Poznáte místo na fotografii? (Odpovědi pomocí Soukr.Zpráv)
Moderátor: TRAM-FÓRUM
Můstek
Fotky lze vidět na http://metroweb.cz/metro/stanice/linka_a/MSA/MSA.htm kokrétně třeba: http://metroweb.cz/metro/stanice/linka_ ... ustek2.jpgKZsoci píše:Byl jsem vícekrát ve vestibulu stanice Můstek, ale nevzpominám si na můstek.
Pantografy pro dvounápravové vozy vyráběla Trakce v letech 1968-70, byla to nová konstrukce inspirovaná v té době moderní konstrukci Stemman a pochopitělně musela být bezlicenční. Použila se na nich horní lišta uložená na gumových silentblocích,obzvláště lehká a celá konstrukce byla maximálně odlehčena aby nezatěžovala nadměrně střechu vozidla. Rovněž výška byla upravena s ohledem na umístění nad střešní nástavbou a nutnost průjezdu na nejnižších místech pražské trolejové sítě. Po vyřazení 2 nápravových vozů v r. 74 byl záměr relativně nové pantografy použít na T3, udajně se od toho ale ustoupilo s ohledem na dosti velké napřímení pantografu a asi i pro kolizi dolního ramene s bleskojistkou, která se tehdy umisťovala do osy vozu před pantograf. Jinak si tento pantograf pro podobnost se Stemmanem vysloužil u některých zaměstnanců název "trakceman".
Jinak pro KZsoci: poslední tramvají v Praze s tyčovým sběračem "kladkou" v pravidelném provozu byly T1, ve zkouškách pak T2 a poslední zkoušený byl typ K5AR, který měl jeden pantograf a jednu kladku. Sám jsem s ním několikrát jel, ale jak jsme mohli, jezdili jsme na pantograf, ta tyč byla trolejbusová, manipulace s ní dost nepříjemná, tak jsme se tomu pokud možno vyhýbali.
Nesmím zapomenout na obojetnou T1 v Motole /myslím 5091/, s tou jsem jezdil často,vždy ale jen na pantograf.
Jinak pro KZsoci: poslední tramvají v Praze s tyčovým sběračem "kladkou" v pravidelném provozu byly T1, ve zkouškách pak T2 a poslední zkoušený byl typ K5AR, který měl jeden pantograf a jednu kladku. Sám jsem s ním několikrát jel, ale jak jsme mohli, jezdili jsme na pantograf, ta tyč byla trolejbusová, manipulace s ní dost nepříjemná, tak jsme se tomu pokud možno vyhýbali.
Nesmím zapomenout na obojetnou T1 v Motole /myslím 5091/, s tou jsem jezdil často,vždy ale jen na pantograf.
7080 píše:Lyra se neosvědčila, protože při dosažení vyšší rychlosti docházelo k jejímu rozkývání a následným odskokům od troleje. Jízda potom byla trhaná.
OFF
Lyra byla docela dobrá pro nás, ale měli jsme také kladky:
- Firma Budapest-Budafoki Helyiérdekű Villamos Vasút (Budapešť-Budafokská Lokální Elektrická Dráha) musila použit tyčkový sběrač, protože vlaky jezdíli na trase Móricz Zsigmond körtér - Szent Gellért tér firmy Budapesti Közúti Vaspálya Társaság (Budapešťský Uliční Železniční Společnost - hlavní firma tramvaje, bývalý provozovatel koňské dráhy), kde mohly tramvaje použit koleje, ale nemohly použit vedení; pročez musila firma dobývat nové vedení, které nebylo direktní nad koleji, ale šikom - tak umí jezdit jenom tramvaj s tyčkovým sběračem.
