Původně měly vozy T3 na ovládání vytáčení zrychlovače
omezovací relé(OR). Těch bylo několik typů, popíšu ten, co znám ještě i já.
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Nejdřív je ale trošku si povědět, jak vůbec regulace zrychlení v tramvaji T3 funguje. Řidič sešlápne pedál a podle hloubky nášlapu vyšle jeden z pěti signálů do omezovacího relé. Signály jsou napěťové - plné napětí první stupeň, žádné napětí pátý stupeň. Omezovací relé se skládá z takového velikého relátka, které má tři cívky a jeden oboustranný uhlíkový kontakt. Jedna cívka je napěťová, prochází v ní právě to napětí, které jde z řadiče. Druhá je proudová, tou prochází proud (tuším) zadního podvozku. Tyto dvě působí proti sobě. Třetí teď nevím na co je, ale bez ní se obejdeme.
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Na kulatém uhlíkovém kontaktu o průměru asi 30mm je připojen pilotmotor (pohon zrychlovače).
Takže já zadám např. druhý stupeň, čili cca 320A. Napětí tomu odpovídající jde do cívky OR a to sepne. Zrychlovač se začne vytáčet nahoru, jeho odpor klesá, proud se zvyšuje. Jakmile proud dosáhne cca 320A tak proud protékající
proudovou cívkou OR vyvolá stejné magnetické pole, jako
napěťová cívka zadání. Vzhledem k tomu, že jsou na jádru navinuty
proti sobě, tak se účinek vyruší a díky pružině kontakt rozepne. Tím se přepóluje pilotmotor a začne točit zrychlovač dolů. Jenže to opět naroste odpor, sníží se proud a tím přemůže napě´tová cívka OR zase tu proudovou a tím pádem opět kontakt sepne a znovu se přepóluje pilotmotor a zrychlovačem točí opět nahoru... Samozřejmě se tohle děje dosti rychle, takže to není až tolik znatelné, navíc se během tohoto tramvaj rozjíždí, tak sám o sobě klesá potřebný proud pro zrychlení....
Snad je to malinko jasné.
No a ten uhlík na kontaktu je tam právě kvůli těm častým kmitům a případně pomalému rozpojování, kde by se klasické malé kontakty brzy opálily. Proto je tam uhlík, který má velikou kontaktní plochu (ovšem musí být precizně usazen a tuhle práci umí tipuji už jen pár jednotlivců u DP).
Samotné seštelování OR je dosti složité, nejhorší je právě sladění dvou vozů, aby jely spolu a měly stejné hodnoty. jinak souprava při rozjezdu a brzdě "kope".
Proto firma Bahoza vyvinula Elektronický Regulátor PilotMotoru (
ERPM, dnes už ve verzi 3, který elektronikou nahrazuje OR.
Ten se nijak nenastavuje, pouze se jumperem dá do dvou poloh nastavit brzdový proud.
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)