Preference / antipreference MHD

Vše co souvisí s provozem tramvají. Chcete se stát řidičem tramvaje? Podívejte se sem. Debata ohledně linkového vedení a výluk.

Moderátor: TRAM-FÓRUM

Odpovědět
Grossák
Uživatel
Příspěvky: 610
Registrován: 16.11.2003 3:18
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Preference / antipreference MHD

Příspěvek od Grossák » 07.12.2019 10:07

K závadám: součástí logiky v řadičích je vyhodnocení poruchy příslušných detektorů. Nejde však vždy o zcela relevantní data, na řadě křižovatek se například porucha odhlašováku vyhlásí prostě jen tím, že se tramvaj z jakéhokoli důvodu jednou neodhlásí. Problémem je však spíš to, že tato data jsou offline a jejich použití v reálném čase je náročné. Na řadičích se závady detekce TRAM obvykle zjistí při pravidelných prohlídkách, které se konají nevím kolikrát do roka.
Nejčastějším podnětem jsou opravdu postřehy z terénu. Naštěstí jich není málo, protože Češi mají tendenci si stěžovat a žalovat. :) Posouvá nás to trochu dopředu. Při dobrém popisu závady lze na místo ihned poslat servis, ale často je třeba provést vizuální kontrolu na místě. V řadě případů požádáme kolegy z TSK, kteří u SSZ plnohodnotně připojených k ústředně mohou zkontrolovat události i vyjet statistiku nároků na detektorech. Ideální by bylo, kdyby systém byl sám schopen rozpoznat nadlimitní rozdíly a vygenerovat zprávu. Ústředna se používá i při kontrole opravy. Bohužel odhaduji, že zatím jsou data dostupná z menší části SSZ.
Možnosti aktivní detekce sledujeme. Ale je třeba si uvědomit, že přes všechny závady jsou pořád trolejové kontakty výrazně spolehlivější a přesnější než například aktivní detekce BUS. Nyní se snažíme zvýšit spolehlivost vzdálených rádií. V aktivní detekci se už léta experimentuje s "dveřním kontaktem" ze zastávky a na jedné křižovatce už je pro něj připraven SW, ale zatím nic nefunguje. Řešení není v kompetenci JDCT, na rozdíl od pasivní detekce.
Uvidíme, co přinesou kooperativní systémy, které jsou asi na začátku testování. Moc o nich nevím.

Uživatelský avatar
Karosák
Uživatel
Příspěvky: 3593
Registrován: 07.2.2008 18:49
Bydliště: Wydzielone korytarze
Kontaktovat uživatele:

Re: Preference / antipreference MHD

Příspěvek od Karosák » 05.12.2019 15:15

Takže totéž co Limuzská. Tam je také požadavek na omezení "absolutní" preference BUS a zatím se čeká druhým rokem... :zadnice

vencavasek
Uživatel
Příspěvky: 253
Registrován: 07.1.2007 15:10

Re: Preference / antipreference MHD

Příspěvek od vencavasek » 05.12.2019 13:00

Národní divadlo:
O chybě se ví, nicméně je bohužel obsažena ve schválené dokumentaci. Příslušná změna dokumentace byla zpracována a (už pěkně dlouho) čeká na schválení silničním správním úřadem (MHMP). Bez schválení dokumentace není bohužel možné program na SSZ upravit...

sajmon
Uživatel
Příspěvky: 12
Registrován: 28.9.2019 18:59

Re: Preference / antipreference MHD

Příspěvek od sajmon » 05.12.2019 11:31

von Špilberk píše:
03.12.2019 8:00
Prosím prozkoumat činnost SSZ Národní divadlo včera v 16:02.
Jel jsem od Karlových lázní a pomalu se blížil ke stojící koloně aut, jezdil přímý směr Národní - most. Pak na mostě červená, čekal jsem zelenou pro nábřeží, ale nic. Nejdřív jsem myslel, že to udělala Centrála v očekávání nějaké vládní kolony (nebylo by to poprvé), ale taky nic. Stály všechny směry, až jsem se lekl, že to zamrzlo a budeme tam navždy. Za další chvíli na čočkách volno pro nábřeží, ale až se zpožděním zelená pro auta, takže jsme se nakonec hnuli. A mám pocit, že jsem tam už podobný stav někdy dříve viděl, ale nebyl jsem si tím až tak jistý jako teď.
V ten den jsem tam k večeru zažil něco podobného. Jel jsem ZC, přede mnou byla osmnáctka, kterou to normálně pustilo, akorát zůstalo po jejím průjezdu viset volno vpravo na nábřeží, jinak všechny směry červená, asi 2 minuty to takhle zůstalo. Pak to pustilo nábřeží na obě strany a pak až jsme jeli my z Národní na most a opačně. Moc tomu nerozumím, ale je možné, že by křižovatka nezaregistrovala průjezd osmnáctky a tak jí držela volno až do uplynutí nějakého nastaveného maximálního času?

