Otázky a odpovědi k technologii v tramvaji

Diskuze o všem, co v Praze přepravuje, přepravovalo a přepracovat bude cestující veřejnost...

Moderátor: TRAM-FÓRUM

Odpovědět
von Špilberk
Uživatel
Příspěvky: 4465
Registrován: 23.2.2012 8:27
Bydliště: 15 minut chůze od vozovny Pankrác

Re: Otázky a odpovědi k technologii v tramvaji

Příspěvek od von Špilberk » 13.3.2014 7:25

Petrpes píše:Třeba to teď rozostřujou, aby se Rusům nepodařilo vyznačit novou hranici mezi SSSR a Ukrajinou :)
(-X Kdepak, Vladimír Vladimirovič má svůj GLONASS a na Pentagon se může zvysoka... :lol:
Bobik píše:Ptal jsem se leckde, ale nikdy jsem žádnou odpověď od obhájců onoho nedostal. Akorát něco ve smyslu že tomu nerozumím, hledám zbytečný mouchy a ať mlčím a nešťourám do toho.
To je právě ono: Když obhájci nejsou schopní nebo ochotní ( :?: ) svůj vynález hájit logickými a pochopitelnými argumenty, jen to zesiluje podezření, že o zlepšení jde až ve druhé řadě. 8-)

Uživatelský avatar
Bobik
Uživatel
Příspěvky: 4895
Registrován: 23.6.2008 21:02
Bydliště: Letná - tam co je ten největší tunel v republice

Re: Otázky a odpovědi k technologii v tramvaji

Příspěvek od Bobik » 12.3.2014 20:20

von Špilberk píše:Já si prostě myslím, že pokrok má spočívat v tom, že se něco zjednodušuje. A tady to nevidím. Pokud pokrok spočívá jen v tom, že se něco dělá jinak (ale ne lépe nebo snadněji), tak to pro mne není pokrok.
Přesně, vidím to úplně stejně. Ptal jsem se leckde, ale nikdy jsem žádnou odpověď od obhájců onoho nedostal. Akorát něco ve smyslu že tomu nerozumím, hledám zbytečný mouchy a ať mlčím a nešťourám do toho.
Ano, chápu že to je zkušební provoz a že to má "mouchy", jen jsem ještě od nikoho neslyšel co má být "konečný stav", ke kterému je třeba se tím vychytávám much dostat a v čem spočívá ono zlepšení oproti současnosti.
Netvrdím že žádné není, možná skutečně je, jen jsem se ho nějak nikde nedozvěděl. Akorát kdo se s tím setkal, na to vesměs nadává. A nejsou to jen nadávky typu "všechno je špatně" ala I.P.Pavlova.

Uživatelský avatar
Petrpes
Uživatel
Příspěvky: 2236
Registrován: 28.8.2008 22:03
Bydliště: psí bouda
Kontaktovat uživatele:

Re: Otázky a odpovědi k technologii v tramvaji

Příspěvek od Petrpes » 12.3.2014 19:33

Třeba to teď rozostřujou, aby se Rusům nepodařilo vyznačit novou hranici mezi SSSR a Ukrajinou :)

von Špilberk
Uživatel
Příspěvky: 4465
Registrován: 23.2.2012 8:27
Bydliště: 15 minut chůze od vozovny Pankrác

Re: Otázky a odpovědi k technologii v tramvaji

Příspěvek od von Špilberk » 12.3.2014 18:39

Co já jsem četl, tak přesnost "civilní" verze GPS je asi 10-15 metrů. Problém je, že soudruzi v Pentagonu mohou GPS kdykoliv "rozostřit" a pochybuji, že to budou hlásit DPP. (V elaborátu je naspáno, že rozostřování GPS je vypnuté a zrušené, ale nevěřím, že je vypnuté tak, aby nešlo zase zapnout. 8-) ) Elaborát o přesnosti GPS:http://www.beruna.cz/text-presnost-systemu-gps/
přesnost snižuje – blízkost obydlí, skal, zakrytý výhled (typicky v lese), nízko letící družice nad obzorem či proměnnost přijímaného signálu (pohyb kolem překážek, stínění vlastním tělem)
MF: Já bych potřeboval, aby mi někdo vysvětlil toto: Když jedu bez automatického hlášení, tak musím myslet na to, že mám vyhlásit zastávku. Když mám automat, musím myslet na to, jestli automat vyhlásil zastávku, a když ne, tak vyhlásit zastávku. V čem mi ten automat pomáhá, nebo mi něco usnadňuje :?:
Já si prostě myslím, že pokrok má spočívat v tom, že se něco zjednodušuje. A tady to nevidím. Pokud pokrok spočívá jen v tom, že se něco dělá jinak (ale ne lépe nebo snadněji), tak to pro mne není pokrok. Krom toho zavádění a údržba tohoto systému jistě zvýší provozní náklady. Přitom se má údajně šetřit. Mačkat čudlík nic nestojí.

