Linkové vedení
Moderátor: TRAM-FÓRUM
-
- Uživatel
- Příspěvky: 93
- Registrován: 14.2.2007 11:14
Je mi celkem jasne ze neco takoveho se bezne pouziva - predevsim v komercni sfere, kde jde o usporu nakladu v prvni rade. Nicmene trosku nechapu proc se takovy system nepouziva v DP. DP nejde o usporu nakladu v prvni rade? To je vice nez nemile, vzhledem k tomu, ze to nejsou jejich penize, ale nase penizeJabberwocky píše:Takové softy nepochybně existují. Kdysi jsem četl, že ve Spojených státech ušetřilo zavedení takového plánování nemalé peníze speditérským firmám. Prostou optimalisací pohybu náklaďáků a zboží po kontinentu dost výrazně srazili náklady. To bylo tuším někdy v začátcích. Teď už se to snad používá celkem běžně.
- Káem
- Uživatel
- Příspěvky: 904
- Registrován: 03.11.2006 15:32
- Bydliště: 1,8,15,25,26,51,56,AE
- Kontaktovat uživatele:
Zakutaleny banan: Jistě , existují. Problém je , že s tím a) příslušní neumějí pracovat a zadají blbé výchozí veličiny a špatně interpretují výsledky a za b) nepříslušní to pak "politicky" zkorigují, takže je z toho paskvil. A tak je to se vším.
4021: Přečti si to po sobě: "vydupali si to" a "je k ničemu" o 15. To je přímý rozpor. I já vím, že nejde o Orten- Bulovka, ale o propojení celé P7 (a Výstaviště, a nádraží a pak taky Bulovka). Proč by si podlé tvé stejné logiky neměli přestoupit cestující do tržnice? No a nakonec sice správně vidíš, ale nijak nezohledňuješ tu hlavní příčinu: Plná 25 jede jen tehdy, jede-li PŘED 1. Podle mého (a nakonec i tvého, děkuji za podporu) pozorování v 90% případů poptávku odveze první souprava, která přijede na Vltavskou (a obráceně), ta druhá je tam na prd.
Ale já chtěl odborníka... šotouš jsem taky...
4021: Přečti si to po sobě: "vydupali si to" a "je k ničemu" o 15. To je přímý rozpor. I já vím, že nejde o Orten- Bulovka, ale o propojení celé P7 (a Výstaviště, a nádraží a pak taky Bulovka). Proč by si podlé tvé stejné logiky neměli přestoupit cestující do tržnice? No a nakonec sice správně vidíš, ale nijak nezohledňuješ tu hlavní příčinu: Plná 25 jede jen tehdy, jede-li PŘED 1. Podle mého (a nakonec i tvého, děkuji za podporu) pozorování v 90% případů poptávku odveze první souprava, která přijede na Vltavskou (a obráceně), ta druhá je tam na prd.
Ale já chtěl odborníka... šotouš jsem taky...
- Jabberwocky
- ďábelský pedagog
- Příspěvky: 1849
- Registrován: 27.5.2005 10:53
- Bydliště: Pleased to meet you ... hope you guess my name ;-)
Takové softy nepochybně existují. Kdysi jsem četl, že ve Spojených státech ušetřilo zavedení takového plánování nemalé peníze speditérským firmám. Prostou optimalisací pohybu náklaďáků a zboží po kontinentu dost výrazně srazili náklady. To bylo tuším někdy v začátcích. Teď už se to snad používá celkem běžně.
-
- Uživatel
- Příspěvky: 93
- Registrován: 14.2.2007 11:14
dohady odstrani analyza
Pri cteni vsech tech navrhu a zmen linkoveho vedeni tuhle a taamhle, luxusnich a natriskanych useku a magistratnich hratek me napada jedna vec:
Predstavme si virtualni system.
1. Do systemu zadam data o prazske tramvajove siti, obsahujici informace typu odkud se da kam dojet, kde je ktera zastavka, kde je ktera smycka, vozovna, jake jsou v ktere krizovatce oblouky, jake jsou mezi jednotlivymi prvky (krizovatky, zastavky, smycky, vozovny... atd.) vzdalenosti a pripadne jeste treba dalsi parametry tykajici se propustnosti trati (napriklad pocet a technicke parametry SSZ, technicky stav koleji a rozmisteni vsech predstavitelnych omezeni) a moznosti prestupu v jednotlivych zastavkach.
