Tu je má reakce:
Vážený pane Ďurane,
dovoluji si reagovat na Váš článek o výluce v Korunní ulici.
Pokud jde o dopravní opatření, je možné s Vámi souhlasit, že jedna z linek 16 a 30 mohla být ukončena v obratišti Zámecká. To je také můj osobní názor. Nemám ovšem blízko k provozním věcem, tudíž mohly být určité důvody.
Mnohem blíže mám k informacím pro cestující. Na začátku prázdnin jsem ostře kritizoval začátek Hurá akce a kvalitu informování při začátku výluky na Palackého náměstí. Od té doby se ovšem v DP udělalo spoustu práce.
Od výluky Újezd - Malostranská, kde byli informátoři použiti také, jsem zodpovědný za jejich proškolení a během tří prvních dnů výluky Újezd - Malostranská a dvou prvních dnů výluky v Korunní ulici jsem byl osobně na stanovištích přítomen.
Na fotografii "Studenti rozdávali letáky, neinformovali", jste tudíž zachytil mne.
Pro Vaši informaci. Sehnat informátory, kteří by byli ochotní být na zastávce od 5:45 ráno do 19:00 večer, když jim přesný termín oznámíte tři dny před výlukou, není snadné. Jsem si vědom, že je u DP spousta starších pracovníků, kteří by informovali rádi, jenže mnoho z nich zase neumí anglicky a německy. A pochybuji, že by odbory při jednáních akceptovaly podobné směny, které by se staly součástí práce třeba řidičů v době jejich volna.
Celý problém sehnat lidi je velmi složitý a nové vedení DP zatím ukazuje, že chce lidi opravdu informovat a tuto službu zlepšovat.
Pro výluku Korunní nebyla dvě, ale tři stanoviště. Flora, Náměstí Míru a I.P. Pavlova. V 15:00 hodin v úterý bylo stanoviště z Náměstí Míru přesunuto na I.P.Pavlova, protože tam se ukázala poptávka po informacích jako výraznější.
Celkem se akce účastnilo 7 "studentů", z nichž s některými mohu být spokojen na jedničku, s jinými ne. Vzhledem k posunu termínu na poslední chvíli bohužel neměli čas dva lidé, jejichž práci jsem vysoce ohodnotil na předchozí akci na Malé Straně.
I pro akci Korunní dostali informátoři podrobné školení o všech potenciálních věcech souvisejících s výlukou. Uměli odpovědět na všechna možná spojení v okolí výluky, byli vybavení atlasem města a byli schopni najít i jiné než dopravní cíle. Kromě toho jsem je vybavil informacemi i o místech, kde je nejbližší banka, pošta, městský úřad, centrála VZP apod., což byly časté dotazy při minulé akci.
Tentokrát měli i kartičky s kontakty na oddělení stížností DP, kam odkazovali nespokojené cestující. Jakékoli výraznější problémy pak odkazovali na mne. Osobně jsem byl na všech třech stáncích přítomen střídavě po oba dva dny.
Od této akce rozdávali studenti kromě letáků DP i mapky celé sítě se všemi zastávkami tramvají a metra a aktuálním stavem linkového vedení. Tuto mapku jsem zatím připravil sám a lidé si ji brali velmi rádi.
Pokud chcete slyšet mé hodnocení. Se stanovištěm Flora, kde jste vyfotografoval studenta v kapuci, jsem byl velmi spokojen. Studenti byli aktivní a kromě rozdávání letáků byli schopni opravdu poradit. Zrovna na Floře byl "student" Ondra a "studentka" Lucka, kteří informovali také s úsměvem a nadhledem, ale také velmi správně.
Pokud jde o Náměstí Míru, tam se příliš mnoho lidí o informace nezajímalo, přesto zde obě slečny zvládali situaci dobře a informace poskytovali. Oslovovali ovšem pouze lidi tápající u zastávkového sloupku, případně u mapy výluky, jinak je často oslovování mezi lidmi na zastávce chápáno jako obtěžování.