Petrpes: To je právě otázka, jestli je to problém APEXu. :-k (viz. odkaz)

Uživatelský avatar
Petrpes
Uživatel
Příspěvky: 2236
Registrován: 28.8.2008 22:03
Bydliště: psí bouda
Kontaktovat uživatele:

Re: Otázky a odpovědi k technologii v tramvaji

Příspěvek od Petrpes » 12.3.2014 17:37

Přesné bude velice, ale dlouho trvá než APEX zareaguje. Neb když jedu krokem hlásí to na křižovatce, nebo 10 metrů před zastávkou, když čekám než se uvolní.
Když jedu traťovou rychlostí hlásí to až když se otevírají dveře. Na ROV pozdě... Tak do rychlosti 25 to stíhá i ROV v zastávce.

MM-Mikulovsky
Uživatel
Příspěvky: 8468
Registrován: 24.1.2010 10:44
Bydliště: SčK / Praha 4 -Michle
Kontaktovat uživatele:

Re: Otázky a odpovědi k technologii v tramvaji

Příspěvek od MM-Mikulovsky » 12.3.2014 16:43

MF: kolikrát si s tim automatickým hlášením jel?
Opravdu nedokazes pripustit, ze jeho presnost neni zavratna - jednu a tu samou zastavku v jeden den, s jednou tram odhlasi jednou nekolik metru pred ni a priste do zastaveni u oznacniku ji neodhlasi, protoze je presvetcen, ze je o kus dal = masli v prostoru zastavky kontakt rov a nechces zasahovat/hlasit rucne, tak se na ten apex musis podivat vickrat - zjistit jestli stihne ci ne odhlasit (casto jeden pohled nestaci) a pak teprve pohled kontrolni zobrazeneho priznaku (u 15t muzes i na ridicim displeji primo pred sebou).

MF
Uživatel
Příspěvky: 4274
Registrován: 04.3.2007 19:28

Re: Otázky a odpovědi k technologii v tramvaji

Příspěvek od MF » 12.3.2014 11:51

Kecy kecy, debi-lní kecy. Koukám na příznak před výhybkou ať hlásím normálně, nebo automaticky. To je jako kdyby se někdo oháněl tvrzením, že přejel chodce kvůli tomu, že zrovna kontroloval jestli nejede na třicítce třicetjedna protože podnik vyžaduje striktní dodržování pravidel. Jiný by zase mohl říkat, že někoho srazil kvůli tomu, že zrovna hledal knoflík na hlášení zastávek, protože to je činnost navíc. Prostě hlášení pomocí GPS je systém ovládání výhybek, který se vyvíjí. Minule jsem to měl a házelo to bez problémů. Nepozoroval jsem, že bych dělal něco navíc, nebo že bych kvůli kontrole příznaku půl kilometru nekoukal před sebe. Tady je vidět, kdo se zabývá píč-ovinama. Jo a když jsme u té přesnosti GPS, která tu je napadána, tak pamatuji dobu, kdy se řidiči říkalo, že tacha měří špatně, že podle jejich přesné GPS v telefonu jedou o 1 km méně a že chtějí výměnu vozu.
Nebylo by lepší dělat to, co se po mě chce a přestat se rýpat v hov....?

MM-Mikulovsky
Uživatel
Příspěvky: 8468
Registrován: 24.1.2010 10:44
Bydliště: SčK / Praha 4 -Michle
Kontaktovat uživatele:

