 22.12.2007 23:43
- Bydliště: Jedno z posledních nádraží, kde jsou komplet mechanická návěstidla.
Re: Pantografy
Mám pocit, že polopantograf odolá větším rychlostem než klasický koš. U tramvají je to ale zanedbatelné.
- 9001
- Uživatel
- Příspěvky: 10211
- Registrován: 15.11.2003 18:49
- Bydliště: Blízko konečné linky 24,51.
- Kontaktovat uživatele:
Re: Pantografy
Elektrické ovládání ještě. Nic víc mě asi nenapadá.
- kruťák
- Uživatel
- Příspěvky: 3166
- Registrován: 23.2.2010 0:24
- Bydliště: mobilnitabla.cz
- Kontaktovat uživatele:
Re: Pantografy
To jo, nebo 15T s lyrou Ono mě osobně se nelíbí ani klec na starym KT.matti píše:14T s klasickým pantografem?
Je to tedy jediná výhoda poloptg?9001 píše:při poruše klasický vystřelí a odrovná TV. Polopantografy se jen sklátí.
Re: Pantografy
někde jsem četl, že při rychlostech tramvají je jedno, jestli je ptg tak či obráceně.
Re: Pantografy
mimo jiné, dokážete si představit 14T s klasickým pantografem?
- 9001
- Uživatel
- Příspěvky: 10211
- Registrován: 15.11.2003 18:49
- Bydliště: Blízko konečné linky 24,51.
- Kontaktovat uživatele:
Re: Pantografy
Jako důvod jsem taky někdy slyšel, že při poruše ptg klasický vystřelí a odrovná TV. Polopantografy se jenom sklátí k zemi.
- demon
- Uživatel
- Příspěvky: 6709
- Registrován: 08.4.2006 16:32
- Bydliště: Všude dobře, tak co doma...
- Kontaktovat uživatele:
Re: Pantografy
To je možné, ale nebylo to v Praze.krtinek píše:V tom případě jsem ho viděl otočený PO směru jízdyPetr píše:Na všech pražských T6 jsou pptg opačně proti směru jízdy
Tady jsou na T6 všechny správně kloubem vzad.
- kruťák
- Uživatel
- Příspěvky: 3166
- Registrován: 23.2.2010 0:24
- Bydliště: mobilnitabla.cz
- Kontaktovat uživatele:
Re: Pantografy
V tom případě jsem ho viděl otočený PO směru jízdyPetr píše:Na všech pražských T6 jsou pptg opačně proti směru jízdy
- Petr
- Provozovatel
- Příspěvky: 2040
- Registrován: 14.11.2003 8:36
- Bydliště: ....Brejšín přes noc na flešku hodí novej program křižovatky, já s Démonem zajedem přešroubovat znač
- Kontaktovat uživatele:
Re: Pantografy
Na všech pražských T6 jsou pptg opačně proti směru jízdy...krtinek píše:Vzhledem k dnešnímu dalšímu pádu polopantografu mě napadá otázka, jaké výhody a nevýhody má polopantograf oproti klasické "tygří kleci".
Nebo je to snad jen designová záležitost? Když si vezmu, že během dvou měsíců už to je tak čtvrté zborcení (proti jednomu u T3), tak na úkor designu to je celkem nákladné.
A taky - na některých T6 jsou polopantografy opačně proti směru jízdy - je to fukčně stejné, takže jaký to má význam? Nebo opět jen "je to jedno, tak to neřeš"?
Vcelku by mně zajímal procentuální počet zborcení za cca 15 let masivního provozu polopantografů na vozech T6A5 oproti klasickým košovým ptg... MYslím si, že tam budeme na jiných hodnotách...
- kruťák
- Uživatel
- Příspěvky: 3166
- Registrován: 23.2.2010 0:24
- Bydliště: mobilnitabla.cz
- Kontaktovat uživatele:
Re: Pantografy
Vzhledem k dnešnímu dalšímu pádu polopantografu mě napadá otázka, jaké výhody a nevýhody má polopantograf oproti klasické "tygří kleci".
Nebo je to snad jen designová záležitost? Když si vezmu, že během dvou měsíců už to je tak čtvrté zborcení (proti jednomu u T3), tak na úkor designu to je celkem nákladné.
A taky - na některých T6 jsou polopantografy opačně proti směru jízdy - je to fukčně stejné, takže jaký to má význam? Nebo opět jen "je to jedno, tak to neřeš"?
Nebo je to snad jen designová záležitost? Když si vezmu, že během dvou měsíců už to je tak čtvrté zborcení (proti jednomu u T3), tak na úkor designu to je celkem nákladné.
A taky - na některých T6 jsou polopantografy opačně proti směru jízdy - je to fukčně stejné, takže jaký to má význam? Nebo opět jen "je to jedno, tak to neřeš"?
BerryML, v tématu Škoda 15T ForCity píše:to co mají KT8N je Fb700, nebo Fb700S?
- Karosák
- Uživatel
- Příspěvky: 3856
- Registrován: 07.2.2008 18:49
- Bydliště: Wydzielone korytarze
- Kontaktovat uživatele:
Re: Pantografy
No vzhledem k tomu, že je to natočený, tak mohlo jít o testovací jízdu ne? Ale rachot slusnej