(IRL) Dublin

Moderátor: TRAM-FÓRUM

Odpovědět
Uživatelský avatar
adam_r
Uživatel
Příspěvky: 451
Registrován: 17.6.2004 10:23
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

(IRL) Dublin

Příspěvek od adam_r » 12.11.2005 21:17

Minulý týden jsem navštívil kamaráda v Dublinu a teké jsem využil služeb místní veřejné dopravy.

Veřejnou dopravu v Dublinu zajišťují hlavně autobusy (provozovatel DublinBus). Dále je zde DART (provodovatel Irish Rail)- příměstská železnice procházející Dublinem od severu k jihu. Jak úplná novinka jsou zde 2 linky tramvaje. (Provozovatel je Connex). Tyto 2 linky byly otevřený před cca rokem. Na obou linkách jezdí obousměrné vozy ALSTOM Citadis.

Tyto 2 linky nejsou kolejově propojené.
"Zelená" linka vyjíždí z okraje centra ze zastávky St.Stephens Green. Do další zastávky vede trať po ulici (oddělená od aut) a poté vyjíždí na vlastní těleso a pokračuje jako tramvajová rychlodráha. Na této lince jsou 40m Citadisy. Interval: špička 5 min, sedlo 8 min, nejdelší večerní 15 minut. Vytíženost spojů je rozumná.

"Červená" linka začíná u nádraží Connolly a dále vede boční ulicí souběžnou s nábřežím k nádraží Heuston. V této ulici je (až na malé vyjímky) vyloučen provoz aut. Dále pak pokračuje v 5 zastávek po vlastním tělese, následně uprostřed ulice, a pak už jen po vlastním tělese jako rychlodráha. V provozu jsou 30m citadisy. Vytíženost je největší v úseku v centru (Connolly - Heuston). Interval obdobný jako u zelené linky.

Pokud chce člověk přestoupit ze zelené na červenou, je třeba jít asi 10 minut pěšky. Nikde jsem ale nenašel mapku, ani směrovky kudy se má jít. Nebo jet autobusem (neplatí na něj lístek z tramvaje).

Tramvaj zde výrazně zvedla kvalitu a rychlost cestování. Ve špičce rychlostně vítězí nad IGK, neboť zácpy jsou na denním pořádku. Ceny bytů v dostupnosti tramvaje výrazně vzrostly a v mnoha místech se staví nová zástavba.

V plánu je prodloužení "zelené" linky a pak nějaké další linky.

Ještě pár poznámek k autobusům:
- Síť autobusů vznikala postupně vzásadě systémem zavést linku z centra do předměstí. Tangenciální linky jsou v naprosté menšině.
- V centru tvoří autobusy zácpu již sami o sobě. (do toho se pak ještě motají IGK)
- Téměř všude se stojí na semaforech.
- Neexistuje (a nikdy neexistovala) mapa linek !!!
- Neexistuje nějaký vyhledávač spojení.
- Pokud řidič nazná, že kapacita autobusu je zaplněna, tak už nezastavuje.
-Jízdní řády jsou omezeny na informaci, kdy vyjíždí autobus z konečné + orientační jíždní dobu. Jízdní doba ale závisí na denní době (zácpy, semafory), schopnosti řidiče (nakolik se protáhne různými místy), existencí bus pruhů, počtu cestujících (zdržení na zastávkých), poloze Saturna a Jupitera vzhledem k Marzu, ...
- Poté, co jsem viděl dopravu v Dublinu, tak musím konstatovat, že v Praze ani v Brně si nemáme na co stěžovat
---------------------------
Jízdné (jenom výtah):
1 jízda bus 1,75 EUR
1 Jízda tram (do 2 EUR - měl jsem 7 denní lístek)
Tramvaj 7 dní: 16 EUR.
Tramvaj+Bus 7 dní: 23 EUR.
Jenom bus 5 dní: 12 EUR.
DART (jedna jízda v rámci Dublinu) 1,9 EUR
---------------------
Nejaké fotky jsou zde:
http://www.fit.vutbr.cz/~rogalew/foto/i ... ava/Dublin

Odpovědět