2. Do virtualni mapy tramvajove site doplnim na zaklade nejake fundovane analyzy (nevim jestli probehla, jestli ne tak by bylo vice nez vhodne ji provest) intenzity prepravni poptavky mezi libovolnymi dvema zastavkami, v zavislosti na tom zda jde o ranni nebo odpoledni spicku, sedlo, noc nebo vikend.
3. Doplnim dale jeste informace o jednotlivych vozech, jejich mnozstvi ve vozovnach a jejich parametrech (max. obsaditelnost, prujezdnost, spotreba).
Nyni systemu s temito informacemi polozim nasledujici ukol: Vytvor plan linkoveho vedeni takovy, ktery maximalizuje uspokojeni prepravni poptavky, minimalizuje provozni naklady a zaroven obsluhuje vsechny zastavky v siti s minimalizovanym poctem prestupu.
Predpokladam ze po zpracovani ukolu by mi system predlozil neco jako "minimalni" linkove vedeni, tj. vedeni ktere obsluhuje vsechny zastavky pouze nezbytne nutnym poctem spoju, schopnym odvezt prislusnou prepravni poptavku v danem smeru, s minimalnim nutnym poctem prestupu a s minimalnimi naklady. Dale bych ocekaval vytvoreni navrhu grafikonu pro jednotliva obdobi, planu pro obsazeni jednotlivych linek jednotlivymi druhy vozu a navrh ucasti jednotlivych vozoven na provozu a pripadne jeste trasy vyjezdu a zatahu na jednotlive linky pro jednotlive vozovny.
Myslim si, ze takovy system je jiste realizovatelny a urcite by pomohl vyresit spory tykajici se linkoveho vedeni. V pripade magistratich hratek typu "musi byt spojeni z A do B at se deje co se deje" mohu tento pozadavek systemu predlozit jako nemenitelny a nechat ho vyresit ulohu s nim. Pokud by se pri vyvoji systemu ukazaly dalsi parametry, ktere je treba systemu predlozit a ktere maji vliv na vysledny vypocet, neni nic jednodussiho nez parametry doplnit a vypocet tak optimalizovat. Od urciteho poctu parametru ale nepredpokladam ze by dochazelo ke zmenam ve vysledku, preci jen - mnozina vsech moznych linkovych vedeni po Praze je celkem mala, jakkoliv se nam muze zdat nekonecna, nekonecna neni... Vysledny stav by mel uspokojit naprostou vetsinu pozadavku a to jak ze strany provozovatele tak ze strany cestujicich. Jedine co by bylo asi vnimano jako problem, ze by "nezustal kamen na kameni" respektive ze zadna z linek by nezustala (resp. nemusela by zustat, pokud by se neprojevila genialita tvurcu linkoveho vedeni) ve sve puvodni podobe a na to by bylo treba si zvyknout. Ale - ruku na srdce - zvyknout se da na vsechno. Byla-li by vule ze strany provozovatele, stacilo by nastavenim jedineho parametru, tj. nakladu na provoz, zmenit vysledek tak, abychom za dane finance ziskali maximalne dobre fungujici dopravu.
Vse je jen otazka aplikaci algoritmu linearniho programovani, softwarove zpracovani a zadani vsech dostupnych informaci. Az nekdy v daleke budoucnosti nebudu mit co programovat tak bych rad neco podobneho zkusil nakodit.
Predstavme si virtualni system.
1. Do systemu zadam data o prazske tramvajove siti, obsahujici informace typu odkud se da kam dojet, kde je ktera zastavka, kde je ktera smycka, vozovna, jake jsou v ktere krizovatce oblouky, jake jsou mezi jednotlivymi prvky (krizovatky, zastavky, smycky, vozovny... atd.) vzdalenosti a pripadne jeste treba dalsi parametry tykajici se propustnosti trati (napriklad pocet a technicke parametry SSZ, technicky stav koleji a rozmisteni vsech predstavitelnych omezeni) a moznosti prestupu v jednotlivych zastavkach.
2. Do virtualni mapy tramvajove site doplnim na zaklade nejake fundovane analyzy (nevim jestli probehla, jestli ne tak by bylo vice nez vhodne ji provest) intenzity prepravni poptavky mezi libovolnymi dvema zastavkami, v zavislosti na tom zda jde o ranni nebo odpoledni spicku, sedlo, noc nebo vikend.
3. Doplnim dale jeste informace o jednotlivych vozech, jejich mnozstvi ve vozovnach a jejich parametrech (max. obsaditelnost, prujezdnost, spotreba).
Nyni systemu s temito informacemi polozim nasledujici ukol: Vytvor plan linkoveho vedeni takovy, ktery maximalizuje uspokojeni prepravni poptavky, minimalizuje provozni naklady a zaroven obsluhuje vsechny zastavky v siti s minimalizovanym poctem prestupu.
