Preference / antipreference MHD

Vše co souvisí s provozem tramvají. Chcete se stát řidičem tramvaje? Podívejte se sem. Debata ohledně linkového vedení a výluk.

Moderátor: TRAM-FÓRUM

Re: Preference / antipreference MHD

Odeslatod mart337 v 25.6.2018 13:32

Bobik napsal:Podle 266/1994 Sb (zákon o drahách) se jedná o dráhu vedenou po pozemní komunikaci. Drážní zákon žádné "těleso" (ať už zvýšené, nebo ne) nezná. A 361/2000 Sb. (zákon o provozu na pozemních komunikacích) zná jenom tramvajový pás - snížený, zvýšený či v úrovni vozovky. Takže lidově řečeno, vede-li TT "po silnici" - ať už v jejím středu, nebo po jejích okrajích (což maj snad jen v Plzni), je to TT na PK. Vede-li vedle silnice (je na samostatném - ve smyslu "vlastním" tělese), pak není součástí PK. Na Hradčanské je součástí PK, protože je "mezi silnicema" - a je buřt, kolik metrů trávy je od kolejí k silnici, zatímco kolem Hradu jsou koleje vedle silnice, takže TT není součástí PK. Mimoto před časem podnik vydal oběžník, kde jsou sepsaný úseky, kde se může jezdit 60. Poptej se ve výpravně, název ani číslo onoho si už nepamatuju.

Až si seženu ten oběžník, tak snad budu moudřejší. Ale právě tak jednoduché to asi nebude (a nebo nebylo), protože se před lety vedly řeči o tom, že je to závislé na tom, jak je dotyčné těleso (či část) zkolaudována, jestli jako samostatné, či jako součást PK, i když je vedena vedle PK. A právě že jsem někde slyšel, že údajně někdo dostal pokutu za překročení 50 mezi Pobřežní cestou a Nádr. Braník, i když je to mimo vozovku.
A co se týká značení přechodu, jedná se o značení na PK a nebo na vozovce?
Uživatelský avatar
mart337
Uživatel
 
Založen: 21.8.2008 21:26

Re: Preference / antipreference MHD

Odeslatod Bobik v 25.6.2018 2:07

mart337 napsal:A jak je přesně zákony dáno značení či vybavení přechodu pro chodce? Musí tam být zebra? Nestačí značka nebo semafor?
Podle zákona (361/2000 Sb.) resp. prováděcí vyhlášky (30/2001 Sb.) je přechod pro chodce vyznačen jedině vodorovnou značkou V7 - tedy "zebrou". Všechny ostatní značky (svislé) jsou jen doplňkové.
mart337 napsal:A platí ještě stále, že pokud máš v blízkosti přechod (50 m ?) tak jej musíš použít a ne jít mimo něj?
Ano. 361/2000 Sb § 54 (1) Je-li blíže než 50 m křižovatka s řízeným provozem, přechod pro chodce, místo pro přecházení vozovky, nadchod nebo podchod vyznačený dopravní značkou "Přechod pro chodce", "Podchod nebo nadchod", musí chodec přecházet jen na těchto místech.
mart337 napsal:...zda ono zvýšené "samostatné" těleso je a nebo není součástí pozemní komunikace....A je tedy otazník, jaký je právní stav tohoto tělesa - je to drážní těleso ve vozovce? Nebo je to vozovka typu drážního tělesa? A nebo ???
Podle 266/1994 Sb (zákon o drahách) se jedná o dráhu vedenou po pozemní komunikaci. Drážní zákon žádné "těleso" (ať už zvýšené, nebo ne) nezná. A 361/2000 Sb. (zákon o provozu na pozemních komunikacích) zná jenom tramvajový pás - snížený, zvýšený či v úrovni vozovky. Takže lidově řečeno, vede-li TT "po silnici" - ať už v jejím středu, nebo po jejích okrajích (což maj snad jen v Plzni), je to TT na PK. Vede-li vedle silnice (je na samostatném - ve smyslu "vlastním" tělese), pak není součástí PK. Na Hradčanské je součástí PK, protože je "mezi silnicema" - a je buřt, kolik metrů trávy je od kolejí k silnici, zatímco kolem Hradu jsou koleje vedle silnice, takže TT není součástí PK. Mimoto před časem podnik vydal oběžník, kde jsou sepsaný úseky, kde se může jezdit 60. Poptej se ve výpravně, název ani číslo onoho si už nepamatuju.
Uživatelský avatar
Bobik
Uživatel
 
Založen: 23.6.2008 20:02
Bydliště: Letná - tam co je ten největší tunel v republice

Re: Preference / antipreference MHD

Odeslatod mart337 v 25.6.2018 1:11

Bobik napsal:Ne, obecně. Podle zákona má chodec na PK přednost (mimo tram) akorát na tom přechodu. Jinde přecházet sice může (za podmínek daných zákonem), ale přednost nemá (před ničím). Mimo PK, tedy v místech, kde je TT na samostatným tělese (čili dle zákona dráha) smí chodec přecházet jen na určených místech (a přednost též nemá), jinak má na dráhu obecně vstup zakázán. A tramvaj má jako drážní vozidlo obecně přednost "před vším", vyjma "specifických" (nebo jak to nazvat) situací (vyjíždí z vedlejší na hlavní, atd.)