Re: Otázky a odpovědi k technologii v tramvaji

Příspěvek od MM-Mikulovsky » 12.3.2014 10:32

S dovolením se vrátím k problematice nevhodného nastavení nyní čerstvě zaváděného systému automatického hlášení zastávek pomocí GPS:
Gregory píše:A vůbec nejlepší by bylo bojkotování tohoto nesmyslu a při výjezdu z vozovny rovnou nahlásit na dispečink, že automatické hlášení bude z důvodu bezpečnosti vypnuto. .....
... což by bylo zcela v souladu s následujícím ustanovením:
provozní předpis D 1/2 Dopravní a návěstní předpis pro tramvaje, §38 -Povinnosti řidiče za jízdy, odst. 2 píše:Řidič nesmí za jízdy .......provádět činnosti, které snižují jeho pozornost nebo vnímání.
Ono totiž neobsahuje žádnou výjimku, že neplatí na činnosti související s pracovním výkonem (= např. kontrolování/čtení ve VJŘ, které je v důsledku činností řidiče nejblíže současnému stavu - jemu nařízené povinnosti kontrolovat zcela automatické nastavování příznaku/signálu pro ROV, jenž má neojediněle kontakt v prostoru zastávky)!
PS: Ještě jednou dodávám, že sice dodržet uvedené ustanovení D1/2 a nechat automatické hlášení aktivní je možné - díky možnému dřívějšímu ručnímu odhlášení zastávky v níž je kontakt ROV, pro níž potřebuje řidič nastavit a zkontrolovat příslušný příznak. Jenže pokud by praxe měla být takováto, tak akorát potvrzuje zbytečnost/neúčelnost automatického hlášení!

MM-Mikulovsky
Uživatel
Příspěvky: 8468
Registrován: 24.1.2010 10:44
Bydliště: SčK / Praha 4 -Michle
Kontaktovat uživatele:

Re: Otázky a odpovědi k technologii v tramvaji

Příspěvek od MM-Mikulovsky » 07.3.2014 15:18

von Š: 100%

Jen dodávám, že náprava případné technické chybovosti (neodhlášení se) "fiktivní mezizastávky" v systému postaveném na GPS je mnohem jednodušší než oprava dosavadní chybovosti (nezafungování) mezi zastávkových IR čidel - rozdíl je nově jen 1 kliknutí (odhlášení) proti dosavadním několika klikům, jimiž nutno signál/příznak nastavit ručně.

von Špilberk
Uživatel
Příspěvky: 4465
Registrován: 23.2.2012 8:27
Bydliště: 15 minut chůze od vozovny Pankrác

Re: Otázky a odpovědi k technologii v tramvaji

Příspěvek od von Špilberk » 07.3.2014 14:30

MM-Mikulovsky píše:díky tomuto na GPS "postaveném" systému můžeme opustit (již naštěstí jiným způsobem omezené ovšem stále ještě přetrvávající) nespolehlivé tzv. IR mezimajáky - stačí místo nich do systému automatického hlášení zanést zaměření výjezdů z křížení TT za nimiž následuje další křížení TT aniž by před ním byla zastávka (= místo názvu nejbližší zastávky by mohlo být na APEXU uvedeno např. "změna příznaku/signálu ROV - ....... (možné uvést název následného křížení - dolní Palmovka)"
Jsem pro. =D>

Dnes jsem si užil automatické hlášení na l.3. Nástupní Levského, Braník a Březiněveská se mi skutečně neodhlásily (což je dle oběžníku v pořádku), ale nástupní u Vozovny KO se mi odhlásila. Naopak se neodhlásila Voz. KO DC na znamení. Jinak to fungovalo překvapivě slušně.

K diskuzi o výhodách a nevýhodách: Pokud to bude fungovat korektně, tak se s tím systémem smířím, byť si myslím, že ho nepotřebuji. Problém je, co se od systému čeká. Údajně se čeká snížení počtu sjetí z trati a vjetí do špatně postavených výhybek. Přitom jsem už zaslechl hlas kolegy, který se radoval, že konečně nebude muset myslet na to, že má hlásit zastávky, a že to bude super, protože když bude mít automat, tak se zastávka zahlásí sama a samy se nahážou výhybky, a on nebude muset myslet :!: :!: :!:
Ani slovem se nezmínil o tom, že se zastávka vyhlásit nemusí, nebo se vyhlásí špatná, nebo se po vyhlášení zastávky na APEXu objeví šipka jiným směrem (což se stává), nebo se i nezablokovaná výhybka prostě nepřestaví (což se taky stává). Takže, pokud bude systém používán řidiči tímto způsobem, dopadne to špatně.

