(P) Polské provozy obecně
Moderátor: TRAM-FÓRUM
S těmi výkresy je to už fabulace na úrovni dnešního bulváru, pokud se v pozdějších letech s poláky jednalo, bylo to již se značnou dávkou opatrnosti, proto se po T1 již prakticky nic do Polska neprodalo, i když projevovali v některých letech zájem o vybrané uzly tramvaje. Napomohlo tomu též plné vytížení výrobních kapacit, všichni vědí, že tuzemské dodávky rozdávala SPK v rámci volných kapacit po naplnění vývozu do SSSR a NDR.
Podstatně jiná situace nastala v 90. letech za existence již "svobodného podnikání" kdy smlouva s DP Poznaň znamenala 100% předání dokumentace, výroby i smluvních vazeb na dodavatele do Polska.
Podstatně jiná situace nastala v 90. letech za existence již "svobodného podnikání" kdy smlouva s DP Poznaň znamenala 100% předání dokumentace, výroby i smluvních vazeb na dodavatele do Polska.
- Sheep
- Uživatel
- Příspěvky: 325
- Registrován: 06.1.2006 23:37
- Bydliště: Slovensko, Kosice
- Kontaktovat uživatele:
Re: tramvaje T1 v Polsku
oni nezvladli nic, ved ich elektricky su cisto kopie tych nasich sak sa staci pozriet nato ze tam chodi daco podobne ako T6tky, cisto okopirovane, ze vraj chodili aj do CKD a tajne kradli vykresy a ine zalezitosti aby museli vlastnej prace vlozit minimumvláčky87 píše:V podstatě je pravda, co zde citoval Jenki. Jen bych doplnil, co znám z vyprávění bývalého pracovníka odbytu Tatry p. K.Švestky, který se účastnil jednání o dodávce vozů.
Tyto 2 vozy byly vybaveny výzbrojí z 1. serie T1, která byla dodávána do Prahy, byla vybavena stykači s čepovým uložením kotvy /typ UM/ a byla značným problémem i v Praze, což později vedlo k rekonstrukci celé výzbroje na standard 4-6. serie/ vybavené již stykači břitovými. Poláci pravděpodobně nezvládli výrobu řady elementů jak je uváděno v citaci.
Důvod pro použití výzbroje byl pravděpodobně termínový, i když někteří pamětníci to též interpretovali jako zájem ztížit kopírování vozidel.
Každopádně někteří autoři knih o tramvajích zařazují polské tramvaje ke generaci Tatra.

tramvaje T1 v Polsku
V podstatě je pravda, co zde citoval Jenki. Jen bych doplnil, co znám z vyprávění bývalého pracovníka odbytu Tatry p. K.Švestky, který se účastnil jednání o dodávce vozů.
Tyto 2 vozy byly vybaveny výzbrojí z 1. serie T1, která byla dodávána do Prahy, byla vybavena stykači s čepovým uložením kotvy /typ UM/ a byla značným problémem i v Praze, což později vedlo k rekonstrukci celé výzbroje na standard 4-6. serie/ vybavené již stykači břitovými. Poláci pravděpodobně nezvládli výrobu řady elementů jak je uváděno v citaci.
Důvod pro použití výzbroje byl pravděpodobně termínový, i když někteří pamětníci to též interpretovali jako zájem ztížit kopírování vozidel.
Každopádně někteří autoři knih o tramvajích zařazují polské tramvaje ke generaci Tatra.
Tyto 2 vozy byly vybaveny výzbrojí z 1. serie T1, která byla dodávána do Prahy, byla vybavena stykači s čepovým uložením kotvy /typ UM/ a byla značným problémem i v Praze, což později vedlo k rekonstrukci celé výzbroje na standard 4-6. serie/ vybavené již stykači břitovými. Poláci pravděpodobně nezvládli výrobu řady elementů jak je uváděno v citaci.