Stánek také splnil svůj účel, protože spoustu informačních materiálů alespoň nezmoklo. Pokud jste na nějakém místě viděl jednoho, či dva lidi, znamenalo to, že si prostě museli odskočit na jídlo, na záchod, nebo se zahřát. Pokud pršelo, byli často schovaní v přístřešku. Tak jako já na fotografii. Ono po 9 hodinách na střídavém dešti prostě není moc příjemné promoknout až na kost a pak ještě 4 hodiny pokračovat.
K dispozici sice byli deštníky, ale s nimi v ruce se hůř ukazovalo na letácích, v mapách apod. Takže studenti raději mokli.
Pokud jde o zastávku I.P.Pavlova, nejenže studenti informovali, ale pokud to bylo vzhledem k poptávce po informacích možné, já a kolega jsme nastoupili do každé linky 16 v zastávce a důrazně jsme cestující upozornili, že nejede na náměstí Míru. Tento fakt Vám může potvrdit řada řidičů linky číslo 16, kterým se touto cestou omlouvám za to, že jsme je případně někdy zdrželi.
Hlášení o výluce si lidé mnohdy nevšímají, a proto jich bez našeho zásahu řada přejela za roh na Bruselskou. Pokud jsme měli možnost lidi informovat, odjížděla 16 za roh prázdná a snad ubylo nadávek, které často musí snášet řidiči pak na Bruselské.
V této souvislosti bych rád poděkoval "studentu" Jaromírovi, který byl již na minulé akci na Malostranské a cestující informoval často na vyšší úrovni, než to dokážou pracovníci informačních středisek s idosem na monitoru před sebou.
Také jsme často informovali o místě výdeje Zlatách stránek, cestách na letiště, hrad, Václavské nám. apod. Svědkem spousty poskytovaných informací byl i redaktor Pražského denníku, který si naši činnost velmi pochvaloval.
Mrzí mě také, že třeba píšete o tom, že linka 30 by měla končit na Olšanských hřbitovech. Pro mnoho starších lidí je možnost přestoupit na linku 30 na I:P.Pavlova opravdu vhodná a byla často námi doporučována. Některé starší lidi jsme na zastávku za rohem i doprovázeli a do tramvaje jim pomohli. To znamená, že jsme rozhodně letáky jen tupě nerozdávali.
Vzhledem k nízkým teplotám a dešti si naopak myslím, že všichni "studenti" předvedli maximum. Rezervy pochopitelně mám v hlavě a pro další akci se je opět pokusím napravit. Týká se to výběru lidí, stanovišť, vzhledu poskytovaných letáků apod.
Dále podotýkám, že ne všichni na místě stáli DP peníze, tudíž Váš závěr o vyhazování peněz není správný. Přinejmenším jeden člověk byl na minulé akci i na této přítomen zcela zdarma, dokonce o své dovolené, stejně tak jako na předchozím školení. Hádejte kdo...
Přestože způsob výběru lidí a jejich ohodnocení se určitě ještě nějakým směrem vyvine, domnívám se, že DP jde nyní správným směrem. Po zlepšení některých informačních materiálů budou pak informátoři ještě lépe využitelní na konkrétních místech, můžou být méně vázaní na stánek apod..
A cílem není jenom informovat lidi, jak se kam dostanou, ale také předcházet konfliktům mezi cestujícími a řidiči, ke kterým při nevhodně poskytnuté informaci, nebo informaci neposkytnuté vůbec, může docházet.
I o to se v posledních dnech snažíme a budeme se snažit i dále. A samozřejmě vítáme jakékoliv připomínky a kritiky k takové snaze, protože právě o tom to je, aby se vše postupně zlepšovalo.
Jenom občas mrzí kritika, která není podložená delším pobytem na zmíněné zastávce.
Přeji Vám pěkný den
Ing. Martin Šubrt
P.S.: Připomínky k informování cestujících, návrhy a podněty uvítám velmi rád od kohokoliv na adrese:
Subrt.Martin@seznam.cz