(HU) Budapešť

Maďarské provozy

Moderátor: TRAM-FÓRUM

Odpovědět
Tita
Uživatel
Příspěvky: 174
Registrován: 01.12.2005 12:36
Bydliště: Nedaleko posledního vratného trojúhelníku
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Tita » 26.6.2006 14:22

V Budapešti jste rychlejší než v Praze.Nám to tady trvá daleko delší dobu,než schválí novou tramvaj.

KZsoci

Příspěvek od KZsoci » 25.6.2006 23:14

I.am.good: není zač, těším mě, když se měli jste hezky v Budapešti. :)

Filippl: ano, byli jsme na nám. Móricz Zsigmond, a myslím, že oni byli na nám. Moszkva (protože chceli jet zubačkí, a zubačka má konečnou stanici v blízkosti od nám. Moszkva; ale nebyl jsem už s nimi).

V sobotu Combina začínají jezdít na linky 4 a 6!!! Předně dvá vozy, o vikendu, potom šest voz, na celý tyden, a od zaří šestnáct voz, a tak dále. :)

Uživatelský avatar
Filippl
Uživatel
Příspěvky: 129
Registrován: 17.9.2005 21:01
Bydliště: Zabrze-POLSKO

Příspěvek od Filippl » 19.6.2006 13:21

I.am.good: mam dotaz jestli navstivils namesti Moricze(Moricz Zsigmond Korter) a Moskevske nam.(Moszkva Ter), zname dopravni kuriozity Budapesti. Hlavne jde mne o nam. Moricze, kde bude stavbena stanice metra a puzosatky nekdejsiho tramvajoveho nadrazi budou zrusene. Dik moc.

I.am.good

Příspěvek od I.am.good » 18.6.2006 20:13

Chtěl bych tu veřejně poděkovat uživateli KZsoci za osobní výklad + průvodcovskou službu po Budapešti, kterou jsem navštívil tento víkend. Fotky bohužel nemám, jak jsem již mnohokrát psal, nemám digitál :/, točil jsem pouze video. Podaří-li se mi to dostat do compu (je to starší analog kamera), tak bych mohl určité pasáže zveřejnit .) Jinak tramky v Budapešti jsou šílený, v pražských poměrech bych je nasadil tak akorát na linku 91 :D Taky mě tam dost zarazilo, že např na jednom náměstí jedou srz dvě linky a na druhých dvou koncích náměstí končí na jendé straně jedna linka a na druhé taky, navíc koleje mezi sebou NEJSOU propojeny :shock: Takže celkový dojem super - jen upozornění pro případné návštěvníky jedoucím nočním lehátkovým vlakem - vlezou-li vám do kupé turisti/ky, nasaďtě rovnou kolíček na nos, s náma jely nějaký čtyři angličanky, podle řeči jsem poznal, že celý den šlapaly po Praze, také, když se zuly to bylo festvoě znát :D Mno, do Brna otevřené okno a pak už si člověk zvykl - jen chudáci celníci :D:D:D:D

KZsoci

Příspěvek od KZsoci » 22.4.2006 14:05

Máme už tři vozy: ev. č. 2001, 2002 a 2003 jsou v Budapešti (2004 a 2005 budou jet do Wildenratha, Německa, tamhle je zkušební trať firmy Siemens - potom přijedou všechné vozi do Budapešťi). Budapeštské vozi dělájí své zkušební jízdy na lince 1.

