Já bych také rád vyřídil pár pozdravů
Budou to jen pozdravy, protože jsem Belgii navštívil na šlapohybu, šoťák z úsporných důvodů nebral a netušil jsem kolik tramvajových provozů vlastně potkám, rozvněž času na šotoušské orgie nebylo nazbyt
ANTWERPEN:
Smyčkový tramvajový provoz s jednosměrnými pětičlánkovými vozy Siemens Bombardier a staršími nerekonstruovanými vozy koncepce PCC-ví někdo typ
Páteřní tramvajová trať přes centrum města je skryta pod zemí a stanice zde mají koncepci metra. Historické centrum na povrchu pak protíná jedna okružní trať a jedna normální dvoukolejná.
GENT:
Úvraťový tramvajový provoz s obousměrnými vozy Siemens Bombardier a obousměrnými rekonstruovanými vozy, opět mně neznámého typu-stejný jako v Antwerpách. Historické centrum nádherné, nachází se zde luxusní kolejové větvění i s "angličanem", v čase letních prázdnin však centrum i 2 přilehlé jednokolejky ve výluce.
DE KUSTTRAM (Coast tram):
Pro mě to byl zlatý hřeb zájezdu. 62 km dlouhá tramvajová trať spojující po pobřeží hranici s Francií (de Panne), přístav Oostende a hranici s Holandskem (Knokke). Na pobřeží koleje zafoukané pískem (myslíte, že mají písečný pluh
), traťová rychlost až 80 km/h na odděleném tělese (49E1), ve městech a letoviscích vede trať normálně centrem v ose komunikací. Podivné je, že na "rychlodrážních" úsecích, v obloucích, byť o velkém poloměru, nejsou použity přechodnice, s patřičným efektem při jízdě. Důvod jsem nepochopil, jinak je ale chod vozů velmi klidný a tichý. Trať převážně obsluhují jednosměrné, tříčlánkové, uprostřed nízkopodlažní vozy mně neznámého typu. V remíze pod širým nebem u nádraží v Oostende, kde je i základna, mycí rám a střídací bod, se skrývá i několik pětičlánkových Bombardierů-jednosměrných i obousměrných. Provoz je smyčkový, ale na trati je několik vratných trojúhelníků a v cca každém druhém mezistaničním úseku se nachází po hrotech pojížděná jednoduchá kolejová spojka. V případě výluky se asi jezdí PX. Linka je v pláncích označena jako 0. V Knokke se pak nachází ještě jedna krytá historická remíza a v de Panne je pouze několik odstavných kolejí. Tramvaj letos slaví 125 let provozu. Tam jsem určitě nebyl naposledy, návštěvu vřele doporučuji, ještě si tam zaskočím udělat FŽ
Všechny navštívené provozy používají rozchod 1000 mm, dopravcem je společnost de Lijn ("Linky") a celodenní jízdné činí 5 EUR pro všechny zóny a dopravní prostředky dopravce de Lijn, kterými stihnete do půlnoci cestovat.
Děkuji za pozornost, omlouvám se za délku a fotky v diskusi, ale slibuju, že je zase smažu a na FŽ by tohle nevydalo