No ono aby to bylo ještě trochu složitější je další problém v tom, zda ono zvýšené "samostatné" těleso je a nebo není součástí pozemní komunikace.
Neb pokud se dobře pamatuju, tak se na tomto tělese v místech kde jsi na pozemní komunikaci (ať už je mezi vozovkami či vedle vozovky) řídíš dopravním značením jako na pozemní komunikaci (pokud si dobře vzpomínám tak jsem slyšel o dost pokutách za překročení omezení rychlosti dopravním značením). A je tedy otazník, jaký je právní stav tohoto tělesa - je to drážní těleso ve vozovce? Nebo je to vozovka typu drážního tělesa? A nebo ???
Nikdo mi za ta léta neřekl, jak to vlastně je - pokud to někdo vlastně ví ... A ani není pořádně přehled, kde tedy můžeš jet těch 60 na opravdu samostatném drážním tělese (snad jen KOMOKO, most na Barrandov, ...???).
Jinak ať už jsi na drážním tělese nebo na vozovce, jako chodec, pokud tam vůbec smíš, tak musíš dávat tram přednost. A platí ještě stále, že pokud máš v blízkosti přechod (50 m ?) tak jej musíš použít a ne jít mimo něj?
A jak je přesně zákony dáno značení či vybavení přechodu pro chodce? Musí tam být zebra? Nestačí značka nebo semafor?
Uživatelský avatar
mart337
Uživatel
 
Založen: 21.8.2008 21:26

Re: Preference / antipreference MHD

Odeslatod parrot v 24.6.2018 21:43

Bobik napsal:jenže chodci se pajďulákem vlastně řídit nemusí.


Jsou situace, kdy se panďuláky řídit musí, jinak smůla :D

http://www.fototuristika.cz/tips/detail/388
parrot
Uživatel
 
Založen: 25.9.2013 15:26

Re: Preference / antipreference MHD

Odeslatod Bobik v 24.6.2018 18:38

Ne, obecně. Podle zákona má chodec na PK přednost (mimo tram) akorát na tom přechodu. Jinde přecházet sice může (za podmínek daných zákonem), ale přednost nemá (před ničím). Mimo PK, tedy v místech, kde je TT na samostatným tělese (čili dle zákona dráha) smí chodec přecházet jen na určených místech (a přednost též nemá), jinak má na dráhu obecně vstup zakázán. A tramvaj má jako drážní vozidlo obecně přednost "před vším", vyjma "specifických" (nebo jak to nazvat) situací (vyjíždí z vedlejší na hlavní, atd.)
Uživatelský avatar
Bobik
Uživatel
 
Založen: 23.6.2008 20:02
Bydliště: Letná - tam co je ten největší tunel v republice

Re: Preference / antipreference MHD

Odeslatod 9001 v 24.6.2018 18:18

Bobik: Ovšem pouze na přechodu ne? Na panáčcích přece zebra není...
Uživatelský avatar
9001
Uživatel
 
Založen: 15.11.2003 18:49
Bydliště: Blízko konečné linky 24,51.

Re: Preference / antipreference MHD

Odeslatod Bobik v 24.6.2018 18:14

Zas tak moc ne. Naštěstí stále platí přednost drážního vozidla.
Uživatelský avatar
Bobik
Uživatel
 
Založen: 23.6.2008 20:02
Bydliště: Letná - tam co je ten největší tunel v republice

Re: Preference / antipreference MHD

Odeslatod 9001 v 24.6.2018 18:12

Ono teprve bude sranda, až se ozve nějaký sražený... :roll:
Uživatelský avatar
9001
Uživatel
 
Založen: 15.11.2003 18:49
Bydliště: Blízko konečné linky 24,51.

Re: Preference / antipreference MHD

Odeslatod Bobik v 24.6.2018 18:01

Ano, je to průser. Ono se spoléhá na to, že to lidi neví a je obecná zvyklost řídit se paňáčky a signály vůbec. Jenže v reálu jde o paskvil, kdy tramvaj to zdržuje (ta se čočkami řídit musí), jenže chodci se pajďulákem vlastně řídit nemusí.
Uživatelský avatar
Bobik
Uživatel
 
Založen: 23.6.2008 20:02
Bydliště: Letná - tam co je ten největší tunel v republice

Re: Preference / antipreference MHD

Odeslatod 9001 v 24.6.2018 17:58

Bobik: Což je docela průser, protože pak to není jenom Hradčanská, ale třeba Náměstí Míru, Průběžná a mraky dalších SSZ...
Uživatelský avatar
9001
Uživatel
 
Založen: 15.11.2003 18:49
Bydliště: Blízko konečné linky 24,51.