Důvod pro použití výzbroje byl pravděpodobně termínový, i když někteří pamětníci to též interpretovali jako zájem ztížit kopírování vozidel.
Každopádně někteří autoři knih o tramvajích zařazují polské tramvaje ke generaci Tatra.
Konstaly
Máte v tom trošičku chaos.
Tramvaj 13N je skutečně kopií T1, ale pouze mechanická část.Tramvaj T1 soudruzi z Centralnego biura konstrukcji promptně obšlehli a rozkreslili pod názvem Konstal 11N, ale ukázalo se, že "aparatura elektryczna" je v podmínkách polského průmyslu nevyrobitelná. V roce 1957 byl podniknut výjezd do Belgie, kde se dohodly dodávky belgických výzbrojí a podvozků, které jsou od Tatrováckých dost odlišné ("amerických" 38V v síti, podvozky a kola novější generace apod.). První takový vůz byl vyroben v roce 1959 jako Konstal 13N. První série byly identické téměř úplně co se týká skříně (úzký transparent, 4dílné čelní okno apod), později se měnily do podoby známé dnes. S Belgií byl podepsán kontrakt na 25 kompletů výzbrojí a podvozků, některé komponenty byly dodávány i později (až cca do 60. vozu). Od 25. vozu začala být montována alespoň částečně "aparatura Polska". Bez ohledu na národnost střev se "tramwaje szybkobieźne" strašlivě sr*ly (nepojízdnost kolem 50%), což vyvrcholilo v roce 1966, kdy se sodruh Gomulka nedostavil včas na nějaké jednání ÚV, protože ho zdržela zácpa vzniklá zdechlými 13N v ulicích Varšavy. Vyvolalo to jev v originále zvaný "akcja poprawy jakośći tramwajów 13N", sledovaný z nejvyšších míst po stranické linii, kdy soudruzi z různých výzkumných ústavů a národních podniků vylepšili své komponenty natolik, že už se tak nepsuly a z tramvaje 13N se stalo celkem použitelné vozidlo.
Stykačová výzbroj je v kloubáku 102N, který byl určen pro menší města, u kterých se očekávalo, že si s tak složitou technikou neporadí.
Zdroj : kniha Warszawskie tramwaje elektryczne 1908 - 1998.
O technice v polských tramvajích se spoustu věcí můžete dozvědět zde :
http://www.transportszynowy.200.pl/
Vynikající stránka!!!
Tramvaj 13N je skutečně kopií T1, ale pouze mechanická část.Tramvaj T1 soudruzi z Centralnego biura konstrukcji promptně obšlehli a rozkreslili pod názvem Konstal 11N, ale ukázalo se, že "aparatura elektryczna" je v podmínkách polského průmyslu nevyrobitelná. V roce 1957 byl podniknut výjezd do Belgie, kde se dohodly dodávky belgických výzbrojí a podvozků, které jsou od Tatrováckých dost odlišné ("amerických" 38V v síti, podvozky a kola novější generace apod.). První takový vůz byl vyroben v roce 1959 jako Konstal 13N. První série byly identické téměř úplně co se týká skříně (úzký transparent, 4dílné čelní okno apod), později se měnily do podoby známé dnes. S Belgií byl podepsán kontrakt na 25 kompletů výzbrojí a podvozků, některé komponenty byly dodávány i později (až cca do 60. vozu). Od 25. vozu začala být montována alespoň částečně "aparatura Polska". Bez ohledu na národnost střev se "tramwaje szybkobieźne" strašlivě sr*ly (nepojízdnost kolem 50%), což vyvrcholilo v roce 1966, kdy se sodruh Gomulka nedostavil včas na nějaké jednání ÚV, protože ho zdržela zácpa vzniklá zdechlými 13N v ulicích Varšavy. Vyvolalo to jev v originále zvaný "akcja poprawy jakośći tramwajów 13N", sledovaný z nejvyšších míst po stranické linii, kdy soudruzi z různých výzkumných ústavů a národních podniků vylepšili své komponenty natolik, že už se tak nepsuly a z tramvaje 13N se stalo celkem použitelné vozidlo.