von Špilberk
Uživatel
Příspěvky: 4011
Registrován: 23.2.2012 8:27
Bydliště: 15 minut chůze od vozovny Pankrác

Re: Preference / antipreference MHD

Příspěvek od von Špilberk » 03.12.2019 8:00

Prosím prozkoumat činnost SSZ Národní divadlo včera v 16:02.
Jel jsem od Karlových lázní a pomalu se blížil ke stojící koloně aut, jezdil přímý směr Národní - most. Pak na mostě červená, čekal jsem zelenou pro nábřeží, ale nic. Nejdřív jsem myslel, že to udělala Centrála v očekávání nějaké vládní kolony (nebylo by to poprvé), ale taky nic. Stály všechny směry, až jsem se lekl, že to zamrzlo a budeme tam navždy. Za další chvíli na čočkách volno pro nábřeží, ale až se zpožděním zelená pro auta, takže jsme se nakonec hnuli. A mám pocit, že jsem tam už podobný stav někdy dříve viděl, ale nebyl jsem si tím až tak jistý jako teď.

Uživatelský avatar
Karosák
Uživatel
Příspěvky: 3593
Registrován: 07.2.2008 18:49
Bydliště: Wydzielone korytarze
Kontaktovat uživatele:

Re: Preference / antipreference MHD

Příspěvek od Karosák » 02.12.2019 15:10

V elektro bednách co jsou k výhybkám, jestli si dobře pamatuji výklad vrchního, jsou SIMky a hlásí to dohledu například neoprávněné vniknutí. Dále i záznam stavů lze (asi ne všude) stáhnout dálkově, což se pro šetření některých MU též občas využívá. Takže i toto už možná funguje a možná ani nevíme, kolik závad jsme díky tomu nemuseli hlásit.

XSC
Uživatel
Příspěvky: 1546
Registrován: 19.11.2004 21:38
Bydliště: 8,24,B

Re: Preference / antipreference MHD

Příspěvek od XSC » 02.12.2019 14:57

Nejspíš proto, že tam není nic, co by ta data poslalo. A taky přes co, platit další prachy mobilním operátorům?

von Špilberk
Uživatel
Příspěvky: 4011
Registrován: 23.2.2012 8:27
Bydliště: 15 minut chůze od vozovny Pankrác

Re: Preference / antipreference MHD

Příspěvek od von Špilberk » 02.12.2019 8:32

Podobný nápad nebo spíš otázku mám u výhybek. Výhybka je prý tak chytrá, že zaznamená zastrčení tága do kapsy, kontrolu uzamčení tágem na správném místě u jazyků atd. Tak proč nemůže sama nahlásit svou závadu (trvalý blok nebo bod) nějakou datovou zprávou na dispečink nebo rovnou do chytrého mobilu servismanů :?:

K Otakarce: po preferenci na Kubáni a Olšanských hřbitovech je potřeba neusnout na vavřínech a vytyčit si nové a smělé cíle a pracovat na nich. A ne, že je něco dobré, tak jak to je. :D (-X

P_V
Uživatel
Příspěvky: 3751
Registrován: 23.11.2003 18:49

Re: Preference / antipreference MHD

Příspěvek od P_V » 01.12.2019 19:41

Diagnostika pouze softwarová. Řadič by jen vedle své obvyklé činnosti dělal statistiku impulzů pro jednotlivá čidla a odesílal ji. Počítal by i vyhodnocené detekce z dalších zdrojů, jako video, indukce a kdoví co do něj ještě leze, jelikož i to se může pokazit.