Re: Preference / antipreference MHD

Odeslatod Bobik v 24.6.2018 17:50

9001 napsal:Jinak povinnosti pro chodce plynou ze zákona o provozu na pozemních komunikacích ne? Nebo snad Hradčanská je vedená oficiálně jako TT na samostnatném tělese?
Hradčanská sice JE trať na PK, nicméně - viz citace z Wikipedie, kde je to popsáno docela dobře: „Signál pro chodce se znamením Stůj!“ (č. S 9a podle vyhlášky č. 30/2001 Sb.) znamená, že chodec nesmí vstupovat na vozovku (s použitím signálu pro přechod přes tramvajový pás nebo samostatnou tramvajovou dráhu znění zákona nepočítá). Pravidla silničního provozu výslovně nestanoví, že místo vybavené světelnými signály pro chodce musí být zároveň přechodem pro chodce, tedy místem označeným dopravní značkou přechod pro chodce. Nedodržením nepsaných standardů ze strany zřizovatelů zařízení a správy komunikací k nesouladu místy dochází. Význam a závislost signálů pro chodce z právního hlediska není závislá na tom, zda jsou signály umístěny v místě přechodu pro chodce.
Takže chodecký semafory sice nemusí být jen na přechodu, nicméně výslovně se hovoří o vozovce (Signál pro chodce se znamením Stůj! znamená, že chodec nesmí vstupovat na vozovku). Jenže tram. trať není vozovka, čili nějakými paňáčky přes koleje se chodci vlastně nemusí vůbec řídit.
Naposledy upravil Bobik dne 24.6.2018 17:59, celkově upraveno 1
Uživatelský avatar
Bobik
Uživatel
 
Založen: 23.6.2008 20:02
Bydliště: Letná - tam co je ten největší tunel v republice

Re: Preference / antipreference MHD

Odeslatod 9001 v 24.6.2018 16:25

Grossák: Problém bude asi v mačkálistech.... Zmáčknu bez ohledu na situaci a jdu si na červenou a pak tam řidič kouká jak puk na prázdnou křižovatku a to zná jak řidič tram, busu i auta...

Jinak povinnosti pro chodce plynou ze zákona o provozu na pozemních komunikacích ne? Nebo snad Hradčanská je vedená oficiálně jako TT na samostnatném tělese?
Uživatelský avatar
9001
Uživatel
 
Založen: 15.11.2003 18:49
Bydliště: Blízko konečné linky 24,51.

Re: Preference / antipreference MHD

Odeslatod Grossák v 24.6.2018 15:45

Prosím o info, jestli závada na Pražského povstání trvá, popřípadě i s časem. Ideálně předat i přímo na PDT. Díky. SSZ Lidická - Zborovská předáno. Může to být způsobeno dopravními opatřeními pro opravu vozovky, nebo co se tam dělo. Úpravu SSZ Otakarova - Bělehradská potvrzuji. Delší volno pro Bělehradskou. Pokud by tam nebyla, stojí auta až k Nuselským schodům a tramvaje s tím. Pokud by auta zůstala ofiko na kolejích od Fidlovačky, bude naprostý kolaps.

Chodce přecházející na červenou na Hradčanské vidím jako problém v momentě, kdy omezují tramvaj. Žádné SSZ tam podle mého názoru být nemá. Ostatně neznám zákon, ze kterého by plynula nějaká povinnost chodce při signálu stůj přes tramvajový pás.
Grossák
Uživatel
 
Založen: 16.11.2003 3:18
Bydliště: Praha

Re: Preference / antipreference MHD

Odeslatod Karosák v 22.6.2018 20:21

Souhlasí, porucha detektoru. Mám stejné zprávy, že by mělo být opraveno.
Uživatelský avatar
Karosák
Uživatel
 
Založen: 07.2.2008 18:49
Bydliště: Wydzielone korytarze

Re: Preference / antipreference MHD

Odeslatod vencavasek v 22.6.2018 18:23

Karosák napsal:Rovněž na Prašném mostě podle mě dochází k zásahům ústředny a přepínání na něco jako pevný cyklus (možná je to vypouštění tunelu), ale v zásadě nefunguje preference v relaci Dejvická - Hradčanská a děje se tam velmi dlouhé pevné volno po Milady Horákové, na čemž vydělává 1, 2 a 25. Jinak ale docela hrůza. Děje se tak cca poslední měsíc, stál jsem již od Dejvické jako 3 a vystál tak 5 minut, bo ani 2 vlaky to někdy nedají. Dneska opět v tomto režimu min. od 15 hodin dosud (18:15).

Na Prašném mostě byla porucha detektoru. Podle toho, co jsem dnes viděl na místě, je již opraveno.
vencavasek
Uživatel
 
Založen: 07.1.2007 15:10

PředchozíDalší

Zpět na Provoz

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 6 návštevníků

cron