Stykačová výzbroj je v kloubáku 102N, který byl určen pro menší města, u kterých se očekávalo, že si s tak složitou technikou neporadí.
Zdroj : kniha Warszawskie tramwaje elektryczne 1908 - 1998.
O technice v polských tramvajích se spoustu věcí můžete dozvědět zde :
http://www.transportszynowy.200.pl/
Vynikající stránka!!!
"mensi T6"=Konstal105N a Konstal105Na
"T2"=Konstal 13N
stopetky maji max 30 let jenze vypadaji na 45, trinactky pohazej z druhe poloviny 60-tych let
V nekterych mestech v Polsku(Szczecin, Kraków)jsou taky nemecke vozy GT6, ve Slezsku taky niskopodlazni vozy Karlik, v Krakove taky nizkopodl. vozy NTG6
Jako technicke vozy ve Slezsku(Katowicka oblast)uvidime taky jeste dvounapravove vozy N, ktare pamatujou docela dobre i Stalina
http://www.kzkgop.pl - provozovatel MHD v oblasti Katowic(30 linek tramvajovych a vic nez 300 autobusovych)


"T2"=Konstal 13N
stopetky maji max 30 let jenze vypadaji na 45, trinactky pohazej z druhe poloviny 60-tych let
V nekterych mestech v Polsku(Szczecin, Kraków)jsou taky nemecke vozy GT6, ve Slezsku taky niskopodlazni vozy Karlik, v Krakove taky nizkopodl. vozy NTG6
Jako technicke vozy ve Slezsku(Katowicka oblast)uvidime taky jeste dvounapravove vozy N, ktare pamatujou docela dobre i Stalina
http://www.kzkgop.pl - provozovatel MHD v oblasti Katowic(30 linek tramvajovych a vic nez 300 autobusovych)


Naposledy upravil(a) Filippl dne 03.6.2006 11:47, celkem upraveno 1 x.
Teď jsem byl ve Szczecine (Štětíně) a bylo to fakt drsný. Teda hlavně co se stavu kol. svršku týče. Zkroucená trať, křižovatky vymlácené, protože se přes ně jezdí 30 atd. Také majíé pěkný nepořádek v zákrytu tratí. třeba na jednom místě. Je dlažba, asfalt zámková dlažba, zákrytové panely, a panely BKV kousek za sebou. Ale na okrajích jsou už i zreko úseky a snad se to bude zlepšovat. Vozový park je aspoň co se týče nátěrů v né moc dobrém stavu. Jinak polovina tram je tak z doby jako naše T2 a polovina vypadá , jako menší T6. Ale bylo to velice zajímavé. Doporučuji podívat se.
- fricoolinek2
- Uživatel
- Příspěvky: 2576
- Registrován: 23.3.2005 21:38
- Bydliště: 4 5 12 20 54 120 130 170 230 558 601 RIP: 6 13 14 126 128 192 246 247 248 501 514
- Kontaktovat uživatele:
-
- Moderátor
- Příspěvky: 1713
- Registrován: 02.7.2004 16:41
- Bydliště: Modřany, kousek od smyčky Levského
ani ne, díky stavu kolejí je imho lepší úsek Nádr. Braník - Černý kůňfricoolinek2 píše:Ále Černý kůň-Belárie-tam by 70km/h byla jako vyšitá !
a 70 je hodně nízké číslo
když alstom dá v pohodě 80 (jednou jsem to tam zažil jako cestující a doufám, že to bylo naposledy - někteří řidiči neznají míru) a to má poloviční výkon proti 14T ....
rozhodně doufám, že tam ten omezovač na 60 bude (a to tak, že začne brzdit, když to bude ve svahu a ne, že jenom vypne jízdu)