KM píše:jara: Ale právě že poptávka tam není tak veliká, aby to uživilo Tbus. Ekologie je ve slovenských poměrech pověra. Tykadlovozů mají asi 35. Velmi malé stádo.
MartinKT: No to odmontovává původní zhrzený dopravce.
KM: Nemas vubec pravdu ja jsem z BB. A je tam hned nekolik zasadnich problemu, proc situace dopadla, jak dopadla. Da se to shrnout do jednoduche vety: Zasadni nezajem zastupitelu a radnice o jim svereny majetek dovedl MHD v BB k nepouzitelnemu stavu neschopnemu jakkoliv konkurovat IAD.
- dostupnost (intervaly o vikendech 30 - 45 min. v pracovni dny na par linkach 15 min., jinak 20 -30 min. - pri pesi dostupnosti centra 20 - 25 minut a jizde taxikem za neprizne pocasi to nema sanci konkurovat)
- rychlost (nastupovani prednimi dvermi cely den zpusobilo, ze dojezdova doba ze sidliste do centra je cca 20 - 25 minut, co je priblizne i pesi dostupnost - bohuzel)
- cena (jednorazova jizdenka 15,-Sk pri nutnosti prestupovani pri jizde z vychodni do zapadni casti mesta a opacne. Temer neexistence casovych predplatnych kuponu - sleva 2,-Sk pri platbe cipovou kartou, tj za 1/4-leti cca 1650,- Kc pri jizde jenom do prace a z prace bez prestupu, tady platime za neomezene uzivani mnohem komfortnejsi dopravy pouze 1260,- Kc!!!)
- nedokoncenost (TrT jsou jenom v jedne polovine mesta, tj. nosny system vyzaduje bud soubehy co je nehospodarne nebo prestupni system - kdy pri jizde z vychodni casti mesta na zapadni a opacne je nutne prestupovat. To znamena neatraktivni dopravu, kdy neexistuji kmenove linky s jednotnym taktovym intervalem, ktery by umoznil provoz trolejbusu po cely den zhruba v rovnake intenzite a odber el. energie by byl ustalenejsi a cely system hospodarnejsi)
Nicmene ta zabavna fraska zacala az v polovine tohoto roku, kdy si poslanci vzpomeli, ze BBDS (puvodni dopravce) ma licenci jen do konce 2005 a vypsali novou soutez. BBDS si vyzadal vyssi prachy za jeste mensi vykony. BBDS neni mestsky dopravni podnik nybrz byvala SAD, ktera krome zajezdove dopravy, dalkove dopravy a smluvni dopravni obsluznosti kraje cistou nahodou take provozuje MHD v BB a nemela moc zajem na jejim rozvoji. Az se stala privatizace a BBDS byla koupena CSAD Ostrava. Mezitim vsak soutez byla uzavrena a vyberova komise ji ukoncila s tim, ze viteze nelze urcit, jelikoz jsou nabidky SAD Zvolen a BBDS nesrovnatelne. Mezitim zacala CSAD Ostrava upravovat a menit svoji nabidku za stranu BBDS a primator mesta Kralik rozhodl, ze by bylo nejvhodnejsi jim koncesi jeste rok ponechat a vypsat soutez novou, aby na ni bylo vice casu a tak podobne.
Jenomze posledni slovo meli poslanci. Ti rozhodli pro SAD Zvolen. Ackoliv SAD Zvolen chtela zrusit trolejbusovou dopravu, nemela zadny poradny plan jak vypadek trolejbusu nahradit. Sice v nabidce mluvila o dodani autobusu splnujicich Euro4 dodala vsak stare rozbite karosy v mezimestskem provedeni. Krome toho si SAD Zvolen zacal delat naroky na pronajem 35 autobusu, jez patri mestu a BBDS je mela v dlouhodobem pronajmu, ktery mel skoncit s koncem tohoto roku. Tady je vyvrcholeni cele frasky. Jisty pan Mudron, coz je sef Bystrickeho magistratu (neco jako vrchni urednik) podepsal smlouvy na pronajem onech busu s obema dopravci. Proc? Protoze bylo 30.12.2005 a nebylo jasne kdo bude MHD provozovat. On z nejakeho duvodu nemohl byt pritomen do konce jednani, tak mel plan, ze s neuspesnym provozovatelem pak smlouvu znici. Jenomze panove z BBDS smlouvu peclive skryli a ackoliv pak delali, ze ji s nim hledaji, nasli ji az vcera a pouzili ji jako zaminku proc mestu zatim onech 35 autobusu nevraitt.
Nic to vsak nemeni na faktu, ze SAD Zvolen neinstaloval zastavkove oznacniky, neumistnil na ne jizdni rady, nasadil ridice neznale mistnich pomeru s autobusy nevhodnymi pro MHD. Ani onech 35 autobusu nebude stacit k vykonum pro pracovni dny na urovni roku 2005 natoz pak provozu jenz slibil SAD Zvolen pro tento rok ve sve nabidce. A trolejbusy? Mesto jaksi pozapomelo, ze jeste pred pul rokem vlozilo penize do TrT k mistnimu Tescu (da se jen dohadovat, kdo a proc za to lobboval), taky zapomeli, ze nedostanou ani halir za pronajem trakcniho vedeni, ktery cinili cca 4.5 milionu rocne. Zabavne je take, ze zapomeli, ze cast trolejoveho vedeni i se sloupy verejneho osvetleni odprodali BBDS, ktere je jiz na nic a i s verejnym osvetlenim ma pravo je likvidovat. Take do sve uzasne finacni bilance nezapocetli, ze cast trati co patri mestu zustane pod napenim, jinak by sberny surovin meli zase hromady navstevniku. Zajimave je i to, ze nikho z poslancu nezajima jak bude SAD Zvolen provozovat diesel v kopcovitem terenu, kde v zime neni vyjimka, ze je -15 az -20 a s trolejbusy to zadny problem nebyl. I to, ze generalkovali nekolik trolejbusu je asi malo zajimave.
Banska Bystrica neni velike mesto, na druhe strane je porovnatelne s Presovem nebo Zilinou, kde trolejbusovou dopravu rozsiruji protoze jsou s ni spokojeni. V CR je to velikost porovnatelna s Libercem. V techto mestech je obvykle, ze interval je ve spicce o polovinu kratsi nez v BB. Cely problem totiz spociva v tom, ze zatimco radni v jinych mestech hledaji zpusob, jak MHD provozovat co nejvice efektivne a jak ji udelat atraktivni pro mnoho lidi, aby trzby byly co mozna nejvyssi a oni kryli nejmensi moznou ztratu, v BB zatim nepochopili kdo je zakaznik a uz vubec nemaji vztah majetku mesta protoze particny vztah maji i k jeho obcanum. Ale to je problem Bystricanu, koho si zvolili. Ja tam jiz 10 let neziju pouze jezdim nekolikrat do roka na navstevu a bavim se.