Na lince 4/6 je častečná kolejová zábrana, protože BKV přebuduje nástupiště, oni budou výšší, a lidi s postiženým pohybem jednodušší mohou nastupovat. A přebudujou staré traťe (BKV Paneli v špatňém stavu), protože nejsou dobré pro citlivé Combino-vozy. :)

Obrazi od zkušebního jízdy:
http://imgfrm.index.hu/imgfrm/1/1/2/6/B ... 471126.jpg
http://imgfrm.index.hu/imgfrm/0/5/5/4/B ... 470554.jpg
http://imgfrm.index.hu/imgfrm/9/9/1/2/B ... 469912.jpg
http://imgfrm.index.hu/imgfrm/6/7/9/4/B ... 466794.jpg

Obrazi od konstrukce traťe:
http://imgfrm.index.hu/imgfrm/7/4/3/8/B ... 467438.jpg
http://imgfrm.index.hu/imgfrm/7/4/8/5/B ... 467485.jpg
http://imgfrm.index.hu/imgfrm/0/7/7/1/B ... 460771.jpg

Něco zajimavé: znáte program televize "Megastar/Deutschland sucht den Superstar/..."? V Maďarske je ten program taký a jeden aspirant býl řidič tramvajy a on činil koncert na ev. č. 2001. :)

Býl jsem v Českích Budějovicích a studoval jsem malo češtinu; doufám, že moje gramatika bude lepší jak dříve. :)

Uživatelský avatar
Zdeněk
Uživatel
Příspěvky: 112
Registrován: 19.12.2005 20:45
Bydliště: Kdysi konečná...mj. šestky

Příspěvek od Zdeněk » 17.3.2006 20:42

Marek píše: Druhý a čtvrtý (dvoj)kloub umožňuje nejen horizontální a vertikální otáčení, ale i vzájemný posun spojených článků do stran (tedy stejný pohyb, jako přechodový můstek mezi železničními vagony).
Tak už chápu ten výkres...
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.

Marek
Uživatel
Příspěvky: 192
Registrován: 16.11.2003 20:12
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Marek » 17.3.2006 19:59

syverin: Díky, přesně tohle jsem chtěl vědět. Sice nemám moc důvěru v řešení, kdy dva články drží v přímce jen pružné upenění podvozků, ale když to funguje... Předpokládám, že to např. při průjezdu protisměrných oblouků dře koleje ještě důkladněji než 14T, o klasice s otočnými podvozky ani nemluvě.

Zdeněk:
Podle obrázků se mi zdá, že druhý a čtvrtý kloub je "delší". Nevíte jestli to má nějaký konkrétní účel (třeba aby to mohlo projížďět ostřejší oblouky), nebo to je konsktrukční nutnost.
Druhý a čtvrtý (dvoj)kloub umožňuje nejen horizontální a vertikální otáčení, ale i vzájemný posun spojených článků do stran (tedy stejný pohyb, jako přechodový můstek mezi železničními vagony).

Uživatelský avatar
syverin
Uživatel
Příspěvky: 947
Registrován: 29.11.2004 14:00
Bydliště: V noci 512
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od syverin » 16.3.2006 20:59

Marek píše:Díky, KZsoci!

The first question was how the regulation of the articulation between sections 1-2, 3-4 and 5-6 of "Combino-Supra Budapest NF12B" is solved.

As I understood from the the text, the passages between sections 2-3 and 4-6 allow free slewing. But sections 1+2, 3+4 and 5+6 have to behave like 3x KT4 tram, but how? I expect no lower-underframe like in Esslingen GT4, no crossbars under the floor like in Hansa/Rathgeber GT4/Tatra KT4. Also something like in Wegmann GT4? Hydraulic steering? Pneumatic-rubber suspension only?

[Moderátorům: Prosím o toleranci, závěr bude česky.]
Jde o to, že se jedná o přestavěný typ Wegmann (ten článek jsem četl taky), nebo blíž tramvaj AEG/MAN GT6N/8N. Tedy, že podvozky jsou víceméně pevné, s odchylkou možnou v řádu stupňů (na 100% nízké podlaze by to ani moc jinak nešlo) a po vyčerpání možnosti pohybu hýbou s celou skříní podobně jako u 14T. Takže v kloubu není potřeba žádné zvláštní zařízení, které by kloubovou skříň na dvou otočných podvozcích nějak lámalo do oblouku.

Druhá věc jsou zlomy ve vertikální rovině (zlom při změně sklonu), tam jsou vždy 1+2, 3+4, 5+6 články vůči sobě pevné. Nebo ještě jinak: 1., 3. a 5. kloub se umí lámat pouze do oblouku, zatímco 2. a 4. to umí do všech směrů.