Uživatelský avatar
Karosák
Uživatel
Příspěvky: 3593
Registrován: 07.2.2008 18:49
Bydliště: Wydzielone korytarze
Kontaktovat uživatele:

Re: Preference / antipreference MHD

Příspěvek od Karosák » 01.12.2019 17:00

A než investovat energii a peníze do chodu tohoto řešení, raději bych zainvestoval do moderních bezkontaktních detektorů, nebo změnit systém a zamakat na aktivní detekci. Ale toho se bát myslím nemusíme :-W

Uživatelský avatar
demon
Uživatel
Příspěvky: 6272
Registrován: 08.4.2006 16:32
Bydliště: Všude dobře, tak co doma...
Kontaktovat uživatele:

Re: Preference / antipreference MHD

Příspěvek od demon » 01.12.2019 16:18

Brnkátka naše, řadič a diagnostika Eltodo. Vyhodnocovat bude kdo ? Nemyslim si, že už to někoho nenapadlo, nebo že už tam něco takovýho neběží, ale problém bude asi ta komunikace...

Uživatelský avatar
Karosák
Uživatel
Příspěvky: 3593
Registrován: 07.2.2008 18:49
Bydliště: Wydzielone korytarze
Kontaktovat uživatele:

Re: Preference / antipreference MHD

Příspěvek od Karosák » 01.12.2019 16:08

Čidlo je skoro silné slovo. Jedná se o potrubní zátku, myslím 160ka:
https://www.topeninejlevneji.cz/cz/e-sh ... zatka.html
Dále svorka na trolej, čokoláda, 2 packy z vodivé pryže a kolem vulkanpáska a dvoužilovým kabelem pryč. Nejdražší bude ta trolejová svorka. Budou jich stovky, přes tisícovku určitě. Levné dodo, za zlomek ceny skutečných detektorů. Jen samotná diagnostika by, se obávám, přelezla cenu celého současného vybavení. To jentak pro ilustraci, jinak sis myslím odpověděl dostatečně. A ještě rýpnutí: zda se Ti, že se to se_e málo, aby se přidávala další ku_vítka? :devilsmokin

P_V
Uživatel
Příspěvky: 3751
Registrován: 23.11.2003 18:49

Re: Preference / antipreference MHD

Příspěvek od P_V » 01.12.2019 14:58

Když tu čtu opakovaně o tom, jak se někde porouchalo čidlo a nebýt toho, že to někdo napíše sem, tak se s tím nic neděje - co takhle ty řadiče vybavit diagnostikou těch čidel? Předpokládám že řadič má nějaká datové spojení na centrálu, tak by tam občas posílal i zprávu o stavu čidel. Když čidlo neposílá impulzy, nebo naopak je sepnuté furt, je to asi jasné. Případně by se mohla v pravidelných intervalech odesílat četnost detekcí na jednotlivých čidlech od poslední zprávy. V centrále by se z toho jednak vyhodnocovala hustota provozu, jednak když by nějaké číslo začalo ujíždět od obvyklé hodnoty, mohl by to být začínající problém.

Ovšem aby to nedopadlo jako dálkový monitoring výtahů v našem bytovém domě, který sice teoreticky funguje, ale prakticky na to dlabou, dokud jim tu poruchu někdo nenahlásí... :(

Uživatelský avatar
Karosák
Uživatel
Příspěvky: 3593
Registrován: 07.2.2008 18:49
Bydliště: Wydzielone korytarze
Kontaktovat uživatele:

Re: Preference / antipreference MHD

Příspěvek od Karosák » 01.12.2019 13:14

A dopadne to stejně jako na Jana Masaryka, kde semafor a nekázeň "umí" vyrobit ve špičce kolony už od Míráku a dolní Francouzské. Takže tady by z toho byl štrůdl od Paloučku a Horek. Obávám se, že současné řešení je při DOSTUPNÝCH možnostech opravdu nejmenší zlo [-o<

Uživatelský avatar
mart337
Uživatel
Příspěvky: 949
Registrován: 21.8.2008 22:26

Re: Preference / antipreference MHD

Příspěvek od mart337 » 01.12.2019 12:39

Jenom mne napadlo, nešlo by to vyřešit alá Podolí či Jana Masaryka semaforem u zastávky DC, na kterém by vždy padla červená, když by do zastávky zamířil BUS? Odstanicoval by a snad by se za tu dobu štrůdl trochu přerušil, aby se mohl zařadit a pak by zase padla zelená. Akorát se tam do toho plete přechod. Nevím ??? Může být řízená jenom část?

Odpovědět