Teď jezdí na trase BBVV linky 41 a 47. Časnější byla linka 43 taky, která jezdí do čtvrtě Budafok. Teď už bohužel neexistuje.
http://www.villamosok.hu/nza/4800/bbvv24.jpg
- Tramvaje firmy Budapest-Újpest-Rákospalota Villamos Vasút (Budapešť-Újpest-Rákospalota Elektrická Dráha) měly také kladky; to nemá takovou přičinu, jak u BBVV. Dnešní linka 14 jezdí na trase BÚR-vasút. Tyto tramvaje byly první vozy, které byly kompletní vyroben od firmy Ganz.
http://www.villamosok.hu/nza/burv3.jpg
---
Absolut: tak to budu dělat.
Lyra se neosvědčila, protože při dosažení vyšší rychlosti docházelo k jejímu rozkývání a následným odskokům od troleje. Jízda potom byla trhaná.Karotka píše:Lyra se v Praze zkoušela od roku 1915, měly ji vozy 348 - 358 ("prototypová" série, měly dost inovací) a 359 - 418 (první série "devítiokeňáků"), asi se pokus nepovedl, protože dostaly zase kladku.
- trainzjohny
- Moderátor
- Příspěvky: 3140
- Registrován: 10.9.2006 15:06
- Bydliště: Konečná 9,10,16,58,59
- Kontaktovat uživatele:
Mám někde poznámenány výročí v dopravě a tak jsem si vzpomněl, že nedávno právě bylo výročí konce kladek a našel jsem si to co mám poznamenané:syverin píše:...
2) Poslední vůz s "kladkou" - tyčovým sběračem (něm. Stangenstromabnehmer:-) dojezdil v pravidelné osobní dopravě zřejmě 24. 5. 1971. ....
Kód: Vybrat vše
21.5.1971, pankrácká 2101 přišla jako poslední provozní (i pracovní) vůz o kladku
- Karotka
- Uživatel
- Příspěvky: 1180
- Registrován: 09.2.2005 20:59
- Bydliště: Příští zastávka je na zmámení.
odlehčenýKZsoci píše:Vím-li dobře, jmenoval se "usnadňovaný(?) pantograf" (= pantograf s menším hmotnostem).
Lyra se v Praze zkoušela od roku 1915, měly ji vozy 348 - 358 ("prototypová" série, měly dost inovací) a 359 - 418 (první série "devítiokeňáků"), asi se pokus nepovedl, protože dostaly zase kladku.KZsoci píše:Ale vedení bylo u nás vždy vhodné pro "Lyrabügel" (http://www.historische-strassenbahn-pot ... teil03.jpg) i pantografy.
Bylo by historicky přesnější, kdyby komerční vozy 349 a 412 dostaly lyru (351 ne, ten je ve stavu po přestavbě, kdy už měl kladku)
Děkuji. Doufám, že mohu cestovat do Prahy v létě, pak přihlížím to.Martin píše:Zdravím.
Ono je to tam takové zastrčené: Musíš sejít do vestibulu, který je dole na Václavském nám., nikoliv tím, co je uprostřed. Potom projdeš přes označovače jízdenek a nalevo za stanovištěm dozorčího je takové skleněné zábradlí - to je onen "můstek". Bývá to tam osvětlené.
U nás měly jenom bengálské tramvaje odbobný pantograf počátkem.Karotka píše:Viděl jsem i fotky T3 s tímhle druhem pantografu -> nejspíš se pantografy z vyřazených vozů dávaly na nově dodané.
http://www.villamosok.hu/nza/3720.jpg
Vím-li dobře, jmenoval se "usnadňovaný(?) pantograf" (= pantograf s menším hmotnostem). Ale vedení bylo u nás vždy vhodné pro "Lyrabügel" (http://www.historische-strassenbahn-pot ... teil03.jpg) i pantografy.
Zdravím.KZsoci píše:Wow. To je moc zajimavé!
Děkuji pěkně! Byl jsem vícekrát ve vestibulu stanice Můstek, ale nevzpominám si na můstek. Přiště se budu podívat to.
Ono je to tam takové zastrčené: Musíš sejít do vestibulu, který je dole na Václavském nám., nikoliv tím, co je uprostřed. Potom projdeš přes označovače jízdenek a nalevo za stanovištěm dozorčího je takové skleněné zábradlí - to je onen "můstek". Bývá to tam osvětlené.