MM-Mikulovsky
Uživatel
Příspěvky: 8468
Registrován: 24.1.2010 10:44
Bydliště: SčK / Praha 4 -Michle
Kontaktovat uživatele:

Re: Otázky a odpovědi k technologii v tramvaji

Příspěvek od MM-Mikulovsky » 06.3.2014 22:50

MF píše:Nevím, co řešíte. ...... No a bóže, když to náhodou zastávku neodhlásí, tak na to přijdu nejpozději před tím přijímačem. Koneckonců proto ten příznak před ROV (jejím přijímačem) kontrolujeme zastávka nezastávka. A když bude mít někdo pocit, že to zastávku neodhlásí včas, tak ....... kdykoliv může zahlásit ručně. ....
Jde o tu těsnost hlášení (a na něj navázanou změnu příznaku/signálu pro přestavování ROV) před přijímači ROV, které se nacházejí v zastávkách =
1.) budu-li čekat na automatické hlášení, tak musím pro kontrolu změny příznaku se na Apex podívat v době, kdy reálně hrozí že některá z mnoha osob v okolí náhle vstoupí do průjezdního profilu TRAM
2.) nebudu-li čekat na automatické hlášení a odhlásím + zkontroluji příznak (jako dnes) dříve (před vjetím do zastávky), tak viditelně systém automatického hlášení (respektive jeho nastavení) není spolehlivým opatřením před sjetím z trasy (v jetím do nesprávně postavené ROV) = rozhodně neplní deklarovaný účel #-o #-o #-o
3.) jakmile na ostatních zastávkách nebudu vlastně podvědomě/automaticky sám mačkat tlačítko, tak si tím spíše neuvědomím (proti dosavadní praxi) potřebu jeho zmáčknutí kvůli dřívějšímu odhlášení-změně příznaku pro ROV s kontakty v zastávce (což je obdoba problému, který tu byl uveden již při začátku zkušebního provozu na 4 TRAM a jenž mi nezávisle ze své zkušenosti řekl před pár dny některý z kolegů, jenž se jej zúčastnil - po směně na TRAM s automatickým hlášením budou mít řidiči problém hlásit sami na TRAM bez automatického hlášení)
4.) mám problém v nedoladění místa začátku odhlašování zastávek, což může mít za následek větší matení cestujících, než dosavadní opomenutí řidičů odhlásit - jde zejména o situace, že se odhlásí ještě před zastávkou
a) na jejíž uvolnění předchozími TRAM (či IAD) se teprve čeká (osobně jsem narazil na Karlovo nám. DC - od Palačáku/Botanické zahrady, kolega mne upozornil ještě na Karlovy lázně)
b) před níž je křížení, přes nějž při průjezdu může TRAM vydávat hluk, jenž přehluší hlášení názvu zastávky (měl jsem tento pocit o Výtoni DC a z textu Petrapsa obdoba bude Staroměstská DC)
Z:arrow: místo zaměření začátku zastávky (jak asi většinou bylo dosud provedeno) by měla být zaměřena a do systému APEXu zanesena poloha cca 10 (až 15) metrů za ním = po projetí čela vlaku cca 1/4 zastávky pro 2 soupravy či 1/2 zastávky pro jednu soupravu.

ROZHODNĚ OSOBNĚ NEJSEM PROTI AUTOMATICKÉMU HLÁŠENÍ (jeho zavedení v praxi) - JSEM JEN PROTI JEHO SOUČASNÉMU CHYBNÉMU/NESPOLEHLIVÉMU BEZPEČNOST OHROŽUJÍCÍMU NASTAVENÍ!
Dnes večer mne napadla dokonce jedna podstatná věc - díky tomuto na GPS "postaveném" systému můžeme opustit (již naštěstí jiným způsobem omezené ovšem stále ještě přetrvávající) nespolehlivé tzv. IR mezimajáky - stačí místo nich do systému automatického hlášení zanést zaměření výjezdů z křížení TT za nimiž následuje další křížení TT aniž by před ním byla zastávka (= místo názvu nejbližší zastávky by mohlo být na APEXU uvedeno např. "změna příznaku/signálu ROV - ....... (možné uvést název následného křížení - dolní Palmovka)" a při průjezdu jím by toto zaznělo jako hlášení jen v kabině řidiče (tak jak v nedávné minulosti jeden čas bylo "pozor ruční nastavení výhybek/ROV").

PS: Pokud řidič by nechtěl stanicovat jako druhý vlak, byť již jeden v zastávce stojí, tak by neměl vjíždět čelem vlaku do zastávky, aby nespustil hlášení jejího názvu = tímto nemátl cestující chtějící vystupovat a vlastní polohou vlaku nemátl cestující, kteří se připravují na nastupování Z:arrow: jeden z těchto problémů by se neměl řešit (prý uvažovaným/chystaným) nesmyslným tlačítkem (APEXU) pozastavení hlášení!