Predpokladam ze po zpracovani ukolu by mi system predlozil neco jako "minimalni" linkove vedeni, tj. vedeni ktere obsluhuje vsechny zastavky pouze nezbytne nutnym poctem spoju, schopnym odvezt prislusnou prepravni poptavku v danem smeru, s minimalnim nutnym poctem prestupu a s minimalnimi naklady. Dale bych ocekaval vytvoreni navrhu grafikonu pro jednotliva obdobi, planu pro obsazeni jednotlivych linek jednotlivymi druhy vozu a navrh ucasti jednotlivych vozoven na provozu a pripadne jeste trasy vyjezdu a zatahu na jednotlive linky pro jednotlive vozovny.
Myslim si, ze takovy system je jiste realizovatelny a urcite by pomohl vyresit spory tykajici se linkoveho vedeni. V pripade magistratich hratek typu "musi byt spojeni z A do B at se deje co se deje" mohu tento pozadavek systemu predlozit jako nemenitelny a nechat ho vyresit ulohu s nim. Pokud by se pri vyvoji systemu ukazaly dalsi parametry, ktere je treba systemu predlozit a ktere maji vliv na vysledny vypocet, neni nic jednodussiho nez parametry doplnit a vypocet tak optimalizovat. Od urciteho poctu parametru ale nepredpokladam ze by dochazelo ke zmenam ve vysledku, preci jen - mnozina vsech moznych linkovych vedeni po Praze je celkem mala, jakkoliv se nam muze zdat nekonecna, nekonecna neni... Vysledny stav by mel uspokojit naprostou vetsinu pozadavku a to jak ze strany provozovatele tak ze strany cestujicich. Jedine co by bylo asi vnimano jako problem, ze by "nezustal kamen na kameni" respektive ze zadna z linek by nezustala (resp. nemusela by zustat, pokud by se neprojevila genialita tvurcu linkoveho vedeni) ve sve puvodni podobe a na to by bylo treba si zvyknout. Ale - ruku na srdce - zvyknout se da na vsechno. Byla-li by vule ze strany provozovatele, stacilo by nastavenim jedineho parametru, tj. nakladu na provoz, zmenit vysledek tak, abychom za dane finance ziskali maximalne dobre fungujici dopravu.
Vse je jen otazka aplikaci algoritmu linearniho programovani, softwarove zpracovani a zadani vsech dostupnych informaci. Az nekdy v daleke budoucnosti nebudu mit co programovat tak bych rad neco podobneho zkusil nakodit.
- pan Vedoucí
- Uživatel
- Příspěvky: 209
- Registrován: 07.12.2006 10:23
- Bydliště: Praha
-
- Uživatel
- Příspěvky: 2303
- Registrován: 16.11.2003 17:38
- Bydliště: Dejvice jsou pěkné bydlí nás tu víc
- Kontaktovat uživatele:
Hm ale ono když na hradčanské je už v tramvaji dosti plno tak nevím nevím. Ono to možná chce občas rozhodovat na základě něčeho podloženého. A o této lince zrvona něco vím neb je to linka s kterou cestuji každý den.DavidD píše:Přecejenom, aby jsi si mohl sednout na podbabě je trochu luxus mít 2 vozy že?
10 a 17 do Ďáblic
14 a 25 k vozovně
24 do Kobylis
15 Červený Vrch---Hradčanská (po své trase) Palmovka-Nádraží Libeň.
Předem mě nekamenujte. Než začnete argumentovat, že Ortenplatz potřebuje přímé spojení na Bulovku, odkáži vás na 210. Jestli se to nebude někomu hodně líbit, tak 25 k nádr. Libeň a 15 do Kobylis.
15 na Červeňák proto, protože tu jezdí tramvaje výrazně natřískanější, než přes Břevnov, kde mi připadaj 3 linky, z toho dvě ve dvojicích óbr luxus.
Pro Káema ať nerejpe (ostatní mě prosím neberte vážně):
14 do podbaby
17 nechat
10 do Kobylis
15 ze Špejcharu k vozovně Kobylisy po své dnešní trase
25 na palmovku
24 k nádr. Vysočany
8 zrušit
letištní m@rtin
14 a 25 k vozovně
24 do Kobylis
15 Červený Vrch---Hradčanská (po své trase) Palmovka-Nádraží Libeň.
Předem mě nekamenujte. Než začnete argumentovat, že Ortenplatz potřebuje přímé spojení na Bulovku, odkáži vás na 210. Jestli se to nebude někomu hodně líbit, tak 25 k nádr. Libeň a 15 do Kobylis.
