Preference / antipreference MHD

Vše co souvisí s provozem tramvají. Chcete se stát řidičem tramvaje? Podívejte se sem. Debata ohledně linkového vedení a výluk.

Moderátor: TRAM-FÓRUM

Odpovědět
Grossák
Uživatel
Příspěvky: 575
Registrován: 16.11.2003 3:18
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Preference MHD

Příspěvek od Grossák » 10.4.2008 23:45

Je tam preference autobusů zavedená v roce 2007. Pokud je BUS vybaven, je upřednostněn. O preferenci se dělí s tramvajemi. Způsob řízení a paletu preferenčních zásahů ale neznám.

Uživatelský avatar
nitro
Uživatel
Příspěvky: 81
Registrován: 23.1.2008 11:11

Re: Preference MHD

Příspěvek od nitro » 03.4.2008 16:02

Nejezdite nahodou nekdo pravidelne po krizovatce Harfa (u nadrazi Liben..)? Asi tak poslednich 7-14 dnu se mi zda, jakoby se zmenila priorita smeru. Driv platilo ze autobus v odpoledni spicce smerem od Vysocanske cekal hodne dlouho, ale treba dneska jsem to projel hodne rychle... Nebo ze by tam byla detekce busu v ramci zavadeni metrobusu? Projizdi tam totiz linka 177...

Uživatelský avatar
demon
Uživatel
Příspěvky: 5959
Registrován: 08.4.2006 16:32
Bydliště: Všude dobře, tak co doma...
Kontaktovat uživatele:

Re: Preference MHD

Příspěvek od demon » 02.4.2008 18:54

willyjeff píše:Ten přechod ikdyž nesvítí světla přejít jde oproti tvým příkladům...
Tak i když ti nejde zatočit doleva, pořád ještě můžeš jet rovně nebo doprava, ne ?
Takže to taky jde... :D :D
Sorry za OT. :oops:

Uživatelský avatar
willyjeff
Uživatel
Příspěvky: 1761
Registrován: 30.11.2004 16:11
Bydliště: Trollhättan (a když se probudim, tak Praha)
Kontaktovat uživatele:

Re: Preference MHD

Příspěvek od willyjeff » 02.4.2008 13:17

demon píše:
Sirka píše:A od tohohle týdne i opačným směrem. Akorát občas se to rozbliká, i když jen projede auto, a občas přecházíš a nic se neděje. Ale jinak chválím.
Jinými slovy "občas to nefunguje".
Když ti auto občas nepojede doleva a občas ti nebude chtít couvat, taky budeš chválit ?
heh, myslím že srovnáváš nesrovnatelné...Ten přechod ikdyž nesvítí světla přejít jde oproti tvým příkladům...

Uživatelský avatar
demon
Uživatel
Příspěvky: 5959
Registrován: 08.4.2006 16:32
Bydliště: Všude dobře, tak co doma...
Kontaktovat uživatele:

Re: Preference MHD

Příspěvek od demon » 02.4.2008 11:07

Sirka píše:A od tohohle týdne i opačným směrem. Akorát občas se to rozbliká, i když jen projede auto, a občas přecházíš a nic se neděje. Ale jinak chválím.
Jinými slovy "občas to nefunguje".
Když ti auto občas nepojede doleva a občas ti nebude chtít couvat, taky budeš chválit ?

Sirka
Uživatel
Příspěvky: 525
Registrován: 11.6.2005 15:55
Bydliště: Praha 13

Re: Preference MHD

Příspěvek od Sirka » 02.4.2008 10:36

jara píše:Dalším přechodem se systemém, který se na Praze 6 začal zkoušet je instalován nově od minulé středy (určitě) i u střešovické vozovny směr Centrum.
A od tohohle týdne i opačným směrem. Akorát občas se to rozbliká, i když jen projede auto, a občas přecházíš a nic se neděje. Ale jinak chválím.

jara
Uživatel
Příspěvky: 2303
Registrován: 16.11.2003 17:38
Bydliště: Dejvice jsou pěkné bydlí nás tu víc
Kontaktovat uživatele:

Re: Preference MHD

Příspěvek od jara » 25.3.2008 21:26

Dalším přechodem se systemém, který se na Praze 6 začal zkoušet je instalován nově od minulé středy (určitě) i u střešovické vozovny směr Centrum.