Uživatelský avatar
willyjeff
Uživatel
Příspěvky: 1761
Registrován: 30.11.2004 16:11
Bydliště: Trollhättan (a když se probudim, tak Praha)
Kontaktovat uživatele:

Re: Otázky a odpovědi k technologii v tramvaji

Příspěvek od willyjeff » 06.3.2014 21:54

MF: správně! A jen proto, že to vzbuzuje takový odpor, tak se to musí prosadit za každou cenu 8-) Víš, mě je to upřímně jedno, já o tom budu tak jenom sarkasticky plkat. Jen mi přijde velmi úsměvný důvod, který je všude zmiňován: z důvodu bezpečnosti. :lol:

a pro ostatní, OO sem, OO tam, OO všude a houno z toho.

MF
Uživatel
Příspěvky: 4274
Registrován: 04.3.2007 19:28

Re: Otázky a odpovědi k technologii v tramvaji

Příspěvek od MF » 06.3.2014 16:47

Nevím, co řešíte. Připadá mi to jako histerické reakce při zavádění KT8, nebo při zavádění radiově ovládaných dvojvýhybek typu Kotlářka či Střelničná s mezimajákem. Dnes se nad tím nikdo ani nepozastaví. Každá směna příznaku je navíc podpořena i zvukově. Stačí se podívat a zkontrolovat příznak před značkou přijímače ROV tak jako na jakékoliv tramvaji. Že tam je nějaký proužek, který ukazuje za jak dlouho se mi zastávka odhlásí mě zase tolik nezajímá. No a bóže, když to náhodou zastávku neodhlásí, tak na to přijdu nejpozději před tím přijímačem. Koneckonců proto ten příznak před ROV (jejím přijímačem) kontrolujeme zastávka nezastávka. A když bude mít někdo pocit, že to zastávku neodhlásí včas, tak ať to napíše p. Sedláčkovi a kdykoliv může zahlásit ručně. Chápu, že to je nová věc, ale spoustu rádobyodborníků naopak řešilo, že musí vyhlašovat zastávky ručně a že zrovna to je od řízení odvádí (hrozný problém zmáčknout knoflík, nebo pedál na vyhlášení (u busu).

Ještě EDIT: když jsou tady takový odborový kapacity a odborníci na bezpečnost a všechno možný, tak jak to, že jste ještě v rámci bezpečnosti nenavrhli instalaci mezimajáku na rovinu před výjezdem ze smyčky Střelničná, který by "rovnal" příznak pro směr Kobylisy dc. když tam stále někdo jezdí dokola, nebo dokonce i do Ďáblic?

Gregory
Uživatel
Příspěvky: 75
Registrován: 14.9.2010 21:03

Re: Otázky a odpovědi k technologii v tramvaji

Příspěvek od Gregory » 06.3.2014 16:31

9001 píše:gregory: Trochu idealista ne? :roll: Vždy nehoda bude chyba řidiče... Pokud se neprokáže technická závada. Ono i při pohledu do kabin řidiči nemálo dělají spoustu jiných věcí od telefonování po hrabání v tašce.

Druhá varianta je pasé. Na to se těch 14 OO nedokáže dohodnout...
Tak stačí jedna OO, aby to zbuntovala, na to nemusí být všechny OO. A když ne OO, tak se může domluvit pár jedinců, něco sepsat a poslat dále k vyjádření. Právníky máme k dispozici, tak by bylo dobré jednat zavčasu než bude pozdě a bude to namontované i na sněžném pluhu a pomeranči..

Uživatelský avatar
9001
Uživatel
Příspěvky: 10211
Registrován: 15.11.2003 18:49
Bydliště: Blízko konečné linky 24,51.
Kontaktovat uživatele:

Re: Otázky a odpovědi k technologii v tramvaji

Příspěvek od 9001 » 06.3.2014 16:23

gregory: Trochu idealista ne? :roll: Vždy nehoda bude chyba řidiče... Pokud se neprokáže technická závada. Ono i při pohledu do kabin řidiči nemálo dělají spoustu jiných věcí od telefonování po hrabání v tašce.

Druhá varianta je pasé. Na to se těch 14 OO nedokáže dohodnout...

Odpovědět