15 na Červeňák proto, protože tu jezdí tramvaje výrazně natřískanější, než přes Břevnov, kde mi připadaj 3 linky, z toho dvě ve dvojicích óbr luxus.
Pro Káema ať nerejpe (ostatní mě prosím neberte vážně):
14 do podbaby
17 nechat
10 do Kobylis
15 ze Špejcharu k vozovně Kobylisy po své dnešní trase
25 na palmovku
24 k nádr. Vysočany
8 zrušit
letištní m@rtin
Já vim no, že tu 15 si vydupali, ale je k ničemu. Díky tomu aby lidi nemuseli jednou přestoupit na štrosmajeráku jezdí 25 napraná o víkendu (díky bohu aspoň v PD dali zpět soupravy). Přitom 12 mezi ŠTrosem a Palmovkou má rezervy velký, to je opravdu takovej problém si jednou přestoupit?
I já jako kolikrát využívám přímé spojení Stejskalova - Nádraží Holešovice nebo Nádraží Holešovice - Praha 6, ale prostě vadí mi ta linka, že se kvůli ní nemůžu pořádně nadechnout v 25 o víkendu. Zato Palmovka-Kobylisy je to luxus (jenomže ono je to často neproložený v praxi a tak se zdá že tramvaje jezdí napraný, no jo, minutku nebo dvě stačí potkat a už si můžu vybrat z poloviny sedadel).
I já jako kolikrát využívám přímé spojení Stejskalova - Nádraží Holešovice nebo Nádraží Holešovice - Praha 6, ale prostě vadí mi ta linka, že se kvůli ní nemůžu pořádně nadechnout v 25 o víkendu. Zato Palmovka-Kobylisy je to luxus (jenomže ono je to často neproložený v praxi a tak se zdá že tramvaje jezdí napraný, no jo, minutku nebo dvě stačí potkat a už si můžu vybrat z poloviny sedadel).
No 15 jezdí na přání magistrátu na přímé spojení nádr. Holešovice s letnou...Tu ti nikdo nezruší, jinak o víkendu 8 jezdí docela prázdná i v jednom voze...(i když jsou výjimky)4021 píše:Tak když už, tak já si myslim, že optimální by bylo do Ďáblic 10 a 17, k vozovně 14 a 25, na Kobylisy zkrátit 24 a 15 šlus zrušit (za ty peníze dvojice na 8 a 25 i o víkendu).
Tak když už, tak já si myslim, že optimální by bylo do Ďáblic 10 a 17, k vozovně 14 a 25, na Kobylisy zkrátit 24 a 15 šlus zrušit (za ty peníze dvojice na 8 a 25 i o víkendu).Káem píše:Je-li tu nějaký zasvěcený odborník (ne šotouš), prosím, proč ne např.: Ďáblice 17 a 25, Kobylisy 10,24, Vozovna 14,15?
- Káem
- Uživatel
- Příspěvky: 904
- Registrován: 03.11.2006 15:32
- Bydliště: 1,8,15,25,26,51,56,AE
- Kontaktovat uživatele:
Ale jo, vždyť jsem to tam napsal, že jsem to nepočítal a že je to jen námět.KGX 63 píše:Jak tak na to koukám, podle tohoto modelu by se nic neušetřilo a ještě naopak by něco chybělo. .... A co potom takový metro? To by snad taky mělo krátit intervaly kvůli prázdninám?
..... Zkuste se zamyslet proč s těma linkama za dva roky nehnulo!
Samozřejmě že volba IAD a MHD je volba svobodná, ale proč MHD vytváří podmínky pro přestup do IAD, to nevím.
Podívejte se, jednoznačně si pamatuju, jaká vládla v 2005 v médiích nespokojenost s prázdninovou dopravou. Právě tím se zdůvodňovaly intervaly v 2006. A náhle se změnilo co, že se vracíme k praxi 2005?
Na rovinu: Myslím si, že to prostě někdo neumí prosadit. Že tlak na úspory je ještě stále menší než tlak politiků, aby se na ně občani nenas*ali, že jim ubyla tramvaj, menší než tlak odborů, které se bojí, že klesne vypravenost, menší než tlak středních složek na to aby nemusely nic dělat a menší než tlak na rychlou práci těch, co mají vymyslet a ověřit varianty.
Je-li tu nějaký zasvěcený odborník (ne šotouš), prosím, proč ne např.: Ďáblice 17 a 25, Kobylisy 10,24, Vozovna 14,15?