The solution is in refurbished type Wegmann, or better, AEG/MAN GT6N/GT8N type (Berlin, Munich, Bremen) The bogies can turn only a few centimetres, then they start moving the whole body of one section. That also means that thre are no special instruments to move the articulation required. The second thing is moving in vertical plane, allowed only by second and fourth articulation.

Marek
Uživatel
Příspěvky: 192
Registrován: 16.11.2003 20:12
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Marek » 16.3.2006 20:16

Díky, KZsoci!

The first question was how the regulation of the articulation between sections 1-2, 3-4 and 5-6 of "Combino-Supra Budapest NF12B" is solved.

As I understood from the the text, the passages between sections 2-3 and 4-6 allow free slewing. But sections 1+2, 3+4 and 5+6 have to behave like 3x KT4 tram, but how? I expect no lower-underframe like in Esslingen GT4, no crossbars under the floor like in Hansa/Rathgeber GT4/Tatra KT4. Also something like in Wegmann GT4? Hydraulic steering? Pneumatic-rubber suspension only?

[Moderátorům: Prosím o toleranci, závěr bude česky.]

KZsoci

Příspěvek od KZsoci » 16.3.2006 15:44

"první a poslední podvozky"

výklad: Tamta tramvaj je obousměrná, symetrická. :)

KZsoci

Příspěvek od KZsoci » 16.3.2006 15:42

Hm, 1. otazku rezumím... :( Ano, moduly 1+2, 3+4 a 5+6 jsou jednotky, nebo co? Podvozky 2. a 5. jsou běžné.

To není moc dobře, až první a poslední podvozky jsou běžné, protože riziko je vyše, že tramvaj vykolejí se.

Hmm, výkres je asi TOP SECRET. :) Protože -bohužel- já nemám větší taky. :(

Marek
Uživatel
Příspěvky: 192
Registrován: 16.11.2003 20:12
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Marek » 16.3.2006 2:19

KZsoci:
Moc hezká tramvaj. A díky za ten odkaz na stránku o Kurzgelenkwagen.

Zajímalo by mě, jak je řešené natáčení článků (hlavně 1.+2.; 3.+4.; 5.+6.):?:, které dva podvozky jsou jen běžné(unpowered):?:, a proč to nejsou zrovna první a poslední ("Using an unpowered frontal bogie is also not a good solution."):?:.

A ještě jedna prosba: Není něde ten výkres v lepším rozlišení :?: :?:

KZsoci

Příspěvek od KZsoci » 15.3.2006 19:03

Moc dobrá stránka o Kurzgelenkwagen, v angličtině:

http://www.villamosok.hu/nza/kurz/index_en.html

KZscoi

Příspěvek od KZscoi » 15.3.2006 19:01

Ne, to není originální Combino, jenom design je pimární... Zdeněk vidí rozdíl: moduly jsou obdobné jako při Normal-Combino; ale klouby jsou rodzdílné...

To je klassická Combino (pro Budapešť), před Combino-Skandal:

Obrázek
"Multigelenkwagen" jak všechné ranější Combino a Variotram nebo INCENTRO

A to je změna konstrukce, co máme:

Obrázek
"Kurzgelenkwagen" jak MAN, ADtranz tramvajy (na přiklád: Müncen R2/R3 nebo Berlin, atd.)

--

Jo, ona bude mit ev. č. dojista.

Uživatelský avatar
Zdeněk
Uživatel
Příspěvky: 112
Registrován: 19.12.2005 20:45
Bydliště: Kdysi konečná...mj. šestky

Příspěvek od Zdeněk » 15.3.2006 18:08

Podle obrázků se mi zdá, že druhý a čtvrtý kloub je "delší". Nevíte jestli to má nějaký konkrétní účel (třeba aby to mohlo projížďět ostřejší oblouky), nebo to je konsktrukční nutnost.

Odpovědět