Uživatelský avatar
zastavaman
Uživatel
Příspěvky: 240
Registrován: 07.2.2007 20:01
Kontaktovat uživatele:

Re: Preference MHD

Příspěvek od zastavaman » 25.3.2008 10:15

dnes po ránu jsem si všiml nové úpravy semaforu táboritskáxlupáčova - ve směrou od olšanské přibyla pro auta zelená šipka rovně a doprava, podle letmého pozorování tam padá v případě, že má tram jedoucí k lipanksé volno

Grossák
Uživatel
Příspěvky: 575
Registrován: 16.11.2003 3:18
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Preference MHD

Příspěvek od Grossák » 23.3.2008 3:18

Absolute, díky za vysvětlení. Je to tak, byl jsem se tam už podívat. Když se přejezd zruší, je třeba najít variantu... Takže kudy? :)

Uživatelský avatar
Absolut
Moderátor
Příspěvky: 5319
Registrován: 21.12.2005 12:28
Bydliště: Tam, kde vedle vytejká poslední flaška...

Re: Preference MHD

Příspěvek od Absolut » 21.3.2008 23:42

Ad 9001: Právě ten hned za křižovatkou s Vinohradskou by se měl zrušit. To obracení tam není úplně bezpečná věc, i kyž tak jezdím IAD na Olšany taky - Grossáku pro Tvoje info, když přijedeš na křižovatku Želivského zespoda (trasa a-124, 135, 139, 213 ...), tak se nesmí doleva a žeší se to jízdou rovně a otočením na prvním přejezdu v ul. Jana Želivského.

Uživatelský avatar
Absolut
Moderátor
Příspěvky: 5319
Registrován: 21.12.2005 12:28
Bydliště: Tam, kde vedle vytejká poslední flaška...

Re: Preference MHD

Příspěvek od Absolut » 21.3.2008 23:39

Na Jana Želivskéhou u těch výjezdů z nákladového nádraží (celkem tři výjezdy) je to historicky kvůli kamionům.

Grossák
Uživatel
Příspěvky: 575
Registrován: 16.11.2003 3:18
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Preference MHD

Příspěvek od Grossák » 21.3.2008 17:05

Na Jana Želivského je více přejezdů, než kolik jmenujete. Je zřízen třeba u výjezdů z pozemků a tam by podle mého názoru být neměl. Je to problematika, která zasahuje dál než jen na toto místo. Je třeba prověřit vazby na okolí, možnosti volby náhradní trasy pro jízdu určitým směrem v případě, že nemůžu přejet koleje do protisměru a případné jiné křižovatky mám řízené. A také samozřejmě nárůst zatížení dopravou na nových trasách. Zrovna v téhle oblasti mi přijdou podmínky jako příznivé.

K jednotlivým místům:
1) Tady přesně nevím, co myslíte, ale možná to bude mojí neznalostí místa.
2) Vzhedem k BUSu zachovat přejezd a zřídit SSZ, uvážit doplňkové šipky. Loni jsem tu viděl nehodu na kolejích bez účasti TRAM. Nevím, jak jsou zde časté.
3) Basilejské nám. jednoznačně SSZ + doplňkové šipky. Dokonce si myslím, že by to mohlo být díky tomu "rondelu" dobré místo na bezpečné signalizované a legální otáčení do protisměru přes koleje pro místní dopravu.

Uživatelský avatar
9001
Uživatel
Příspěvky: 9550
Registrován: 15.11.2003 18:49
Bydliště: Blízko konečné linky 24,51.
Kontaktovat uživatele:

Re: Preference MHD

Příspěvek od 9001 » 20.3.2008 21:01

U Jana Želivského se sice lehko řekne, ale dost těžko udělá. Ať už mluvíme o všech 4 přejezdech.
1) Hned za křižovatkou s Vinohradskou, je potřeba protože, by prakticky nebylo možné odbočit se Soběslavské do Vinohradské.
2) U zastávky Mezi hřbitovy. Tady ani nemá cenu diskutovat, vzhledem k provozu pravidelné autobusové linky. Jinak přes tento přejezd jezdím poměrně často a velmi minimálně zde narážím zdržení.
3)Dva přejezdy na Basilejském náměstí. Zde je stejně stažena rychlost na 30 pro všechny. A zase narážíme na provoz autobusu + opět znemožnění výjezdu z Malešické ulice.

A obecný problém ve zrušení přejezdů. Pokud je zakázáno obracení na světelených křižovatkách, je zrušení přejezdů celkem nereálná věc.

Uživatelský avatar
8750
Uživatel
Příspěvky: 575
Registrován: 17.12.2005 14:54

Re: Preference MHD

Příspěvek od 8750 » 20.3.2008 18:47

Grossák: 100% souhlas. Já jsem právě nemyslel jenom preferenci jenom vůči kolizním směrům ze strany, ale i vůči IAD odbočující vlevo. Neskutečně mně totiž s*** gumokol, který vjede na koleje, i když vidí, že se blíží tramvaj. Grossáku, ty jsi odborník, takže tys to rozvedl ještě lépe než já.

Grossák
Uživatel
Příspěvky: 575
Registrován: 16.11.2003 3:18
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Doplňkové zelené šipky

Příspěvek od Grossák » 20.3.2008 16:07

Pečlivě jsem si četl zajímavou diskusi k doplňkovým zeleným šipkám, akorát jsem dosud neměl čas reagovat. Až teď.

Zelené doplňkové šipky pro jízdu přímo (+ případně vpravo) jsou podle mého názoru dobrou cestou, jak chránit koleje proti vjíždění aut při odbočování v době, kdy se blíží tramvaj, v případech, kdy není možné nebo vhodné zřizovat směrové signály pro levé odbočení. Evropská, Poděbradská, Vršovická, …

Dnes je zvláště na radiálách naprosto běžné, že řidič, který odbočuje vlevo, vjede na zelenou do křižovatky a "schová" se před auty na koleje. Tam tráví někdy i desítky sekund a pokud jede tramvaj, zablokuje ji. Jsou to desítky míst a nemá cenu je tu jmenovat. Tento stav možná vcelku vyhovoval před 30 lety, kdy pro vozidlo nebyl takový problém koleje rychle opustit, ale v dnešním silném provozu podle mého názoru není možné tento přístup dále uplatňovat. Často dochází i k vjíždění nepozorných řidičů odbočujících vlevo pod souběžně přijíždějící tramvaje. A tady vzniká nejvíce nehod s účasti tramvaje.

Jednak jde o zhoršení bezpečnosti provozu, jednak dochází k jednorázovému nárůstu zdržení tramvají vyvolanému zablokováním v křižovatce, jednak jde o dlouhodobý pokles cestovní rychlosti, protože řidiči tramvají před podobnými místy raději zpomalují výrazně pod nejvyšší povolenou rychlost, aby mohli lépe reagovat na případnou nekázeň nebo nepozornost řidičů.

Spousta míst má pro řešení těchto situací svá specifika. Ale princip dopňkové šipky na klasické průsečné křižovatce by měl být podle mých přestav asi tento.
1) Pokud svítí ve směru s tramvajemi stůj, má začínat volno a tramvaj se blíží, rozsvítí se (k volnu pro TRAM) pro vozidla k plné červené pouze doplňková zelená šipka vpravo + přímo. Po odhlášení všech tramvají v blízkosti SSZ se přejde na plnou zelenou a vozidla mohou odbočovat i vlevo.
2) Pokud již svítí volno ve směru s tramvajemi, je třeba předpokládat, že na kolejích může být vozidlo, protože už mělo čas tam najet. V takovém případě je třeba (k volnu pro TRAM) zvolit pro vozidla pouze plnou červenou, aby se protisměrná kolona zastavila a toto vozidlo mohlo před tramvají odjet. Výhodnější řešení, zvláště u nízkých intenzit levých odbočení je, detekování vozidla na kolejích. Lze to řešit např. videodetekcí, tedy kamerou namířenou na přejezd a logikou, která by na základě informací z tramvajových detektorů uměla odlišit tramvaj od vyčkávajícího vozidla.

Jinak, doplňkové šipky zatím fungují u Pražského hradu, i když tam neslouží proti vyčkávání na kolejích, ale pouze proti vjetí auta pod tramvaj. Dobře je řešeno SSZ Sokolovská - Šaldova, kde sice nejsou šipky použity, ale na blížící se tramvaj reaguje SSZ plnou červenou s volnem pro TRAM. Velmi účinné.

Problém se netýká samozřejmě jen řízených křižovatek, ale také mnoha neřízených. Za naprosto šílenou ulici považuji Jana Želivského, kde se za silného provozu snad nestane, aby tramvaj neovlivnilo nějaké vozidlo schované na koleje. Tady říkám jedno: prověřit a nezbytně nutné křižovatky kvalitně a bezpečně zasignalizovat a v ostatních místech zrušit přejezdy přes koleje. Dnes tady tramvaje jezdí kolem 30 - 40 km/h a není to bezpečné. Po optimalizaci by se tu dalo jezdit až 60 a podstatně bezpečněji, s úsporou jízdních dob a zvýšením cestovní rychlosti a atraktivity MHD pro uživatele.

Odpovědět